abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 4 oktober 2010 @ 13:10:05 #151
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_87166232
Pannenkoeken bakt onze zoon van 9 al, dat vind ik nou niet echt een vergelijking :)

Ik sleep hem er wel bij als ik risotto ga maken, kan ie het ook meteen leren ;)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_87178854
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 13:10 schreef Rewimo het volgende:
Pannenkoeken bakt onze zoon van 9 al, dat vind ik nou niet echt een vergelijking :)

Ik sleep hem er wel bij als ik risotto ga maken, kan ie het ook meteen leren ;)
Was een geintje :P

Maar ik denk dat je ook wel druivensap ipv wijn kan gebruiken. Of gewoon water. Ik had zelf Vermout gebruikt, maar dan wel een klein beetje.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 4 oktober 2010 @ 22:18:57 #153
13151 crew  Rewimo
pi_87188578
Heb je die wijn ook nodig voor de hoeveelheid vocht? Ik las volgens mij in dat basisrecept dat je hiervoor ook de bouillon kunt gebruiken, dus dan zou de wijn alleen voor de smaak zijn. Ik lust het wel maar man en zoon niet ;)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_87189333
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 22:18 schreef Rewimo het volgende:
Heb je die wijn ook nodig voor de hoeveelheid vocht? Ik las volgens mij in dat basisrecept dat je hiervoor ook de bouillon kunt gebruiken, dus dan zou de wijn alleen voor de smaak zijn. Ik lust het wel maar man en zoon niet ;)
Ik gebruik geen wijn, maar vervang het door bouillon. Werkt prima.
  maandag 4 oktober 2010 @ 22:44:13 #155
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_87189887
Ik gebruik ook geen wijn ,absoluut geen vereiste
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 5 oktober 2010 @ 07:22:14 #156
13151 crew  Rewimo
pi_87196755
Mooi zo. Welke soort bouillon raden jullie me aan? :)
pi_87333180
Vandaag half op de gok een risotto in elkaar geflanst en die was zo geniaal dat ik 'm hier ff neerzet voor het nageslacht :P

Risotto peer/gorgonzola/walnoten

Uiteraard de standaard risotto stappen:
- Ui en knoflook in olie aanfruiten
- Breedkorrelige rijst even meebakken zodat het doorzichtig wordt
- Afblussen met witte wijn
- Warme boullion erbij (had zelf groenteboullion, want vega) en droogkoken
! Pas op als je blokjes gebruikt dat je geen te sterke boullion hebt, want dan wordt het te zout.
- Telkens weer boullion erbij en regelmatig goed roeren (hoeft heus niet continu)

Nu de variatie:
- In een steelpannetje wat suiker karamelliseren
- Stukjes peer erin even bakken (niet bruin laten worden)

Dan alles door elkaar mikken:
- Na ong. een kwartiertje koken de peer in de risotto kwakken (niet de overbodige suiker)
- Als de rijst gaar is, wat gorgonzola of een andere blauwe kaas erin (en wat roomboter doe ik zelf)
! Niet te gortig met de kaas zoals ik het in een restaurant een keer had. Dat is niet zo lekker.
- Laat het smelten
- Beetje peper erdoorheen malen.
- Misschien wat zout, maar de kaas en boullion waren al zout, dus waarschijnlijk niet nodig.
- Op een bord scheppen en wat fijngehakte walnoot erop. Dan nog een klein scheutje olijfolie erover sprenkelen.

Dit was werkelijk goddelijk, ik meen het. :9~ Goed voor de lijn, ook :P
pi_87501889
Vandaag een simpele risotto gemaakt met ui/knof/champignons (en een plens Chardonnay en bospaddestoelenbouillon) en ohhhhhhhh wat is het toch goddelijk!

Tezz zegt burp!

Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_87501968
Die peer/gorgonzola/walnoot-risotto klinkt echt superlekker! *zet op lijstje van een keer te proberen*
pi_87502040
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 19:43 schreef rijsttafel het volgende:
Vandaag half op de gok een risotto in elkaar geflanst en die was zo geniaal dat ik 'm hier ff neerzet voor het nageslacht :P

! Pas op als je blokjes gebruikt dat je geen te sterke boullion hebt, want dan wordt het te zout.
- Telkens weer boullion erbij en regelmatig goed roeren (hoeft heus niet continu)

Nu de variatie:

- Na ong. een kwartiertje koken de peer in de risotto kwakken (niet de overbodige suiker)
- Als de rijst gaar is, wat gorgonzola of een andere blauwe kaas erin (en wat roomboter doe ik zelf)
! Niet te gortig met de kaas zoals ik het in een restaurant een keer had. Dat is niet zo lekker.
- Laat het smelten
- Misschien wat zout, maar de kaas en boullion waren al zout, dus waarschijnlijk niet nodig.
- Op een bord scheppen en wat fijngehakte walnoot erop. Dan nog een klein scheutje olijfolie erover sprenkelen.

Die ga ik de volgende keer proberen! Klinkt echt :9~
  maandag 18 oktober 2010 @ 11:03:44 #161
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_87664438
als ik risotto maak, is dat vaak het enige wat ik eet. Nu wil ik van het weekend voor een paar gasten risotto maken. Maar alleen risotto vind ik wat ' kaal' suggesties wat ik ernaast kan maken? :)
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  † In Memoriam † maandag 18 oktober 2010 @ 11:29:42 #162
43556 miss_dynastie
pi_87665252
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 19:43 schreef rijsttafel het volgende:

Nu de variatie:

- Laat het smelten

Dat klinkt heerlijk :9~

Toevallig dit weekend weer eens risotto gemaakt, was een heeeeele tijd geleden.... risotto gewoon basic, uitje fruiten, risotto, bouillon, met zalm/broccoli/kruidenroomkaassausje nou ja, dat is het idee dan, ik heb het gewoon allemaal lekker door elkaar heen gehusseld :Y) ) en een beetje pecorino erop. Smullen :Y
pi_87665874
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 11:03 schreef The_Hives het volgende:
als ik risotto maak, is dat vaak het enige wat ik eet. Nu wil ik van het weekend voor een paar gasten risotto maken. Maar alleen risotto vind ik wat ' kaal' suggesties wat ik ernaast kan maken? :)
Tsjah, risotto ziet er een beetje kaal uit, maar dat hoort erbij. :Y)
Een salade kan natuurlijk, zou het alleen niet op hetzelfde bord serveren dan.

Je kan ook 'klassiek' Italiaans gaan en een primo en secondo maken. Twee hoofdgerechten waarbij je eerste dan de risotto is.

Uiteraard is een simpel toetje ook zo gefixt ^O^
  maandag 18 oktober 2010 @ 22:41:02 #164
50936 The_Hives
pi_87694342
ja, salade zat ik ook aan te denken :)
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_87701363
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 11:03 schreef The_Hives het volgende:
Je kunt ook risotto milanese met osso bucco maken, klassieker. Haal wel echt de KALFSschenkel, geen gewone.

spreekt uit ervaring na tweemaal te eindigen met een stuk rubber in een heerlijke saus, wat uiteindelijk in de maag van de kat is beland :')
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 08:07:57 #166
50936 The_Hives
pi_87701900
dat ziet er goed uit :9 vanavond eens naar het recept kijken ^O^
Fok! Federatie
pi_87935754
Ik heb gisteren deze vegetarische risotto gemaakt.
Was echt heel lekker, al zeg ik het zelf :P

Ingrediënten voor 5 personen:
- 500 gram risottorijst
- 1,5 liter groentenbouillon (van 2 blokjes)
- 1 grote ui
- 5 stengels bleekselderij
- 150 ml droge witte wijn
- 2 teentjes knoflook
- Nootmuskaatpoeder, of een snuf vers geraspte van een hele nootmuskaat
- 300 gram gewassen spinazie
- 100 gram geraspte Parmezaanse kaas
- 200 gram zachte geitenkaas
- halve citroen
- 50 gram geroosterde pijnboompitten
- olijfolie
- beetje boter
- Versgemalen peper en zout

Benodigdheden:
- staafmixer
- Flinke hapjespan of braadpan

Bereiden:
1. Snipper de ui en hak de bleekselderij en de knoflook fijn. Rooster de pijnboompitten.
2. Breng 1,5 liter water aan de kook en los hierin de bouillonblokjes op.
3. Verhit wat olie in een pan en laat hierin de spinazie slinken. Breng de spinazie op smaak met de knoflook, nootmuskaat en peper & zout. Haal de spinazie van het vuur en pureer deze tot een groene massa. De gepureerde spinazie heb je pas aan het eind weer nodig.
4. Verhit wat olie en een beetje boter in een hapjespan of braadpan en fruit hierin de uien en bleekselderij op laag vuur gedurende 10 minuten. De groenten mogen niet bruin worden! Bakken ze aan; voeg extra boter toe.
5. Voeg de risottorijst toe aan het groentenmengsel. Bak het 2 minuutjes op middelhoog tot hoog vuur tot de korrels glazig worden, eventueel met een scheutje olijfolie erbij tegen aanbakken.
6. Voeg nu in één keer de wijn toe. Laat verdampen en roer goed.
7. Voeg nu per 2 soeplepels de bouillon toe. Wacht iedere keer tot het voorgaande vocht grotendeels verdampt is voordat je nieuwe bouillon toevoegt. Het vuur is nu middelhoog; het vocht moet zachtjes pruttelen. Vergeet niet te roeren.
8. Ga door met bouillon toevoegen tot de rijst bijna klaar is (proef om hierachter te komen).
9. Roer nu de gepureerde spinazie door de risotto, samen met de Parmezaanse kaas en de helft van de geitenkaas. Roer alles goed door elkaar tot de kaas gesmolten is.
10. Breng de risotto op smaak met citroensap en eventueel peper en zout.
11. Serveer de risotto met de andere helft van de geitenkaas erover gekruimeld, en de pijnboompitten.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_88027497
heeeeeeeeeeeeeeel simpel en snel te maken, en lekker:

risotto rijst
prei
tuinbonen
geraspte kaas

that's it!
pi_88029319
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 16:40 schreef emss het volgende:
heeeeeeeeeeeeeeel simpel en snel te maken, en lekker:

risotto rijst
prei
tuinbonen
geraspte kaas

that's it!
Nou, iets meer uitleg is wel op z'n plaats dacht ik zo...

Kook je de tuinbonen mee in de risotto? Voeg je die pas op het laatste toe? Wat voor bouillon gebruik je? Waarom laat je de wijn weg? Roerbak je de prei? Voeg je de prei op het laatst rauw toe? Wat voor kaas gebruik je?
pi_117742207
Even het risottotopic nieuw leven inblazen. O+

Vandaag mijn favo risotto gemaakt. Risotto met pompoenpuree, geroosterde stukjes pompoen en rucola.
pi_117743257
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 18:55 schreef tech4u het volgende:
Even het risottotopic nieuw leven inblazen. O+

[ afbeelding ]

Vandaag mijn favo risotto gemaakt. Risotto met pompoenpuree, geroosterde stukjes pompoen en rucola.
He, mijn avondeten! :9 Al doe ik er ook wat spekblokjes bij :9
Ja doei.
pi_117743491
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 19:16 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

He, mijn avondeten! :9 Al doe ik er ook wat spekblokjes bij :9
Goed idee, zal ik volgende keer eens toevoegen, ik eet er meestal wat kipfilet bij.
pi_117773421
Een risotto-topic ... hier moet ik me dan maar even melden. Ik volg meestal het Jamie-recept en varieer daar vaak wat op los. Mijn favorieten: Asperger-munt (voorjaar), appel-walnoot-gorgonzola en paddestoelen-kip-peterselie (kan ook zonder kip).

Ooit geprobeerd voor een groep van 25 die laatste variant gemaakt. In mijn ogen wastie zwaar mislukt (mijn hulpchef had de bleekselderij veel te grof gesneden en de wijn was niet genoeg ingetrokken waardoor je de alcohol nog goed proefde), maar iedereen vond het geweldig.

Een ander expiriment wat ik eens gedaan heb is met mijn gourmet-woksetje. Ik had een basisrisotto gemaakt die alleen nog maar afgemaakt hoefde te worden. Op tafel stonden dan allerlei ingredienten waarmee je zelf je risotto samen kon stellen. Best leuk.

Ik haal mijn risotto trouwens bij de turk. Vijf-kilozak voor nog geen 6 euro en zorg dat ik het altijd in huis heb.
pi_124412651
Is die AH Excellent risotto rijst wat? Of kan ik dan beter voor die 2 keer zo dure dat katoenen zakje gaan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')