abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63509142
Hallo daar!

Ik heb me even ingeschreven op deze site waar ik al regelmatig kom om te lezen. Nu heb ik echter zelf wat vragen die ik jullie wil voorleggen.

Het betreft het welbekende CV.

Ikzelf ben hard zoekende naar een nieuwe baan maar het wil nog niet echt lukken. Te hoog opgeleid, te weinig ervaring, te dit of te dat. De baantjes die ik heb gehad waren onder mijn niveau dus dat schoot al niet zo op, hoewel het beter was dan werkloos thuis zitten natuurlijk.
Maar nou heb ik het probleem dat ik nog nooit op mijn denkniveau (WO/HBO) heb gewerkt, dus daar kan ik moeilijk terecht voor banen. Echter op lager niveau (MBO) willen ze me vaak niet hebben omdat ik te hoog ben opgeleid en/of omdat ze bang zijn dat ik snel uitgekeken ben op de functie en dat ik snel iets anders zoek.

Eigenlijk heb ik gewoon een lastig K*t-CV al vind ik het zelf.

Maar wat moet je nou veranderen aan je werkervaring, opleiding en competenties en dergelijke? Hoe ver moet je gaan voor die baan?
Zelf durf ik niet echt te liegen, referenties kunnen altijd nagetrokken worden, en dat wordt ook steeds vaker gedaan als ik het zo lees op het net.
En mijn gaten in mn CV, wat kan ik daar aan doen? Ik kan wel liegen en zeggen dat ik vrijwilligerswerk of een extra cursus heb gedaan ofzo, maar ook dat doe ik liever niet.
Overigens doe ik wel regelmatig vrijwilligerswerk en heb ik ook een extra thuisstudie gedaan, maar er blijven toch wat gaten.

Mijn vragen aan jullie zijn:

-Heb je wel eens gelogen over je werkervaring, taken, functies, opleidingen of iets anders?

-Wat doe je met gaten in je CV, bijvoorbeeld als je even werkloos bent geweest?

-Hoe ver gaan jullie voor je (droom)baan?

Nou ik ben wel benieuwd. Alvast bedankt voor de reacties en tips.
"Ik twijfel aan alles, en zelfs daar twijfel ik aan"
Plato: "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something."
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 25 november 2008 @ 15:57:23 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_63509244
1. Nee, m'n cv zegt genoeg, daar staan geen leugens ofzo in omdat dat alleen maar voor problemen kan zorgen.
2. Zeg dan altijd dat ik tussen projecten zit.
3. Heb geen droombaan, dus.........
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_63509378
Liegen moet je NOOIT doen. Gaten hoef je niet te vullen, gewoon eerlijk over zijn. Het kan iedereen overkomen dat ze een tijdje geen werk kunnen vinden. Leg het gewoon uit.
pi_63509543
Heb je alleen maar werk gedaan waarbij het duidelijk is wat het niveau is van het werk? Ik bedoel, als je ergens projectmedewerker of iets bent geweest, dan kunnen ze daaruit niet snel afleiden op wat voor niveau dat was. Ik zou nooit liegen, maar als je werk hebt gedaan op MBO-denkniveau, vermeldt dan de functie en het werk, zonder daarbij te vermelden dat het op MBO-niveau was... Sommige functies laten weinig te raden over, maar andere daarentegen...
  dinsdag 25 november 2008 @ 16:18:21 #5
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_63509950
De grens ligt bij creatief boekhouden. Dan heb je het over laten we zeggen, een verschil van interpretatie van de feiten.. Liegen is heel wat anders.

Ik zat destijds in de detachering. Dan kun je vrij makkelijk een werkgever er tussen uit gooien. Zijn toch allemaal termijn klussen. Dus 5 klussen bij 3 werkgevers worden dan opeens 5 klussen bij 2 werkgevers...
Wat ook scheelt is hoe je het qua data schrijft.

van 2001-2003 <-> 2003 -2008 sluit op elkaar aan . Schrijf je echter maart 2003 en d evolgende is december 2003... tsja.. dan knalt dat gat omhoog.

Je liegt nog steeds niet. Mocht het in een gesprek naar voren komen dan kun je dat altijd wat middellen. Maar als je dan genoeg indruk hebt gemaakt let men er niet eens meer op. Moet men echter beslissen of ze je uitnodigen, dan kan het wel een breker zijn.

Daarnaast doet " een na denk periode" het altijd wel een keer goed hoor. maak dan wel een plausibel verhaal erbij. Als er voor en na " zogenaamde nadenk periode niets is veranderd op je cv dan is het niet echt in je voordeel...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  dinsdag 25 november 2008 @ 16:35:27 #6
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_63510561
Niets mis met de baantjes op laag niveau.. De vraag die wel meteen naar voren komt is 'waarom ben je naar een ander 'laag' baantje gegaan?' 'waarom heb je niets gedaan om je omhoog te werken?'
Of waren het echt bijbaantjes?
En de gaten in je CV.. hoe zijn die ontstaan?

Dat zijn meer de vragen waar een werkgever mee zit, dan met de feiten op zich.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_63513213
Verkoop jezelf!
Gaten vul je op door, zoals hierboven al geopperd, het wat ruimer te schrijven, of door ze gewoon wel aan te laten sluiten.

Het niveau waarop je hebt gewerkt kun je aanpassen door de taken en verantwoordelijkheden anders te omschrijven.

Als je CV er glad /strak uitziet, dan word je veel sneller uitgenodigd voor een gesprek.
In dat gesprek moet je ze vervolgens overtuigen dat jij de persoon voor de baan bent. Dat is vaak een kwestie van gunnen.

Ze moeten je aardig vinden en overtuigd zijn dat je functioneel de baan aan kunt.
Het eerste doe je in het gesprek, het tweede met een goed CV.

Mijn ervaring bij het aannemen van mensen is toch dat een goed CV wel tot uitnodigen leidt en een slecht CV niet. Zeker als je voor 1 job moet kiezen uit tientallen kandidaten.
pi_63513571
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 16:06 schreef Joris85 het volgende:
Heb je alleen maar werk gedaan waarbij het duidelijk is wat het niveau is van het werk? Ik bedoel, als je ergens projectmedewerker of iets bent geweest, dan kunnen ze daaruit niet snel afleiden op wat voor niveau dat was.
Bij mijn laatste werkgever heb ik inderdaad een paar maanden meegewerkt aan een speciaal project, dus dat heb ik "projectmedewerker" genoemd.
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 16:35 schreef E.T. het volgende:Niets mis met de baantjes op laag niveau.. De vraag die wel meteen naar voren komt is 'waarom ben je naar een ander 'laag' baantje gegaan?' 'waarom heb je niets gedaan om je omhoog te werken?'
Of waren het echt bijbaantjes?
En de gaten in je CV.. hoe zijn die ontstaan?
Tja, waarom werk je jezelf niet omhoog?
Ik dacht dat dat wel duidelijk was in mijn openingspost. Ik heb continu of te weinig ervaring, of ze durven het niet aan vanwege mijn vroegere opleidingen (HBO en WO) voor welke sector ik al helemaal geen werkervaring heb. Na mijn afstuderen ben ik gewoon in andere baantjes terechtgekomen.

Die gaten in mijn CV zijn ontstaan omdat ik tot nu toe steeds pech heb gehad met mijn werkgevers. Bij de eerste liep het jaarcontract af en wilden ze het niet verlengen (financiele kwestie), bij de tweede werkgever was het een tijdelijk project wat nog wel langer heeft geduurd dan gepland was (maar het was tijdelijk, dat wist iedereen) en bij mijn laatste werkgever moest ik gedetacheerd worden omdat ik 78 weken via een uitzendbureau werkte. Vanwege die detachering werd ik veel duurder en de opdrachtgever zei dus: dan zoeken we wel een andere uitzendkracht.

Verder ontstaan die gaten dus omdat ik steeds tussen die banen door moeite heb om iets nieuws te vinden, ook al zoek ik nog voordat mijn periode bij die werkgevers uberhaupt aflopen.
Plato: "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something."
pi_63513603
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:07 schreef Pjederdy het volgende:
Gaten vul je op door, zoals hierboven al geopperd, het wat ruimer te schrijven, of door ze gewoon wel aan te laten sluiten.
Je bedoelt dus schuiven met de cijfers oftewel liegen (zoals ik dat dan noem)?
pi_63515340
@Bolsena, wat voor opleiding heb je gedaan dan?
  dinsdag 25 november 2008 @ 19:43:53 #11
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_63516345
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:21 schreef bolsena het volgende:

Tja, waarom werk je jezelf niet omhoog?
Ik dacht dat dat wel duidelijk was in mijn openingspost. Ik heb continu of te weinig ervaring, of ze durven het niet aan vanwege mijn vroegere opleidingen (HBO en WO) voor welke sector ik al helemaal geen werkervaring heb.
als je dit in een goed kloppend verhaal kunt verkopen is er niet zo veel aan de hand.
quote:
Na mijn afstuderen ben ik gewoon in andere baantjes terechtgekomen.
dit doet dan weer het hele bovenstaande verhaal teniet. Dit klinkt alsof je het maar over je heen hebt laten komen en niet pro-actief bezig bent geweest met zoeken naar de juiste baan.

Sowieso is het redelijk opmerkelijk dat je in de arbeidsmarkt van de afgelopen jaren geen functie kunt vinden die ook maar enigszins bij je past.
quote:
Die gaten in mijn CV zijn ontstaan omdat ik tot nu toe steeds pech heb gehad met mijn werkgevers. Bij de eerste liep het jaarcontract af en wilden ze het niet verlengen (financiele kwestie), bij de tweede werkgever was het een tijdelijk project wat nog wel langer heeft geduurd dan gepland was (maar het was tijdelijk, dat wist iedereen) en bij mijn laatste werkgever moest ik gedetacheerd worden omdat ik 78 weken via een uitzendbureau werkte. Vanwege die detachering werd ik veel duurder en de opdrachtgever zei dus: dan zoeken we wel een andere uitzendkracht.

Verder ontstaan die gaten dus omdat ik steeds tussen die banen door moeite heb om iets nieuws te vinden, ook al zoek ik nog voordat mijn periode bij die werkgevers uberhaupt aflopen.
Als ik het zo lees is er dus meer iets mis met wat jij zoekt en waar jij op reageert. De afgelopen jaren stonden werkgevers bijna in de rij voor goed personeel.
Of je hebt idd een of andere exotische studie gedaan waar gewoon never nooit normaal werk in te vinden is.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_63517462
Hoe groot zijn de gaten? Weken, maandjes, of halfjaar?

Verder moet je (als dat kan) laten zien dat je in de MBO-functies wel je HBO+-niveau hebt gebruikt. Functie creatief opleuken dus.

Heb je als pizzabezorger gewerkt dan zet je er gewoon neer dat je als pizzabezorger hebt gewerkt. Niet lopen verkondigen dat je het logistieke proces hebt geoptimaliseerd als je alleen op je brommertje hebt gezeten dus....
pi_63517761
Als je vrij zelfverzekerd over komt en een goede prater bent is dat 'leugentje voor eigen best wil om toch die baan te krijgen' écht niet zo'n probleem.
Trotse mensen verdwalen liever dan de weg te vragen
Winston Churchill
  dinsdag 25 november 2008 @ 20:38:34 #14
192166 Paupermans
They made me do it
pi_63518165
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 20:26 schreef massachusetts_avenue het volgende:
Als je vrij zelfverzekerd over komt en een goede prater bent is dat 'leugentje voor eigen best wil om toch die baan te krijgen' écht niet zo'n probleem.
Totdat je toekomstige werkgever je referenties gaat nabellen.

Echt, kom op zeg, wees gewoon eerlijk, dat is het beste voor jezelf en voor je werkgever.
pi_63518275
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 20:38 schreef Paupermans het volgende:

[..]

Totdat je toekomstige werkgever je referenties gaat nabellen.

Echt, kom op zeg, wees gewoon eerlijk, dat is het beste voor jezelf en voor je werkgever.
Tuurlijk, eerlijk zijn is bijna in elk geval het beste. Of het nu op de werkvloer is of ergens anders. De waarheid achterhaalt de leugen vaak toch wel.

