abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63532797
Mijn Sony NW-HD5 was na een aantal jaren toch wel aan vervanging toe, en aangezien ik toch wel gewend was om een aardige hoeveelheid muziek mee te kunnen nemen, bleven er eigenlijk alleen muziek spelers met een harde schijf over, en dan is de spoeling vrij dun. Denk aan de Cowon iAudio X5 of de Creative Zen Sleek 20GB, maar de X5 is haast niet meer te krijgen, en de Creative doet niet zoveel met lossless formaten, dus toen ben ik maar eens gaan kijken bij Apple, daar die een jaartje geleden net een 160Gb variant iPod hadden gelanceerd. (inmiddels is er enkel nog een 120Gb variant te krijgen)

Mijn belangrijkste eisen waren eigenlijk het volgende:

* Moet om kunnen gaan met een lossless audio formaat
* Behoorlijke accuduur
* Gemakkelijke bediening
* Goede geluidskwaliteit
* Makkelijk te beheren bibliotheek(iTunes)

Dit in het achterhoofd houdend kwam ik bij de iPod classic serie uit, en vervolgens ben ik eens gaan kijken bij een lokale elektronica winkel, om de "look and feel" even te testen. Ik ben niet een echte apple fan, maar ik moet zeggen, die laatste incarnatie van de iPod is goed gelukt, hij voelt stevig, en het clickwheel werkt echt prima, met een minuutje of wat gewenning vlieg je door de menu's heen. Kortom, ik was verkocht en ben op zoek gegaan naar een goede prijs. Helaas heeft apple wat dat betreft de boel aardig strak geregeld, en zit er niet bijster veel verschil in de kale prijs, en zal je het moeten hebben van kortingen in de vorm van vouchers of inruil acties.

Wat zit er in de doos
Daar kunnen we kort over zijn, de iPod zelf ligt in een zwart kunststof bakje zodat deze niet kan schuiven in de verpakking, en verder is de iPod helemaal ingepakt in transparant plastic. Onder dit kunststof bakje zit een zwart kartonnen doosje met daarin een “snel aan de slag” boekje en “productinformatie” boekje. Beide in oa de Nederlandse, Franse en Engelse taal. De kabels en overige toebehoren zitten in een gesealde plastic verpakking, met daarin de Apple oortelefoon, een USB kabel en een dockadapter. Sommigen noemen het Apple minimalistisch, ikzelf eerder wat karig, daar een CD-tje met de iTunes software, een fatsoenlijke oplader of een simpele dock/stand zoals bij de touch er vast wel van af had gekund voor de 300+ euro die ze er voor vragen.

De speler zelf
De speler is van een mooie afmeting (103,5 x 61,8 x 13,5 mm voor deze ietwat dikkere 160Gb variant), en weegt een 160g, waardoor hij solide aanvoelt, en de afwerking is prima voor elkaar, er zit geen speling in de behuizing, geen scherpe randjes ed, en dankzij de clickwheel besturing zijn er maar weinig knoppen die de boel vervuilen. Nadeel is wel dat de achterkant van chroom is, wat esthetisch erg mooi lijkt, maar in de praktijk een ware vingerafdruk magneet is, en dus niet echt handig is. Bovenop zit een "hold" schuifje en een 3,5mm koptelefoon aan sluiting, op de voorkant het beeldscherm en het clickwheel, en aan de onderkant de dockconnector. Hier wil ik toch ook even een terugkerend item noemen, namelijk de accu die niet door de gebruiker zelf te vervangen is, ik verwacht een apparaat in deze prijsklasse toch zeker een paar jaar te gebruiken, en dan vindt ik het wat kinderachtig om zoiets niet in te bouwen. (en het ontneemt me de mogelijkheid om een extra accu mee te nemen voor onderweg)

Aan de gang
Als je wat wilt met de iPod kom je eigenlijk terecht bij iTunes, en na de installatie hiervan en het aansluiten van de iPod ben je er helemaal klaar voor. (er zijn overigens wel opensource alternatieven) Het programma kan je hele systeem afzoeken naar media bestanden, maar aangezien ik alleen nog sony eigen atrac bestanden had van de HD5, heb ik er voor gekozen om een nieuwe bibliotheek aan te leggen in het apple lossless formaat, daar ik toch geen gedownload spul heb. Hiervoor kan je CD's direct rippen en coderen in iTunes, waarna het programma er ook meteen de metadata bij zoekt in de vorm van artiest, tracknaam en album art. Dit zelfs voor een aantal van mijn bootleg CD's, dus de achterliggende database (gracenote dacht ik?) is goed gevuld. Mocht dit niet zo zijn, dan kan je met een aantal simpele handelingen de gegevens van een album zelf aanvullen, inclusief de album art. De accu is na 1,5 uur tot 80% opgeladen, en na 3 uur volledig, en dan kan je er volgens apple 40 uur mee muziek luisteren. De praktijk leert dat je dat eigenlijk nooit haalt, maar voor mijn gevoel scheelt het niet alles, en is keurig in lijn met de meeste andere merken, behalve mijn oude sony of de iaudo 7 die respectievelijk 50 en 70 uur doen op een accu.

Bediening & menu's
Zoals ik al zei, de bediening gebeurd met het clickwheel, en dit eigenlijk een cirkel waar je met een vinger over heen kan bewegen op 2 manieren, er zijn 4 punten (noord, oost, zuid en west) waar je op kan drukken, en die hebben dus de functie van knoppen, en een "veeg" beweging over de cirkel zorgt ervoor dat je kan scrollen door de bibliotheek en het volume harder/zachter kan zetten. Dit is ook nog dynamisch, maw een snellere veeg beweging zal ook tot een snellere scroll leiden. Dit werkt allemaal erg prettig, en bij het indrukken van de knoppen voel je het ook echt, er is net genoeg feedback om het eventueel blind te kunnen doen. De meest in het oog springende functie is wat apple "coverflow" noemt. Met deze functie kan je scrollen tussen de albums aan de hand van album art, en dit kan het best worden omschreven als een soort van platenbak. Dit werkt erg goed, maar om de een of andere reden kan je niet van Z door naar A, maar moet je weer helemaal terug scrollen? Het is ook aardig snel, maar je kan zien dat vooral bij grotere bibliotheken de plaatjes soms wat achter blijven bij de scrollbeweging. Dit is met de laatste firmware update al een stuk verbeterd, en wat mij betreft dan ook geen showstopper. Er zijn legio instellingen, van het aantal seconden voor de backlight tot de getoonde info bij bijvoorbeeld een nummer, maar het meeste hiervan stel je 1x in, en dan staan de menu's die je wel vaker gebruikt netjes bovenaan in de lijst, dus dat werkt makkelijk.

Geluid & beeldkwaliteit
Dit is toch waar het om draait uiteindelijk, en ik ben uitgegaan van de geluidskwaliteit, daar ik niet van plan ben om filmpjes te gaan kijken op mijn iPod. De geluidskwaliteit wordt beïnvloed door meerdere factoren, oa de kwaliteit van het muziek bestand zelf en de hardware (iPod en koptelefoon). Voor wat betreft de kwaliteit van de muziek bestanden heb ik gekozen voor apple lossless, wat vergelijkbaar is met .flac, en wat dezelfde kwaliteit als de originele CD heeft. De koptelefoon is een Sony MDR-EX71 in mijn geval, daar de bijgeleverde koptelefoon niet echt denderend is. De iPod klonk bij mijn 1e kennismaking wat "iel" bij sommige muziekstukken, maar dit is door oa de keuze van de koptelefoon wel wat bij te sturen. De sony die ik gebruik is wat "bas happy", en trekt de balans mooi recht naar mijn smaak, dus dat is prima voor elkaar. Het geluid is aardig strak en in balans, nergens zijn de hoge klanken echt schel, of de bas te wollig. Eea is nog wat bij te stellen met de equalizer, maar die kent alleen een aantal presets, en is verder niet vrij aan passen. Vergelijkend met oa mijn oude sony, of een iaudio 7 laat apple nog wel een paar steekjes vallen, en in mijn persoonlijke beleving zijn die beide merken puur op absolute audio kwaliteit nog net een stukje beter, maar je kan je afvragen of dat nog te merken zal zijn in bijvoorbeeld een trein of vliegtuig, rumoerige plekken waar dit soort apparaten veel gebruikt worden. Bij het koppelen aan mijn stereo kan je toch nog wel wat kwaliteitsverschil horen met de CD speler, maar dat is "apples met peren" vergelijken, en het verschil is zeker niet hinderlijk. Ikzelf ben van plan er nog een dock bij te kopen, en hem te gaan gebruiken als jukebox, voor als ik geen zin heb om met CD's in de weer te gaan. Ook hiervoor zijn wel iets beter klinkende systemen te krijgen, maar die zijn dan weer niet portable.

Al met al is de geluidskwaliteit prima voor elkaar, zeker voor het overgrote publiek dat het merendeel van de muziekcollectie lekker download, en voor gebruik onderweg in het ov. Men zou met veel gepruts in de hele keten van rippen, coderen, gebruikte kabels etc nog wel wat verbetering kunnen halen, maar ik denk niet dat het dat over echt grote verschillen gaat, de basiskwaliteit van de hardware is goed, en zeker een verbetering tov de oudere generaties iPod.

Dagelijks gebruik
Ik heb er een hard plastic beschermhoes bij gekocht, aangezien ik er langer dan een jaar mee wil doen, en dat verdient een stuk elektronica met een prijs als deze ook, zeker als je soms ziet hoe mensen zo'n ding in een jaar helemaal slopen. Hierdoor is het clickwheel mooi vrij, en kan de rest niet beschadigen. Elke keer als je hem aan de PC hangt om hem te op te laden wordt hij ook gesynchroniseerd met iTunes, dus zo heb je altijd al je muziek bij de hand. Hij start aardig vlot op, en reageert snel op de commando's, maar hoe dat is als er 100GB+ op staat weet ik niet, ik heb er nu 40GB op staan, en merk geen noemenswaardige vertraging in de menu's. Ik doe ongeveer een week op 1 accu, en als je hem regelmatig synchroniseert is je accu altijd vol zat is mijn ervaring. Wat wel apart is, is het instellen van het volume, je kan er een beveiliging op zetten om gehoorschade te beperken, maar het dynamische scrollen zorgt er voor dat je erg snel een heel hoog volume te pakken hebt, iets wat enige gewenning en voorzichtigheid vergt.

Conclusie
Je zal begrijpen dat ik erg in mijn nopjes ben met m'n iPod, het is een mooi compromis van mijn belangrijkste voorwaarden, en deze compenseren de mindere eigenschappen ruimschoots. Je geeft je wel met handen en voeten over aan wat effectief een monopolie is, en een eigen audioformaat, dat is waar, en dit zal zeker sommige mensen wat tegen de borst stuiten hier en daar, maar afgezien daarvan is het een mooi product wat met elke generatie beter is geworden, en in zijn huidige vorm zich prima kan meten met de andere merken.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_63533116
Hoeveel heb je er voor betaald?
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
pi_63533150
Eeuuh, uit mijn hoofd 309 euro dacht ik..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_63533191
Ik ben het op zich best wel met je review eens. Het is ook zeker een mooi apparaatje als je al je muziek bij je wilt hebben.

Alleen dat jij zegt dat er weinig met de prijs gebeurt is niet helemaal waar. Als je de acties een beetje in de gaten houd kun je hier en daar toch wat tientjes pakken. In het geval van 160GB is het verschil zelfs 50 euro geweest met sommige winkels. Dit was overigens pas halverwege zijn levenscyclus.
pi_63533205
quote:
Op woensdag 26 november 2008 12:21 schreef fruityloop het volgende:
Eeuuh, uit mijn hoofd 309 euro dacht ik..
Dat is niet mis zeg. .
Zijn er ook verschillende kleurtjes? .
Ow en heb je mss een foto van de jouwe? .
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
pi_63533334
Ik moet zeggen, de review is al een jaartje oud, en toen werd er nog niet zoveel gedaan met de prijs, maar zelfs nu is hij nog 280~300 online, dus die prijs was toen echt scherp. (bij Dixons in de winkel met een inruil aktie, heb ik mijn 15 jaar oude philips walkman op ingeruild, die gasten wisten niet wat ze zagen.. ) Ik heb overigens de zwarte, er is ook een zilveren..
  woensdag 26 november 2008 @ 13:47:29 #7
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_63535334
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je Sony MDR-EX71 erbij heb gekocht. De kwaliteit van die dingen laat in combinatie met de prijs best wat te wensen over. Hij is idd bass-happy, maar niet van hele goede kwaliteit. Overall klinken de doppen een beetje dof. De CX300 van Sennheiser klinken veel helderder en scherper. Heel goed gebalanceerd ook. Iets minder bass, maar kwalitatief wel een stuk beter. Vooral de kwaliteit van midden en hoog is heel goed, zeker beter dan de Sony's. Juist met lossless formaten hoor je dit goed natuurlijk. Overigens is de prijs ongeveer hetzelfde. (ps. ze moeten wel ff 'ingespeeld' worden)
pi_63535476
quote:
Op woensdag 26 november 2008 13:47 schreef Tokamak het volgende:
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je Sony MDR-EX71 erbij heb gekocht. De kwaliteit van die dingen laat in combinatie met de prijs best wat te wensen over. Hij is idd bass-happy, maar niet van hele goede kwaliteit. Overall klinken de doppen een beetje dof. De CX300 van Sennheiser klinken veel helderder en scherper. Heel goed gebalanceerd ook. Iets minder bass, maar kwalitatief wel een stuk beter. Vooral de kwaliteit van midden en hoog is heel goed, zeker beter dan de Sony's. Juist met lossless formaten hoor je dit goed natuurlijk. Overigens is de prijs ongeveer hetzelfde. (ps. ze moeten wel ff 'ingespeeld' worden)
Niets meer aan toe te voegen. Gebruik ze zelf ook al een jaar.
pi_63535931
quote:
Op woensdag 26 november 2008 13:47 schreef Tokamak het volgende:
Dat is natuurlijk persoonlijk, ik heb ook die Cxsjes van Sennheiser beluisterd, en vond ze wat te schel icm met de iPod. Vooral bij wat langer luisteren ging ik me er aan ergeren, dus ik heb besloten om de sony's te houden. Die heb ik overigens al een jaar of 3, misschien dat nieuwere series wat veranderd zijn qua klankkleur?
  woensdag 26 november 2008 @ 14:32:08 #10
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_63536706
quote:
Op woensdag 26 november 2008 14:06 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk persoonlijk, ik heb ook die Cxsjes van Sennheiser beluisterd, en vond ze wat te schel icm met de iPod. Vooral bij wat langer luisteren ging ik me er aan ergeren, dus ik heb besloten om de sony's te houden. Die heb ik overigens al een jaar of 3, misschien dat nieuwere series wat veranderd zijn qua klankkleur?
De combinatie I-Pod / CX300 ken ik dan ook niet dus ik kan daar nix over zeggen. Over een veranderde klankkleur kan ik ook nix zeggen, mijn CX300 heb ik intussen ook al bijna 2 jaar en heb tussendoor geen nieuw exemplaar gekocht. Overigens heb je wel gelijk dat t persoonlijk is. De sony's hebben met name de focus op het laag, dat is mij weer wat te zwaar. (alhoewel ik normaal gesproken de equalizer wel een beetje 'naar beneden bijstel'). Ik zou de Bass bij de sony's wat verminderd hebben, waarna ik een redelijke kwaliteit midden en hoog over zou hebben gehad. De CX hadden juist een veel duidelijker midden en hoog, scherper, helderder. Maar toch een mooie diepe bass. Als je de sony's gewend ben kan dat idd schel overkomen. Dat is het enige wat ik erover kan zeggen eigenlijk.
  vrijdag 28 november 2008 @ 15:44:55 #11
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_63597019
Kheb een zwarte 160gb classic in tijden van de dollar crisis gescoord in LasVegas voor omgerekend 200 euro.
Ik heb hem vooral voor in de auto ( ) om direct aan te sluiten op me radio die directe ipod besturing heeft. Voor los gebruik had ik een Shure E2C koptelefoon maar die heb ik gesloopt door 't kabeltje door de stalentrits van me jas te stoppen. Het geluid van de meegeleverde koptelefoon blijft bagger. . Met de Shure's was het prima!.
1 klein puntje, je kan alles besturen met 1 hand. Behalve hem op hold zetten.
pi_63597745
Jah, dat blijft bezopen. Sowieso vindt ik dat hold schuifje wat iel aan voelen.. Ik ben ook nog op zoek naar een autoradio die dat kan, welke autoradio heb jij als ik vragen mag? (en die witte apple dopjes liggen nog in de folie hier in de kast, wat een klotedingen zijn dat)
  zaterdag 29 november 2008 @ 02:48:47 #13
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_63613876
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 16:10 schreef fruityloop het volgende:
Jah, dat blijft bezopen. Sowieso vindt ik dat hold schuifje wat iel aan voelen.. Ik ben ook nog op zoek naar een autoradio die dat kan, welke autoradio heb jij als ik vragen mag? (en die witte apple dopjes liggen nog in de folie hier in de kast, wat een klotedingen zijn dat)
Zelf heb ik de Pioneer DEH 4900IB.

Directe IPOD control op de radio, je ziet wel nummer je draait en kan redelijk makkelijk nummertjes opzoeken. Helaasch via de knopjes en niet via je wieltje. Die blijft voor 't volume... Nog 'n pluspuntje, hij laadt je ipod op.
Maar als ik jou was zou ik even doorsparen voor de P85BT. Die heeft Bluetooth voor je telefoon en ipod control.
pi_63651064
Juni 2008 heb ik een 80 GB classic gekocht, sinds deze week loopt de batterij binnen 1 uur leeg. Dus dan moet ik terug gaan ermee naar de Media Markt. Ben benieuwd wat de service gaat zijn daar, hoelang moet ik wachten op een nieuwe iPod en hoeveel vragen gaan ze stellen voordat ze hem uberhaupt ter reparatie terug nemen of een nieuwe verstrekken. Gaat het lang duren daar qua service en is de service slecht dan open ik hier ook een topic maar dan over de service bij de Media markt.

Verder over itunes nog ff, heb 20 afspeellijsten gemaakt die in totaal 40 GB aan muziek bevatten die ik op de ipod had gezet. Maar nu schijnt het dat die afspeellijsten alleen maar tekstbestanden zijn dus ik heb er niets meer aan. Doet de ipod het niet meer goed en moet ik opnieuw alles erop gaan zetten dan kan ik weer uren gaan spenderen aan alles organiseren. Het kan dus wat beter en makkelijker in itunes, daarbij nog dat windows media player, winamp en itunes totaal niet met elkaar samen werken. Concurrenten natuurlijk maar alsnog dat hele gezeik om een goed programma te vinden dat te gebruiken is en goed werkt.

Als laatste nog dat "draai-ding", ik heb soms moeite om net tussen 2 artiesten te switchen op de iPod, dan moet ik 4 keer proberen voordat ik R.E.M heb die tussen Rage against the machine en queen staat bijvoorbeeld. Het draai ding is te gevoelig en soms helemaal niet gevoelig en werkt het met hard drukken niet eens.

De oordopjes die erbij geleverd zijn leveren ook geen goed geluid op, het klinkt niet dynamisch genoeg. En lig ik in bed met het hoofd op een zijkant op het kussen dan vallen de oordkopjes uit het ene oor.

De display is er dan nog, en de coverflow. De coverflow die binnen 5 secondes uitgaat en sowieso dat het display binnen 10 seconde op de tijd gaat staan. ( laatste kan komen dat ik het moet veranderen bij de instellingen)

Ben dus niet helemaal tevreden over de iPod, alsnog beter dan de philips GoGear van 30 GB die 400 euro kostte maar vraag me nog steeds af waarom het zo moeilijk is om een hele goede mp3 Speler te maken.

Op dit moment heb ik dus meer vertrouwen in Sony of een ander merk omdat ze meer ervaring hebben in muziek, Apple komt over als computer-bedrijf en het om muziek dan is Apple niet het eerste waar ik aan denk hier. ( zie de oordopjes en het dynamische geluid). Of Sony 80 GB levert voor 299 euro vraag ik me dan af. Deze alinea is een vooroordeel, maar hetzelfde geldt voor philips dan die beter gloeilampen kan blijven verkopen omdat zowel de mp3-spelers als de Tv's van Philips waardeloos zijn uit ervaring gebleken.

[ Bericht 17% gewijzigd door Topspin op 30-11-2008 20:51:02 ]
Genieten is toegestaan!!!
pi_63656744
Ik ben zeer tevreden met mijn iPod classic 80GB. Nu een jaar gebruikt en eigenlijk geen enkele klacht. Kan me dan ook niet vinden in de ervaringen van de poster hierboven.
pi_63664765
quote:
Op zondag 30 november 2008 20:27 schreef Topspin het volgende:
Juni 2008 heb ik een 80 GB classic gekocht, sinds deze week loopt de batterij binnen 1 uur leeg. Dus dan moet ik terug gaan ermee naar de Media Markt. Ben benieuwd wat de service gaat zijn daar, hoelang moet ik wachten op een nieuwe iPod en hoeveel vragen gaan ze stellen voordat ze hem uberhaupt ter reparatie terug nemen of een nieuwe verstrekken. Gaat het lang duren daar qua service en is de service slecht dan open ik hier ook een topic maar dan over de service bij de Media markt.
Heb ik geen ervaring mee, en als ik er hier wel eens binnen kijk zie ik niet echt heldere lichten rondlopen, dus dat zullen ze wel opsturen naar een extern reparatie bedrijf. Overigens kan je ook bij een apple center binnenlopen, die kunnen naar ik meen een accu wel ter plaatse vervangen.

quote:
Verder over itunes nog ff, heb 20 afspeellijsten gemaakt die in totaal 40 GB aan muziek bevatten die ik op de ipod had gezet. Maar nu schijnt het dat die afspeellijsten alleen maar tekstbestanden zijn dus ik heb er niets meer aan. Doet de ipod het niet meer goed en moet ik opnieuw alles erop gaan zetten dan kan ik weer uren gaan spenderen aan alles organiseren. Het kan dus wat beter en makkelijker in itunes, daarbij nog dat windows media player, winamp en itunes totaal niet met elkaar samen werken. Concurrenten natuurlijk maar alsnog dat hele gezeik om een goed programma te vinden dat te gebruiken is en goed werkt.
Als er geen in iTunes gekochte muziek bij zit (dus met DRM) kan je die volgens mij gewoon op een nieuwe iPod weer gebruiken?
quote:
Als laatste nog dat "draai-ding", ik heb soms moeite om net tussen 2 artiesten te switchen op de iPod, dan moet ik 4 keer proberen voordat ik R.E.M heb die tussen Rage against the machine en queen staat bijvoorbeeld. Het draai ding is te gevoelig en soms helemaal niet gevoelig en werkt het met hard drukken niet eens.
Tsja, dat is persoonlijk, het overkomt mij heel zeldzaam ook wel eens, maar dat weegt m.i. lang niet op tegen de voordelen van het clickwheel. En ik druk nooit hard, dat is, zoals je zelf ook al zegt, niet nodig, dus waarom dan nog hard drukken?
quote:
De oordopjes die erbij geleverd zijn leveren ook geen goed geluid op, het klinkt niet dynamisch genoeg. En lig ik in bed met het hoofd op een zijkant op het kussen dan vallen de oordkopjes uit het ene oor.
Dat is algemeen bekend, en gaat voor nagenoeg elke fabrikant op, alleen sony doet nog wel aardige dopjes bij hun eigen mp3 spelers. Er zijn plenty betere doppen te krijgen, denk aan sennheiser, sony, of shure. En met dopjes in de oren op je zij gaan liggen in bed? Dat is volgens mij geen onderdeel van een standaard oordopjes test lijkt me, en lijkt me eerlijk gezegd met geen enkele oordop lekker liggen?
quote:
De display is er dan nog, en de coverflow. De coverflow die binnen 5 secondes uitgaat en sowieso dat het display binnen 10 seconde op de tijd gaat staan. ( laatste kan komen dat ik het moet veranderen bij de instellingen)
Daar noem je 2 dingen op die inderdaad zijn in te stellen, die 10 seconden kan sowieso naar een minuut zo uit mijn hoofd, hoe dat met de coverflow is weet ik niet uit mijn hoofd.
quote:
Ben dus niet helemaal tevreden over de iPod, alsnog beter dan de philips GoGear van 30 GB die 400 euro kostte maar vraag me nog steeds af waarom het zo moeilijk is om een hele goede mp3 Speler te maken.
Er zijn zoveel vormen en functies voor zo'n ding, sommige mensen willen er tegenwoordig kalenders in hebben, tv op kunnen kijken, etc etc. Maar ik wil er veel muziek in een lossless kwaliteit op hebben. Je ziet dus dat bedrijven meerdere types op de markt brengen, dat doet zowel apple als zeg een sony of een cowon/iaudio.
quote:
Op dit moment heb ik dus meer vertrouwen in Sony of een ander merk omdat ze meer ervaring hebben in muziek, Apple komt over als computer-bedrijf en het om muziek dan is Apple niet het eerste waar ik aan denk hier. ( zie de oordopjes en het dynamische geluid). Of Sony 80 GB levert voor 299 euro vraag ik me dan af. Deze alinea is een vooroordeel, maar hetzelfde geldt voor philips dan die beter gloeilampen kan blijven verkopen omdat zowel de mp3-spelers als de Tv's van Philips waardeloos zijn uit ervaring gebleken.
Je kan je inderdaad afvragen wat sony er van had kunnen maken met hun know how als ze niet zo lang op dat ATRAC waren blijven hangen, maar goed dat zullen we nooit weten. Sony maakt geen mp3 spelers meer met een harde schijf, de NW-A1000 was de laatste zo uit mijn hoofd.

De perfecte mp3 speler bestaat niet, als ik kon kiezen wil ik de bediening van de iPod, de accuduur en bouwkwaliteit van Sony, het aantal ondersteunde formaten van iAudio, en oordopjes van shure, voor de prijs van een victory 128mb spelertje van de blokker..

Even serieus, veel van je punten zijn met een goede duik in de handleiding en menu's wel op te lossen, en er zijn ook goede open-source muziekmanagers te vinden. Voor wat betreft de accu, dat valt onder de garantie als hij nog maar net een half jaar oud is, maar als je op zaterdagmiddag 2 uur dat ding bij de mediamarkt op de balie gooit, gaat razen en tieren en dreigen met tros radar etc, zonder papieren en weet ik wat, zal je ook zo terug behandeld worden. Dit klinkt trouwens als een oud probleem wat door de laatste firmware opgelost had moeten zijn, check anders je firmware even.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')