abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63655527
Ik ben mijn cv-ruimte annex rommelhok aan het fatsoeneren. Door deze ruimte lopen tevens de afvoer van de droger en de badkamerventilatie, beide gaan door het dak naar buiten.
De dakdoorvoeren zijn 110 mm, het was daarom eenvoudig om het laatste stuk van deze kanalen in 110 mm pvc uit te voeren.

Links is de droger afvoer (met ontstoppingstuk met schroefdop), rechts de ventilatie.
Om alles demontabel te houden heb ik niets verlijmd maar is pvc tape gebruikt. Voor het ventilatiekanaal is dat geen probleem maar bij de drogerafvoer heb ik last van condensatiewater wat op een aantal plaatsen langs de tape druppelt.
Een deel van de koppelingen ga ik alsnog lijmen maar het geheel moet wel demontabel blijven.
Ik zit er aan te denken om in plaats van pvc lijm een ringetje siliconenkit in de lijmmoffen te doen in de hoop dat dit wel dicht is maar niet 100% vast zit.
Zou dit gaan werken?
PVC materiaal met rubbermanchtetten is ook nog wel een optie. Maar deze zijn duurder (en lomper) en ik vraag me af of deze op termijn ook niet muurvast gaan zitten.

[ Bericht 3% gewijzigd door quo_ op 01-12-2008 13:29:38 ]
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_63655911
Waarom moet het demontabel blijven?
Je kunt er ook voor kiezen om alles gewoon te lijmen, en voor de aan sluiting boven de vloer en eventueel ook degene voor de dakdoorvoer te voorzien van een schuifmof, dan is het alsnog demontabel, en heb je maar 2 moffen met rubberen afdichtingsringen nodig.
pi_63656241
Je kan ook alles met manchet hulpstukken doen, deze zijn met rubber afdichtingsring.

ZIe ook hierboven....
Mario Kart WII FC: 1375-7388-9640 (Pannekoek)
  zondag 30 november 2008 @ 23:34:04 #4
27055 Driekeerniks.be
Spam-verdelger klasse 2
pi_63656789
quote:
Op zondag 30 november 2008 23:00 schreef klipper het volgende:
Waarom moet het demontabel blijven?
Je kunt er ook voor kiezen om alles gewoon te lijmen, en voor de aan sluiting boven de vloer en eventueel ook degene voor de dakdoorvoer te voorzien van een schuifmof, dan is het alsnog demontabel, en heb je maar 2 moffen met rubberen afdichtingsringen nodig.
zat ik ook aan te denken....

denk dat het zelfs wel met 1 kan..
© www.driekeerniks.be
  zondag 30 november 2008 @ 23:55:50 #5
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_63657372
Vulkaniserende tape! En daarover weer de PVC tape.
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_63657998
Ik zou zelf nog eens kritisch kijken naar de opbouw van je buizen. Het is nl. zo dat water welke condenseert dus door de zwaartekracht naar beneden komt zetten, en dus in de ontstoppings mof blijft staan.....

Slimste is om een ontstoppings mof direct boven het plafond te maken met de ontstoppingsaansluiting naar boven (duh), dan y stuk dus vol (een kant droger aan de onderkant, een kant onstoppingsmof, zijtak (schuin) richting dakdoorvoer, bocht 45 graden, stukje verlengen, en klaar is quo

Om het dicht te maken: Of renovatiemoffen gebruiken(rubber manchetten) of in de siliconenkit zetten en draaiend direct op de plaats ,zoals het moet komen te zitten in elkaar zetten tape erom klaar !
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_63660867
Waarom zou het allemaal demontabel moeten blijven? Je haalt dat toch niet dagelijks/wekelijks/maandelijks los?
pi_63666510
quote:
Op maandag 1 december 2008 00:22 schreef Cybersijp het volgende:
Ik zou zelf nog eens kritisch kijken naar de opbouw van je buizen. Het is nl. zo dat water welke condenseert dus door de zwaartekracht naar beneden komt zetten, en dus in de ontstoppings mof blijft staan.....
Je hebt helemaal gelijk, maar de constructie is juist gebaseerd op een kritische beschouwing van het geheel.
Wat extra info:

Het hele traject van mijn droger afvoer is aan de lange kant en heeft bovendien een aantal niet te vermijden bochten. Er zijn voor het afvoerkanaal tevens drie verschillende diameters toegepast (100,110,120) en verschillende materialen. Kortom een ratjetoe. Dat kun je hebben in een wat ouder huis en ik ben er destijds zelf niet scherp genoeg op geweest anders had ik alles afgebroken en in 1x goed gemaakt.
Een gedeelte van het kanaal zit achter een verlaagd plafond wat keurig vastzit en gespact is en waar ik dus niet meer bij kan. En juist in dit horizontale deel heb ik onder bepaalde omstandigheden last van lekkend condenswater.

Het idee is dus om het water op te vangen vlak bij de plaats waar het ontstaat, namelijk het afvoerstuk wat op het dak staat. Omdat er hoe dan ook een 45graden stuk nodig is heb ik een 45 graden T-stuk geplaatst met in het vertikale deel een schroefdop.. Een deel van het vocht komt inderdaad in dit stuk te staan maar er loopt ook nog wat in het schuine deel, al heb ik het gevoel dat dat slechts een klein deel is.

Er zijn nu twee mogelijkheden. De hoeveelheid water die blijft staan is gering en zal automatisch verdampen, in dat geval ben ik klaar en heb er geen werk meer van.
In het geval er meer condenseert dan dat er verdampt maak ik er een afvoertje aan, in de ruimte zit immers al een afvoer i.v.m. de cv installatie.

(Als laatste optie hou ik reking met het openbreken van het plafond en het helemaal opnieuw en degelijk aanleggen van een afvoerkanaal. Maar daar gaat even wat meer tijd en geld in zitten dan ik op dit moment zinvol acht)

[ Bericht 0% gewijzigd door quo_ op 01-12-2008 13:30:43 ]
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_63671534
quote:
Op maandag 1 december 2008 13:25 schreef quo_ het volgende:
<knip>
Dat zal, maar waarom wil je het per sé demontabel houden?
pi_63672189
Nou ja, niet alles hoeft demontabel te zijn.
Ik wil in elk geval niet lijmen aan het gedeelte dat door het dak naar binnen steekt en het gedeelte dat door de vloer steekt, de rest kan eigenlijk best verlijmd worden. Dus zoals klipper ook al aangaf.
pi_63673564
quote:
Op maandag 1 december 2008 13:25 schreef quo_ het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk, maar de constructie is juist gebaseerd op een kritische beschouwing van het geheel.
Wat extra info:

Het hele traject van mijn droger afvoer is aan de lange kant

Isoleren van de afvoerleiding is in dit geval dan ook wel een aanrader.
Condens onstaat juist daar waar warme oppervlakten in aanraking komen met koude oppervlakten.
Isoleren zal het probleem waarschijnlijk niet verhelpen, maar wel verminderen.

Een tweede en misschien noodzakelijke oplossing is een buisventilator toe te passen, zodat de weerstand van de lange afvoerleiding makkelijker overbrugd wordt.

Aan de afvoer van de droger mag namelijk maar een bepaalde advoerlengte gemonteerd worden, wordt deze langer, dan zal je dus een extra ventilator en isolatie moeten toepassen.

Hierbij enkele voorbeelden van buisventilatoren.

pi_63685553
Wat klipper hier meld, is naar mijn idee ook van belang nl. Omdat ik er gisteren nog vanuit ging dat de afvoer van de droger dus direct onder het plafond zat(blijkt dus niet te zijn...) kan het ook heel goed zijn, dat de condensatie plaats vind omdat de droger door de gehele lengte van het afvoersysteem te kort kracht heeft om zijn warme(en natte) lucht in zijn geheel naar buiten te blazen. Gevolg is dan dat de lucht (te) langzaam afgevoerd wordt waardoor er reletief veel vocht aanwezig is in het kanaal dat gaat condenseren op het moment dat de droger klaar is met droger naar "zijn"idee maar er dus nog wel veel warme lucht met restvocht in het afvoerkanaal hangt.

koelt dus af, condensatie tot gevolg. Je zou dus heel goed een extra afzuiger kunnen monteren om tot oplossing te komen. Kijk echter wel eerst ff op marktplaats oid, vaak zijn dit soort "speciaaltjes"niet goedkoop nl. Werkt het? Dan een definitieve oplossing aanschaffen, liefst in combo met een "naloopregeling"

succes iig, is wel vervelend steeds een beetje lek te hebben
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')