abonnement Unibet Coolblue
pi_68113771
quote:
Op donderdag 16 april 2009 21:44 schreef -sabine- het volgende:
Zo hey....das ook geen dagelijkse, zelf geen jaarlijkse kost.
Dit krijg je niet in een opleiding, dis het leven dat je verrijkt.
Ik kan niet terugvinden hoe oud je bent Hippo..........ik vind je goed/uitgebalanceerd reageren.
Ben je een mannetje of een vrouwtje?
Een mannetje van 23 jaar; laatste jaar van de opleiding
pi_68113932
quote:
Op donderdag 16 april 2009 21:44 schreef -sabine- het volgende:
Kwas ook nog benieuwd of de geschorste leerling (door die ene moeder aangegeven aan de direktie) nog weer op die school is verschenen.
Dat was mijn situatie.
Die meid zit niet meer bij ons op school en is opgenomen in een kliniek. Ze zit daar minstens tot de zomervakantie en tot die tijd wordt onderzocht waar ze het meeste baat bij heeft.
quote:
Nog een vraagje:
Hebben jullie op je opleiding het boek "Luisteren naar kinderen" behandeld gekregen?
Nee, die heb ik niet gehad op mijn opleiding, maar ik ben al 10 jaar afgestudeerd. Weet niet of het een recent boek is?

Welkom overigens
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_68114124
Heb een paar sollicitaties verstuurd voor 2e graads Geschiedenis docent. Slechts enkele houden je CV in administratie. Anderen laten helemaal niets meer horen, of wijzen het af.

Niet veel behoefte aan iemand met WO Bachelor Geschiedenis dus . Mn thesis alleen nog inleveren en ik ben Master. Kijken of dat de zaak wil veranderen.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_68114471
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 17:00 schreef Lennox het volgende:
Heb een paar sollicitaties verstuurd voor 2e graads Geschiedenis docent. Slechts enkele houden je CV in administratie. Anderen laten helemaal niets meer horen, of wijzen het af.

Niet veel behoefte aan iemand met WO Bachelor Geschiedenis dus . Mn thesis alleen nog inleveren en ik ben Master. Kijken of dat de zaak wil veranderen.
Ach, zelfs ik met mijn bijna master diploma en eerste graad diploma zit in de wachtkamer...het hangt af van of er voldoende plek is.
pi_68114855
Eerste graad is toch sowieso al Mastergraad? Ik dacht dat je die alleen via educatieve Master kon behalen? Als het goed is studeer ik in Augustus gewoon helemaal af, dan zie ik wel verder. Heb gelukkig een Master waar ik alsnog veel kanten mee uitkan.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_68114994
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 17:24 schreef Lennox het volgende:
Eerste graad is toch sowieso al Mastergraad? Ik dacht dat je die alleen via educatieve Master kon behalen? Als het goed is studeer ik in Augustus gewoon helemaal af, dan zie ik wel verder. Heb gelukkig een Master waar ik alsnog veel kanten mee uitkan.
Mijn masteropleiding (2 jaar) is tevens de 2 jarige lerarenopleiding, ik stroomde vanuit de bachelor zo meteen in. Daardoor hoef ik geen regulier masterprogramma te volgen en daarna nog een jaar de educatieve master; maar behaal ik de 2 jaar gelijk mijn master én lesbevoegdheid.
pi_68116674
Wat Hippos omschrijft heb ik ook gedaan..

Ik ben na mijn bachelor gelijk aan een educatieve master begonnen.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_68117022
Ik snap dat dat sneller gaat maar onder mijn collega's is het toch meer de gewoonte een 'gewone' master te doen en dan eventueel daarna nog het kopjaar voor de eerstegraads bevoegdheid. Niet alleen omdat je daar vakinhoudelijk meer van opsteekt, maar ook om je baankansen te vergroten voor het geval je nog eens aan de slag wil in een andere sector.

Als je echt absoluut zeker bent dat je nog langere tijd in het onderwijs wilt blijven werken kan ik me voorstellen dat je kiest voor de snellere route.
pi_68120041
Danx voor alle antwoorden.

