Ik was al lang van plan van mijn 19inch crt over te stappen naar een widescreen tft scherm en na lang zoeken viel mijn keus op de Samsung 2443BW. Hij is goedkoop en een relatief nieuw model. Ik kon nog kiezen uit de Acer 241WD of een duurdere 2493HM variant die beschikt over een HDMI input maar aangezien ik geen consoles of dergelijke eraan aan zou sluiten was de keus snel gemaakt.
Verpakking en toebehorenHij kwam in een redelijk grote doos dus ik wist dat ik met de grootte de juiste keus had gemaakt. Na al het piepschuim en plastic verwijderd te hebben kon ik het apparaat eens grondig van dichtbij bekijken. Was was die groot zeg, ik moet zeggen dat het een wereld van verschil is om over te stappen van 19 inch naar 24. Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor gamen en films te bekijken dus dat zit wel snor met zo'n groot scherm.
De voet is stabiel en beschikt over een pivot tand waardoor hij makkelijk alle kanten op kan draaien. De randen van het scherm zijn lekker minimalistisch en hij is in zijn geheel gewoon strak vormgegeven. Het scherm is ook 90 graden kantelbaar in de lengte en in hoogte verstelbaar wat erg makkelijk gaat.
In de doos zaten verder nog enkele handleidingen een DriverCD ( haast niet nodig) DVI connector en VGA connector plus een powercable.Die laatse moet ik nog even vermelden, de powercable sluit niet echt goed aan en wil wel een loskomen, misschien door gebrek aan een klikmechanisme enz dus zorg dat je monitor ergens staat waar het 'wiebelvrij' is want het kan zomaar dat je powercable even loszot, niet erg maar wel irritant af en toe.
Eenmaal opgestart...Toen ik hem aangesloten had en opstartte viel me al gelijk op dat de helderheid max was ingesteld dus die heb ik van 100 naar 30 teruggebracht wat ruim voldoende was. De contrast kon ik niet veranderen, blijkbaar is dat alleen voor als je hem annaloog aansluit via de andere VGA uitgang. Verder kom je de grbuikelijke modes tegen die je kunt selecteren. Dat gebeurd wel met touch sensitive toetsen onder het scherm. Enig minpunt daarvan is wel dat het soms wat snel gaat en je perongeluk doorschiet en iets verkeerds selecteerd en ook zijn de knoppen niet goed zichtbaar daarvoor.
Verder zaten er bij mijn exemplaar geen dode pixels en de kleurweergave was goed. Alhoewel ik een crt monitor gewend ben is mijn angst voor tft schermen sterk afgenomen en het viel allemaal dus wel reuze mee wat scherpte en contrast bestreft. Als je van de zijkant kijkt zie je alles nog duidelijk en scherp zonder al te veel in te moeten boeten op kleur en dergelijke, of je moet het wel heel erg bont maken.
Prestaties..Voor de grap eens een HDfilm opgestart en mijn reactie was positief. Man wat een scherpte en kleuren. Eidelijk kon ik er ook eens in volle glorie van genieten op groot formaat. Je kunt hier speciaal via het Magicbright optie een moviemodus voor selecteren maar ik hield het bij m'n eigen custom settings. Zwart wordt ook als zwart weergegeven welliswaar niet pikzwart maar toch redelijk donker zonder rare vlekken en backlightbleeding. Hierin zal hij mijn crt welliswaar niet evenaren maar ben er ruimschoots tevreden mee.
Tijd om de games eens te testen, ik startte eerst Rome Total war op en meteen resolutie ingesteld op de maximale 1920x1200, op deze resolutie draait ie wel 60 hz. Ik dacht dat ik daar koppijn zou krijgen wat bij een crt vaak het geval is met zo'n refresh rate maar het gaf een tamelijk rustig beeld en een paar uurtjes erachter doorhalen lukt makkelijk. Geen rare effecten verder hij deed wat hij moest doen. Wel valt het op dat hij bij spellen vereist dat je er goed ( in de juiste hoek ) voor moet zitten want anders merk je al snel kleurverschillen.
Daarna counterstrike source opgestart. Toen ik eenmaal begon te spelen schrok ik wel een beetje. Het spel werd korrilig weergegeven en toen kwam ik face to face met het o zo beruchte ghosting effect. Dit was dus wel een stapje terug van mijn crt scherm want alles was onscherp en ik zag overal lelijke randjes. Ook de kleur verandert drastisch. Als ik in Dust2 zit en met mijn hoofd even verticaal beweeg worden kleuren van licht geel al snel donker oranje. Als je even een snelle beweging maakt voelt het onnatuurlijk aan en alles flikkert licht.
Aan mijn hardware kan het niet liggen, Had hem op de native resolutie van de monitor ingesteld met Supersampling op max en Edge AA ( 24x AA ) aan op mijn 4850 kaart maar dit hield nog niet. Bij Fear was dit effect minder maar nog steeds aanwezig.
De schermgrootte compenseert dit weer een beetje maar ik moet niet alteveel ervan verwachten aangezien het een TN paneel is wat erin zit. Maar dit is dan ook het enige serieuze minpunt wat ik ondekt heb. Wel jammer natuurlijk van zo'n strak ontworpen scherm.
De Prijs...Een groot pluspunt van deze monitor, Vrijwel in dezelfde pricerange als de Acer en een stukgoedkoper dan HP's van verglijkbare grootte en van de andere Samsung broertjes uit de T serie. Voor een 24 inch monitor is 280 een nette prijs, wel heb ik heb genomen met pixelgarantie wat je weer 30 euro armer maakt maar een zeker aan te raden optie is.
ConclusieAl met al een prima monitor voor de gamer, filmkijker. Geen freatsen en doet wat het moet doen. Bij shooters kan die wel's wat vertragen en kleuren anders weergeven maar dat hangt ook van het type spel af. Bij counterstrike ( mijn favo spel ) was ik een beetje teleurgesteld maar het grote beeldoppervlak maakt het ruimschoots goed en als je er 50 cm vanaf zit merk je er niet zoveel van.
Foto's van een andere site
![]()
[ Bericht 1% gewijzigd door Necrofilie55 op 04-12-2008 18:43:36 ]