Een opkomende trend in de consolewereld: MUZIEK
Guitar Hero, Rock Band en Sing Star gingen voor, maar nu komt ook XBOX360 met zijn karaokeversie: LIPS
![]()
Uiteraard kan XBOX360 niet achterblijven dan, maar toch was ik bang dat het een slap aftreksel zou worden van het redelijk populaire karaoke entertainment game Sing Star van de Playstation 3. Maar al bij het openen van het pakket was ik blij verrast om 2 draadloze microfoons te zien

De DVD bevat 40 nummers:
quote:
* a-ha - Take on Me
* Nirvana - In Bloom
* Alicia Keys - No One
* Peter Bjorn and John - Young Folks
* Aly & AJ - Potential Break Up Song
* Queen - Another One Bites the Dust
* Avril Lavigne - Complicated
* R.E.M. - The One I Love
* Ben E. King - Stand by Me
* Radiohead - Fake Plastic Trees
* Beyoncé - Irreplaceable
* The Ramones - I Wanna Be Sedated
* Blondie - Call Me
* Rascal Flatts - Stand
* Chris Brown - With You
* Rihanna - Umbrella
* Coldplay - Yellow
* Roxette - Listen to Your Heart
* Depeche Mode - Personal Jesus
* Sara Bareilles - Love Song
* Destiny’s Child - Survivor
* Sheryl Crow - Soak Up the Sun
* Dido - White Flag
* Taylor Swift - “’m Only Me When I’m With You
* Duffy - Mercy
* The Bangles - Walk Like an Egyptian
* Duran Duran - Hungry Like the Wolf
* The Fray - Over My Head (Cable Car)
* John Denver - Take Me Home, Country Roads
* The Jackson 5 - ABC
* Johnny Cash - Ring of Fire
* The Police - Every Little Thing She Does Is Magic
* Leona Lewis - Bleeding Love
* The Raveonettes - Love in a Trashcan
* Lil’ Mama - Lip Gloss
* Trace Adkins - Ladies Love Country Boys
* Lupe Fiasco (featuring Matthew Santos) - Superstar
* Weezer - Island in the Sun
* Maroon 5 - Makes Me Wonder
* Young MC - Bust a Move
Daarbij is er ook nog de mogelijkheid om je eigen muziekverzameling toe te voegen aan het spel, mits DRM-vrij (volgens Microsoft) maar hier gaat het er niet aan toe zoals de orginele karaokenummers met toonhoogtes. Je verdient wel punten maar waarmee is mij nog onduidelijk

Het spel opgestart, eerst de microfoons verbinding laten maken met de XBOX, dat was nog wel even uitzoeken, lukte me uiteindelijk wel maar makkelijk is het me niet afgegaan. De mics zijn trouwens wel fancy om te zien, mooie ledlampjes ingebouwd en er zit een ingebouwde bewegingssensor ingebouwd die je dus ook tijdens de uitdagingen moet gebruiken. In het pakket zaten trouwens ook 4 Duracell batterijen zodat je die niet nog eens apart hoeft te kopen
De eerste try out van een uitdaging.... als de 2e persoon mee wil spelen hoef je enkel met je microfoon te schudden en dan wordt je automatisch aangemeld. Het spel start, de muziek begint, duidelijk leesbare teksten en door middel van een balletje boven de teksten weet je dus precies wanneer je kan beginnen aan je teksten. Op zich is het niet al te moeilijk om punten te verdienen, het lijkt soms wel of gewoon wat geluid produceren al genoeg is om aan punten te komen, maar wil je echt genoeg punten verdienen dan zal je toch echt wel moeten zingen.
![]()
Tijdens het nummer komen er ook onderin het beeld opdrachten te staan die je met je microfoon moet doen, denk aan hand in de lucht, schudden met de microfoon etc etc waar je weer extra punten mee kan verdienen.
Leuk extraatje waardoor je goed op moet letten, soms wel lastig als je de tekst van een nummer niet kent om op te letten op de tekst en dan ook nog eens je evt opdracht in de gaten te houden.
Wat ik wel minder vind is dat je de stem van het nummer niet zachter kan zetten waardoor je dus als je niet hard genoeg in de microfoon zingt je je eigen stem niet goed hoort (of juist prettig dat je het niet hoort

)
Ook een functie om je nummer op te nemen op je HDD mis ik eigenlijk wat bij Sing Star een standaard optie is, zo zou je jezelf nog eens terug kunnen horen om te zien hoe je het nou echt doet.
![]()
Voor ieder nummer van de DVD zijn er 5 soorten gameplay's, dus iedere nummer is weer op een andere manier te winnen. Wel mis ik wat Nederlandse Hitlijst nummers, wat Microsoft wel had gezegd dat dat zou komen voor zowat iedere regio waar deze game uitkomt dat ongeveer 25% van de nummers in de hitlijsten van die regio hebben gestaan. Maar helaas, misschien komt het op een volgende DVD.
Ook is het online aanbod erg minimaal, 6 nummers zijn er te downloaden tegen 160 Microsoft points via XBOX Market Place. Dus qua prijs vind ik het wel meevallen, nu nog meer nummers toevoegen om te downloaden
Al met al een leuke toevoeging van Microsoft. Zal het zeker leuk doen met een groep vrienden. Zijn wel wat opties die ik mis maar voor 55 euro inclusief 2 draadloze microfoons zal ik daar niet te zwaar aan tillen.
Op een schaal van 10 geef ik Lips een 7 en dan heb ik het naar boven afgerond vanwege de grote entertainment waarde, mooie microfoons en prijs. Nog wat verbeterpunten en het zou zomaar een 8 of een 9 kunnen worden. Misschien moet ik het niet vergelijken met zijn concurrent maar ik heb nou eenmaal ook Sing Star mogen ervaren en dan doe je het automatisch.
Eindcijfer: 7