abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63599093
Mijn vriend heeft ADHD en heeft een probleem met alchohol.
Het is niet zo dat hij elke dag drinkt, allesbehalve.
Maar eerder 1à2 keer per week dat hij weg gaat met vrienden, en dan komt het er elke keer op neer dat hij zat is. En niet een klein beetje zat maar echt serieus.
Hij drinkt gigantische hoeveelheden, is de volgende 2 dagen aan het recupereren en weet niet meer wat hij gedaan heeft of hoe hij thuis geraakt is.

Elke keer hij dan van zijn kater aan het bekomen is, voelt hij zich echt heel rottig en neemt zich voor om niet meer te drinken.
Hij zegt zelf dat hij het zoooo beu is en wéét dat het zo niet verder kan.
Ik vroeg hem hoe ik hem kon helpen, en hij zei: 'je moet mij er gewoon regelmatig aan doen denken, want als ik op café ben vergéét ik gewoon (en niet expres) dat ik niets meer ging drinken'

Dus dan hadden we afgesproken dat ik hem er regelmatig aan ging doen denken.
Als hij dan weg gaat met vrienden stuur ik hem een sms waarin staat dat hij geen alcohol mag drinken. En tussendoor ook nog een paar.
Maar op den duur begint hij toch (onder sociale druk volgens hem) mee te drinken met zijn vrienden. Hij zegt dat hij geen karakter heeft om nee te zeggen.
En eenmaal dat hij zijn eerste pint achterover geslagen heeft is het verloren en kan hij niet meer stoppen.

Op de test over alcoholverslavingen scoorde hij 28 punten, dus een zeer hoog risico.
Ik denk ook dat zijn motivatie altijd maar van heel korte duur is.
De eerste twee cafébezoeken heeft hij geen alcohol gedronken, maar de derde keer neemt hij het al niet meer zo nauw, dus drinkt toch iets, en van het één komt het ander.
Want zo heeft hij het nu nog maar maximum 10 dagen kunnen volhouden, en gisteren heeft hij zich weer laten gaan. Ook al had ik hem verwittigd.
Op den duur heeft het gewoon geen effect meer als ik hem aan zijn voornemen doe denken.
Het probleem stelt zich enkel als hij op restaurant gaat, en daarna in cafés blijft plakken.
Dus het is niet zo dat hij midden op de dag alcohol nodig heeft.

Zoals hij nu bezig is kan het echt niet voort, want zoals hij drinkt kan het wel eens plots gedaan zijn met hem.
Ik weet echt niet wat ik er nog aan kan doen. En zelf weet hij het ook niet meer.
Zijn er mensen die weten hoe ik hem het best kan helpen, of wat hij zelf het beste kan doen.
Ik weet niet of hij hulp van buitenaf zou appreciëren, maar als dit nodig blijkt zal het niet simpel zijn om hem daarvan te overtuigen.
Het zal moeilijk voor hem zijn om toe te geven dat hij dat nodig heeft, én om het vol te houden.
Dus alle mogelijke tips zijn welkom!

groetjes,
(wanhopige) emoticon
  vrijdag 28 november 2008 @ 17:19:23 #2
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_63599429
Om te beginnen is (volgens mij) je 1 x in de week een stuk in de kraag drinken nog lang geen alcoholverslaving.
Verder lijkt de oplossing simpel, hij geeft aan dat hij drinkt vanwege de sociale druk, dus als je die weg neemt is het probleem opgelost. Iaw: Niet of minder uitgaan met die betreffende vriendengroep. Er zal hier vast nog wel een hoop advies worden gegeven hoe je ruggegraat moet kweken, maar dit lijkt me toch de meest voor de hand liggende oplossing (als hij het werkelijk als probleem beschouwt en niet doet alsof hij zich schuldig voelt zodat jij medelijden met hem hebt).
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
pi_63599759
Misschien is het woord alcoholverslaving verkeerd gekozen vermits hij niet elke dag drinkt.
Maar hij heeft wél een heel groot probleem. Zijn werk lijdt eronder, onze relatie, hij raakt er door ontmoedigd in alles wat hij doet.
Niet meer uitgaan met die betreffende vriendengroep is amper een oplossing. Vermits het met iedereen waar hij mee weggaat op hetzelfde uitdraait.
Zelfs na een simpel etentje op restaurant, waar hij misschien begint met een onschuldig glaasje wijn.
Dus het is echt een kwestie om te verhinderen dat hij aan dat eerste glas begint.
Maar hem niet meer of minder met die vrienden laten omgaan, tja, dat lijkt mij nogal moeilijk, want dan moet je hem voor iedereen isoleren, dat is toch onmenselijk.
En minder met die vrienden omgaan, wel dan wordt hij minder frequent zat, dat is waar, maar dan nog is het niet opgelost. En heeft hij nog niet met alcohol lere omgaan. Feestjes weigeren doet hij overigens bijna nooit.
pi_63599913
Heeft hij zijn vrienden ook al ingelicht over dit probleem en dat hij er zelf ook mee zit?
Zo ja, dan steunen zijn vrienden hem hier niet echt in. In dat geval is het ook maar de vraag of het verstandig/veilig is om met die vrienden zo vaak te stappen. ECHTE vrienden steunen je hierbij, en gaan zeker geen druk op je uitoefenen om toch even "één" biertje mee te drinken...want zoals je zelf al zegt zo begint het en voor je het weet heb je er weer een paar (te veel) op.

En om RedDevil bij te springen, het belangrijkste is inderdaad dat hij er zelf daadwerkelijk achter staat...jij kan dit probleem niet voor hem oplossen. Je kan hem er alleen in steunen.

Maak hiet ook niet jouw probleem van, hij zal het zelf moeten doen.

Of dit een goeie tip is weet ik niet, maar hopelijk helpt het je wel!
Roses are red
Violets are funky
Thinking of you
Spanking my monkey
  vrijdag 28 november 2008 @ 18:07:51 #5
262 Re
Kiss & Swallow
pi_63600418
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 17:19 schreef RedDevil085 het volgende:
Om te beginnen is (volgens mij) je 1 x in de week een stuk in de kraag drinken nog lang geen alcoholverslaving.
dat is het wel.. het zogenaamde binge drinking
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 28 november 2008 @ 18:09:27 #6
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_63600453
Tsja wat hierboven ook geroepen wordt.

Als we het over vreemdgaan zouden hebben,
dan is het zo dat 99.9% van de hetro mannen vreemd zou gaan op het moment dat een bloedmooie vrouw naakt op hun schoot danst. De kunst is om dus niet in situaties te komen waarin je verleid wordt.

En dat geld voor drinken ook precies hetzelfde. Dat betekent gewoon botweg, niet meer met die vriendengroep naar het café. Maarja of hij dat er voor over heeft.
  vrijdag 28 november 2008 @ 18:22:09 #7
202348 Susi
Temple of Love
pi_63600736
Geinteresseerd in verhaal want : maak het zelf ook van heel dichtbij mee.
pi_63600936
Het maakt niet uit met wie hij weg gaat. Zolang er niemand is die zegt, nu moet je stoppen met drinken, loopt het fout af.
Er moet echt iemand bij zitten die zijn pint gewoon afneemt en hem een cola voorschotelt en streng op hem is. Dan lukt het. Maar zelf heeft hij die discipline amper.
En zijn vrienden verwittigen dat hij niet drinkt, doet hij niet want hij vergeet dat, of hij ziet er op die moment het nut niet van in.

Het is ook niet aan hem te zien dat hij zat is. Dus mensen denken dat hij in orde is, terwijl hij al veel te veel op heeft. Dus gaan ze nooit tegen hem zeggen dat hij moet stoppen.
Dus als hij situaties moet vermijden waarin hij erdoor verleid kan worden, wil dat zeggen dat hij met niemand van zijn vrienden kan afspreken. Dat kan ook niet, want dan geraak je sociaal geïsoleerd.
Enkel als ik bij hem ben op café luistert hij, en lukt het. Misschien ook omdat zijn vrienden niet door hebben hoe serieus het is, omdat het meeste zich achter de schermen afspeelt.

En dan nog iets. Om verder te gaan op dat binge drinking. Is dat niet dat je bewust zoveel mogelijk alcohol achterover slaat om zat te worden?
Wel, hier is het allesbehalve zijn bedoeling om zat te worden. Dus ook geen wedstrijdjes of zo.
Probleem bij hem: 'Gewoon' er niet aan denken dat je moet stoppen en als je er toch aan denkt de moed niet hebben om je glas opzij te zetten.
  vrijdag 28 november 2008 @ 18:33:13 #9
262 Re
Kiss & Swallow
pi_63600970
maak een filmpje op je mobiel als tie weer een strontlazerus van zijn kruk afvalt en die naar iedereen opsturen met de mededeling.... dit wil hij niet meer....

en het hem elke dag laten zien...
  vrijdag 28 november 2008 @ 18:34:56 #10
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_63601012
gebruikt hij al ritalin, aangezien alchol en koffie gebruikt kunnen worden als zelfmedicatie tegen de klachten van adhd....
ritalin doet dan praktisch hetzelfde en is alleen een stukje gezonder.

Hoewel de alcohol verslaving natuurlijk ook los kan staan van de adhd...
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_63601097
Hihi, goed idee op zich, maar op de moment zelf merk je niets van zijn zatte bui.
Het is pas de dagen erna dat hij zo rottig is. Misschien kan ik dàt eens filmen.
Hij beseft wél dat hij een probleem heeft hoor.
Alleen is zijn voornemen om er iets aan te doen van zeer korte duur, en zijn uithouding als hij er iets aan doet ook.
Het zou wel handig zijn voor de vrienden, dat zij er ook rekening mee kunnen houden. Maar het is wel een beetje té beschamend om naar iedereen te sturen hoor.
  vrijdag 28 november 2008 @ 18:39:37 #12
262 Re
Kiss & Swallow
pi_63601121
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:38 schreef Emoticons het volgende:
Hihi, goed idee op zich, maar op de moment zelf merk je niets van zijn zatte bui.
Het is pas de dagen erna dat hij zo rottig is. Misschien kan ik dàt eens filmen.
Hij beseft wél dat hij een probleem heeft hoor.
Alleen is zijn voornemen om er iets aan te doen van zeer korte duur, en zijn uithouding als hij er iets aan doet ook.
Het zou wel handig zijn voor de vrienden, dat zij er ook rekening mee kunnen houden. Maar het is wel een beetje té beschamend om naar iedereen te sturen hoor.
ht werkte bij david hasselhof
  vrijdag 28 november 2008 @ 18:39:51 #13
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_63601126
Pas als er drugs bij gaan gebruiken is het hek van de dam.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
  vrijdag 28 november 2008 @ 18:42:52 #14
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_63601197
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:38 schreef Emoticons het volgende:
Maar het is wel een beetje té beschamend om naar iedereen te sturen hoor.
Beetje schaamrood op de kaken lijkt me een stuk minder erg dan een potentieel enkeltje eerste/spoedeisende hulp...
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
pi_63601245
Hij gebruikt geen ritalin of andere medicijnen. Vroeger heeft hij dat wel geprobeerd, maar dat was écht niets voor hem.
Als je zegt dat hij alcohol zou gebruiken als zelfmedicatie, zou hij dan niet eerder elke dag aan de alcohol zitten?
Dus ik denk niet dat dat hier het geval is. Koffie drinkt hij maar af en toe.
Wel, en over die drugs, vroeger heeft hij die gebruikt (niet verslaafd), maar nu blijft hij er af.
En hij heeft totaal geen problemen om drugs opzij te laten liggen. Laat je hem er nu terug mee beginnen, dan kan hij er ook zo weer mee stoppen.
Dan vraag ik mij af waarom hij dat niet met alcohol kan.
  vrijdag 28 november 2008 @ 19:14:49 #16
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_63601938
omdat alcohol verslavender is dan sommige drugs.
maar het kan best dat het nix met zijn adhd te maken heeft zoals je het nu beschrijft.
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_63603435
ADD of ADHD vergroten de verslavingsgevoeligheid. Heb zelf ADD, nogal drastische vorm ervan, en heb zes maanden lang ongeveer 3-4 flessen vodka per week gedronken, dus had een iets erger probleem. 2x in de week goed lam, tja dat doe ik nu nog dus dat zie ik niet zo als een probleem.
"Een acteur is iemand die glazig voor zich uit kijkt wanneer het gesprek niet meer over hem gaat."
pi_63603477
Zelf beweert hij daarentegen wel dat het grotendeels (en vooral) met zijn ADHD te maken heeft, en ook een beetje dat hij het karakter niet heeft om te stoppen of vol te houden.
Waarom het door zijn ADHD komt: omdat hij door die ADHD vergeet dat hij ging stoppen.
Nu weet ik niet of hij dit zegt om zich er een beetje uit te babbelen. Misschien ligt het inderdaad grotendeels aan de ADHD en kan hij er niets aan doen. Maar misschien overdrijft hij de invloed van ADHD.
Ik durf hierover niet te oordelen of dit waar is of niet.
pi_63617342
Ondertussen is er weer vanalles gebeurd.
Gisteren was hij weer zat. Vanmorgen dus kater, én hij stuurt mij een bericht waarin staat dat hij denkt dat het beter is om onze relatie te stoppen.
Hij wil mij niet meesleuren in zijn miserie zegt hij.
Ik ben er echt kapot van, en hoop hem nog van gedacht te kunnen veranderen.
Vooral omdat wij voor de rest een heel goede relatie hebben. Het enige dat 'fout' loopt is dat als hij zat geweest is, hij de dag erachter alles heel zwart inziet. Alles loopt dan fout, werk, geldzaken.
Ik weet dat hij mij wil beschermen tegen een misstap (en dat is volgens hem dan een relatie aangaan met hem omdat hij zoveel problemen teweegbrengt). Maar uiteindelijk kan ik zélf toch wel beslissen of ik met iemand zoals hem verder wil leven.
Het is 1à2 keer in de week dat er niets met hem aan te vangen valt, maar daarbuiten hebben wij een zalige tijd, waarin echt niets fout loopt.
Waarom doet hij mij dat dan aan om niet meer verder te willen.
Onze relatie is toch een lichtpuntje in al zijn miserie?
En het vechten tegen zijn alcoholprobleem heeft hij zopas ook opgegeven, het heeft allemaal geen nut meer zegt hij.
pi_63617679
Zolang hij gewoon naar de kroeg blijft gaan en niet het karakter heeft om nee te zeggen zal dit probleem aanblijven.

