![]()
Wie kent hem niet?! Bela Lugosi, de grote man achter
Dracula. Deze horrorklassieker was zijn finest moment, maar ook daarna heeft hij in talloze films geacteerd, zoals in...
Bride of the Monster,
waarin de beste man één van 's werelds beste monologen aflevert (klik op het youtubelinkje!) 
of in...
![]()
The Corpse Vanishes

Niet allemaal de meest briljante films, maar toch, maar toch. Onze grote held heeft ook in een speelfilm gespeeld, waarin hij zelf in de titel genoemd wordt. Dat soort ijdelheid is zelfs Jack Nicholson nog niet overkomen. We hebben het hier over
Bela Lugosi Meets a Brooklyn Gorilla![]()
Je zou, afgaande op de filmposter, denken dat Bela zelf de Brooklyn Gorilla is, maar gelukkig blijft die schaamte hem bespaard

. Anyway, een film met zo'n titel vráágt erom gezien te worden, dus keek ik hem.
Achteraf gezien is het niet zo'n hele beste film, ook omdat de film eigenlijk niet om Bela draait maar om twee jonge broekies die plots in de jungle verzeild raken. Een van de twee hoofdrolspelers zet een zeer irriterend penetrerend Elmer Fudd-stemmetje op en krijgt helaas ook de meeste screentime. De andere gast heeft opvallend veel weg van Robert de Niro wat betreft de manier waarop hij zijn zinnen levert. Groot contrast dus en van echte chemie tussen de twee is gedurende de film ook geen sprake van.
De film wordt desondanks gered door Bela Lugosi (wie anders?!?). Wat een groot acteur is hij toch

Daarbij heeft het veel goofy/cheesy momenten. Vooral het apenkostuum is het bezichtigen sowieso waard, maar daarvoor zit er ook een of andere rare kwiebusvogel die bij iedereen op de lachspieren zal werken. Ik heb me in ieder geval toch wel enorm goed weten te vermaken, totdat het einde kwam... Wat een ontzettende afknapper was dat

. Cijfer: 5.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>