Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)art_berechten__.htmlquote:PvdA: Pubers apart berechten
DEN HAAG - Criminele pubers en begin twintigers moeten voortaan apart worden berecht. De PvdA wil af van de strikte scheiding in het strafrecht bij een leeftijd van achttien jaar.
Het stoort de partij dat 16-jarigen die als doorgewinterde criminelen tekeer gaan, wegkomen met een jeugdstraf, terwijl 19-jarigen die kinderlijk de fout in gaan, standaard als volwassene worden berecht. "De klassieke tweedeling in het strafrecht voldoet niet meer", aldus PvdA-Kamerlid Ton Heerts.
"Wij denken dat we een aparte positie moeten creëren voor jeugdigen en jongvolwassenen." De regeringspartij roept minister Hirsch Ballin (Justitie) vandaag op onderzoek te laten verrichten naar de invoering van een nieuwe categorie voor jongeren van 16 tot 23 jaar. Wat de partij betreft gaat het bestaande strafrechtsysteem op de schop. "Rechters moeten veel meer maatwerk kunnen leveren", aldus Heerts.
"We moeten de straffen meer in evenwicht krijgen." De discussie over het jeugdstrafrecht kwam onlangs opnieuw op gang, nadat een 16-jarige tiener die in Zaamslag een postbode om het leven bracht, slechts twee jaar jeugddetentie kreeg opgelegd.
Oppositiepartij VVD ziet niets in een aparte categorie. "We kunnen beter afspreken dat jongeren die een ernstig levensdelict begaan, altijd als volwassenen gestraft moeten worden", aldus VVD-Kamerlid Fred Teeven.
quote:
Dan nog vind ik dat wat anders dan het strafrecht. Ik vind dat je op je 22ste wel als volwassene mag worden berecht.quote:Op dinsdag 2 december 2008 12:47 schreef poemojn het volgende:
Tegenwoordig wel Gia, 't schijnt dat je op die leeftijd in iig Rotterdam nog als tienermoeder wordt beschouwd (aangenaam). Het EKD gaat ook niet voor niets tot minimaal 23 jr , bij contacten met hulpverleners kan het langer bijgehouden worden.
Decennia lang heeft de PvdA deze problematiek genegeerd en op eens in 2008 willen ze dat gaan veranderen..... Dat is alles behalve geloofwaardig.quote:Op dinsdag 2 december 2008 14:00 schreef kriele het volgende:
[..]
Wat is er mis mee om zware criminaliteit ook zwaar te bestraffen?
Misschien is dat ook wel zo, maar waar zijn dan de concrete maatregelen van partijen als het CDA en de VVD? Wat heeft de vorige regering bijvoorbeeld gedaan aan deze situatie?quote:Op dinsdag 2 december 2008 12:51 schreef JohnDope het volgende:
Dit is PvdA populisme.
Velen roepen dat al decennia, maar toen wilde de politiek niet luisteren, ra ra hoe zit datquote:Op dinsdag 2 december 2008 14:09 schreef Elfletterig het volgende:
Ik roep al tijden om een strafrechtsysteem dat zich aanpast aan de samenleving.
De politiek als geheel heeft dit probleem inderdaad veel te lang op z'n beloop gelaten. De PvdA heeft daar deels schuld aan, maar andere regeringspartijen die ons land de afgelopen 20-30 jaar kende, ook. Wat de PvdA nu neerlegt, is tenminste een concreet voorstel. En da's meer dan ik bijvoorbeeld van het CDA en de VVD heb gezien op dit gebied.quote:Op dinsdag 2 december 2008 14:10 schreef JohnDope het volgende:
Velen roepen dat al decennia, maar toen wilde de politiek niet luisteren, ra ra hoe zit dat![]()
Ik zie niet in waarom het garanderen van kinderrechten haaks zou staan op een zwaarder strafbeleid voor jeugdige criminelen.quote:Op dinsdag 2 december 2008 14:22 schreef HarryP het volgende:
En wat zegt Amnesty van deze plannen?
Volgens mij heeft Nederland wel een aantal verdragen ondertekend waarin de rechten van kinderen worden gegarandeerd. Waardoor het voorstel van de PvdA meteen naar de prullenbak kan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |