abonnement Unibet Coolblue
pi_63507029
... maar mag dat?

In ons bedrijf hebben we een nationale tankpas voor lease auto's. De collega's met voorloop (huur) auto's hebben nog geen tankpas en declareren bonnetjes. Nu is het sinds jaar en dag zo dat iedereen dmv bonnetjes ook z'n brandstofkosten die in het buitenland gemaakt zijn kan declareren. Erg makkelijk met vakanties dus. Het staat echter nergens zwart op wit.

Bij mij persoonlijk is dit zelfs gezegd tijdens mijn sollicitatie (bij meerdere mensen, echter niet bij iedereen). De directeur die we toen hadden en die dit gezegd heeft, is echter niet meer werkzaam in ons bedrijf.

Nu heeft men een aantal kosten tegen het licht gehouden, en is dit naar voren gekomen. Men denkt dat dit er in geslopen is, omdat mensen met een huurauto toch al bonnetjes inleverden, en niemand ooit naar de locatie van de pomp op de bonnetjes heeft gekeken. Feit blijft echter dat een significant deel (25%) van de werknemers hier gebruik van maakt en er ook z'n vakantieplannen op aanpast.

Het idee is nu om de buitenlandvergoeding af te schaffen, om zo kosten te drukken. Eventueel wil men een eenmalige gift aan alle werknemers doen, als een soort van uitkoop. Over de wettelijke gronden wordt momenteel heel makkelijk heen gestapt. Vandaar mijn topic hier.

Is een werkgever gerechtigd dit zomaar aan te passen? Er staat dan wel niks op papier, maar het is jarenlang geaccepteerd wat mijns inziens gelijk staat aan goedkeuren. En dan heb ik ook nog ooit een klok horen luiden over verworven rechten. Dus: mag het, of mag het niet? Wordt het klakkeloos aannemen, of is er nog grond om de discussie aan te gaan?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 25 november 2008 @ 14:42:06 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_63507100
Ik vind het eerlijk gezegd niet meer dan normaal dat ze dat doen.
Volgens mij is het een privilege, geen hard iets.
Wanneer het niet zwart op wit staat denk ik dat je het maar moet nemen en er weinig tegen kan doen.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_63507287
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 14:42 schreef Netsplitter het volgende:
Ik vind het eerlijk gezegd niet meer dan normaal dat ze dat doen.
Ben ik benieuwd naar je redenen?
pi_63507410
als jij voor je werk naar het buitenland gaat met de auto is het zeker redelijk dat de werkgever de benzine betaald.

ik snap echter de logica niet dat je verwacht dat je werkgever zomaar de brandstofkosten voor je vakantie betaald.

daarnaast is het nogal lastig te zien voor die werkgever of jij in timboektoe die benzine in je leasebak tankt of in het ter plaatse gehuurde auto.

mijn werkgever ziet me al aan komen met de bonnetjes na me vakantie.
pi_63507710
Een leaseauto is naast een vervoersmiddel dat gebruikt wordt voor het uitvoeren van de werkzaamheden ook een deel van de beloning.
Immers daarom betaal je ook zoveel aan de belastingdienst in de vorm van bijtelling.

Sommige bedrijven hebben een ruimere leaseregeling dan andere. Vergoeding voor kilometers in het buitenland is niet standaard maar als dat de standaard regeling is dan heb je hier als werknemer ook recht op. En dat beseft het bedrijf ook. Daarom komen ze met een eenmalige uitkering.

Als werknemers heb je er dus recht op en heb je er het recht op om dit te behouden of gecompenseerd te krijgen als dit wijzigd. Lijkt mij een zaak voor de OR.
En laat de OR leden ook duidelijk merken dat jullie het niet eens zijn met de afschaffing van deze regeling.

