abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63504517
Richard Liesveld, met pieken en dalen...

Richard Liesveld, 35 jaar oud, debuteerde op 11 februari 2001 in het Betaald Voetbal met de wedstrijd tussen FC Volendam en MVV. Deze wedstrijd werd voorafgegaan met een indrukwekkende minuut stilte vanwege de afschuwelijke cafébrand.

De arbiter is afkomstig uit een scheidsrechtersfamilie. Op jonge leeftijd heeft Richard ook een tijdje gevoetbald, maar hij merkte dat hij als scheidsrechter meer vooruitgang boekte waardoor hij uiteindelijk voor het fluiten koos.

Zijn sterke optredens zorgden er dan ook voor dat hij op zijn 29e degradeerde naar de C-lijst. Het slachtoffer verklaarde achteraf dat hij zichzelf te veel druk oplegde waardoor hij een slechte indruk achter liet.

Een aantal jaar ouder, inmiddels international op de A-lijst, vind hij zichzelf een oudere, wijzere en betere scheidsrechter. Vrezen voor een degradatie doet dan ook niet. Hij wil zich dat niet nog een keer laten gebeuren, vandaar dat de man zonder ruggengraat om het minste of geringste naar de KNVB stapt omdat hij zich ‘onheus bejegend’ voelt.

Toch is het niet alleen hosanna, Liesveld blijkt ook over enige vorm van zelfkritiek te beschikken. ,,Soms wil ik nog wel eens verslappen als het lekker loopt. Daar moet ik voor blijven waken.” Hij vind zichzelf dus meestal lekker fluiten, aangezien hij zo’n beetje iedere wedstrijd regelmatig verslapt.

Volg hier de international op de voet, Neerlands trots zonder ruggengraat en een gebrek aan concentratievermogen.

1
2
3
4
5
- Begonnen als arbiter vanwege een gebrek aan voetbaltalent
- Op 29-jarige leeftijd gedegradeerd naar de C-lijst
- Thuisfluiter van het jaar 2006, 92% van de 25 wedstrijden gewonnen door de thuisploeg
- Concentratie niet altijd optimaal
- Per 1-1-2008 international

[ Bericht 0% gewijzigd door Blawh op 25-11-2008 13:18:21 ]
pi_63504583
Hulde TS.
pi_63504690
Vanwaar dit topic?
pi_63504894
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 13:19 schreef sjimz het volgende:
Vanwaar dit topic?
quote:
Arbiter Liesveld dient klacht in tegen De Graafschap

KNVB-scheidsrechter Richard Liesveld heeft een klacht ingediend bij de voetbalbond tegen De Graafschap. De leidsman voelde zich na afloop van het duel tussen De Graafschap en Sparta (3-3) 'onheus bejegend' door bestuurders van de thuisclub.

Voorzitter Sietze Veen en commercieel directeur Henk Bloemers van De Graafschap waren het niet eens met de beslissing van Van Liesveld om het spel door te laten gaan toen spits Geert den Ouden met een hoofdblessure op de grond lag. Na de wedstrijd spraken de twee de arbiter aan op het voorval, waarbij Van Liesveld het advies van de vierde man om het spel stil te leggen niet honoreerde. Het was tevens de inleiding voor de rode kaart van De Graafschap-verdediger Joost Volmer.

Bloemers ontkent echter dat hij de arbiter heeft uitgescholden. "Ik heb hem alleen gevraagd waarom hij niet heeft gereageerd op het signaal van de vierde man. Hij wilde echter niet reageren en toen heb ik gezegd dat hij geen persoonlijkheid was", zegt de bestuurder in De Gelderlander. Voor de boze Liesveld was de maat vol. Hij verliet de bestuurskamer van De Graafschap.

De Superboeren liepen diep in de blessuretijd van het duel met Sparta tegen een zuur gelijkspel aan (3-3). De Graafschap leidde eerder nog met 3-1.
Nog geen maand geleden kreeg Heracles een vooronderzoek aan de broek, mede omdat hij zich meerdere malen onheus bejegend voelde.

Nu volg ik voetbal al een redelijk aantal jaren, deze vooronderzoeken vind ik wel erg kinderachtig. De vergrijpen staan mijn inziens niet in verhouding met overtredingen in andere stadions. Zijn oerwoudgeluiden in Den Haag bijvoorbeeld niet veel erger dan een eventueel scheldwoord richting een scheidsrechter nadat deze een beslissende fout heeft gemaakt?

Het wordt nog wat als deze man in een Turkse, Griekse, Poolse, etc. heksenketel moet fluiten.
pi_63504924
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 13:26 schreef Blawh het volgende:

[..]

[..]

Nog geen maand geleden kreeg Heracles een vooronderzoek aan de broek, mede omdat hij zich meerdere malen onheus bejegend voelde.

Nu volg ik voetbal al een redelijk aantal jaren, deze vooronderzoeken vind ik wel erg kinderachtig. De vergrijpen staan mijn inziens niet in verhouding met overtredingen in andere stadions. Zijn oerwoudgeluiden in Den Haag bijvoorbeeld niet veel erger dan een eventueel scheldwoord richting een scheidsrechter nadat deze een beslissende fout heeft gemaakt?
In Afrika worden er dagelijks mensen verkracht en vermoord en dan begin jij over wat oerwoudgeluidjes uit den Haag?
pi_63504954
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 13:26 schreef Blawh het volgende:

[..]

[..]

Het wordt nog wat als deze man in een Turkse, Griekse, Poolse, etc. heksenketel moet fluiten.
Aah oke, dat was mij even ontgaan.
pi_63504965
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 13:27 schreef Emimich het volgende:

[..]

In Afrika worden er dagelijks mensen verkracht en vermoord en dan begin jij over wat oerwoudgeluidjes uit den Haag?
Het gaat hier in VBL over voetbal, klagen over afrika doe je maar in KLB of in NWS.
  dinsdag 25 november 2008 @ 14:53:09 #8
21578 Elvislives
Fietstas, Pumista
pi_63507448
quote:

[..]

Hoe bedenk je het om zoiets in dit topic te posten? Knap
No chingues con mi barrio!
Vamos el TRI!
pi_63509872
quote:

[..]

Als je zo redeneert kan je heel VBL wel opheffen.

Slecht fluiten kan gebeuren, dat je vele wedstrijden een slechte en onzekere indruk achterlaat kan hij ook weinig aan doen, de KNVB zet hem namelijk op de A-lijst. Maar als je vervolgens een opmerking, op een misschien niet chique manier, te horen krijgt na een beslissende rol in negatieve zin moet je niet direct zo triest zijn om bij de KNVB te gaan vragen om een vooronderzoek omdat je 'onheus bejegend' bent. Als je geen ruggengraat hebt,niet tegen een emotionele opmerking kunt en om het minste geringste vraagt om een vooronderzoek hoor je volgens mij niet op het hoogste niveau thuis.
  dinsdag 25 november 2008 @ 17:45:29 #10
171097 Charles.Darwin
Let's evolve together!
pi_63512712
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 16:16 schreef Blawh het volgende:

[..]

Als je zo redeneert kan je heel VBL wel opheffen.

Slecht fluiten kan gebeuren, dat je vele wedstrijden een slechte en onzekere indruk achterlaat kan hij ook weinig aan doen, de KNVB zet hem namelijk op de A-lijst. Maar als je vervolgens een opmerking, op een misschien niet chique manier, te horen krijgt na een beslissende rol in negatieve zin moet je niet direct zo triest zijn om bij de KNVB te gaan vragen om een vooronderzoek omdat je 'onheus bejegend' bent. Als je geen ruggengraat hebt,niet tegen een emotionele opmerking kunt en om het minste geringste vraagt om een vooronderzoek hoor je volgens mij niet op het hoogste niveau thuis.
Het is natuurlijk wel zo dat ook scheidsrechters ervaring moeten opdoen, en een goede scheids wordt beter naarmate de tijd vordert. Een jonge voetballer is ook niet meteen een wereldster. Ik weet dat Liesveld zich aanstelt met al die vooronderzoeken maar als hij progressie kan maken leert hij ook hier van.

Wat mij betreft geldt hetzelfde principe als bij een jonge voetballer, vertrouwen is heel belangrijk. Hij moet "grote" wedstrijden fluiten om ervaring op te doen en net als jonge talentjes zal ook hij af en toe flink op zijn bek gaan. Geef deze man nog wat tijd, misschien haalt hij de top wel.
451 °F
pi_63513446
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 17:45 schreef Charles.Darwin het volgende:
Wat mij betreft geldt hetzelfde principe als bij een jonge voetballer, vertrouwen is heel belangrijk. Hij moet "grote" wedstrijden fluiten om ervaring op te doen en net als jonge talentjes zal ook hij af en toe flink op zijn bek gaan. Geef deze man nog wat tijd, misschien haalt hij de top wel.
Natuurlijk is vertrouwen belangrijk en is niet iedereen direct een topper, maar er is een verschil tussen er nog niet klaar voor zijn en er nog niet klaar voor zijn. Bovendien stemt de KNVB in met het verzoek tot een vooronderzoek, ze hadden ook kunnen zeggen dat het in dit geval overdreven is. Zo leert hij niet van zijn 'fouten', maar denkt hij iedere keer voor zo'n wissewasje dat een vooronderzoek gerechtvaardigd is.

Als dit de maatstaaf voor de KNVB is om vooronderzoeken in te stellen is het goed, maar dan moet men wel consequent zijn. Nu wordt er naar de ene club een vooronderzoek verricht omdat de scheidsrechter geen incasseringsvermogen heeft, terwijl er bij genoeg andere clubs hetzelfde gebeurd zonder dat er een vooronderzoek komt omdat de scheidsrechter daar meer incasseringsvermogen heeft.

Bovendien vind ik de vergelijking met voetballers niet echt opgaan, in het geval van voetballers beslist de club zelf of ze hem wel of niet opstellen. Als een speler er nog niet klaar voor is zal de club zelf op de bek gaan door hem te vroeg voor de leeuwen te gooien. In het geval van de scheidsrechters gaan er clubs op hun bek vanwege de scheidsrechter en KNVB, ze worden benadeeld zonder dat ze er iets aan kunnen doen.
pi_63515993
Hij stuurde in de play off wedstrijd bij FC Zwolle onze aanvoerder Paul Beekmans met rood van het veld na een onbehouden sliding, maar zei tegen Anton Jongsma slechts "niet meer doen jongen" toen die als een dolle stier verhaal ging halen en daarbij Beekmans compleet omver liep .
pi_63521078
Liesveld

De grootste mongool die er op de velden rondloopt.
pi_63523213
Hij is wel één van de slechtste ja.
De Graafschap | Schalke 04 | Juventus
  dinsdag 25 november 2008 @ 23:13:04 #15
123545 DatMeenJeNiet
Mike Mampuya till i die O+
pi_63523540
Eerste klas drama inderdaad. Gelukkig heeft hij volgens mij nog nooit een wedstrijd van Feyenoord gefloten. Is daar een reden voor?
pi_63523695
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 23:13 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
Eerste klas drama inderdaad. Gelukkig heeft hij volgens mij nog nooit een wedstrijd van Feyenoord gefloten. Is daar een reden voor?
Nu je het zegt heb ik hem eigenlijk nooit in de Kuip zien fluiten in de afgelopen 3 seizoenen.
  dinsdag 25 november 2008 @ 23:36:28 #17
76871 fanneke
Met heel m'n hart
pi_63524228
Liesveld liet zelfs een oefenwedstrijdje aan het begin van dit seizoen tussen TOP en PAOK uit de hand lopen.
Triest dat er van dit soort scheidsrechters rondlopen, heren die zichzelf belangrijker vinden dan het spelletje.
Bezochte-/geplande wedstrijden:
(104) 08-02-2014 WSV - ESC 2-0 (Districtsbeker Oost)
(105) 09-02-2014 Excelsior - FC Den Bosch 4-1 (Jupiler League)
(106) 14-02-2014 FC Den Bosch - Sparta (Jupiler League)
pi_63524863
Ik ken die hele Liesveld niet, maar dit is wel een topic om in de gaten te houden.
pi_63525237
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 23:17 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Nu je het zegt heb ik hem eigenlijk nooit in de Kuip zien fluiten in de afgelopen 3 seizoenen.
Ja, tijdens een informele scheidsrechtersavond bij mijn amateurclub stak hij zijn voorkeur niet onder stoelen of banken.
pi_63526828
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 14:53 schreef Elvislives het volgende:
Hoe bedenk je het om zoiets in dit topic te posten? Knap
Omdat het een relevant voorbeeld is als het gaat om het relativeren van zaken.
  vrijdag 28 november 2008 @ 12:40:09 #21
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_63592178
Nog nooit zo'n slechte scheids meegemaakt. Hij is in staat om rood te geven als je je shirt binnenste buiten aan hebt of een wedstrijd af te gelasten als het gras niet volgens de KNVB normen is gemaaid.
kloep kloep
pi_63595877
Morgenavond fluit hij den haag - FC Twente.
Ik ben benieuwd.
pi_63599420
Zal ie het overleven?
De Graafschap | Schalke 04 | Juventus
pi_64043185
De slechtste Nederlandse scheidsrechter volgens een peiling onder de Nederlandse spelers aldus VI.
  maandag 22 december 2008 @ 11:55:54 #25
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_64239495
T was weer niet veel met Liesje afgelopen weekend.
kloep kloep
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')