Ik wil er alleen maar mee zeggen dat er voorbeelden zijn van mensen die zich relatief makkelijk binnen praten bij een bedrijf door wat 'simpel' knip en plak werk. En uiteraard een goede babbel; heb het met name over de financiële sector.
Trotse mensen verdwalen liever dan de weg te vragen
Winston Churchill
pi_63518455
Liegen is niet verstandig. Steeds vaker worden er referenties opgevraagd en background checks gehouden waarbij pre-employment ook wordt gecheckt.

Betere optie is om inderdaad de maanden niet letterlijk te noemen. In geval van diverse uitzendbaantjes of detachering niet de verschillende opdrachtgevers te noemen, maar slecht je werkgever (het uitzendbureau of detacheringsbureau).

Wat betreft kortere gaten kun je aangeven dat je echt voor een baan wilt gaan, en daarin bewust weloverwogen keuzes maakt. Maar dat je in de tussentijd (indien naar waarheid uiteraard!) je wel hebt ingezet voor vrijwilligerswerk.

Om je niveau aan te geven moet je functies waarschijnlijk anders gaan omschrijven. Laat zien waar je verantwoordelijk voor was, wat je resultaten zijn geweest. Wees vooral niet bescheiden! Je moet jezelf verkopen, dus jezelf minder aantrekkelijk maken waar andere kandidaten hun kwaliteiten overdrijven werkt niet in je voordeel. Je mag het dus best wat opmooien maar hou er wel rekening mee dat een eventuele referentie er niet van in de lach zou schieten, maar eerder zou denken "Ja, zo zou je het ook kunnen omschrijven".
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  dinsdag 25 november 2008 @ 21:27:43 #17
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_63519719
Wat je zeker niet moet vergeten is dat je zeer waarschijnelijk al heel veel informatie vanjezelf op het internet hebt staan. Er zijn veel ( jongeren) die totaal niet stil staan bij de consequenties die dat kan hebben. Onderschat dat niet.

Wat belangrijk is is dat je vertelt wat JIJ in een bepaalde functie hebt gedaan. Misschien nog belangrijker, wat heb je extra gedaan. Een P&O manager weet best wat een helpdeskmedewerker doet. Maar als je daar nu vertelt dat je een FAQ hebt geschreven waardoor de gebruikers zelf snel hun weg konden vinden etc dan vertelt dat al veel meer over je. Overigens moet het dan wel waar zijn he.... Heb je voorstellen gedaan, zijn die aangenomen? Indien nee, wat heb je daar dan van geleerd. De perfect medewerker is niet iemand die geen fouten heeft gemaakt, maar iemand die wat doet met zijn fouten.

Wat de referenties betreft, zet GEEN namen in je CV dat je opstuurt. Geef aan dat referenties op verzoek beschikbaar zijn. Dan houd jij de touwtjes in handen en kun je heel gericht referenties opgeven. Vraag het overigens eerst aan ze of het mag en vraag simpelweg of ze een goede referentie voor je zouden kunnen zijn.

Wat het gewone cv betreft qua stijl...

Begin met je personalia, dan met je huidige functie en werk zo terug. Men wil eerst zien wat je nu doet en kijkt daarna wel indien men wil naar je verleden. Laat ze daar niet naar zoeken in die eerste paar tellen dat ze je papier in handen hebben.
Gebruik maximaal 2 A-viertjes voor je CV en max, 1 voor je begeleidend schrijven.

Google eens op sollicitatiebrief, dan kom je op zeer handige sites. SCHRIJF ze NIET over, P&O kent de standaard voorbeeld brieven...

En als laatste tip...

Als je de naam weet van de persoon aan wie je moet schrijven, zorg dat je die te weten komt anders, google die op internet. Dan weet je wat meer over die persoon en kun je gerichter schrijven. Bel desnoods even op, stel gewoon een vraag. Dan heb je de mogelijkheid om in je brief te beginnen met een referentie naar dat telefoongesprek... Dat maakt het eenvoudiger, je "kent" elkaar immers al.

[ Bericht 14% gewijzigd door klusfoobje op 25-11-2008 21:33:01 ]
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_63526131
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 19:16 schreef bobaphat het volgende:
@Bolsena, wat voor opleiding heb je gedaan dan?
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 19:43 schreef E.T. het volgende:Of je hebt idd een of andere exotische studie gedaan waar gewoon never nooit normaal werk in te vinden is.
Mijn precieze opleidingen wil ik niet vertellen, de eerste twee dan maar ik kan je vertellen dat het "exotische" opleidingen op HBO- en op WO-niveau waren.

Vorig jaar heb ik een derde studie gedaan, Personeelsmanagement. In die sector zijn veel meer kansen dan in de sector waarin ik de eerste opleidingen heb gedaan en waarin ik wel wat vrijwilligerswerk doe.
  † In Memoriam † woensdag 26 november 2008 @ 01:33:44 #19
135486 Manu82
How you doin'?
pi_63526222
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 15:54 schreef bolsena het volgende:

Mijn vragen aan jullie zijn:

-Heb je wel eens gelogen over je werkervaring, taken, functies, opleidingen of iets anders?

1. nee, wel taken en functies een beetje aangedikt
2. gaten kunnen altijd verklaard worden, gewoon iets verzinnen
3. geen droombaan meer, maar voor elke baan die ik leuk vind ben ik bereid om veel te doen zoals bijscholing en dergelijke en dat vertel je dan ook bij sollicitatie
Some memories are best forgotten
Room 23
pi_63526293
Gaten kun je over het algemeen best dichten door de activiteiten voor en na het gat wat op te rekken. Dan hebben we het natuurijk niet over hele grote gaten, een paar maanden lijkt mij echt wel het maximun. En als het gat in het recente verleden ligt kan je er naar mijn idee ook maar beter eerlijk over zijn, aangezien je daarbij de meeste kans hebt dat het nagetrokken zal worden.
pi_63545651
En als je een heel groot gat ergens hebt, schrijf je toch gewoon dat je op reis bent geweest. Backpacken of zo. Die ondernemendheid doet het ook altijd goed op een C.V.
pi_63621284
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:22 schreef bolsena het volgende:

[..]

Je bedoelt dus schuiven met de cijfers oftewel liegen (zoals ik dat dan noem)?
Liegen, liegen, ik noem het meer creatief boekhouden
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 29 november 2008 @ 16:47:16 #23
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_63621358
quote:
Op woensdag 26 november 2008 01:24 schreef bolsena het volgende:

Mijn precieze opleidingen wil ik niet vertellen
waarom niet?
pi_63622512
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 16:47 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

waarom niet?
Misschien Management Economie en Recht zou ik me ook voor schamen!
Being happy doesn't mean that everything is perfect. It means that you have decided to look beyond the imperfections
pi_63623868
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 15:54 schreef bolsena het volgende:
Nee, liegen is een duidelijke no-go. Je valt daarmee behoorlijk snel door de mand. Uiteindelijk heb je daar alleen jezelf maar mee. Wees eerlijk en oprecht. Zorg dat je zelf focust op je goede punten, waardoor de focus op slechtere punten vervaagt. Liegen is dan niet nodig.
quote:
Ook hier geldt dat je eerlijk moet zijn. Het is hierbij raadzaam om heel duidelijk na te denken over de reden dat zo'n gat ontstaan is. Dingen doen zonder doel maakt je verhaal altijd lastig. Dat is natuurlijk kennis achteraf. Je kan natuurlijk wel proberen om je verhaal zo scherp en duidelijk mogelijk te maken, zonder dat je je in bochten wringt om recht te lullen wat krom is.

Heb je een gat opgelopen omdat je geen ambitie hebt getoond, geen zin had om iets te ondernemen of om een andere slechte reden, dan heb je simpelweg een probleem. Daar had je dan eerder over moeten nadenken. In die gevallen kan ik aanraden om een stage te lopen bij een bedrijf (soms ook op WO niveau), en van daaruit te laten zien wat je kan. Je cv doet er na zo'n periode een stuk minder toe. Garanties biedt het niet natuurlijk.
quote:
Ongeveer 500 km.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')