abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63737943
Welke FOK!(st)ers hebben weleens van die viezige beestjes gegeten?

Hadden het laatst op school over het eten van insecten, en ik zou bijvoorbeeld ook wel een keer sprinkhanen willen barbecuen oid! Ben echt ontzettend nieuwsgierig hoe dat nou smaakt (maar als het erop aankomt durf ik het waarschijnlijk niet )

Nou, deel je ervaringen zou ik zeggen
pi_63738162
Iedereen is vies van beestjes?
pi_63738252
na 4 minuten al een serieuze reactie verwachten...
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  woensdag 3 december 2008 @ 21:56:46 #4
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_63738358
Nu ik toch in dit topic zit te spieken, iemand enig idee waar je in de omgeving amsterdam insecten kunt eten?
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
  woensdag 3 december 2008 @ 22:02:46 #5
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_63738685
quote:
Op woensdag 3 december 2008 21:56 schreef Pien85 het volgende:
Nu ik toch in dit topic zit te spieken, iemand enig idee waar je in de omgeving amsterdam insecten kunt eten?
*ook wel benieuwd is.*
The Light Is Leaving Us All
pi_63738808
Omgeving Amsterdam geen idee. In Den Bosch zit wel een restaurant waar ze je insecten serveren.
  woensdag 3 december 2008 @ 22:06:54 #7
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_63738864
Hoorde toevallig laatst dat er in Nijmegen ook een zit... Maar om nou helemaal naar Den Bosch of Nijmegen te gaan hiervoor vind ik weer wat overdreven...
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
  woensdag 3 december 2008 @ 22:10:38 #8
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63739020
Ik heb gefrituurde schorpioentjes gegeten in China. In een chique restaurant in Beijing. Als je je over het idee heenzet is er niks aan de hand. Ze waren helemaal krokant en knapperig gefrituurd. Deed me qua smaak en structuur denken aan baconchips. Hoewel ik dat niet zeker weet, want ik vond baconchips altijd smerig.
Dus die schorpioentjes deden me niet veel. Het was vooral grappig.

Sprinkhaan heb ik hier in NL wel eens geproefd, als snack, maar dat zijn dan van die muffe dingen. Vers moeten ze zijn, dan zijn ze lekker!
pi_63740102
quote:
Op woensdag 3 december 2008 22:10 schreef RobinOok het volgende:
Ik heb gefrituurde schorpioentjes gegeten in China. In een chique restaurant in Beijing. Als je je over het idee heenzet is er niks aan de hand. Ze waren helemaal krokant en knapperig gefrituurd. Deed me qua smaak en structuur denken aan baconchips. Hoewel ik dat niet zeker weet, want ik vond baconchips altijd smerig.
Dus die schorpioentjes deden me niet veel. Het was vooral grappig.

Sprinkhaan heb ik hier in NL wel eens geproefd, als snack, maar dat zijn dan van die muffe dingen. Vers moeten ze zijn, dan zijn ze lekker!
Ja ik hoorde dus ook van een tent in Nederland (omg. Leiden) waar ze lolly's verkopen met een schorpioen erin ben ik heel benieuwd naar, zal eens navraag doen
Maar hoe bedoel je vers? Gewoon levend opkanen?
  woensdag 3 december 2008 @ 23:29:09 #10
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63742102
Nee, nee, hihi. Maar wel dat ze vers/levend gefrituurd worden en dan meteen opgegeten.
Als je dat in een plastic bakkie gaat stoppen en dan 4 weken later opeten, nou ja, dan denk ik niet dat het nog hetzelfde smaakt.
pi_63742220
quote:
Op woensdag 3 december 2008 23:29 schreef RobinOok het volgende:
Nee, nee, hihi. Maar wel dat ze vers/levend gefrituurd worden en dan meteen opgegeten.
Als je dat in een plastic bakkie gaat stoppen en dan 4 weken later opeten, nou ja, dan denk ik niet dat het nog hetzelfde smaakt.
Oke, ik was al even bang

Maar hoe smaakt dat dan? Gewoon een knapperig dingesje?
  woensdag 3 december 2008 @ 23:32:59 #12
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_63742239
quote:
Op woensdag 3 december 2008 22:35 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:

Maar hoe bedoel je vers? Gewoon levend opkanen?
Begin eerst maar eens met een bakje levende maden op te eten. Als je dat kunt verteren, kan je de rest van alle insecten ook wel aan.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 4 december 2008 @ 00:14:31 #13
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63743331
quote:
Op woensdag 3 december 2008 23:32 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:Maar hoe smaakt dat dan? Gewoon een knapperig dingesje?
Ja, gewoon naar een hartig gefrituurde, knapperige snack. Beetje nootachtig misschien. Zoutig.
Niet vies en niet eng. Kijk, vissenogen of schapenogen of zo, ja, dat is eng. Of euh, nou ja, van alles. Maar insekten niet.
pi_63746774
quote:
Op donderdag 4 december 2008 00:14 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ja, gewoon naar een hartig gefrituurde, knapperige snack. Beetje nootachtig misschien. Zoutig.
Niet vies en niet eng. Kijk, vissenogen of schapenogen of zo, ja, dat is eng. Of euh, nou ja, van alles. Maar insekten niet.
Ik zou ook inderdaad eerder een sprinkhaan eten dan die mini inktvisjes bij de visboer, brrr
Maar je eet ze bijvoorbeeld dus ook met kop en al?

Men ik wil weten waar ergens zo'n restaurant zit waar je insecten kan eten ! Schorpioen lijkt me ook.. naja interessant
pi_63746898
Ik heb ooit een keer sprinkhanen gegeten, en dat was eigenlijk wel bijzonder smakelijk.
Wel goed dat ze het pas achteraf vertelden wat ik nou daadwerkelijk gegeten had.
Never underestimate a Horse - He can't think but is better in acting than Meryl Streep
  donderdag 4 december 2008 @ 09:41:18 #16
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_63747842
Ik heb wel eens een sprinkhaan gegeten die ik net had gevangen (is was aan het wandelen in de bergen en we kwamen op een weide waar het krioelde van de sprinkhanen). Kop er af gebeten, uitgespuugt en de rest opgegeten. Smaakte naar kruisbes met hooi.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  donderdag 4 december 2008 @ 11:26:42 #17
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63750387
quote:
Op donderdag 4 december 2008 08:20 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:Maar je eet ze bijvoorbeeld dus ook met kop en al?
Ja, met alles erop en eraan.
Kijk, zoiets:

Ogen dicht en smullen maar.
pi_63753456
Zag laatst bij de Sligro potjes sprinkhanen en meelwormen staan. Heb ze gewoon laten staan.

Heb wel 1x in Thailand op de enge-beesten-markt een paar gefriteerde waterkrekels op. Smaakte best, lekker knapperig.
  donderdag 4 december 2008 @ 14:49:05 #19
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_63755897
Ik heb kwal op, telt dat ook?
Ook ik wil sprinkhanen proberen, ik ken dat restaurant in Den Bosch ook. Ze serveren er sowieso aparte wildsoorten en dus ook insecten.
L'Enfer, c'est les autres.
  donderdag 4 december 2008 @ 15:13:23 #20
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63756543
Kwal is geen insect. :-)
Maar kan wel lekker zijn!

Die onderste vorige week nog gegeten!
  donderdag 4 december 2008 @ 16:00:06 #21
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63757839
Kwal is idd heerlijk.

Sprinkhanen zou ik totaal geen moeite mee hebben overigens. Maar maden bijv.vind ik wel een onsmakelijk idee.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  Redactie Frontpage maandag 26 januari 2009 @ 02:16:31 #22
4530 crew  Crazy Harry
pi_65408457
Kort geleden in Den Bosch gegeten. Het restaurant heet Het Genot.
Ze serveren er sprinkhanen en meelwormen, beide zijn een voorgerecht.
De sprinkhanen hebben daadwerkelijk een (lekkere) smaak van zichzelf, maar de meelwormen nemen de smaak van de groente en specerijen aan waarin ze klaargemaakt zijn.