Maar ga er vanuit dat die regeling wel zal veranderen en zorg dat je zoveel mogelijk uit de compensatie kan halen.
  dinsdag 25 november 2008 @ 16:03:51 #6
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_63509444
Wat je moet doen met je buiteland bonnen, is ze declareren bij de leasemaatschappij.
Je betaald immers een bedrag per maand incl brandstof. Dat jij die brandstof in frankrijk haalt doet daar niets aan af.

Zou een mooi zijn namelijk. Jij gaat naar Frandkrijk op vakantie en je collega met exact dezelfde auto en pas blijft in Nederland. Die kan zich hie rhelemaal suf rijden en krijgt de brandstof betaald, en jij moet het zelf maar doen.

Lease prijs is incl. brandstof, dat betaald de baas ook. Men declareert bij de verkeerde....
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 25 november 2008 @ 16:08:11 #7
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_63509600
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 14:48 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ben ik benieuwd naar je redenen?
Waarom zou je je baas laten betalen voor de brandstof die je opmaakt in je vakantie?
Hij/zij heeft daar 0,0 baat bij, maar betaald wel.
Het mag dan wel in het leasecontract meegenomen zijn, maar dat is meestal een gemiddelde.
Dus eigenlijk zou het zo moeten zijn dat wanneer iemand meer tankt dan de anderen meer moet betalen voor z'n auto.
Dat zou eerlijker zijn.

Wanneer het werk betreft is het een ander verhaal.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 25 november 2008 @ 16:20:12 #8
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_63510016
ik heb detsijds in Meerkerk gewerkt en kreeg opeens een vriendin in Heerlen. Geloof me, de km's met dus ook d ebrandstof vlogen omhoog.

Ik heb dit wel gemeld aan mijn werkgever en die gaf enkel als reactie.. tsja,... fact off live, maar beloof me dat je geen Turkse vriendin krijgt :-)
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_63511397
Mijn eerste reactie is:
Zolang het niet zwart op wit staat dat je in het buitenland mag tanken en deze mag declareren is het geen wijziging van de (arbeids)voorwaarden. Ik denk dat het eenmalige bedrag is om jullie niet in opstand te laten komen, puur juridisch gezien heb je volgens mij als werknemer in dit geval geen poot om op te staan....maar zoals gezegd is dit gevoelsmatig en kan ik het niet onderbouwen.

Wat ik WEL weet is dat het eenzijdig wijzigen van arbeidsvoorwaarden (die dus wel zwart op wit staan) door de kredietcrisis makkelijker is. De OR zal er sneller mee akkoord gaan en een rechter ook indien het zover komt. Ik zie nogal wat bedrijven voorbijkomen die zo kosten verlagen op dit moment.
  dinsdag 25 november 2008 @ 17:09:58 #10
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_63511638
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 16:03 schreef klusfoobje het volgende:
Wat je moet doen met je buiteland bonnen, is ze declareren bij de leasemaatschappij.
Je betaald immers een bedrag per maand incl brandstof. Dat jij die brandstof in frankrijk haalt doet daar niets aan af.

Zou een mooi zijn namelijk. Jij gaat naar Frandkrijk op vakantie en je collega met exact dezelfde auto en pas blijft in Nederland. Die kan zich hie rhelemaal suf rijden en krijgt de brandstof betaald, en jij moet het zelf maar doen.

Lease prijs is incl. brandstof, dat betaald de baas ook. Men declareert bij de verkeerde....
Kul, leaseprijs is helemaal niet inclusief brandstof, dat is in ieder geval niet standaard. Wat wèl vaak voorkomt is dat de leasemaatschappij de tankpas levert (of laat leveren) en de administratie van ingediende brandstofbonnen afhandelt voor de werkgever. Maar die kosten worden toch echt doorberekend hoor. De leasemaatschappij gaat af op wat de werkgever wil v.w.b. wel of niet in het buitenland tanken. Wil de werkgever dat niet, dan worden ook de brandstofbonnen van tankingen in het buitenland niet door de leasemaatschappij vergoed.
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
  dinsdag 25 november 2008 @ 18:33:44 #11
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_63513927
Volgens mij is het toch vrij makkelijk om te controleren wanneer een medewerker vrij heeft en dat te vergelijken me de data op de bonnetjes, om zo vast te stellen of het benzinegebruik gerechtigd is.. Of denk ik nou te simpel?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_63519365
Binnenlandse KM zijn gewoon vergoed. Ook al is het in je vakantie. Maar goed, wat rijdt iemand gemiddeld op vakantie? 5.000km is veel. Da's een tank of 5 diesel, zeg 300 euro. Als dan op een bedrijf van 60 man, 15 man dit doen, bespaar je dus 4500 euro per jaar, da's peanuts.

Het feit dat het jarenlang goedgekeurd is, geeft geen rechten?
  dinsdag 25 november 2008 @ 21:35:13 #13
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_63520005
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 17:09 schreef babsjuh het volgende:

[..]

Kul, leaseprijs is helemaal niet inclusief brandstof, dat is in ieder geval niet standaard. Wat wèl vaak voorkomt is dat de leasemaatschappij de tankpas levert (of laat leveren) en de administratie van ingediende brandstofbonnen afhandelt voor de werkgever. Maar die kosten worden toch echt doorberekend hoor. De leasemaatschappij gaat af op wat de werkgever wil v.w.b. wel of niet in het buitenland tanken. Wil de werkgever dat niet, dan worden ook de brandstofbonnen van tankingen in het buitenland niet door de leasemaatschappij vergoed.
is het nu kul of niet... nee dus, want het komt zeer vaak voor dat bedrijven een lease overeenkomst sluiten voor het gehel bedrijf en daar de brandstof kosten in laten verwerken.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_63520783
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 21:18 schreef Coelho het volgende:
Binnenlandse KM zijn gewoon vergoed. Ook al is het in je vakantie. Maar goed, wat rijdt iemand gemiddeld op vakantie? 5.000km is veel. Da's een tank of 5 diesel, zeg 300 euro. Als dan op een bedrijf van 60 man, 15 man dit doen, bespaar je dus 4500 euro per jaar, da's peanuts.
Oh, maar als je het zelf moet betalen is het opeens geen peanuts meer?
  dinsdag 25 november 2008 @ 21:56:51 #15
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_63520890
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 21:35 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

is het nu kul of niet... nee dus, want het komt zeer vaak voor dat bedrijven een lease overeenkomst sluiten voor het gehel bedrijf en daar de brandstof kosten in laten verwerken.
doe dan alstublieft niet alsof er geen andere lease-vormen bestaan.

Verder is dit een droef topic. Joh. Verschrikkelijk dat je buitenlandse pleziertochtjes nu zelf de peut moet betalen. Dit is bij veel bedrijven gewoon zo. Ik heb ook alleen een tankpas voor Nederland. Lekker belangrijk. Als je denkt dat dit je verworven recht is binnen het bedrijf, maak het dan bespreekbaar of stap naar de rechter. Of zoek een andere job.

Dit is gewoon een dom luxe-probleem.
  dinsdag 25 november 2008 @ 22:26:53 #16
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_63521924
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 21:35 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

is het nu kul of niet... nee dus, want het komt zeer vaak voor dat bedrijven een lease overeenkomst sluiten voor het gehel bedrijf en daar de brandstof kosten in laten verwerken.
Daar wordt een voorschot op de brandstofkosten in opgenomen. Je denkt hoop ik toch niet serieus dat een leasemaatschappij het risico gaat dragen van stijgende brandstofprijzen en/of accijnskolderieke ministers... Of dat een bedrijf het voordeel van een dalende brandstofprijs aan z'n neus voorbij wil laten gaan...

Als de klant het persé wil zal de brandstof best in het leasecontract opgenomen kunnen worden (tegen betaling kun je werkelijk alles in zo'n contract op laten nemen natuurlijk), maar daar zal een opslag op zitten waar menig accountant wit van om z'n neus gaat zien dus een klant zal daar niet voor kiezen.
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
  dinsdag 25 november 2008 @ 23:16:46 #17
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_63523650
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 21:35 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

is het nu kul of niet... nee dus, want het komt zeer vaak voor dat bedrijven een lease overeenkomst sluiten voor het gehel bedrijf en daar de brandstof kosten in laten verwerken.
Ah, en jij weet zoveel van het bedrijf van TS dat voor jou duidelijk is dat zijn werkgever een fixed fee heeft afgesproken met de leasemaatschappij voor een onbeperkt aantal liters brandstof?
pi_63525304
mmm... blijkbaar mag je volgens een aantal mensen niet voor je belangen opkomen. Dus werkgevers mogen zomaar alles afpakken, omdat het toch slechts luxeproblemen zijn?

Maar goed, ontopic: Ik heb geen idee wat voor een leasecontract de onderneming heeft. Da's een goeie om na te vragen. Misschien iets voor de OR. Blijft toch apart, dat een WG dingen zomaar mag wijzigen ondanks dat het zo common is. Koffie was ook altijd gratis, staat ook niet in mijn contract, maar als het volgende week ¤1,25 kost, dan heb je de poppen aan 't dansen. En leuk dat ze dan zeggen dat ze iedereen en dus ook de theedrinkers ¤50,- compensatie geven...
  woensdag 26 november 2008 @ 07:46:37 #19
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_63527542
Je mag best voor je belangen opkomen. Doe dat wel binnen het bedrijf en niet op een forum.
  woensdag 26 november 2008 @ 08:05:44 #20
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_63527673
Zulke zaken horen in je CAO te staan als het goed is TS.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_63527876
Waarom zou jouw werkgever de KM'ers die je in jouw vakantie maakt vergoeden? Waarom zou de werkgever jouw reiskosten voor jouw vakantie betalen?

En nee alleen maar roepen: dat deed hij vroeger ook altijd! is niet voldoende. Omdat iets altijd zo geweest is (en niet zwart op wit stond/staat) betekent niet dat de werkgever het niet mag wijzigen.

Opkomen voor je rechten is goed, maar ik vind dit echt gezeur, wees blij met de jaren dat jij/jullie het wel ontvangen hebben. (vergelijken met koffie gaat zo ontzettend krom...de koffie drink je op je werk toch? Werk je wel eens thuis? Declareer je dan je gedronken koffie?)
pi_63527979
Maakt het bedrijf er trouwens ook een probleem van om zakelijke buitenlandse brandstof te vergoeden of alleen prive brandstof voor ritjes van nederland naar de spaanse costa en terug? denk dat dit ook nog wel een verschil maakt.
pi_63528026
quote:
Op woensdag 26 november 2008 08:05 schreef Megumi het volgende:
Zulke zaken horen in je CAO te staan als het goed is TS.
Gelukkig niet, een cao is een raam overeenkomst waar nog wel wat ruimte is om sommige individuele dingen af te spreken.

Oh en TS dan koop je toch een stapel jerrycans die je in nederland volgooid
pi_63528045
Het verbaast me meer dat er bedrijven zijn die de vakantieritjes van hun werknemers betalen! .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 26 november 2008 @ 08:59:54 #25
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_63528317
quote:
Op woensdag 26 november 2008 08:44 schreef Jarno het volgende:
Het verbaast me meer dat er bedrijven zijn die de vakantieritjes van hun werknemers betalen! .
Als het goedjkoper is om dat te doen dan om bij te houden welke bonnen wel of niet vergoed moeten worden is dat helemaal niet zo raar.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  woensdag 26 november 2008 @ 09:02:23 #26
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_63528377
quote:
Op woensdag 26 november 2008 00:22 schreef Coelho het volgende:
mmm... blijkbaar mag je volgens een aantal mensen niet voor je belangen opkomen. Dus werkgevers mogen zomaar alles afpakken, omdat het toch slechts luxeproblemen zijn?
Werkgevers mogen van alles wijzigen en afschaffen als dit niet in de CAO of je individuele arbedsvoorwaarden is vastgelegd...welkom in de echte wereld.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  woensdag 26 november 2008 @ 09:22:09 #27
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_63528868
quote:
Op woensdag 26 november 2008 09:02 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Werkgevers mogen van alles wijzigen en afschaffen als dit niet in de CAO of je individuele arbedsvoorwaarden is vastgelegd...welkom in de echte wereld.
Mijn leidinggevende vond het telkens nodig om mijn rode nietmachine van mijn bureau weg te pakken en deze niet terug te geven. Je wilt dus zeggen dat ik geen recht heb op deze nietmachine ook al ligt ie doorgaans wel op mijn bureau?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 26 november 2008 @ 09:26:09 #28
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_63528985
quote:
Op woensdag 26 november 2008 09:22 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Mijn leidinggevende vond het telkens nodig om mijn rode nietmachine van mijn bureau weg te pakken en deze niet terug te geven. Je wilt dus zeggen dat ik geen recht heb op deze nietmachine ook al ligt ie doorgaans wel op mijn bureau?
Had je die machine zelf aangeschaft? En verder een vrij kansloze verwijzing naar office space, moet ik zeggen. Niet met lucifers spelen!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_63529154
Mocht het bedrijf het afschaffen, bewaar de bonnetjes van het tanken in het buitenland. Die kosten kun je namelijk aftrekken van de bijtelling voor de belasting, net als de eigen bijdrage, parkeerkaartjes, eigen bijdrage bij schade, enz. Krijg je toch weer 42-50 % terug.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  woensdag 26 november 2008 @ 10:06:12 #30
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_63529857
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:33 schreef Maanvis het volgende:
Volgens mij is het toch vrij makkelijk om te controleren wanneer een medewerker vrij heeft en dat te vergelijken me de data op de bonnetjes, om zo vast te stellen of het benzinegebruik gerechtigd is.. Of denk ik nou te simpel?
Ja, wat als ik me de hele week de pestpleuris rijdt voor de baas, en net op zaterdag of een vrije dag de tank leeg is en ik moet tanken om naar oma te kunnen, of omdat ik dan tank zodat ik maandag lekker vijf minuten in m'n nest kan blijven liggen. Moet ik dan ineens zelf betalen?
Andersom werkt natuurlijk ook. Ik tank vrijdag avond vast zodat ik het hele weekend kan rondcrossen en maandagochtend tank ik weer.
  woensdag 26 november 2008 @ 10:10:41 #31
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_63529944
wtf zeg...wat een aso ben je toch ook.
Jij verlangt van je werkgever dat hij je benzine vergoed voor je vakantie in het buitenland?

De wereld spoort echt niet meer
  woensdag 26 november 2008 @ 10:16:32 #32
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_63530080
quote:
Op woensdag 26 november 2008 10:10 schreef SHE het volgende:
wtf zeg...wat een aso ben je toch ook.
Jij verlangt van je werkgever dat hij je benzine vergoed voor je vakantie in het buitenland?

De wereld spoort echt niet meer
Bij m'n eerste detacheringsbaan werkte de tankpas in heel Europa, dus tanken tijdens je vakantie was toegestaan en stond ook in m'n contract. Gewoon onderdeel van de kilometers die je per jaar prive mocht rijden. Aangezien ik ook 24% bijtelling betaalde, vond ik dat ook best wel terecht.

TS werkt echter nog te kort denk ik om het verschil tussen een arbeidsvoorwaarde en bedrijfsgewoontes te zien.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  woensdag 26 november 2008 @ 10:23:11 #33
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_63530215
quote:
Op woensdag 26 november 2008 10:10 schreef SHE het volgende:

Jij verlangt van je werkgever dat hij je benzine vergoed voor je vakantie in het buitenland?
Euh... ja dat is vrij normaal als je een lease wagen hebt...
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_63530793
quote:
Op woensdag 26 november 2008 09:31 schreef Adfundum het volgende:
Mocht het bedrijf het afschaffen, bewaar de bonnetjes van het tanken in het buitenland. Die kosten kun je namelijk aftrekken van de bijtelling voor de belasting, net als de eigen bijdrage, parkeerkaartjes, eigen bijdrage bij schade, enz. Krijg je toch weer 42-50 % terug.
Serieus? Heb je hier een link van?
Ik heb die dingen altijd wegeflikkerd!
Maar al met al is het toch een leuk bedrag als ik dat kan aftrekken....

En geldt dat ook voor de aanschaf van winterbanden? (die ik zelf betaal)
pi_63532303
quote:
Op woensdag 26 november 2008 10:16 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Bij m'n eerste detacheringsbaan werkte de tankpas in heel Europa, dus tanken tijdens je vakantie was toegestaan en stond ook in m'n contract. Gewoon onderdeel van de kilometers die je per jaar prive mocht rijden. Aangezien ik ook 24% bijtelling betaalde, vond ik dat ook best wel terecht.

TS werkt echter nog te kort denk ik om het verschil tussen een arbeidsvoorwaarde en bedrijfsgewoontes te zien.
TS werkt al de nodige jaartjes, ik wil alleen weten wat rechten zijn op het moment dat een bedrijfsgewoontje wordt afgeschaft. Of dat nou privé brandstof in het buitenland is, of het luxe broodje in de kantine van de bedrijven die ik bezoek (want ik neem tenslotte ook altijd zelf boterhammen van thuis mee als ik op kantoor werk), het gaat er om dat iets bedrijfsbreed ingeburgerd en geaccepteerd is. Maar blijkbaar is het vreemd om gezond kritisch naar veranderingen te kijken.

Op het moment dat het mondeling toegezegd is roept iedereen dat een mondelinge afspraak ook rechtsgeldig is, maar als iets jaar naar jaar door de werkgever zelf wordt gebruikt en bij werknemers wordt goedgekeurd en afgetekend dan mag je hier geen vraagtekens bij zetten.

Ik heb het idee dat de mensen die zo reageren onder de zelfde categorie vallen als de mensen die zeggen dat je niet mag klagen over je lease-auto, omdat je volgens hen toch gratis rijdt.
  woensdag 26 november 2008 @ 12:22:33 #36
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_63533183
Ik rij al jaren geen lease auto meer terwijl ik er wel 1 mag omdat ik weet dat hij niet gratis is...
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_63533580
quote:
Op woensdag 26 november 2008 12:22 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik rij al jaren geen lease auto meer terwijl ik er wel 1 mag omdat ik weet dat hij niet gratis is...
Sloeg niet op jouw opmerking, dat was niet geheel duidelijk. Het ging me over de reacties dat mensen uberhaubt vinden dat het onzin is en vinden dat we het gewoon maar moeten accepteren. Een europese tankpas behoort in veel bedrijven tot het standaard leasepakket, dus zo gek is het niet dat er bazen zijn die vakantiebrandstof betalen.
pi_63534973
Waarom ben je niet gelukkig met dat je tot nu toe zoveel voordeel had van de oude regeling? Het blijkt dus, volgens jouw verhaal, dat 25% van het personeel (met bedrijfswagen) bonnen inleverde van een buitenlandse pomp. Natuurlijk gaat er dan iemand achter de oren krabben als blijkt dat er van de buitenlandse brandstofbonnen er een excessieve hoeveelheid in de vakantie valt.

Natuurlijk kan je dan nog steeds met vakantie met de bedrijfswagen, dat is ook niet verboden. Je tankt dan alleen nog even vlak voor de grens. Een volle tank kan je dan nog een heel eind brengen. Als je bij het uitzoeken van de auto gezorgd hebt voor een model waar je ook een laag brandstofverbruik hebt, dan is dat dus extra in je voordeel. Zo had ik een bedrijfswagen waarmee ik alleen in Nederland kon tanken. Toch kon ik ook naar het buitenland toe. Dat ging makkelijk met een verbruik van 4l/100km, dan zat ik met een volle tank toch nog in Zuid-Frankrijk. Alleen de terugreis (en het rondrijden in die regio natuurlijk) zou ik dan zelf moeten betalen, maar wat is dan een bedrag van ¤75 op zo'n hele vakantie?

Maar geef de schuld maar aan je collega's die dus iets te vaak privé van die tankpas gebruik hebben gemaakt in hun vakantie.
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
pi_63536238
quote:
Op woensdag 26 november 2008 13:36 schreef ikbenik het volgende:
Waarom ben je niet gelukkig met dat je tot nu toe zoveel voordeel had van de oude regeling? Het blijkt dus, volgens jouw verhaal, dat 25% van het personeel (met bedrijfswagen) bonnen inleverde van een buitenlandse pomp. Natuurlijk gaat er dan iemand achter de oren krabben als blijkt dat er van de buitenlandse brandstofbonnen er een excessieve hoeveelheid in de vakantie valt.

Natuurlijk kan je dan nog steeds met vakantie met de bedrijfswagen, dat is ook niet verboden. Je tankt dan alleen nog even vlak voor de grens. Een volle tank kan je dan nog een heel eind brengen. Als je bij het uitzoeken van de auto gezorgd hebt voor een model waar je ook een laag brandstofverbruik hebt, dan is dat dus extra in je voordeel. Zo had ik een bedrijfswagen waarmee ik alleen in Nederland kon tanken. Toch kon ik ook naar het buitenland toe. Dat ging makkelijk met een verbruik van 4l/100km, dan zat ik met een volle tank toch nog in Zuid-Frankrijk. Alleen de terugreis (en het rondrijden in die regio natuurlijk) zou ik dan zelf moeten betalen, maar wat is dan een bedrag van ¤75 op zo'n hele vakantie?

Maar geef de schuld maar aan je collega's die dus iets te vaak privé van die tankpas gebruik hebben gemaakt in hun vakantie.
Je doet nu net alsof het misbruik was, maar iedereen wist het, het werd gepromoot door werkgever, en dus was er ook geen sprake van misbruik. Het is al die tijd gewoon openlijk toegestaan (mijn WG zei vorig jaar toen ik naar Spanje ging letterlijk dat ik me een ticket kon besparen door met de auto te gaan omdat brandstof toch vergoed werd), alleen nu komt men er op terug. Dat is wat anders dan stiekem bonnetjes inleveren, en verdoezelen dat je in het buitenland getankt hebt. Het werd gepromoot als secundaire voorwaarde, alleen blijkt deze niet op papier te staan en denkt men er nu heel makkelijk van af te kunnen.
  woensdag 26 november 2008 @ 14:39:31 #40
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_63536862
quote:
Op woensdag 26 november 2008 12:41 schreef Coelho het volgende:

[..]

Sloeg niet op jouw opmerking, dat was niet geheel duidelijk. Het ging me over de reacties dat mensen uberhaubt vinden dat het onzin is en vinden dat we het gewoon maar moeten accepteren. Een europese tankpas behoort in veel bedrijven tot het standaard leasepakket, dus zo gek is het niet dat er bazen zijn die vakantiebrandstof betalen.
Ik vind het ook niet gek, maar geef je gewoon weinig kans om er iets tegen te doen. Ik zie iets wat een onoficiele secundaire arbeidsvoorwaarde was in een goede tijd, nu niet zo snel oficieel worden ook al voelt het onrechtvaardig. Vooral omdat het nou niet om duizenden euro's gaat. Neem ik aan.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  woensdag 26 november 2008 @ 14:51:37 #41
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_63537147
quote:
Op woensdag 26 november 2008 14:16 schreef Coelho het volgende:

