Je kent het wel. Het is zondagavond. Studio Sport is afgelopen en je zapt wat doelloos rond en komt terecht op één van die commerciële zenders. In dit geval was het (geloof ik) Veronica, die net begon met het uitzenden van
The Nutty ProfessorHet gaat over Eddie Murphy die een dikke neger speelt

. Zoals wellicht bekend heb je gezellige dikkerdjes en gezellige negers, maar Eddie weet daar niets vanaf me dunkt. Het dikkerdje wat hij speelt, is een beetje sneu en heeft een dikke onderkin vooral. En de neger die speelt ie niet, dat is hij nu eenmaal. Met zijn dikheid zit onze held van het verhaal nogal mee, want hij wil ook eens niet dik zijn.
![]()
Afijn, zoals de titel al doet vermoeden, we hebben het hier over een professor

, een nutty professor en met die wetenschap in je achterhoofd kun je veel in zo'n film als deze. Wat doet onze held? Met een toverdrankje kan hij zich -simsalabim- transformeren naar Eddie Murphy (hieronder samen met zijn oma afgebeeld)
![]()
Maar zoals wel vaker met toverdrankjes, de werking houdt eens hoop, dus Eddie wordt weer zo'n hopeloze vetzak en dan weer niet en dan weer wel enzovoorts. Ondertussen dwarrelt er nog een romantisch verhaallijntje door deze film. De special effects waren wel oke, zeker voor 1996-standaarden, maar als ik het vergeleek met Steven Seagal's Under Siege II (die ik tijdens de reclames van The Nutty Professor keek op RTL8), dan valt die laatste film op dat punt toch beter uit, overigens ook qua humor, maar goed dat helemaal terzijde.
Falco's tip voor de volgende keer: mocht je de keuze tussen The Nutty Professor en Under Siege II krijgen, kies dan dus voor die laatste. Weliswaar een jaartje ouder dan The Nutty Professor, maar ook stukken cooler. Cijfer: 4,5.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>