Maar je hoeft natuurlijk helemaal niet naar Den Bosch af te reizen voor een dergelijke maaltijd.
Ik was er ook al voor rond aan het kijken om ze zelf te bakken, zo kwam ik uit op insecteneten.nl, daar staan allemaal tips en recepten, zoals het volgende:
Gewoon een doosje van 10 (levende) sprinkhanen kopen bij de dierenzaak, die beesten zijn voor consumptie (voor leguanen dan wel maar dat maakt niet uit) gekweekt.
Even laten doodvriezen in de diepvries (anders springen ze ongetwijfeld weg voordat je ze in de pan hebt), vleugels en poten er af halen, en dan kan je ze bakken.

Binnenkort is m'n vriendin (die gruwelt van het eten van insecten) voor een paar dagen het land uit en dan kan ik ze eindelijk eens zelf bakken
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_65408764
Ik eet ze heel regelmatig. Ik werk op Archeon en heb meestal een potje meelwormen staan waar mensen ook van mogen proeven, en die willen dan meestal wel zien dat ik ze ook eet. Dus er gaan er heel wat in op een drukke dag (pasen t/m eind oktober). Ze smaken een beetje notig, ik vind ze zelf erg lekker. Je kan ze zo (levend) eten of even bakken, bijvoorbeeld in een pannekoekje.

Sprinkhanen en krekeltjes heb ik ook wel eens gegeten, die rooster ik meestal wel even, maar ik heb er als ik in de tuin aan 't werk ben ook wel eens eentje zo van een grasspriet geplukt. Oh ja, en zo'n schorpioen uit een lollie maar die was nogal taai, smaakte nergens meer naar. Zou wel eens een vers gefrituurde/gebakken willen proeven maar ik weet niet waar ik die kan kopen.

Bij een weekend 'eten uit de natuur' in Belgie heb ik nog een aantal andere insecten gevangen en geproefd, onder andere kokerjuffers en wasmotlarven.

Het is gewoon het idee wat de meeste Nederlanders vreemd vinden, maar als je je daar overheen kan zetten, zijn veel insekten erg lekker.

Oh, maden (vliegenlarven) kan je inderdaad beter niet eten; die eten rot vlees en zijn dus zelf ook niet goed voor je (je eet ze tenslotte helemaal, met maaginhoud en al, op). Veel andere larven zijn wel okay, zoals dus de meelwormen, wasmotlarven en ook veel rupsen, maar niet de harige (kuch, kriebel!) en niet de rupsen die op giftige planten zitten (zie maden).

De eerste keer dat ik 't deed, met een groepje vrienden, was 't nog bijzonder genoeg om wat foto's te maken:
http://www.barefootwitch.com/eten.html
En de foto's van 'eten uit de natuur' met een aantal insekten en veel andere planten (de meeste eetbaar, of delen ervan):
http://www.barefootwitch.com/eten2.html
(nee, de hagedis hebben we niet opgegeten!)
  maandag 26 januari 2009 @ 02:50:28 #24
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_65408776
Bestaat het Archeon nog?
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_65408836
quote:
Op maandag 26 januari 2009 02:50 schreef cerror het volgende:
Bestaat het Archeon nog?
Jazeker! http://www.archeon.nl en vanaf 28 maart kan je er weer in (als losse bezoeker dan; feesten, vergaderingen, school aktiviteiten enzovoort gaan 'swinters ook door).

De meelwormen heb ik (meestal -als je 't heel zeker wilt weten moet je me een paar dagen van te voren PM'en) bij de boerderij van de eerste boeren.

(edit: hm, meeste jaren hebben we ook een thema-weekend 'eten' maar die zie ik voor het komende seizoen nog niet staan in het evenementen-lijstje. Misschien wordt 'ie er later nog bijgezet.)

[ Bericht 11% gewijzigd door Sheriam op 26-01-2009 03:07:54 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')