abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63643034
Sinds ik op de UvA studeer en het weer steeds slechter wordt, ben ik meer en meer gebruik gaan maken van de Metro 53 die van Gaasperplas naar Amsterdam Centraal station rijdt en ook weer terug. De metro stopt bij tussengelegen metro stations, zodat mensen die niet naar Amsterdam Central hoeven of niet in Gaasperplas wonen ook van deze dienst gebruik kunnen maken.

Omdat ik nooit verder ben gekomen richting Gaasperplas dan station Stuart Verrijnweg en omdat ik dit station en Amsterdam Centraal niet vaak bezoek, laat ik deze buiten beschouwing. Alsook de stations na Stuart verrijnweg richting Gaasperplas waar ik zoals gezegd nog nooit geweest ben, waardoor ik mij geen goed geinformeerde mening hierover kan vormen.

De metro zelf
Metro 53 is vergeleken met de metro die Isolatorweg als eindbestemming heeft enigzins ouderwets. Doch heeft dit zijn charmes. De buitenkant doet geometrisch aan, en de inrichting is spartaans met flets kleurgebruik. Het geeft mij een gevoel alsof ik in een metro naar Chigaco zit. Wel moet je altijd kijken waar je gaat zitten. Voor je het weet zit er iets vies op je jas of broek.

hieronder een impressie. (sorry voor de grote pic)

Dagelijks gebruik
Ik ga minstens 4x per week met de Metro naar de UvA. Ik ben altijd een paar minuutjes te vroeg voordat de metro aankomt en ik kan instappen, maar dit kan ook aan mij liggen. Hij rijdt bijna altijd op tijd en doet er maar 13 minuten over om mij naar Nieuw Markt te brengen. Dit is een hele verbetering als ik denk aan mijn fiets, waar ik over ongeveer dezelfde afstand 25 minuten doe.

In de metro is het soms stil soms druk. Dit hangt af van de spits en of men het geluk heeft scholieren aan te treffen die naar Amstel Station moeten, naar huis of naar school.

Wat mij opvalt is dat iedereen zo ver mogelijk van elkaar vandaan zit in de metro. Men zou verwachten dat er gesprekken worden aangeknoopt. Immers de meeste mensen gaan elke dag omstreeks dezelfde tijd naar hun werk/school. Na een aantal weken lijkt me dat je toch gezichten gaat herkennen. Maar geen van dit alles helaas. Een gemiste kans.

Op de terugweg is er enige hindernis. Ik weet nog steeds niet precies wanneer de Metro's vertrekken van Nieuw Markt, dus ik zie nog wel eens de 53 voor mijn neus wegrijden. Meestal neem ik de eerst volgende naar Amstel Station om daar uit te stappen en te genieten van de wat frissere lucht dan de bedompte die in de ondergrondse stations hangt.

Verder moet ik telkens op Nieuw Markt mijn OV-kaart laten zien aan de controleurs, zodat ze kunnen zien dat ik een geldig vervoersbewijs heb voordat ik mij op het station begeef. Dit vindt ik ietwat irritant omdat ik dan mijn portefeuille uit mijn jas moet halen iedere keer. Maar dit is overkomelijk.

Prijs
Als student reis ik doordeweeks gratis met de metro, als ik mijn OV-week kaart bij heb. (van maandag 04:00 tot zaterdag 04:00) De prijs heeft voor mij zeker bijgedragen aan de afweging die ik heb gemaakt of ik door de regen ga fietsen of dat ik de metro neem.
Ik heb weinig ervaring met strippenkaart of Ov-chipkaarten dus hier zal ik geen uitspraak over doen.

Conclusie
Ik ben zeer te spreken over Metro 53 Diemen Zuid - Nieuw Markt en weer terug. Mensen laten je meestal met rust en het is geen vieze bedoening. Iedereen die in de buurt van een Metro station woont waar de 53 langskomt, en het voor hen loont om van deze dienst gebruik te maken omdat dit sneller is dan om op een andere manier ergens te geraken, raad ik aan om van Metro 53 gebruik te maken.
pi_63645840
Enorm leuke review. .

