Dat is een graaf waarbij je geen nieuwe kanten meer toe kunt voegen zonder een niet-vlakke graaf te krijgen. En een graaf is vlak wanneer je hem in het vlak kunt tekenen zonder dat kanten elkaar kruisen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:55 schreef PAAC het volgende:
Maar heb je een voorbeeld van een maximaal vlakke graaf
Zonder visuele hulp wordt het er voor mij niet veel duidelijker op... (en dan te bedenken dat ik van plan ben over 2 jaar master (technische) wiskunde wil gaan doen... )quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:58 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dat is een graaf waarbij je geen nieuwe kanten meer toe kunt voegen zonder een niet-vlakke graaf te krijgen. En een graaf is vlak wanneer je hem in het vlak kunt tekenen zonder dat kanten elkaar kruisen.
Een voorbeeld is de complete graaf op 4 knopen waarbij je één kant weglaat.
Opgave 43 suggereert dat je 3n-6 kanten krijgt.
Toch is deze opgave 43 volgens mij (ongeveer) hetgeen je hebben moet. Je weet dat p - q + f = 2. Je kunt een eenvoudige observatie m.b.t. de facetten of mazen maken van de graaf voor p > 3, namelijk elke maas wordt omsloten door minstens drie kanten, anderzijds geldt dat elke kant maximaal deel is van twee mazen (soms ook van 1). Daaruit kun je afleiden, met de eerste formule dat moet gelden: q <= 3p - 6.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:59 schreef PAAC het volgende:
[..]
Zonder visuele hulp wordt het er voor mij niet veel duidelijker op... (en dan te bedenken dat ik van plan ben over 2 jaar master (technische) wiskunde wil gaan doen... )
Schaal van Richter. Let op de exponenten!quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:00 schreef AryaMehr het volgende:
Mensen ik heb echt dringend hulp nodig.
Ik moet vandaag mijn PO Wiskunde inleveren maar ik kom er niet uit bij de laatste vraag:
Opdracht 5:
a) De kracht van aardbevingen wordt uitgedrukt in getallen van Richter. Maak een omrekingstabel van Richter naar SI eenheden (m/s (binas)) waarbij elke waarde door interpolatie uit te lezen is.
b) Laat aan de hand een grafiek zien of er sprake is van een exponentieel, lineair of machts verband
Als iemand me hiermee kan helpen ben ik hem echt dankbaar. Kom op mensen!
Ik denk dat je toch echt zelf wat meer inzet moet tonen dan dit. Je knalt twee vragen online zonder dat je ook maar enige info geeft over waar het niet lukt.quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:00 schreef AryaMehr het volgende:
Mensen ik heb echt dringend hulp nodig.
Ik moet vandaag mijn PO Wiskunde inleveren maar ik kom er niet uit bij de laatste vraag:
Opdracht 5:
a) De kracht van aardbevingen wordt uitgedrukt in getallen van Richter. Maak een omrekingstabel van Richter naar SI eenheden (m/s (binas)) waarbij elke waarde door interpolatie uit te lezen is.
b) Laat aan de hand een grafiek zien of er sprake is van een exponentieel, lineair of machts verband
Als iemand me hiermee kan helpen ben ik hem echt dankbaar. Kom op mensen!
De andere vier vragen snap ik wel, alleen kom ik bij de laatste vraag er niet uit. De omrekeningstabel voor Richter naar SI eenheden heb ik al wel, alleen lukt het me maar niet om daar een grafiek van te maken?quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:05 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Ik denk dat je toch echt zelf wat meer inzet moet tonen dan dit. Je knalt twee vragen online zonder dat je ook maar enige info geeft over waar het niet lukt.
The Richter magnitude scale, or more correctly local magnitude ML scale, assigns a single number to quantify the amount of seismic energy released by an earthquake. It is a base-10 logarithmic scale obtained by calculating the logarithm of the combined horizontal amplitude of the largest displacement from zero on a Wood–Anderson torsion seismometer output. So, for example, an earthquake that measures 5.0 on the Richter scale has a shaking amplitude 10 times larger than one that measures 4.0. The effective limit of measurement for local magnitude is about ML = 6.8.quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:36 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De andere vier vragen snap ik wel, alleen kom ik bij de laatste vraag er niet uit. De omrekeningstabel voor Richter naar SI eenheden heb ik al wel, alleen lukt het me maar niet om daar een grafiek van te maken?
Misschien dat iemand me kan helpen? Ik snap niks van Excel.
Voor het tekenen van een grafiek moet je ook echt even in de F1 (Help) van Excel zijn. Het lijkt me niet dat het Bèta Huiswerk- en vragentopic daar de plek voor is, zeker omdat je kennelijk wel de tabel al hebt.quote:Op donderdag 15 januari 2009 14:11 schreef AryaMehr het volgende:
Nou, ik heb het geprobeerd, maar het wil me maar niet lukken met de grafiek.
Waarom pak je meters per seconde? Er zijn meer SI-eenheden hoor, zoals Joule. Daarbij heb je in je tabel intervallen staan bij één punt op de schaal van Richter. Dat kan natuurlijk nooit! Bij elk punt op de schaal van Richter hoort één waarde van de eenheid waarin je het omrekent. Bijvoorbeeld:quote:Op donderdag 15 januari 2009 14:33 schreef AryaMehr het volgende:
De omrekeningstabel:
[ afbeelding ]
Welk grafiek moet ik hier voor gebruiken? Logaritmisch? Maar dan lukt het niet?
Bij een maximaal vlakke graaf is inderdaad elk facet een driehoek. Stel dat het meer was dan een driehoek, een facet zou door vier punten omgeven worden zodat elk paar punten een buur was, dan zou je 'midden in dit facet' een vijfde punt kunnen tekenen en met de overige vier verbinden en had je K5 in het platte vlak ingebed, terwijl K5 niet-planair (vlak) is, dus dat kan niet. Ergo, als een facet dus al omgegeven wordt door vier lijnen (b.v. een vierkant), dan heb je twee punten die geen buur zijn waartussen je een extra lijn kunt trekken, zo trianguleer je de graaf.quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:01 schreef Borizzz het volgende:
Nog even terug naar mijn vraag over grafen.
Gegeven is een boom met p punten. De vraag is hoeveel lijnen men moet toevoegen om er een maximaal vlakke graaf van te maken.
Hoe ik het nu begrijp is dat omdat een boom vlak is dat er geldt p-q+f=2, volgens de formule van Euler. Bij een boom met p punten zet ik nu er steeds lijnen bij zodat het een graaf wordt. Ik vul de graaf net zo lang met lijnen totdat het maximaal vlak geworden is. Uiteraard ontstaan er dan facetten. Bij een boom geldt f=1, bij de maximale graaf is dat een getal groter dan 1.
Bij een maximaal vlakke graaf is elk facet een driehoek. Elk facet heeft dus 3 lijnen en elke lijn grenst aan twee facetten. Hoe komen jullie dan aan q=3p-6?! Ik neem aan dat jullie iets met die voorwaarden doen die ik net opschreef, en dan is het volgens mij nog geen antwoord op de vraag…
Ik zou zeggen, je boom heeft nu p punten, en p-1 lijnen, en je moet hebben dat je 3p - 6 lijnen hebt, ofwel, (3p - 6) - (p - 1) = 2p - 5 om erbij te tekenen. Neem b.v. 3 punten: 6 - 5 = 1. neem 4 punten: 8 - 5 = 3. Neem 5 punten: 10 - 5 = 5. (Jij zei gister 6, maar als ik het teken kom ik ook op 5).quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:19 schreef Borizzz het volgende:
Hmm, dat houdt dus in dat je in het algemeen aan een boom 3p-6 lijnen toevoegdt om een maximaal vlakke graaf te maken.
Op zich niet eens zo heel lastig. Maar als zo vaak: hoe kom je erop!
Ik zie idd ook geen logische connectie tussen de Schaal van Richter en snelheid.quote:Op donderdag 15 januari 2009 14:54 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Waarom pak je meters per seconde?
Ik vrees dat de vraagsteller denkt dat m/s dé (enige) SI- eenheid is. Overigens knap dat hij toch de tabel met m/s en de schaal van Richter weet te vullen...quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:31 schreef zjroentje het volgende:
Ik zie idd ook geen logische connectie tussen de Schaal van Richter en snelheid.
Het is al te laat.quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:35 schreef TheSilverSpoon het volgende:
Ik vrees dat de vraagsteller denkt dat m/s dé (enige) SI- eenheid is. Overigens knap dat hij toch de tabel met m/s en de schaal van Richter weet te vullen...Om deze reden heb ik al indirect aangedragen dat hij Joule kan gebruiken, want daarin valt Richter wel uit te drukken.
Ik zou vrolijk de schaal van Richter uitzetten tegen de uitslag van de amplitude van de meetapparatuur.quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:35 schreef TheSilverSpoon het volgende:
Ik vrees dat de vraagsteller denkt dat m/s dé (enige) SI- eenheid is. Overigens knap dat hij toch de tabel met m/s en de schaal van Richter weet te vullen...Om deze reden heb ik al indirect aangedragen dat hij Joule kan gebruiken, want daarin valt Richter wel uit te drukken.
Amplitude van de meetapparatuur (in absolute zin) is natuurlijk afhankelijk van de meetapparatuur.quote:Op donderdag 15 januari 2009 19:25 schreef McGilles het volgende:
[..]
Ik zou vrolijk de schaal van Richter uitzetten tegen de uitslag van de amplitude van de meetapparatuur.
Relatieve amplitude danquote:Op donderdag 15 januari 2009 22:58 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Amplitude van de meetapparatuur (in absolute zin) is natuurlijk afhankelijk van de meetapparatuur.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |