Vorige week drukte iemand me een doosje thee in mijn handen onder het mom van:”Dit is geen koffie, dus ik drink het niet.” En aangezien ik dat precies omgekeerd heb, nam ik, theeliefhebber als ik ben, het doosje dankbaar in ontvangst.
“Zonnatura Sterrenmix” stond er op het doosje. Die naam associeerde ik met de winter. Het heeft wel iets kerstachtigs, vind ik. Nou ja, en ik houd wel van de winter, dus ook dat kwam mooi uit!

.
De winter associeer ik dan weer met gezelligheid, lekker de warmte opzoeken, knus bij de haard zitten terwijl buiten de sneeuwvlokken rustig uit de hemel naar beneden dwarrelen. Van Sterrenmixthee verwachtte ik dan ook een gezellige, zachte smaak die uitnodigt om het theeglas thee met twee handen vast te houden, vlak bij je gezicht zodat je de geur van de winter kunt opsnuiven

.
Toen ik het doosje opende, kwam de winterlucht me al tegemoet. Het rook alleen niet echt naar de verwachtte verse sneeuw. Ik zou het eerder vergelijken met sneeuw die al is vermengd met pekel en tot pulp is gereden op de snelweg

.
Ik liet me daar echter niet door weerhouden om toch de thee te proberen. Mijn oma zei altijd dat ik niet aan mijn eten en drinken moet ruiken, maar het moet proeven. En oude mensen hebben meestal gelijk, al is het uit respect.
Dus vol goede moed hing ik een zakje in een theeglas, goot er warm water bij en liet het geheel even trekken… en nog even… en ach, nog maar even want echt kleur kreeg het water niet

.
Uiteindelijk toch maar het theezakje eruit gehaald, blijkbaar is het een van die theesoorten die niet echt donker hoort te zijn.
Het kopje eens tegen het licht houdend, had de thee een geelgroene kleur, behoorlijk transparant. Een soort gesmolten gele sneeuw leek het wel

.
Zittend op de bank, met mijn beide handen het theeglas omklemmend, deed ik even mijn ogen dicht en probeerde de in mijn huis ontbrekende open haard erbij te denken. In gedachten zag ik een perfect plaatje, tot ik een slok van de thee nam. Ineens zag ik een Chinese stad voor me, waar de smog in mijn theeglas neerdaalde. Het smaakte alsof iemand het overgebleven kruit uit de afgestoken vuurwerksterretjes van vorig jaar had gehaald en in een theezakje gepropt.
De Sterrenmixthee van Zonnatura krijgt van mij dan ook een dikke onvoldoende

.
Het blijft te licht in je kopje om thee genoemd te mogen worden en het proeft zoals het eruit ziet. Naar gesmolten gele sneeuw. Voor mij de volgende keer dus gewoon een andere smaak!
[ Bericht 2% gewijzigd door DaMart op 25-11-2008 06:42:59 ]