Heb je geen last van medepassagiers met harde muziek?
Geen overvolle vuilnisbakjes enzo? .
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
pi_63647214
Aangezien er geen eten in Metro 53 genuttigd mag worden, is er ook weinig reden voor vuilnisbakken. Bij plaatsing hiervan zou de gemeente een tegenstrijdig signaal afgeven. Daarom heb ik geen klachten over overvolle vuilnisbakken. Al ligt er wel af en toe een Metro (krant) op de grond.

Wat de harde muziek betreft. Heel soms heeft iemand een mobieltje aanstaan, maar dan best zacht. Vaak wordt er dan ook zacht meegeneuried/gezongen in een mij onbekende taal. Ik vind dit juist een plus, het draagt bij aan een echt multi-cultureel gevoel
pi_63656879
quote:
Op zondag 30 november 2008 17:23 schreef Cudles het volgende:
Aangezien er geen eten in Metro 53 genuttigd mag worden, is er ook weinig reden voor vuilnisbakken. Bij plaatsing hiervan zou de gemeente een tegenstrijdig signaal afgeven. Daarom heb ik geen klachten over overvolle vuilnisbakken. Al ligt er wel af en toe een Metro (krant) op de grond.

Wat de harde muziek betreft. Heel soms heeft iemand een mobieltje aanstaan, maar dan best zacht. Vaak wordt er dan ook zacht meegeneuried/gezongen in een mij onbekende taal. Ik vind dit juist een plus, het draagt bij aan een echt multi-cultureel gevoel
Iets wat hierdoor nog wordt versterkt.
quote:
Het geeft mij een gevoel alsof ik in een metro naar Chigaco zit
Hoe is de kwaliteit van de rails? En de rijvaardigheid van de bestuurder? Verdwaalt-ie nooit?
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  Moderator / Redactie Sport zondag 30 november 2008 @ 23:41:30 #5
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_63657016
Review over Metro 53

Ik heb voor de grap ook eens metro 53 gepakt al heb ik hem nooit nodig, maar wilde gewoon de 53 een keer doen .

Tijd om de metro's eens te vervangen. Die zilvermeeuwen zijn wel rijp voor de sloop.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  maandag 1 december 2008 @ 00:14:13 #6
103881 icebliss
Krabsalade & Kebab
pi_63657802
Metro 50. Stoffen bekleding en uitzicht op de ring, hell yeah!
Tranquillo
pi_63659660
Metro 53, goeie metro! Behalve in de spits van Amstel richting Centraal! Overvol, lekker proppen en lekker dicht tegen elkaar aanstaan. Vooral de ochtendspits is erg. Als je dan naast iemand zit of hangt die z'n/d'r tanden niet heeft gepoetst .

Maarja, ben 't wel met je review eens!
  zondag 25 januari 2009 @ 16:38:51 #8
139330 TNA
For the stars that shine
  maandag 26 januari 2009 @ 14:15:04 #9
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_65419069
Zo nu en dan ga ik wel es van het Amstel naar CS of van Bijlmer naar CS met de metro. Maar ik vind al die treinen zo enorm stinken en zo`n troep. Zo nu en dan om 12 uur `s avonds in je eentje is helemaal creepy.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_65424778
Oh ik vind het niet zo stinken hoor. Maar idd lijkt het tegenwoordig wat viezer , je moet soms 2x kijken of de iets donkerder gekleurde blauwe vlek op de bankjes iets is wat aan je jas kan blijven kleven. Maar meestal is het gewoon opgedroogde verf.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 14:17:54 #11
159734 PimpofPersia
Strak in trainingspak
pi_65454843
Ben je te spreken over die metro's? Ik voel me er nooit veilig, niet alleen omdat het er altijd vol zit met half ghetto-amsterdam, maar ook omdat dat ding helemaal uit erlkaar lijkt te rammelen.
Want ik ben kaler dan kaal
Strakker dan strak
Wreder dan wreed
Vetter dan vet
pi_65457792
Ik ben niet iemand die zich snel bedreigt voelt door mensen enkel en alleen omdat ze uit een wat minder wel gesteld milieu komen. Dus jouw gevoelservaring bij het gebruik van Metro 53 kan verschillen vanwege ons verschillende persoon. Daarbij wil ik zeggen dat de Bijlmer oorspronkelijk bedoeld was als een stadsdeel voor de gegoede burgerij. Als men zich aan de criteria van een getto houdt voldoet de Bijlmer ook niet aan alle eisen.

