Ik weet het, ik weet het: het is al weer een maand geleden, maar het was zo gaaf dat ik het toch even wil delen.
Hou je van piraten- en vikingenmetal? Dan is Ragnarok's Aaskereia Festival Tour wat voor jou! Ik heb ze gezien in LuxorLive in Arnhem.
Ik stond tussen de oude germanen, vikingen, piraten en metalheads in de regen te wachten tot de deuren open gingen. Eenmaal binnen veroverde ik een plekje midden voor het podium zodat ik makkelijk foto's kon maken.
Toen de band Gwydion uit Portugal hun eerste noot aansloeg om in te spelen, ging het brandalarm af en moest het pand ontruimd worden.
Na massaal buiten de brandweer met de gebruikelijke metal-signs en gejuich ontvangen te hebben, mochten we al snel weer naar binnen. Gelukkig lukte het me ook deze keer weer om vooraan te komen. De band Gwydion stond nog steeds / al weer op het podium in te spelen.
Op een gegeven moment begon Gwydion met het echte optreden. Lekker raggende gitaren, goede vocals en een compleet verknipte gitarist die heerlijk overdreven metalposes maakte en er overdreven woeste gekke bekken bij trok. Een goede stemmingmaker!
Na Gwydion was het tijd voor Svartsot uit Denemarken: heerlijk brullende gitaren die een helaas ongelooflijk overdreven zwaar vervormde grunt ondersteunden. De zanger stampte wat woest heen en weer en gromde continu wat compleet onverstaanbaars. Aan de muziek te horen moesten het bekende piratenliederen zijn, maar ik heb er weinig van meegekregen. Alleen hun nummer "Berserk" was wel echt enorm goed, maar toen hun laatste nummer een duet was met de toetsenist en leadsinger van de volgende band Alestorm, was ik Berserk al weer vergeten: nooit geweten dat je op een snoeihard klinkende synthersizer die een heel eenvoudig piratenriedeltje liet klinken ZO uit je dak kon gaan:
Stel je eens voor: dit riedeltje met het volume van een startende F-16 in een zaal vol uitzinnige metalheads! Je hoort in dit filmpje ook meteen de overdreven grunts van de zanger.
De volgende band was Alestorm zelf: een Schotse band met een erg jong uitziende zanger van 25 jaar die als een ware ster "Arrrr, shiver me timbers!"-metal speelde. Hij zou eigenlijk 10 of 20 jaar ouder moeten zijn om dit imago te mogen gebruiken, maar het feit dat hij het desondanks toch allemaal zo deed, maakte het publiek echt volkomen uitzinnig!
Een voorbeeldje:
Na afloop zat hij ook lekker te crowdsurfen en sprong bij de laatste band op het podium om gezellig een nummer mee te zingen.
Heidevolk, een band van Hollandse bodem uit ons eigen Gelderland, kon helaas niet optreden omdat de drummer een gescheurde enkelband had. Ik heb ze nog nooit live gezien en helaas ging het deze keer ook niet lukken.
Vervolgens trad Hollenthon uit Oostenrijk op. Voor deze band was ik eigenlijk gekomen, maar ondanks dat ze een brute uitstraling hadden, vond ik het optreden zelf erg eenvoudig vergeleken met de rest. Het enthousiasme was bij het publiek ook veel minder uitbundig dan bij de andere bands. Pluspuntje is wel dat ik een drumstick heb gevangen.
Mijn favoriete nummer van deze band:
De afsluiter van de avond was de band Tyr, van de Faeroëreilanden. Mijn vrienden waren vooral voor deze band gekomen. Het was volkomen bizar: de zang begon acapella in hun eigen taal:
Echt een dijk van een band! WAT een uitstraling heeft de zanger zeg! Toen ze "The wild rover" van The Dubliners zongen, ging iedereen meteen helemaal los!
Tijdens hun optreden werd ook nog gezegd dat een bandlid van Alestorm 20 was geworden die dag. Alle bandleden van alle bands kwamen on stage en er werden verjaardagsliedjes voor de jarige gezongen, die meteen een teug uit een fles whiskey kon nemen om zijn verjaardag te vieren. Whiskey was trouwens het standaard drankje om de keel te smeren voor de zangers van nagenoeg alle bands. Sommigen lieten zelfs het publiek wat drinken.
Foto's?
Ik heb er genoeg gemaakt!Alle hierboven geplaatste filmpjes heb ik deels via kennissen op Youtube gevonden. Ik heb ze zelf niet opgenomen.