Ben ik benieuwd naar je redenen?quote:Op dinsdag 25 november 2008 14:42 schreef Netsplitter het volgende:
Ik vind het eerlijk gezegd niet meer dan normaal dat ze dat doen.
Waarom zou je je baas laten betalen voor de brandstof die je opmaakt in je vakantie?quote:
Kul, leaseprijs is helemaal niet inclusief brandstof, dat is in ieder geval niet standaard. Wat wèl vaak voorkomt is dat de leasemaatschappij de tankpas levert (of laat leveren) en de administratie van ingediende brandstofbonnen afhandelt voor de werkgever. Maar die kosten worden toch echt doorberekend hoor. De leasemaatschappij gaat af op wat de werkgever wil v.w.b. wel of niet in het buitenland tanken. Wil de werkgever dat niet, dan worden ook de brandstofbonnen van tankingen in het buitenland niet door de leasemaatschappij vergoed.quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:03 schreef klusfoobje het volgende:
Wat je moet doen met je buiteland bonnen, is ze declareren bij de leasemaatschappij.
Je betaald immers een bedrag per maand incl brandstof. Dat jij die brandstof in frankrijk haalt doet daar niets aan af.
Zou een mooi zijn namelijk. Jij gaat naar Frandkrijk op vakantie en je collega met exact dezelfde auto en pas blijft in Nederland. Die kan zich hie rhelemaal suf rijden en krijgt de brandstof betaald, en jij moet het zelf maar doen.
Lease prijs is incl. brandstof, dat betaald de baas ook. Men declareert bij de verkeerde....
is het nu kul of niet... nee dus, want het komt zeer vaak voor dat bedrijven een lease overeenkomst sluiten voor het gehel bedrijf en daar de brandstof kosten in laten verwerken.quote:Op dinsdag 25 november 2008 17:09 schreef babsjuh het volgende:
[..]
Kul, leaseprijs is helemaal niet inclusief brandstof, dat is in ieder geval niet standaard. Wat wèl vaak voorkomt is dat de leasemaatschappij de tankpas levert (of laat leveren) en de administratie van ingediende brandstofbonnen afhandelt voor de werkgever. Maar die kosten worden toch echt doorberekend hoor. De leasemaatschappij gaat af op wat de werkgever wil v.w.b. wel of niet in het buitenland tanken. Wil de werkgever dat niet, dan worden ook de brandstofbonnen van tankingen in het buitenland niet door de leasemaatschappij vergoed.
Oh, maar als je het zelf moet betalen is het opeens geen peanuts meer?quote:Op dinsdag 25 november 2008 21:18 schreef Coelho het volgende:
Binnenlandse KM zijn gewoon vergoed. Ook al is het in je vakantie. Maar goed, wat rijdt iemand gemiddeld op vakantie? 5.000km is veel. Da's een tank of 5 diesel, zeg 300 euro. Als dan op een bedrijf van 60 man, 15 man dit doen, bespaar je dus 4500 euro per jaar, da's peanuts.
doe dan alstublieft niet alsof er geen andere lease-vormen bestaan.quote:Op dinsdag 25 november 2008 21:35 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
is het nu kul of niet... nee dus, want het komt zeer vaak voor dat bedrijven een lease overeenkomst sluiten voor het gehel bedrijf en daar de brandstof kosten in laten verwerken.
Daar wordt een voorschot op de brandstofkosten in opgenomen. Je denkt hoop ik toch niet serieus dat een leasemaatschappij het risico gaat dragen van stijgende brandstofprijzen en/of accijnskolderieke ministers... Of dat een bedrijf het voordeel van een dalende brandstofprijs aan z'n neus voorbij wil laten gaan...quote:Op dinsdag 25 november 2008 21:35 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
is het nu kul of niet... nee dus, want het komt zeer vaak voor dat bedrijven een lease overeenkomst sluiten voor het gehel bedrijf en daar de brandstof kosten in laten verwerken.
Ah, en jij weet zoveel van het bedrijf van TS dat voor jou duidelijk is dat zijn werkgever een fixed fee heeft afgesproken met de leasemaatschappij voor een onbeperkt aantal liters brandstof?quote:Op dinsdag 25 november 2008 21:35 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
is het nu kul of niet... nee dus, want het komt zeer vaak voor dat bedrijven een lease overeenkomst sluiten voor het gehel bedrijf en daar de brandstof kosten in laten verwerken.
Gelukkig niet, een cao is een raam overeenkomst waar nog wel wat ruimte is om sommige individuele dingen af te spreken.quote:Op woensdag 26 november 2008 08:05 schreef Megumi het volgende:
Zulke zaken horen in je CAO te staan als het goed is TS.
Als het goedjkoper is om dat te doen dan om bij te houden welke bonnen wel of niet vergoed moeten worden is dat helemaal niet zo raar.quote:Op woensdag 26 november 2008 08:44 schreef Jarno het volgende:
Het verbaast me meer dat er bedrijven zijn die de vakantieritjes van hun werknemers betalen! .
Werkgevers mogen van alles wijzigen en afschaffen als dit niet in de CAO of je individuele arbedsvoorwaarden is vastgelegd...welkom in de echte wereld.quote:Op woensdag 26 november 2008 00:22 schreef Coelho het volgende:
mmm... blijkbaar mag je volgens een aantal mensen niet voor je belangen opkomen. Dus werkgevers mogen zomaar alles afpakken, omdat het toch slechts luxeproblemen zijn?
Mijn leidinggevende vond het telkens nodig om mijn rode nietmachine van mijn bureau weg te pakken en deze niet terug te geven. Je wilt dus zeggen dat ik geen recht heb op deze nietmachine ook al ligt ie doorgaans wel op mijn bureau?quote:Op woensdag 26 november 2008 09:02 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Werkgevers mogen van alles wijzigen en afschaffen als dit niet in de CAO of je individuele arbedsvoorwaarden is vastgelegd...welkom in de echte wereld.
Had je die machine zelf aangeschaft? En verder een vrij kansloze verwijzing naar office space, moet ik zeggen. Niet met lucifers spelen!quote:Op woensdag 26 november 2008 09:22 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Mijn leidinggevende vond het telkens nodig om mijn rode nietmachine van mijn bureau weg te pakken en deze niet terug te geven. Je wilt dus zeggen dat ik geen recht heb op deze nietmachine ook al ligt ie doorgaans wel op mijn bureau?
Ja, wat als ik me de hele week de pestpleuris rijdt voor de baas, en net op zaterdag of een vrije dag de tank leeg is en ik moet tanken om naar oma te kunnen, of omdat ik dan tank zodat ik maandag lekker vijf minuten in m'n nest kan blijven liggen. Moet ik dan ineens zelf betalen?quote:Op dinsdag 25 november 2008 18:33 schreef Maanvis het volgende:
Volgens mij is het toch vrij makkelijk om te controleren wanneer een medewerker vrij heeft en dat te vergelijken me de data op de bonnetjes, om zo vast te stellen of het benzinegebruik gerechtigd is.. Of denk ik nou te simpel?
Bij m'n eerste detacheringsbaan werkte de tankpas in heel Europa, dus tanken tijdens je vakantie was toegestaan en stond ook in m'n contract. Gewoon onderdeel van de kilometers die je per jaar prive mocht rijden. Aangezien ik ook 24% bijtelling betaalde, vond ik dat ook best wel terecht.quote:Op woensdag 26 november 2008 10:10 schreef SHE het volgende:
wtf zeg...wat een aso ben je toch ook.
Jij verlangt van je werkgever dat hij je benzine vergoed voor je vakantie in het buitenland?
De wereld spoort echt niet meer
Euh... ja dat is vrij normaal als je een lease wagen hebt...quote:Op woensdag 26 november 2008 10:10 schreef SHE het volgende:
Jij verlangt van je werkgever dat hij je benzine vergoed voor je vakantie in het buitenland?
