abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63536128
Dit zal geen stormlooptopic worden, dus je bent vast gewaarschuwd. Ik vroeg mij slechts het volgende af:

De verlichting in mijn Siemens tafelkoelkast (typenr onbekend, dus kon ook geen handleiding opsnorren) blijft branden als de deur dicht zit. Het lampje blijft echter niet volledig branden, maar dimt wat. Na wat onderzoek bleek er een I/O knopje in de koelkast te zitten waarmee je in de O stand zorgt dat de verlichting geheel uitgaat bij het sluiten van de deur. In de I stand blijft het lampje dus gedimd branden. Erg efficiënt lijkt mij dit niet. De verlichting kost energie, en 90% van die energie wordt weer in warmte omgezet. Warmte die de koelkast vervolgens weer moet afvoeren.

Voor zover ik weet zijn de voedingswaren en schimmels in mijn koelkast niet bang in het donker, en ik kan dan ook geen enkele reden verzinnen waarom deze mogelijkheid is ingebouwd. De enige optie was dat het lampje misschien langer meegaat als de koelkast vaak open en dicht gaat waardoor de gloeidraad steeds een grote klap krijgt (koud naar warm). Als dit de reden is, dan ben ik teleurgesteld . Ik hoop op een spannende verklaring uiteraard.

Voor de mensen die denken dat ik in de koelkast ben gaan zitten om te zien of het lampje uit zou gaan heb ik een slechte mededeling. In het zwart van de nacht viel me op dat er een klein streepje zwak licht lang de rubbers te zien was. Door wat met het mechanisme te knoeien was mijn vermoeden snel bevestigd. Evengoed was ik bang dat ik m'n hele koelkast uit zou zetten met de I/O knop, maar dat is niet het geval.

Dus wie maakt het verhaal spannender dan dat het is om de levensduur van de lamp te rekken.
  woensdag 26 november 2008 @ 14:15:50 #2
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_63536210
Het is om de levensduur van de lamp te rekken.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
  woensdag 26 november 2008 @ 14:16:00 #3
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_63536216
Een ander voordeel is dat je nu hebt kunnen constateren dat de koelkast niet goed sluit, er komt immers ook licht naar buiten. Dat lijkt me ook niet erg efficiënt.

Maar wat mogelijke redenen zouden kunnen zijn dat je het licht kan laten branden, ik zou het niet weten.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_63536231
licht langs je rubbers?
ik zou me meer zorgen maken om het feit dat je ijskast zo warmte verliest dan om het feit dat een lampje van een paar watt blijft branden

verder snap ik ook niet waarom het lampje zou moeten blijven branden
In de KSC-soap is Bos81 mijn man en heb ik een kind met Dr_Flash.
RockNijntje is mn KSC-soap dochter.
Lid van de MamaSquad
pi_63536281
quote:
Op woensdag 26 november 2008 14:16 schreef Ladylike het volgende:
licht langs je rubbers?
ik zou me meer zorgen maken om het feit dat je ijskast zo warmte verliest dan om het feit dat een lampje van een paar watt blijft branden

verder snap ik ook niet waarom het lampje zou moeten blijven branden
als er verder maar niks langs je rubbers gaat
pi_63536317
quote:
Op woensdag 26 november 2008 14:15 schreef LasTeR het volgende:
Het is om de levensduur van de lamp te rekken.
Daar was ik dus al bang voor

Geen spannende verklaring van anti-schimmelwerking, bange spruitjes in de groentela of meer van dat moois.

Mijn rubbertjes zijn volgens mij wel prima hoor, de strook is minimaal. Ik denk dat Rob Geus mij een grote duim omhoog zou geven.

pi_63536408
quote:
Op woensdag 26 november 2008 14:13 schreef TheSilverSpoon het volgende:

Voor de mensen die denken dat ik in de koelkast ben gaan zitten om te zien of het lampje uit zou gaan heb ik een slechte mededeling. In het zwart van de nacht viel me op dat er een klein streepje zwak licht lang de rubbers te zien was. Door wat met het mechanisme te knoeien was mijn vermoeden snel bevestigd.
Damn tijdens het begin van je verhaal was ik me al af aan het vragen hoe je wist dat het licht bleef branden maar je uiteindelijke verklaring valt tegen
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
pi_63536578
quote:
Op woensdag 26 november 2008 14:21 schreef mirved het volgende:

[..]

Damn tijdens het begin van je verhaal was ik me al af aan het vragen hoe je wist dat het licht bleef branden maar je uiteindelijke verklaring valt tegen
Voor jouw plezier zal ik eerlijk zijn over het hele gebeuren. Ik geloofde mijn ogen eerst ook niet toen ik in de koelkast was gaan zitten, en heb daarom wat vrienden uitgenodigd als double check. Zij kwamen tot dezelfde conclusie.

pi_63537116
*grijns*

Ik dacht ook dat je in de koelkast was gaan zitten.
pi_63537186
quote:
Op woensdag 26 november 2008 14:50 schreef Stali het volgende:
*grijns*

Ik dacht ook dat je in de koelkast was gaan zitten.
Toch verbazingwekkend dat iedereen dat je denkt dat je in de koelkast moet gaan zitten om het te controleren als er geen randje licht zou lekken langs de rubberen rand. Het indrukken van de mechanische aan/uit schakelaar waar de deur tegen komt is natuurlijk al genoeg om het zeker (genoeg ) te weten.
pi_63537321
quote:
Op woensdag 26 november 2008 14:53 schreef TheSilverSpoon het volgende:

[..]