het werd gepromoot door werkgever, en dus was er ook geen sprake van misbruik. Het is al die tijd gewoon openlijk toegestaan (mijn WG zei vorig jaar toen ik naar Spanje ging letterlijk dat ik me een ticket kon besparen door met de auto te gaan omdat brandstof toch vergoed werd), alleen nu komt men er op terug.
Ik haalde vorig jaar ook nog voor mijn werknemers dagelijks lunch bij Subway, etc etc. Dat zit er nu ook niet meer aan door het financiële klimaat. Hebben ze nu recht op dure broodjes?
pi_63537322
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 14:51 schreef Salatrel het volgende:
als jij voor je werk naar het buitenland gaat met de auto is het zeker redelijk dat de werkgever de benzine betaald.

ik snap echter de logica niet dat je verwacht dat je werkgever zomaar de brandstofkosten voor je vakantie betaald.
Dat dus.... Betaal je benzine in het buitenland net zoals ieder ander

ik hoop trouwens niet dat je op sympathie gerekend had met je luxeprobleempje?

Als dit al een echt probleem is wat is een "echt probleem" dan wel niet

[ Bericht 18% gewijzigd door Bulletdodger op 26-11-2008 15:24:04 ]
pi_63537504
quote:
Op woensdag 26 november 2008 14:16 schreef Coelho het volgende:

[..]

Je doet nu net alsof het misbruik was, maar iedereen wist het, het werd gepromoot door werkgever, en dus was er ook geen sprake van misbruik. Het is al die tijd gewoon openlijk toegestaan (mijn WG zei vorig jaar toen ik naar Spanje ging letterlijk dat ik me een ticket kon besparen door met de auto te gaan omdat brandstof toch vergoed werd), alleen nu komt men er op terug. Dat is wat anders dan stiekem bonnetjes inleveren, en verdoezelen dat je in het buitenland getankt hebt. Het werd gepromoot als secundaire voorwaarde, alleen blijkt deze niet op papier te staan en denkt men er nu heel makkelijk van af te kunnen.
Hoezo makkelijk van af te kunnen komen? het is hun recht toch om het af te schaffen als het niet in een CAO staat en het een verworven recht is. Als het te veel kost (kredietcrisis jeweettoch) zijn dit vaak een van de eerste dingen waar op beknibbelt word. En terecht...... je baas is eindelijk tot zinnen gekomen en je benzine voor je vakantietripjes te betalen is toch eigenlijk van de zotten

Loop hier aub niet de huilie uit te hangen want het is duidelijk een luxe probleem. Deal with it zou ik zeggen.

Zo opgelost, slotje aub
pi_63542668
Als je het goed beschouwd is het ook een wat vreemde redenatie. Waarom zou je niet mogen tanken in het buitenland? Kennelijk om het privégebruik van de auto's een beetje in te dammen. Maar als dat het doel is, waarom wordt daar dan geen limiet aan gesteld? Toen ik nog een leasebakje had mocht ik 10.000 km per jaar privé rijden, daarboven zou je moeten bijbetalen. Het zal de werkgever dan verder een zorg zijn waar je de benzine haalt.
pi_63543654
quote:
Op woensdag 26 november 2008 10:48 schreef timeloop het volgende:

[..]

Serieus? Heb je hier een link van?
Ik heb die dingen altijd wegeflikkerd!
Maar al met al is het toch een leuk bedrag als ik dat kan aftrekken....

En geldt dat ook voor de aanschaf van winterbanden? (die ik zelf betaal)
link: http://www.lease-auto-bijtelling.nl/art/aftrekposten.html
Winterbanden weet ik niet zeker (gaat meestal via de werkgever > eigen bijdrage), maar je kunt altijd de belastingdienst even bellen.
Some weasel took the cork out of my lunch...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')