Minder naar de kroeg gaan en desnoods iemand mee sturen die hem in wel in gareel houdt. Kan helpen, maar geen echte oplossing.

Dat hij zijn vrienden niet inlicht is het probleem. Hij wil zijn problemen niet erkennen ten op zichte van zijn vrienden en is dus niet zo ver dat hij zijn met zijn probleem goed overweg kan. Zolang dat het geval is zal het lastig worden en zal hij rustig door drinken, omdat andere mensen dat probleem niet zien/weten en niet zullen ingrijpen.

De keuze is niet kan hij met de vrienden naar de kroeg of niet. De keuze is dus erkent hij het probleem en komt hij er volledig voor uit tegen over zijn vrienden, zodat die ook hem kunnen helpen.

Als hij nu een relatie opgeeft t.o.v. zijn alcohol dan moet er heel snel hulp komen. In mijn ogen geeft hij de strijd tegen dit alcohol gebruikl al op, zonder er echt tegen gestreden te heben en het te erkennen.
pi_63617744
Ik heb hem voorgesteld om samen hulp te gaan zoeken, want alleen zou hij daar nooit aan beginnen.
Maar ook dat heeft volgens hem geen nut. Hij verwerpt al mijn argumenten door te zeggen dat niemand hem kan helpen, dat hij het toch niet volhoudt, en dat hij geen zin meer heeft om er nog iets aan te doen.
En ik kan hem toch niet dwingen?
  zaterdag 29 november 2008 @ 13:16:50 #22
262 Re
Kiss & Swallow
pi_63617878
het algemene probleem van alkoholisten... ze willen niet geholpen worden of wijzen alle hulp af die ze geboden wordt...

Als je de energie voor hebt moet je blijven doordrammen tot vervelens toe, tot de heftigste ruzies aan toe want hulp is er wel...
pi_63617997
Ik denk wel dat ik er de energie voor heb, alleen durf ik het niet echt.
En moet ik hem dan persoonlijk meesleuren naar een organisatie die hem kan helpen en waar ik dan voor hem misschien al een afspraak gemaakt heb?
Want ik denk niet dat ik hem zover ga krijgen dat hij dit uit zichzelf doet.
En door die alcohol mislukt hij ook op andere gebieden (nu bv werk, en geld) waardoor hij nog een slechter gevoel over zichzelf krijgt, en denkt dat er helemaal niets meer met hem aan te vangen valt.
En doorgaan tot de heftigste ruzies. Dat is wel zeer riskant, want dan gaat het er echt hard aan toe, en riskeer ik hem ook kwijt te geraken.
  zaterdag 29 november 2008 @ 13:28:08 #24
262 Re
Kiss & Swallow
pi_63618047
zachte heelmeesters...

als je niets doet raak je hem iig kwijt
pi_63618103
Lastig probleem.

Mee sleuren naar organisaties zou ik niet als eerste in gedachte hebben. Toch kijken of je met zijn familie en zijn vrienden erover kan hebben en de zaken voorleggen. Hij zal het niet leuk vinden. (Je probleem erkennen en onder ogen zien is nooi tleuk in dit soort zaken). En kijken of je met gezamelijk druk van die mensen, die ook om hem geven, hem meer in beweging kan krijgen?

Je moet er zelf ook even goed over na denken, aangezien natuurlijk ook het karakter van deze persoon mee speelt en jij zelf het beste kan inschatten wat hij het beste kan hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')