quote:
Op maandag 1 december 2008 00:22 schreef Cybersijp het volgende:Ik zou zelf nog eens kritisch kijken naar de opbouw van je buizen. Het is nl. zo dat water welke condenseert dus door de zwaartekracht naar beneden komt zetten, en dus in de ontstoppings mof blijft staan.....
Je hebt helemaal gelijk, maar de constructie is juist gebaseerd op een kritische beschouwing van het geheel.
Wat extra info:
Het hele traject van mijn droger afvoer is aan de lange kant en heeft bovendien een aantal niet te vermijden bochten. Er zijn voor het afvoerkanaal tevens drie verschillende diameters toegepast (100,110,120) en verschillende materialen. Kortom een ratjetoe. Dat kun je hebben in een wat ouder huis en ik ben er destijds zelf niet scherp genoeg op geweest anders had ik alles afgebroken en in 1x goed gemaakt.
Een gedeelte van het kanaal zit achter een verlaagd plafond wat keurig vastzit en gespact is en waar ik dus niet meer bij kan. En juist in dit horizontale deel heb ik onder bepaalde omstandigheden last van lekkend condenswater.
Het idee is dus om het water op te vangen vlak bij de plaats waar het ontstaat, namelijk het afvoerstuk wat op het dak staat. Omdat er hoe dan ook een 45graden stuk nodig is heb ik een 45 graden T-stuk geplaatst met in het vertikale deel een schroefdop.. Een deel van het vocht komt inderdaad in dit stuk te staan maar er loopt ook nog wat in het schuine deel, al heb ik het gevoel dat dat slechts een klein deel is.
![]()
Er zijn nu twee mogelijkheden. De hoeveelheid water die blijft staan is gering en zal automatisch verdampen, in dat geval ben ik klaar en heb er geen werk meer van.
In het geval er meer condenseert dan dat er verdampt maak ik er een afvoertje aan, in de ruimte zit immers al een afvoer i.v.m. de cv installatie.
(Als laatste optie hou ik reking met het openbreken van het plafond en het helemaal opnieuw en degelijk aanleggen van een afvoerkanaal. Maar daar gaat even wat meer tijd en geld in zitten dan ik op dit moment zinvol acht)
[ Bericht 0% gewijzigd door quo_ op 01-12-2008 13:30:43 ]
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.