Toch verbazingwekkend dat iedereen dat je denkt dat je in de koelkast moet gaan zitten om het te controleren als er geen randje licht zou lekken langs de rubberen rand. Het indrukken van de mechanische aan/uit schakelaar waar de deur tegen komt is natuurlijk al genoeg om het zeker (genoeg ) te weten.
Ik kijk eerlijk gezegd nooit naar dat soort dingen.
Als ik het al zou willen weten zou ik wrs. nog zo zot geweest zijn om een filmpje te maken en mijn camera in de koelkast te leggen. .

.
  woensdag 26 november 2008 @ 15:03:22 #12
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_63537435
quote:
Op woensdag 26 november 2008 14:59 schreef Stali het volgende:

[..]

Ik kijk eerlijk gezegd nooit naar dat soort dingen.
Als ik het al zou willen weten zou ik wrs. nog zo zot geweest zijn om een filmpje te maken en mijn camera in de koelkast te leggen. .

.
Daar zocht ik dus het filmpje van dat vrienden van me in minder nuchtere toestand eens maakten. Volgens mij was het onderdeel van een filmpje op Youtube, maar kon het helaas niet vinden.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  Moderator woensdag 26 november 2008 @ 15:25:01 #13
42184 crew  DaMart
pi_63538018
In mijn koelkast zit ook zo'n soort knop. Dat heeft te maken met de zomer- en winterstand van de koelkast.

De thermostaat die in het apparaat zit, houdt rekening met de omgevingstemperatuur. Als deze beneden een bepaalde temperatuur (meestal tussen de 15 en 18 graden) komt, dan zal de koelkast niet meer optimaal koelen. Het gevaar bestaat dan dat het vriesvak te warm wordt.

Door de koelkast op de winterstand te zetten, blijft het licht in het koelgedeelte branden. Hierdoor wordt het in het koelgedeelte warmer, waardoor de thermostaat sneller het signaal zal geven dat er 'bijgekoeld' moet worden.

Die schakelaar is dus bedoeld om er voor te zorgen dat ook bij lagere kamertemperaturen de koelkast voldoende blijft koelen.
pi_63538794
quote:
Op woensdag 26 november 2008 15:25 schreef DaMart het volgende:
In mijn koelkast zit ook zo'n soort knop. Dat heeft te maken met de zomer- en winterstand van de koelkast.

De thermostaat die in het apparaat zit, houdt rekening met de omgevingstemperatuur. Als deze beneden een bepaalde temperatuur (meestal tussen de 15 en 18 graden) komt, dan zal de koelkast niet meer optimaal koelen. Het gevaar bestaat dan dat het vriesvak te warm wordt.

Door de koelkast op de winterstand te zetten, blijft het licht in het koelgedeelte branden. Hierdoor wordt het in het koelgedeelte warmer, waardoor de thermostaat sneller het signaal zal geven dat er 'bijgekoeld' moet worden.

Die schakelaar is dus bedoeld om er voor te zorgen dat ook bij lagere kamertemperaturen de koelkast voldoende blijft koelen.
Super!

Koelkast en vriesvak wordt natuurlijk tegelijkertijd gekoeld. Als de omgevingstemperatuur laag is, dan slaat de koelkast niet aan (want niet nodig), en wordt het vriesvak te warm... Verdomd, dat moet het inderdaad zijn! Begint nu inderdaad een figuurlijk lampje te branden in mijn hoofd.

Toevallig eergisteren had ik een andere koelkast in huis waarvan het vriesvak niets meer deed. Ik wist dat hij het niet deed doordat de omgevingstemperatuur te laag was, maar ik had geen link gelegd naar het knopje in mijn koelkast. Zal gelijk eens kijken of die andere koelkast ook een schakelaar heeft.
  dinsdag 31 maart 2009 @ 18:23:50 #15
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_67586161
Mijn koelkast van Siemens heeft dit 'probleem' ook. Ik kan echter dat hele knopje niet vinden en de gebruiksaanwijzing geeft me ook geen oplossing. Iemand een idee?
Where law ends, tyrrany begins.
pi_67586279
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 18:23 schreef Gunner het volgende:
Mijn koelkast van Siemens heeft dit 'probleem' ook. Ik kan echter dat hele knopje niet vinden en de gebruiksaanwijzing geeft me ook geen oplossing. Iemand een idee?
Siemens Nederland N.V
Divisie Consumer Products
Home Services / Siemon
Postbus 16068
2500 BB Den Haag
tel: 070 – 333 1665
fax: 070 – 333 1788
e-mail: siemon.nl@siemens.com
pi_67588186
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 18:28 schreef Conflict het volgende:

[..]

Siemens Nederland N.V
Divisie Consumer Products
Home Services / Siemon
Postbus 16068
2500 BB Den Haag
tel: 070 – 333 1665
fax: 070 – 333 1788
e-mail: siemon.nl@siemens.com
Dacht je dat ie zelf geen telefoonnummer kon vinden? De meeste bedrijven hun klantenservice is vast niet open op dit uur
  dinsdag 31 maart 2009 @ 19:36:03 #18
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_67588326
Dat dus. Ik kom op een forum voor ervaringen. Telefoonnummers kan ik idd zelf wel vinden. Overigens heb ik toch even de moeite genomen het nummer te bellen. Dit was een storingsnummer en ik moet tijdens kantoortijden een ander nummer bellen
Where law ends, tyrrany begins.
pi_67588395
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')