Verder over de gesuggereerde staat van het metro toestel. Ik heb genoeg vertrouwen in de Nederlandse overheid dat ik denk dat de overheid de metro's controleert op mechanische mankement en er tevens op toeziet dat deze verholpen worden.

Onder ander om deze twee redenen voel ik mij veilig in Metro 53.
  woensdag 28 januari 2009 @ 11:49:46 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_65486091
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 15:33 schreef Cudles het volgende:
Verder over de gesuggereerde staat van het metro toestel. Ik heb genoeg vertrouwen in de Nederlandse overheid dat ik denk dat de overheid de metro's controleert op mechanische mankement en er tevens op toeziet dat deze verholpen worden.
Ignorance is bliss.

Onlangs heb ik een reis mogen maken van Centraal naar Weesperplein met tussenstop op Nieuwmarkt. Ik kan me niet geheel vinden in de conclusies. De metrostations zijn onoverzichtelijk en onplezierig om te verblijven. Het metromaterieel is niet schoon en visueel onaantrekkelijk. Daarnaast maakt het een teringherrie. Wat wel positief is, is dat de metro's breder zijn dan in andere steden (3,0 meter i.p.v. 2,65m).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_65499228
De stations hebben meestal 1 of 2 uitgangen, en er staat aangegeven bij welke straat je uitkomt. Overzichtelijk genoeg lijkt me.

Wel irritant dat soms de luidspreker kapot is. PLOINGGG!!!! BRHRHRAMSTEELLL SCGSTATION
Ieder station je trommelvlies weer terugstoppen in je oor begint op ten duur te vervelen
  Moderator / Redactie Sport woensdag 28 januari 2009 @ 17:44:39 #15
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_65499514
Die stations zijn opzich prima, lekker simpel en verdwalen kan ook niet echt . En ja die luidsprekers zijn alleen kapot in de zilvermeeuwen gelukkig, die heb ik bijna nooit maar de metro 51. Daarin heb je de stem op een normaal formule.

Sowieso is metro 51 een stuk prettiger dan lijn 50/53/54 .
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  woensdag 28 januari 2009 @ 17:55:38 #16
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_65499852
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 17:35 schreef Cudles het volgende:
Wel irritant dat soms de luidspreker kapot is. PLOINGGG!!!! BRHRHRAMSTEELLL SCGSTATION
Ieder station je trommelvlies weer terugstoppen in je oor begint op ten duur te vervelen
Vaak ook dat het door de war is, dan zegt ie wibaut ipv amstel bijvoorbeeld
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
  woensdag 28 januari 2009 @ 18:03:26 #17
139330 TNA
For the stars that shine
pi_65500067
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 17:55 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Vaak ook dat het door de war is, dan zegt ie wibaut ipv amstel bijvoorbeeld
Of dat het bandje verkeerd om loopt
  woensdag 28 januari 2009 @ 19:59:06 #18
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_65504079
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 17:35 schreef Cudles het volgende:
De stations hebben meestal 1 of 2 uitgangen, en er staat aangegeven bij welke straat je uitkomt. Overzichtelijk genoeg lijkt me.
Ik vind het ontstellend lelijke hokken, en dan te bedenken dat de metro in Amsterdam de betonprijs gewonnen heeft. Ik heb liever de Rotterdamse stations: lichter, schoner. Helaas wel het zelfde kansloze volk.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_65504975
Ik was laatst in Rotterdamse Metro. Het leek net of ik in Tokio was ofzo. Maar dan wel met debiele rotterdamers.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')