Sinds ik op de UvA studeer en het weer steeds slechter wordt, ben ik meer en meer gebruik gaan maken van de Metro 53 die van Gaasperplas naar Amsterdam Centraal station rijdt en ook weer terug. De metro stopt bij tussengelegen metro stations, zodat mensen die niet naar Amsterdam Central hoeven of niet in Gaasperplas wonen ook van deze dienst gebruik kunnen maken.
Omdat ik nooit verder ben gekomen richting Gaasperplas dan station Stuart Verrijnweg en omdat ik dit station en Amsterdam Centraal niet vaak bezoek, laat ik deze buiten beschouwing. Alsook de stations na Stuart verrijnweg richting Gaasperplas waar ik zoals gezegd nog nooit geweest ben, waardoor ik mij geen goed geinformeerde mening hierover kan vormen.
De metro zelfMetro 53 is vergeleken met de metro die Isolatorweg als eindbestemming heeft enigzins ouderwets. Doch heeft dit zijn charmes. De buitenkant doet geometrisch aan, en de inrichting is spartaans met flets kleurgebruik. Het geeft mij een gevoel alsof ik in een metro naar Chigaco zit. Wel moet je altijd kijken waar je gaat zitten. Voor je het weet zit er iets vies op je jas of broek.
hieronder een impressie. (sorry voor de grote pic)
Dagelijks gebruikIk ga minstens 4x per week met de Metro naar de UvA. Ik ben altijd een paar minuutjes te vroeg voordat de metro aankomt en ik kan instappen, maar dit kan ook aan mij liggen. Hij rijdt bijna altijd op tijd en doet er maar 13 minuten over om mij naar Nieuw Markt te brengen. Dit is een hele verbetering als ik denk aan mijn fiets, waar ik over ongeveer dezelfde afstand 25 minuten doe.
In de metro is het soms stil soms druk. Dit hangt af van de spits en of men het geluk heeft scholieren aan te treffen die naar Amstel Station moeten, naar huis of naar school.
Wat mij opvalt is dat iedereen zo ver mogelijk van elkaar vandaan zit in de metro. Men zou verwachten dat er gesprekken worden aangeknoopt. Immers de meeste mensen gaan elke dag omstreeks dezelfde tijd naar hun werk/school. Na een aantal weken lijkt me dat je toch gezichten gaat herkennen. Maar geen van dit alles helaas. Een gemiste kans.
Op de terugweg is er enige hindernis. Ik weet nog steeds niet precies wanneer de Metro's vertrekken van Nieuw Markt, dus ik zie nog wel eens de 53 voor mijn neus wegrijden. Meestal neem ik de eerst volgende naar Amstel Station om daar uit te stappen en te genieten van de wat frissere lucht dan de bedompte die in de ondergrondse stations hangt.
Verder moet ik telkens op Nieuw Markt mijn OV-kaart laten zien aan de controleurs, zodat ze kunnen zien dat ik een geldig vervoersbewijs heb voordat ik mij op het station begeef. Dit vindt ik ietwat irritant omdat ik dan mijn portefeuille uit mijn jas moet halen iedere keer. Maar dit is overkomelijk.
PrijsAls student reis ik doordeweeks gratis met de metro, als ik mijn OV-week kaart bij heb. (van maandag 04:00 tot zaterdag 04:00) De prijs heeft voor mij zeker bijgedragen aan de afweging die ik heb gemaakt of ik door de regen ga fietsen of dat ik de metro neem.
Ik heb weinig ervaring met strippenkaart of Ov-chipkaarten dus hier zal ik geen uitspraak over doen.
ConclusieIk ben zeer te spreken over Metro 53 Diemen Zuid - Nieuw Markt en weer terug. Mensen laten je meestal met rust en het is geen vieze bedoening. Iedereen die in de buurt van een Metro station woont waar de 53 langskomt, en het voor hen loont om van deze dienst gebruik te maken omdat dit sneller is dan om op een andere manier ergens te geraken, raad ik aan om van Metro 53 gebruik te maken.