abonnement Unibet Coolblue
pi_67612885
WACHTEN?! Hoe klein is jouw baan, als je blijkbaar niet tjokvol zit met allerlei dingen die je in die uren hoognodig moet doen?
pi_67614210
Een moeder had zich voorgenomen om mij eens even de les te lezen op de ouderavond
* Bij Wiskunde wordt de som direct helemaal fout gerekend als er een foutje instaat, terwijl mevrouw bij haar opleiding Boekhoudkunde het anders meemaakte. Daar wordt met de fout doorgerekend en lever je dus niet alle punten in. Altijd fijn als je direct in de verdediging gezet wordt en uit mag leggen dat wij dat ook doen, itt wat mevrouw denkt.
* Dochterlief had 5 minuten voor een toets gevraagd aan mij of ze een geodriehoek nodig had. Volgens moeder had ik geantwoord dat dat niet nodig was. Vervolgens bleek dat de hele toets over een geodriehoek ging. Ik geef aan dat ik me niet kan voorstellen dat ik dat antwoord gegeven heb (is al weer maanden terug) en geef aan dat het de verantwoordelijkheid van de leerling is haar spullen in orde te hebben. Ze weet dat ze altijd een geo bij zich dient te hebben bij mijn vak. Daarnaast heeft ze zelf alle sommen gemaakt van het hoofdstuk en weet dus zelf erg goed of in dat hoofdstuk een geo handig kan zijn
* Ze vroeg zich af of we de toetsen uberhaupt wel eerst inzien. Weten we zelf wel wat we toetsen? Zucht...
* Ze vroeg zich af waarom er maar één manier goed gerekend wordt bij Wiskunde, als het gaat over de oplossingstrategieen bij een som. Ik geef aan dat dat ook niet juist is. Er wordt vaak op het VMBO 1 manier voorgedaan, en zelden 3 of 4 verschillende manieren. Dit om onduidelijkheid te voorkomen. Andere correcte wiskundige manieren mogen natuurlijk ook, maar het is dan wel verstandig om die in de les aan de docent voor te leggen. Zucht zucht zucht.

Kortom: een frontale aanval op punten waar ze slecht over geinformeerd is. Echt zonde dat zulke ouders bestaan.

Daarnaast ben ik mentor van een brugklasleerling met autisme. Hij is aangenomen om te checken of het regulier onderwijs wel of niet geschikt zou zijn voor hem. In januari zijn moeder en school tot de conclusie gekomen dat dat niet het geval is. Hij heeft teveel persoonlijke aandacht nodig om mee te kunnen draaien in het systeem. Dat is niet haalbaar, aangezien er nog veel meer leerlingen in de klas zitten. Elke 10 sec (letterlijk) controleren of hij aan het werk is en snapt wat er moet gebeuren, of hij alles goed opschrijft in de agenda e.d. is niet haalbaar.
Moeder vindt het allemaal maar schandalig en vindt dat de school er veel te weinig aan doet. Ik durf dat stellig te ontkennen. Hij wordt 4 uur in de week begeleid door onze zorg-collega.
Daarnaast weet ik dat docenten meer dan gemiddeld aandacht voor hem hebben en hem helpen met het invullen van zijn agenda en dergelijke. Er gebeurt veel en er is sprake van veel welwillendheid van docenten. Moeder ziet alleen maar de dingen die NIET goed genoeg gaan in haar ogen. Ze wilde het in het gesprek niet hebben over de docenten die keihard werken om de leerling te helpen, maar wilde het alleen hebben over de docenten die niet genoeg energie in haar zoon stoppen, in haar ogen. (lees: minder dan een half uur of zo aandacht voor haar kind PER LES!)
De afdelingsleider heeft kenbaar gemaakt dat haar verwachtingen toch hoger zijn dan we voor het schooljaar hadden afgesproken. Hij geeft aan dat de docenten hun uiterste best doen, en dat moeder nu echt er te fel bovenop zit. Dit blijkt onder andere uit het feit dat ze naar mij als mentor en naar de docenten in totaal nu al zo'n 70 mails heeft verzonden met vragen, beschuldigingen en andere zaken.

Beide verhalen zijn niet helemaal compleet maar geeft wel een aardig beeld van deze twee gesprekken
De andere gesprekjes waren allemaal zoetsappig en ok. Maar deze twee gesprekken waren voor mij de reden om even te -en op ouderavonden
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_67615032
Jeetje, wat een verhalen zeg J-D-, geen wonder dat je het even helemaal gehad hebt...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_67615127
quote:
Op woensdag 1 april 2009 15:47 schreef teigan het volgende:
Jeetje, wat een verhalen zeg J-D-, geen wonder dat je het even helemaal gehad hebt...
Vroeger zou ik hier niet scherp tegen bestand zijn. Ik bedoel: als je net begint, is het moeilijk om je antwoorden direct klaar te hebben en goed te formuleren.
In de loop van de jaren leer je wel hoe je hier op kan reageren.

Ouderavonden, vergaderingen, dagindeling + die zaken waardoor je dagen tjokvol zitten.... allemaal zaken die ik gemist heb in mijn opleiding vroeger.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_67617159
Wat ik vooral gemist heb in de opleiding die ik heb gehad zijn de meer basisdingen qua lesopbouw. Hoe kan je een les beginnen, hoe bouw je een les goed op en dergelijke. En orde tips.

Wij werden gelijk doodgegooid met verschillende lesvormen en dergelijke..

Ik las laatst dat er een boek uit was over time management in het onderwijs, die wil ik nog eens uit de bieb trekken, en ik wil eigenlijk nog eens een cursus oid over orde bij gaan wonen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_67618798
Ja, ik kan er over meepraten omdat ik nu in de laatste fase zit van de opleiding. Erg vaag en totaal geen gevoel voor realiteit. Ik zit niet te wachten op 124 werkvormen, pedagogische muurtjes en onderwijsautobiografieën. Ik wil meer weten over orde houden, meer weten hoe je het beste een VMBO leerling kan bereiken en een VWO leerling. Ik heb gelukkig een minicursus orde houden kunnen doen; maar dat is te weinig. Ik ga nu zelf veel op onderzoek uit, lees veel boeken maar de praktijk is de beste leermeester In mijn vmbo klas gaat het nu pet ondanks dat ik er nu steeds feller bovenop zit. Maar het is een aparte klas. Ik hoor zoveel negatieve geluiden dat ik moet oppassen om niet (zoals mijn begeleider zei) 'met de wolven in de het bos mee te gaan janken.' In mijn vmbo-havo klas gaat het gelukkig een tandje beter.

Maar eerlijk gezegd twijfel ik echt soms of ik wel geschikt ben voor het onderwijs; dat komt omdat ik gewoon te hoge eisen aan mezelf stel. Maar what the fuck...ik ben nog geen jaar bezig en heb 0 ervaring...2 weken geleden stond het huilen me nader bij dan het lachen

Maar gelukkig heb ik morgenavond geen ouders; dus ik ben een avondje vrij...
pi_67625708
Hippos, ik denk dat heel veel beginners die twijfel wel hebben. Er wordt wel gezegd dat de eerste 5 jaar het zwaarst zijn.

Hoe leuk ik het lesgeven ook vind, soms vraag ik me ook af of ik er wel geschikt voor ben. Ik heb ook heel erg de neiging om het allemaal te perfect te willen, en het me vooral ook te persoonlijk aan te trekken.
Door steeds tegen mijzelf aan te lopen leer ik het wel steeds een beetje meer af, maar het blijft moeilijk.

Geef niet te snel op, ik ga er nog steeds vanuit dat het uiteindelijk de moeite waard is..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_67626507
Ik zit net even te kijken, maar dit schiet ook niet op zeg.

LB 2.251,- 3.441,-
LC 2.264,- 4.015,-
LD 2.273,- 4.567,-

Jullie zijn allemaal LC? Erg laag startsalaris en het plafond, wat wel tien jaar duurt voor je er bent, is ook niet best.
pi_67626857
LB is standaard voor een tweede graads docent.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_67627126
Ik ben gewoon LB, ook al ben ik eerstegraads..

Ik wacht het allemaal even af de komende tijd, in principe zou ik uiteindelijk recht hebben op LD als je naar de regeltjes/afspraken kijkt, maar ik denk dat ik me dan nog wel wat meer moet ontwikkelen, en er meer taken naast moet gaan doen qua onderwijsontwikkeling en dergelijke..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_67627273
quote:
Op woensdag 1 april 2009 14:53 schreef ShadyLane het volgende:
WACHTEN?! Hoe klein is jouw baan, als je blijkbaar niet tjokvol zit met allerlei dingen die je in die uren hoognodig moet doen?
Ik ben wel de hele tussentijd bezig geweest, maar toch een lange dag wanneer je van 08.15u tot 20.30u op school zit
"Wachten" bedoelde ik dus meer figuurlijk

Maar jeetje, JD, inderdaad vervelende oudergesprekken Die van mij vielen gelukkig wel mee. Maar soms weet je het nooit.
pi_67638994
Mainport, het plafond bereik je niet na 10 jaar al. Tot nu toe bereikte je het na 18 jaar, dat gaat nu stapsgewijs ingekort worden naar 12. Maar als je tussendoor naar een hogere schaal gaat, ga je vaak wat trapjes terug (bijvoorbeeld van LB 10 naar LC 7). Dan duurt het dus nog langer voor je in de maximum trap zit. (maar je zit dan wel in een hogere schaal).

Ook eerstegraders worden tegenwoordig gewoon ingeschaald in LB. Dat gaat als het goed is per 2014 weer veranderen, maar het is de vraag of dat doorgaat.

Voor het geld moet je niet het onderwijs in gaan. Er is berekend dat een academicus in het onderwijs zo'n 25% minder verdient dan de gemiddelde academicus. Voor HBO-ers is het verschil zo'n 15%. Ik denk dat die salarisachterstand nog groter gaat worden, aangezien in deze berekeningen natuurlijk ook de huidige 'oude garde' is opgenomen, die wel allemaal nog in de oude schaal 12 zitten.

Maar het onderwijs biedt natuurlijk wel andere voordelen. Vooral voor jonge moeders is het een ideale sector: je kunt er heel makkelijk kiezen voor een klein parttimebaantje, je bent vaak vroeg klaar met je lessen en kunt de kinderen dus zelf van school/opvang halen, en het salaris deert hen niet, want ze hebben veelal een echtgenoot die werkzaam is in het bedrijfsleven.

Ik ben geen jonge moeder, dus ik moet het van andere voordelen hebben: de hectiek (alhoewel soms too much), waardoor een werkdag nooit saai is en lekker snel voorbijgaat, de ruimte om je lessen zo in te richten zoals jij wilt (vooral in mijn vak, met een heerlijk kleine sectie en weinig centrale afspraken: ik heb een heel creatief beroep), het feit dat je een podium hebt om meerdere keren per dag voor steeds een andere groep de grote deskundige c.q. de clown uit te hangen....naast de vele nadelen biedt het onderwijs zeer zeker ook voordelen.
pi_67639059
Zoals J-D al zegt trouwens: je weet steeds beter hoe te reageren op bepaalde typen ouders met een bepaald type vraag/verhaal. Net zoals je in de klas ook, door schade en schande wijs geworden, steeds beter weet hoe te reageren op allerlei dingen.

Ik zit trouwens in LC. Tekortvak
pi_67684928
De ene dag ziet het er naar uit dat ik kan blijven na de zomer...het andere moment staat het weer op losse schroeven... niet echt fijn
Maar hopelijk volgende week wat meer duidelijkheid
pi_67906029
Leuk dit topik.

Ik ben 45 en ga mijn lerarenopleiding wiskunde afmaken volgend schooljaar.
Ik hoop enkele uurtjes te kunnen gaan lesgven aan de middelbare school om de hoek.

Mijn dochter studeert per september wiskunde aan de uni in Amsterdam. Zij heeft 3 jaar HBO wiskunde gedaan en is nu op wereldreis.
Zij wil graag bijlessen geven in Amsterdam per september.
Iemand een idee?
Een kamer is ook welkom.

Ik ga ff een aantal paginaas teruglezen en ik hoop hier vaker mee te lezen en te tikken.
Top!
pi_67910349
Welkom sabine!

om even een antwoord op een van je vragen te geven:
Jouw dochter kan kijken of er een bijlesbureau/huiswerkinstituut bij haar in de buurt zit, maar je kan natuurlijk ook gewoon via marktplaats aan bijlesleerlingen komen...

grappig dat je nu de lerarenopleiding nog weer af gaat maken.. Heb je al veel ervaring in het onderwijs?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_67928753
Danx voor je welkom Teigan.
En je tips.........Marktplaats zou ik nooit aan gedacht hebben.

Ik heb een man in het onderwijs, evenals veel vrienden..............net 2 kids van de middelbare af.
Kheb lerarenopleiding handvaardigheid textiel gedaan, niet afgemaakt en daarna 2 jaar applikaties wiskunde in eigen tijd, ook niet afgemaakt.
Kheb nu een eigen zaak met veel stagiaires en wegens gezondheidsproblemen zal ik daar mee moeten stoppen. Dus weer tijd voor me oude liefde.
Ik hoop via de zijstroom er in te kunnen...............en om er een beetje meer feeling mee te krijgen loop ik nu 2 dagen per week stage op een school.

Mijn voorkeur gaat uit naar VMBO-BB/BK..........ik ga voor die kids omdat ik daar ge grootste uitdaging in zie. Ik loop ook alleen daar stage. In wiskunde en als er een tussenuur is in willekeurig ieder ander vak. Kben niet goed in nixdoen.

[ Bericht 3% gewijzigd door -sabine- op 11-04-2009 19:34:29 ]
pi_68083649
...en toen stond ik aan de grond genageld toen ik hoorde dat 1 van mijn leerlingen uit klas 2 zwanger is je hoort wel eens die verhalen...maar nu komt het opeens dichtbij
pi_68083774
quote:
Op donderdag 16 april 2009 19:49 schreef Hippos het volgende:
...en toen stond ik aan de grond genageld toen ik hoorde dat 1 van mijn leerlingen uit klas 2 zwanger is je hoort wel eens die verhalen...maar nu komt het opeens dichtbij
pi_68085005
Bizar, ze is trouwens wat ouder dan haar klasgenoten omdat ze een keertje is blijven zitten, volgensmij is ze 15 en wordt ze 16. Maar een hopeloze thuissituatie, een halve knipperlicht relatie met vriend(je) en dan nu dit...
Ik had al het gevoel dat er iets aan de hand was, maar dit...het spookt sinds vanmiddag continue door mijn hoofd; bizar allemaal. Ik hoorde van een collega dat ze besloten had het te houden. Zal volgende week proberen een praatje met 'r te maken om d'r een beetje te steunen.
pi_68085636
quote:
Op donderdag 16 april 2009 20:27 schreef Hippos het volgende:
Bizar, ze is trouwens wat ouder dan haar klasgenoten omdat ze een keertje is blijven zitten, volgensmij is ze 15 en wordt ze 16. Maar een hopeloze thuissituatie, een halve knipperlicht relatie met vriend(je) en dan nu dit...
Ik had al het gevoel dat er iets aan de hand was, maar dit...het spookt sinds vanmiddag continue door mijn hoofd; bizar allemaal. Ik hoorde van een collega dat ze besloten had het te houden. Zal volgende week proberen een praatje met 'r te maken om d'r een beetje te steunen.
Hmmm, kan me voorstellen dat je hier van bent geschrokken! Ze is wel "oud" trouwens, zelfs voor iemand die een keer is blijven zitten en in de tweede klas zit.
pi_68085677
Jeetje hippos, dan sta je echt wel even flink met je oren te klapperen...

Lijkt mij wel raar inderdaad, en hopen dat je haar een beetje kan steunen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_68085994
quote:
Op donderdag 16 april 2009 20:44 schreef teigan het volgende:
Jeetje hippos, dan sta je echt wel even flink met je oren te klapperen...

Lijkt mij wel raar inderdaad, en hopen dat je haar een beetje kan steunen..
Ik hoop het wel. Ik heb het gevoel dat ze d'r wat heb laten zitten omdat ik teveel bezig was met de klas als geheel. Ik vind het enorm moeilijk orde houden in die klas, dat gaat gewoon zeer moeilijk. Ik ben daar zo op gefocust dat ik de kleine dingen, waar ik normaal snel op reageer, gewoon niet heb gezien. Maar het jammerlijke is dat ze makkelijk Havo aan zou kunnen, maar door de thuissituatie en andere moeilijkheden zit ze al 2 jaar op het VMBO en ik vermoed dat haar zwangerschap ook niet echt gaat helpen. Triest, heel triest.
quote:
Op donderdag 16 april 2009 20:43 schreef Locusta het volgende:

[..]

Hmmm, kan me voorstellen dat je hier van bent geschrokken! Ze is wel "oud" trouwens, zelfs voor iemand die een keer is blijven zitten en in de tweede klas zit.
Klopt, volgensmij wordt ze 16; maar jong blijft het. Ze is normaal ook de 'leider' van de groep, maar de afgelopen lessen was ze soms opeens misselijk en deed ze wat vaag. Ik als biologiedocent herkende de signalen nog niet Pas vandaag ging het langzaam borrelen, toen een collega het me vertelde viel alles op z'n plaats. Het is mijn eerste jaar als docent (nu nog in opleiding), maar dit blijft me nog wel een lange tijd bij denk ik.
pi_68087870
Zo hey....das ook geen dagelijkse, zelf geen jaarlijkse kost.
Dit krijg je niet in een opleiding, dis het leven dat je verrijkt.
Ik kan niet terugvinden hoe oud je bent Hippo..........ik vind je goed/uitgebalanceerd reageren.
Ben je een mannetje of een vrouwtje?

Kheb gisteren een sollicitatie de deur uit gedaan voor een uurtje of 15 aan BK wiskunde te geven.
Kdraai me duimen.

Kwas ook nog benieuwd of de geschorste leerling (door die ene moeder aangegeven aan de direktie) nog weer op die school is verschenen.

Kga zeker veel meelezen en mee tikken hier.
Nog een vraagje:
Hebben jullie op je opleiding het boek "Luisteren naar kinderen" behandeld gekregen?
pi_68087970
quote:
Op donderdag 16 april 2009 20:43 schreef Locusta het volgende:

[..]

Hmmm, kan me voorstellen dat je hier van bent geschrokken! Ze is wel "oud" trouwens, zelfs voor iemand die een keer is blijven zitten en in de tweede klas zit.
Volgens mij is dat normaal als je 2 keer bent blijven zitten.
Je wordt 13 in de eerste........14 in de tweede........2x blijven zitten is 16 in de tweede.
Vreemde kombi, én zwanger en nog maar in de tweede zitten.
Lastig pakket voor zo'n jong meisje.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')