Ik moet dus nog (alweer) beginnen met de opleiding...........kga vanaf de bodum beginnen.
Kheb ook nog een eigen zaak die verkocht moet worden en gesolliciteerd naar 15 uur wiskundeles geven...............en owjaa kheb ook nog 2 ziektes. Een hypermobiliteitssyndroom en een alvleesklierontsteking. Lallallaalallaala. Maar kga niet nixdoen.

Kheb levenservaring..............kheb een kapotmoelijk klotenkind opgevoed, hij is nu 18 en studeert...........kheb een man die lesgeeft en dus mijn dochter die in september weer door gaat met wiskunde. Ik kom er wel.

Over dat boek:
Dat moet je echt ff lezen......het is van Gordon, niet de onze, maar een Amerikaan.................het is makkelijk te lezen en deze manier van kommuniceren is zo werkbaar voor ouders en voor kinderen omdat je nooit en te nimmer hun gevoelens ondermijnt.........daar ontstaan veel konflikten door,
Mijn kind is er door gered. En met hem wij ook.

Nogmaals dank voor het welkom en sukses voor alle sollicitanten en zo.
  donderdag 23 april 2009 @ 21:53:26 #260
66825 Reya
Fier Wallon
pi_68318883
Hallo. Ik verzorgde vanochtend een werkcollege voor eerstejaars studenten, en normaliter verloopt dit altijd heel vlotjes. Mijn mede-instructrice en ik vertellen wat over de stof, beantwoorden vragen, en daarna begeleiden we de studenten die individueel of in groepjes aan opdrachten gaan werken. Zo ook vandaag, was het niet dat een studente al tijdens de uitleg werkelijk in huilen uitbarstte; lichtelijk onwennig met de situatie vroeg mijn collega nog of ze problemen had met het begrijpen van de stof, maar daar lag blijkbaar het probleem niet. Ze stopte evenwel niet met huilen, wat ons met een dilemma opscheep; enerzijds was de totale groep afgeleid en leek het weinig zin te hebben om met de uitleg verder te gaan, anderzijds lijkt het me ook erg hardvochtig om iemand die al in tranen is te vragen de zaal te verlaten.

Uiteindelijk heeft mijn collega met zachte dwang de studente in kwestie uit de zaal begeleid, maar ook onder vier ogen leek weinig te verklaren waarom ze plots zo emotioneel was. Bijkomend probleem was nog dat ze francofoon was, en zich nogal gebrekkig in Nederlands (of Engels) wist uit te drukken, en dat we haar eigenlijk totaal niet kennen. Hoe zouden jullie, als ervaren docenten, hiermee omgaan?
pi_68320718
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 18:47 schreef ShadyLane het volgende:
Ik snap dat dat sneller gaat maar onder mijn collega's is het toch meer de gewoonte een 'gewone' master te doen en dan eventueel daarna nog het kopjaar voor de eerstegraads bevoegdheid. Niet alleen omdat je daar vakinhoudelijk meer van opsteekt, maar ook om je baankansen te vergroten voor het geval je nog eens aan de slag wil in een andere sector.

Als je echt absoluut zeker bent dat je nog langere tijd in het onderwijs wilt blijven werken kan ik me voorstellen dat je kiest voor de snellere route.
het was voor mij toen wel redelijk duidelijk dat ik niet het onderzoeksveld inwilde, en dat het onderwijs mij wel trok.. Er zijn ook maar weinig mensen in mijn richting die direct bij een bedrijf zijn gaan werken, een promotieonderzoek is wel een pré in mijn vakgebied.. En dat zag ik al helemaal niet zitten.

Ik twijfel achteraf ook nog wel eens aan mijn beslissing, maar er zijn meer van deze masters, die verschillende richtingen uit opleiden. Dus mocht dit het niet zijn, dan kan ik vast nog wel ergens een andere master afmaken...

En echt spijt van het werken in het onderwijs heb ik nog niet echt gehad. Ik vind het hardstikke leuk, ook al heb ik soms dagen dat het echt niet wil..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_68342236
Mijn leerling die zwanger is, is overigens 14 jaar. Kwam vandaag 'trots' de echo laten zien. Diep respect voor d'r, geen makkelijke thuissituatie maar gelukkig (ik heb er naar gevraagd) een stabiele relatie met d'r vriend.

Vandaag lesbezoek mentor gehad en dat ging goed! Eigenlijk mag ik zeer tevreden zijn met wat ik nu doe en kan. "Ik was nog geen 5 minuten binnen en ik hoorde alleen al positieve verhalen over je van collega's en leerlingen. Én iedereen kent je..."

Maar jammer dat het nog erg lang duurt voordat de school/scholengemeenschap duidelijkheid geeft over of ik mag blijven of niet. Iedereen wil me houden...maar of er plaats is...
pi_68343598
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 17:03 schreef Hippos het volgende:
Mijn leerling die zwanger is, is overigens 14 jaar. Kwam vandaag 'trots' de echo laten zien. Diep respect voor d'r, geen makkelijke thuissituatie maar gelukkig (ik heb er naar gevraagd) een stabiele relatie met d'r vriend.

Vandaag lesbezoek mentor gehad en dat ging goed! Eigenlijk mag ik zeer tevreden zijn met wat ik nu doe en kan. "Ik was nog geen 5 minuten binnen en ik hoorde alleen al positieve verhalen over je van collega's en leerlingen. Én iedereen kent je..."

Maar jammer dat het nog erg lang duurt voordat de school/scholengemeenschap duidelijkheid geeft over of ik mag blijven of niet. Iedereen wil me houden...maar of er plaats is...
Goed om te horen!
Proficiat
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  zaterdag 25 april 2009 @ 10:56:43 #264
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_68361700
Meld me ook maar weer eens...
pi_68673315
En iedereen een beetje genoten van de vakantie?

Dit was voor mijn gevoel de eerste vakantie dit schooljaar dat ik echt school een paar dagen helemaal los heb kunnen laten. Nu het einde nadert vind ik dat toch weer moeilijk, ik heb niet helemaal het overzicht over wat ik moet doen de komende weken, en dat is niet goed voor de nachtrust...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_68673455
In de vakantie wil ik eigenlijk niet met mijn werk bezig zijn.
Ik heb ook altijd discussies gehad met collega's over de eerste week van de vakantie of de week voordat het nieuwe schooljaar begint. Sommigen zijn dan nog aan het werk. Toen ik alleen nog docent was, deed ik dat nooit. Ik plande mijn zaken zo dat ik dan ook echt vrij kan zijn. Met m'n nieuwe functie binnen de school moet ik wel wat eerder beginnen, maar dat is nog een eigen keuze geweest.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_68674739
ik heb mijn planning jammergenoeg nog niet zo voor elkaar dat ik in de vakanties helemaal niets hoef te doen. Er is wel wat nakijkwerk blijven liggen, deze week maar 2 korte dagen, en volgende week is werkweek, dus genoeg tussenuren die ik op moet vullen...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_68675248
Ik heb niet de indruk dat je er zelf veel invloed op hebt. Het hangt er toch voor een groot deel vanaf hoe de school de dingen inplant. Zo kreeg een collega vorig jaar op de laatste dag voor een vakantie een lading proefwerken, omdat meerdere klassen van hem waren ingeroosterd op de laatste dag van de proefwerkweek, en de rapportcijfers moesten direct na de vakantie worden ingeleverd. Dan kun je plannen wat je wilt, maar die vakantie hou je niet vrij.
Verder ben je ook afhankelijk van je sectie. De mijne is gelukkig inmiddels bereid allerlei arbeidsintensieve dingen uit het PTA te schrappen, maar als je in een sectie zit met veel deeltijders is de overheersende mening toch vaak dat een extra opdracht voor klas 2 er best nog even bij kan. En dat lukt dan als je een grotere baan hebt niet in gewone weken, dus schuif je die stapel door tot in de vakantie.

Wat ik KAN plannen plan ik inderdaad handig in. Ik heb nu wel redelijk wat nakijkwerk liggen maar niets dat een harde deadline heeft, dus ik zie wel of het wat wordt in deze vakantie .
pi_68762561
quote:
Op donderdag 23 april 2009 21:53 schreef Reya het volgende:
Uiteindelijk heeft mijn collega met zachte dwang de studente in kwestie uit de zaal begeleid, maar ook onder vier ogen leek weinig te verklaren waarom ze plots zo emotioneel was. Bijkomend probleem was nog dat ze francofoon was, en zich nogal gebrekkig in Nederlands (of Engels) wist uit te drukken, en dat we haar eigenlijk totaal niet kennen. Hoe zouden jullie, als ervaren docenten, hiermee omgaan?
Hetzelfde en jij hebt als voordeel dat er een collega bij was die de studente even apart kon nemen. Verder zou ik haar doorverwijzen naar de studentenpsycholoog en ik zou ook informeren of er speciale hulp is voor buitenlandse studenten. Volgend college kun je haar vragen of ze na het college wil blijven zitten en dan kun je alsnog vragen wat er aan de hand was (misschien komt ze er dan wat meer uit) en of je haar bij iets kunt helpen. En haar dan dus ook die informatie geven over psychische hulp. Moet ze zelf maar zien of ze er iets mee doet (misschien is het wel niet nodig, maar dan heb jij in ieder geval gedaan wat je kon doen).
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_68762856
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 17:10 schreef Hippos het volgende:

Ach, zelfs ik met mijn bijna master diploma en eerste graad diploma zit in de wachtkamer...het hangt af van of er voldoende plek is.
Het is nu eenmaal geen tekortvak. Zelfs behoorlijk populair (heel begrijpelijk natuurlijk, want het is het leukste vak). Als je gaat solliciteren is het vooral belangrijk dat je wat ervaring hebt, goede referenties en gezien de concurrentie zul je je best moeten doen je te onderscheiden van de rest. Dus zorg - naast een steengoede brief - dat er op je cv andere onderwijsgerelateerde activiteiten staan waardoor je opvalt en waaruit blijkt dat je echt passie hebt voor je vak.

Bij de vorige school waar ik heb gewerkt, hadden ze op de vacature 80 brieven ontvangen. En op mijn huidige school zelfs 130. Dan moet je dus echt de concurrentie aan.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_68767192
Misschien geheel overbodig omdat het eerder vermeld is: www.straksvoordeklas.nl . Een website voor beginnende docenten of stagiaires waar je toch wel handige tips vandaan kan halen.
pi_68773099
Ik zou volgende week een cursus volgen, maar die gaat weer niet door.. .
Hopen dat het begin volgend schooljaar allemaal wat voller zit..

Het was raar om vandaag weer te beginnen, ik weet ook niet of het allemaal wel zo lekker ging.. Morgen nog een dagje, en dan zijn er veel klassen een week op werkweek, dus dat wordt ook een raar weekje..

En het is straks ook zo vakantie, echt bizar...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_68780184
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 10:12 schreef mane het volgende:

[..]

Het is nu eenmaal geen tekortvak. Zelfs behoorlijk populair (heel begrijpelijk natuurlijk, want het is het leukste vak). Als je gaat solliciteren is het vooral belangrijk dat je wat ervaring hebt, goede referenties en gezien de concurrentie zul je je best moeten doen je te onderscheiden van de rest. Dus zorg - naast een steengoede brief - dat er op je cv andere onderwijsgerelateerde activiteiten staan waardoor je opvalt en waaruit blijkt dat je echt passie hebt voor je vak.

Bij de vorige school waar ik heb gewerkt, hadden ze op de vacature 80 brieven ontvangen. En op mijn huidige school zelfs 130. Dan moet je dus echt de concurrentie aan.
Vandaag te horen gekregen dat ik 'onder voorbehoud' mag blijven. Er moet nog wel een aantal keer overlegd worden, maar de intentie is nu eindelijk uitgesproken. Ongeveer 0,5fte, precies waar ik mee wilde starten. Een combi van Biologie en NLT. Ik hoop dat ik dus binnen 3 weken 100% zekerheid heb, maar het gesprek met de rector vond ik vandaag erg positief.

Voordeel was/is dat ik niet alleen de organisatie nu ken maar ook al druk bezig ben met de veranderingen in ons biologie curriculum omdat we volgend jaar een nieuw beta-lab krijgen; daar passen we al onze opdrachten + visie op aan. De school en vakgroep willen ook wat continuïteit; dus dat had ik als voordeel. Maar wat je zegt over het CV is helemaal waar. Las pas dat het aantal vacatures in het middelbaar onderwijs met 16% was afgenomen.
pi_68780506
(voorzichtig) gefeliciteerd Hippos

NLT lijkt mij ook wel leuk om te doen, maar dat komt nog wel een keertje...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_68781065
Netjes Hippos
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')