Serieus? Heb je hier een link van?quote:Op woensdag 26 november 2008 09:31 schreef Adfundum het volgende:
Mocht het bedrijf het afschaffen, bewaar de bonnetjes van het tanken in het buitenland. Die kosten kun je namelijk aftrekken van de bijtelling voor de belasting, net als de eigen bijdrage, parkeerkaartjes, eigen bijdrage bij schade, enz. Krijg je toch weer 42-50 % terug.
TS werkt al de nodige jaartjes, ik wil alleen weten wat rechten zijn op het moment dat een bedrijfsgewoontje wordt afgeschaft. Of dat nou privé brandstof in het buitenland is, of het luxe broodje in de kantine van de bedrijven die ik bezoek (want ik neem tenslotte ook altijd zelf boterhammen van thuis mee als ik op kantoor werk), het gaat er om dat iets bedrijfsbreed ingeburgerd en geaccepteerd is. Maar blijkbaar is het vreemd om gezond kritisch naar veranderingen te kijken.quote:Op woensdag 26 november 2008 10:16 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Bij m'n eerste detacheringsbaan werkte de tankpas in heel Europa, dus tanken tijdens je vakantie was toegestaan en stond ook in m'n contract. Gewoon onderdeel van de kilometers die je per jaar prive mocht rijden. Aangezien ik ook 24% bijtelling betaalde, vond ik dat ook best wel terecht.
TS werkt echter nog te kort denk ik om het verschil tussen een arbeidsvoorwaarde en bedrijfsgewoontes te zien.
Sloeg niet op jouw opmerking, dat was niet geheel duidelijk. Het ging me over de reacties dat mensen uberhaubt vinden dat het onzin is en vinden dat we het gewoon maar moeten accepteren. Een europese tankpas behoort in veel bedrijven tot het standaard leasepakket, dus zo gek is het niet dat er bazen zijn die vakantiebrandstof betalen.quote:Op woensdag 26 november 2008 12:22 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik rij al jaren geen lease auto meer terwijl ik er wel 1 mag omdat ik weet dat hij niet gratis is...
Je doet nu net alsof het misbruik was, maar iedereen wist het, het werd gepromoot door werkgever, en dus was er ook geen sprake van misbruik. Het is al die tijd gewoon openlijk toegestaan (mijn WG zei vorig jaar toen ik naar Spanje ging letterlijk dat ik me een ticket kon besparen door met de auto te gaan omdat brandstof toch vergoed werd), alleen nu komt men er op terug. Dat is wat anders dan stiekem bonnetjes inleveren, en verdoezelen dat je in het buitenland getankt hebt. Het werd gepromoot als secundaire voorwaarde, alleen blijkt deze niet op papier te staan en denkt men er nu heel makkelijk van af te kunnen.quote:Op woensdag 26 november 2008 13:36 schreef ikbenik het volgende:
Waarom ben je niet gelukkig met dat je tot nu toe zoveel voordeel had van de oude regeling? Het blijkt dus, volgens jouw verhaal, dat 25% van het personeel (met bedrijfswagen) bonnen inleverde van een buitenlandse pomp. Natuurlijk gaat er dan iemand achter de oren krabben als blijkt dat er van de buitenlandse brandstofbonnen er een excessieve hoeveelheid in de vakantie valt.
Natuurlijk kan je dan nog steeds met vakantie met de bedrijfswagen, dat is ook niet verboden. Je tankt dan alleen nog even vlak voor de grens. Een volle tank kan je dan nog een heel eind brengen. Als je bij het uitzoeken van de auto gezorgd hebt voor een model waar je ook een laag brandstofverbruik hebt, dan is dat dus extra in je voordeel. Zo had ik een bedrijfswagen waarmee ik alleen in Nederland kon tanken. Toch kon ik ook naar het buitenland toe. Dat ging makkelijk met een verbruik van 4l/100km, dan zat ik met een volle tank toch nog in Zuid-Frankrijk. Alleen de terugreis (en het rondrijden in die regio natuurlijk) zou ik dan zelf moeten betalen, maar wat is dan een bedrag van ¤75 op zo'n hele vakantie?
Maar geef de schuld maar aan je collega's die dus iets te vaak privé van die tankpas gebruik hebben gemaakt in hun vakantie.
Ik vind het ook niet gek, maar geef je gewoon weinig kans om er iets tegen te doen. Ik zie iets wat een onoficiele secundaire arbeidsvoorwaarde was in een goede tijd, nu niet zo snel oficieel worden ook al voelt het onrechtvaardig. Vooral omdat het nou niet om duizenden euro's gaat. Neem ik aan.quote:Op woensdag 26 november 2008 12:41 schreef Coelho het volgende:
[..]
Sloeg niet op jouw opmerking, dat was niet geheel duidelijk. Het ging me over de reacties dat mensen uberhaubt vinden dat het onzin is en vinden dat we het gewoon maar moeten accepteren. Een europese tankpas behoort in veel bedrijven tot het standaard leasepakket, dus zo gek is het niet dat er bazen zijn die vakantiebrandstof betalen.
Ik haalde vorig jaar ook nog voor mijn werknemers dagelijks lunch bij Subway, etc etc. Dat zit er nu ook niet meer aan door het financiële klimaat. Hebben ze nu recht op dure broodjes?quote:Op woensdag 26 november 2008 14:16 schreef Coelho het volgende:
het werd gepromoot door werkgever, en dus was er ook geen sprake van misbruik. Het is al die tijd gewoon openlijk toegestaan (mijn WG zei vorig jaar toen ik naar Spanje ging letterlijk dat ik me een ticket kon besparen door met de auto te gaan omdat brandstof toch vergoed werd), alleen nu komt men er op terug.
Dat dus.... Betaal je benzine in het buitenland net zoals ieder anderquote:Op dinsdag 25 november 2008 14:51 schreef Salatrel het volgende:
als jij voor je werk naar het buitenland gaat met de auto is het zeker redelijk dat de werkgever de benzine betaald.
ik snap echter de logica niet dat je verwacht dat je werkgever zomaar de brandstofkosten voor je vakantie betaald.
Hoezo makkelijk van af te kunnen komen? het is hun recht toch om het af te schaffen als het niet in een CAO staat en het een verworven recht is. Als het te veel kost (kredietcrisis jeweettoch) zijn dit vaak een van de eerste dingen waar op beknibbelt word. En terecht...... je baas is eindelijk tot zinnen gekomen en je benzine voor je vakantietripjes te betalen is toch eigenlijk van de zottenquote:Op woensdag 26 november 2008 14:16 schreef Coelho het volgende:
[..]
Je doet nu net alsof het misbruik was, maar iedereen wist het, het werd gepromoot door werkgever, en dus was er ook geen sprake van misbruik. Het is al die tijd gewoon openlijk toegestaan (mijn WG zei vorig jaar toen ik naar Spanje ging letterlijk dat ik me een ticket kon besparen door met de auto te gaan omdat brandstof toch vergoed werd), alleen nu komt men er op terug. Dat is wat anders dan stiekem bonnetjes inleveren, en verdoezelen dat je in het buitenland getankt hebt. Het werd gepromoot als secundaire voorwaarde, alleen blijkt deze niet op papier te staan en denkt men er nu heel makkelijk van af te kunnen.
link: http://www.lease-auto-bijtelling.nl/art/aftrekposten.htmlquote:Op woensdag 26 november 2008 10:48 schreef timeloop het volgende:
[..]
Serieus? Heb je hier een link van?
Ik heb die dingen altijd wegeflikkerd!
Maar al met al is het toch een leuk bedrag als ik dat kan aftrekken....
En geldt dat ook voor de aanschaf van winterbanden? (die ik zelf betaal)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |