quote:Op. 7
1 Daarna zag ik vier engelen staan aan de vier hoeken der aarde, die de vier winden der aarde vasthielden, opdat er geen wind zou waaien over de aarde, of over de zee, of over enige boom. 2 En ik zag een andere engel opkomen van de opgang der zon, hebbende het zegel van de levende God; en hij riep met luider stem tot de vier engelen, aan wie gegeven was aan de aarde en de zee schade toe te brengen, 3 en hij zeide: Brengt geen schade toe aan de aarde, noch aan de zee, noch aan de bomen, voordat wij de knechten van onze God aan hun voorhoofd verzegeld hebben.
4 En ik hoorde het getal van hen, die verzegeld waren: honderdvierenveertigduizend waren verzegeld uit alle stammen der kinderen Israëls. 5 Uit de stam Juda twaalfduizend verzegelden, uit de stam Ruben twaalfduizend, uit de stam Gad twaalfduizend, 6 uit de stam Aser twaalfduizend, uit de stam Naftali twaalfduizend, uit de stam Manasse twaalfduizend, 7 uit de stam Simeon twaalfduizend, uit de stam Levi twaalfduizend, uit de stam Issakar twaalfduizend, 8 uit de stam Zebulon twaalfduizend, uit de stam Jozef twaalfduizend, uit de stam Benjamin twaalfduizend verzegelden.
Wat we weten over de 144.000 uit deze teksten:quote:Op. 14
1 En ik zag en zie, het Lam stond op de berg Sion en met Hem honderdvierenveertigduizend, op wier voorhoofden zijn naam en de naam zijns Vaders geschreven stonden. 2 En ik hoorde een stem uit de hemel als de stem van vele wateren en als de stem van zware donder. En de stem, die ik hoorde, was als van citerspelers, spelende op hun citers; 3 en zij zongen een nieuw gezang vóór de troon en vóór de vier dieren en de oudsten; en niemand kon het gezang leren dan de honderdvierenveertigduizend, de losgekochten van de aarde. 4 Dezen zijn het, die zich niet met vrouwen hebben bevlekt, want zij zijn maagdelijk. Dezen zijn het, die het Lam volgen, waar Hij ook heengaat. Dezen zijn gekocht uit de mensen als eerstelingen voor God en het Lam. 5 En in hun mond is geen leugen gevonden; zij zijn onberispelijk.
Nou, dat zal nog een aardige opgave worden om zoveel te vinden met bovenstaande twee dingen.quote:Op dinsdag 2 december 2008 02:20 schreef Viperen het volgende:
Wat we weten over de 144.000 uit deze teksten:ze hebben zich niet met vrouwen bevlekt, want ze zijn maagdelijk in hun mond is geen leugen gevonden; zij zijn onberispelijk
Wie zijn deze personen volgens jullie en welke rol vervullen ze?
Maar Ali,quote:Op woensdag 10 december 2008 17:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik geloof niet dat zij ook de 24 ouderlingen in de hemel zijn. Dat zijn lieden die nu al opgewekt zijn uit de dood en bij de troon van God zitten. Ik vermoed oa Mozes, Elia, Enoch. De 144000 slaat op het laatste oordeel.
Pas met zijn dood ging het nieuwe verbond in werking. In werkelijkheid zijn er meerdere verbonden, tussen meerdere partijen. Maar in ieder geval de verbonden tussen de mens en God en de gezalfde 144.000 personen en God gaan via de middelaar Jezus en werden pas bekrachtigd bij zijn dood. Dus pas daarna was de weg geopend.quote:Hebreeën 10:19, 20)
15 Daarom is hij dus middelaar van een nieuw verbond, opdat zij die geroepen zijn, de belofte van de eeuwige erfenis zouden ontvangen, aangezien er een sterven heeft plaatsgevonden om [hen] door losprijs te verlossen van de overtredingen onder het vroegere verbond.
Ook deze tekst zegt hetzelfde.quote:19 Daarom, broeders, aangezien wij door het bloed van Jezus vrijmoedigheid hebben betreffende de weg die toegang verleent tot de heilige plaats, 20 die hij voor ons heeft ingewijd als een nieuwe en levende weg door het gordijn, dat is zijn vlees, heen,
Johannes was absoluut getrouw, maar hij stierf voordat Jezus gestorven was. Dus kwam hij niet in dat hemelse koninkrijk en was hij een mindere van een ieder uit dat koninkrijk, hoewel hij de grootste van alle gewone mensen was. Pas na Jezus' dood werd dit mogelijk.quote:Lukas 7
28 Ik zeg U: Onder hen die uit vrouwen geboren zijn, is niemand groter dan Johannes; maar wie een mindere is in het koninkrijk Gods, is groter dan hij.
Eerst werd Jezus tot hemels, onsterfelijk leven opgewekt, daarna pas de leden van de 144.000.quote:Kol 1
20 Maar nu is Christus uit de doden opgewekt, de eersteling van hen die ontslapen zijn. 21 Want aangezien de dood door een mens is, is ook de opstanding der doden door een mens. 22 Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in de Christus allen levend gemaakt worden. 23 Maar een ieder in zijn eigen rangorde: Christus, de eersteling, daarna zij die de Christus toebehoren, gedurende zijn tegenwoordigheid.
Ook de getrouwe David is niet naar de hemel gegaan.quote:Hand 2
29 Mannen, broeders, het is toegestaan met vrijmoedigheid van spreken betreffende het familiehoofd David tot U te zeggen dat hij zowel overleden als begraven is, en zijn graf is bij ons tot op deze dag.
34 David immers is niet naar de hemelen opgestegen, maar hij zegt zelf: ’Jehovah heeft tot mijn Heer gezegd: „Zit aan mijn rechterhand,
Daar heb je denk ik geen gelijk in.quote:Op woensdag 10 december 2008 19:40 schreef STORMSEEKER het volgende:
mensen die voor Jezus zijn gestorven kunnen niet naar de hemel zijn gegaan.
Jezus nam mensen die vóór hem gestorven waren mee naar 'den hoge'.quote:Ef 4
8 Daarom heet het:
opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede,
gaven gaf Hij aan de mensen.
9 Wat betekent dit: Hij is opgevaren, anders dan dat Hij ook nedergedaald is naar de lagere, aardse gewesten? 10 Hij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren ver boven alle hemelen, om alles tot volheid te brengen.
Jezus' dood en opstanding zijn bepaalde momenten in de geschiedenis geweest, maar het 'resultaat' daarvan is geldig voor iedereen die ooit geleefd heeft.quote:Op 13
8b ...het Lam, dat geslacht is, sedert de grondlegging der wereld.
quote:Mat 8
11 Ik zeg u, dat er velen zullen komen van oost en west en zullen aanliggen met Abraham en Isaak en Jakob in het Koninkrijk der hemelen
Abraham, Isaak en Jakob zijn het het koninkrijk der hemelen.quote:Heb 11
13 In (dat) geloof zijn deze allen gestorven, zonder de beloften verkregen te hebben; slechts uit de verte hebben zij die gezien en begroet, en zij hebben beleden, dat zij vreemdelingen en bijwoners waren op aarde. 14 Want wie zulke dingen zeggen, geven te kennen, dat zij een vaderland zoeken. 15 En als zij gedachtig geweest waren aan het vaderland, dat zij verlaten hadden, zouden zij gelegenheid gehad hebben terug te keren; 16 maar nu verlangen zij naar een beter, dat is een hemels, vaderland. Daarom schaamt God Zich voor hen niet hun God te heten, want Hij had hun een stad bereid [zie ook vers 10].
Mag ik een bijbeltekst waaruit blijkt dat wedergeboorte is voorbehouden aan een beperkte groep?quote:de gezalfde 144.000
Dat staat er niet! Je moet goed lezen. Jezus zegt simpelweg dat iemand in het koninkrijk der hemelen groter is dan Johannes in de positie die hij op dat moment verkeerde (de tekst staat in tegenwoordige tijd). Oftewel: de kleinste persoon die leeft in het nieuwe verbond is groter dan de grootste persoon die leeft in het oude verbond. Je aardse leven heeft in het nieuwe verbond meer waarde dan in het oude verbond.quote:Johannes was absoluut getrouw, maar hij stierf voordat Jezus gestorven was. Dus kwam hij niet in dat hemelse koninkrijk en was hij een mindere van een ieder uit dat koninkrijk, hoewel hij de grootste van alle gewone mensen was.
...maar dat wil niet zeggen dat mensen uit het oude verbond niet de hemel kunnen bereiken: ook zij worden dan 'meer' dan ze eerder waren. De tekst zegt dus niets over de uiteindelijke positie van Johannes. Johannes 'in de hemel' is meer dan Johannes 'op aarde'.quote:Heb 7
22 in zoverre is Jezus ook van een beter verbond borg geworden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |