abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 november 2008 @ 09:11:46 #1
152411 EvertonPride
we are the peoples club
pi_63396054
Hallo,

Ik bezit nu Wanadoo (tegenwoordig Orange?) ADSL. Mijn PC wordt verbonden met een ethernetkabel naar de modem om het internet werkend te krijgen. Ik wil van deze kabel af omdat het beetje stoort in de woonkamer.. en wil graag dus een wireless modem halen.

Mijn huidig modem is aangesloten op de telefoonkabel.. nu wil ik ook mijn huidige thuistelefoon (abbonement bij KPN) annuleren. Dit kan gewoon aangezien ik internet via de telefoon heb? (adsl)

Ik ben hier best een leek in vandaar mijn 'simpele' vraag.

Moet ik zon wireless modem bestellen ergens of zijn die in bepaalde winkels verkrijgbaar en welke kan ik dan het beste nemen? We bezitten over 1 PC en geen laptoppen. In de toekomst zal er ook niks bij komen.

Groet,

R.V.
pi_63396079
Je kan ook naar de lokale elektronica boer gaan

Ik raad je een Linksys aan
pi_63396229
ik zou je modem laten staan en een wireless router kopen
So we just called him Fred too
pi_63396272
Dus je wilt je PC, die dus eigenlijk voorlopig op dezelfde plek blijft staan, voorzien van draadloos internet. Zo lever je wel wat performance in, draadloos is minder snel en stabiel dan via een kabel. En het is een potentiëel veiligheidsrisico. Helemaal omdat onderzoeken uitbleken dat de meeste draadloze routers/access points tegenwoordig geen (goede) beveiliging hebben vanuit de doos. Je zou ook een flink lange kabel kunnen kopen en die mooi langs de plinten wegwerken?

Maar als je keuze vast staat, dan moet je een Wireless Access Point of Wireless Router hebben die je, met een netwerkkabel, verbind aan de Livebox van Wanadoo/Orange/Online. Zorgen dat hij WPA2 beveiligd is. Ook moet je voor je computer dan een draadloze netwerkkaart kopen. Dat kan in de vorm van een USB stick (niet optimaal bereik) of een PCI kaart die je in de computer moet inbouwen. Meestal worden die dingen ook als pakket aangeboden.
You have to come back with me! Back to the Future!
pi_63396280
Kun je even wat meer info van die Wanadoo-doos neerplempen. Kunnen we even uitzoeken of ie toevallig niet al wireless is.
Act like you know || Autofans.nl!
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
pi_63396312
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 09:24 schreef r8ality het volgende:
Kun je even wat meer info van die Wanadoo-doos neerplempen. Kunnen we even uitzoeken of ie toevallig niet al wireless is.
Ahja, dat is ook mogelijk via zo'n PCMCIA kaartje. Echter schijnt het bereik en betrouwbaarheid van die dingen niet echt denderend te zijn. Dan is een aparte router toch ietsje beter.
You have to come back with me! Back to the Future!
pi_63396381
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 09:25 schreef Doc.Brown het volgende:

[..]

Ahja, dat is ook mogelijk via zo'n PCMCIA kaartje. Echter schijnt het bereik en betrouwbaarheid van die dingen niet echt denderend te zijn. Dan is een aparte router toch ietsje beter.
Als je i.p.v. kabel een wireless verbinding wil naar je desktop-pc is betrouwbaarheid wel het laatste issue .
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
  vrijdag 21 november 2008 @ 09:33:51 #8
106054 goldhorn
Too much, yet too Little
pi_63396503
Ik snap niet helemaal wat iedereen moeilijk doet over wireless netwerk. Ik heb thuis ook alles draadloos en het werkt perfect. Het is gewoon bijna continue 54Mb/s en aangezien mijn internet lijn veel lager is, is de marge zo groot dat dat geen issue gaat worden.

Veiligheid is wel iets om rekening mee te houden. Maar daar kun je eventueel in de winkel uitleg over vragen, als het een goeie (pc-) winkel is kunnen ze je daar zeker bij helpen.

En zoals eerder aangegeven, ga inderdaad voor een router en niet voor een modem.

En over je andere vraag. Hoe het precies bij orange geregeld is weet ik niet, maar volgens mij kun je zonder problemen je KPN abbo opzeggen. Maar voor de zekerheid adviseer ik je even om met Orange te bellen en het daar te vragen.
pi_63398076
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 09:11 schreef EvertonPride het volgende:
Mijn huidig modem is aangesloten op de telefoonkabel.. nu wil ik ook mijn huidige thuistelefoon (abbonement bij KPN) annuleren. Dit kan gewoon aangezien ik internet via de telefoon heb? (adsl)
[...]
Moet ik zon wireless modem bestellen ergens of zijn die in bepaalde winkels verkrijgbaar en welke kan ik dan het beste nemen? We bezitten over 1 PC en geen laptoppen. In de toekomst zal er ook niks bij komen.
Het is mogelijk om je telefoon op ADSL aan te sluiten en géén apart KPN abonnement meer te hebben.
Ik heb het zelf ook; van Tele2 heb ik een modem gekregen waar een telefoonstekker uit de muur in gaat, en waar ik mijn internet én mijn telefoon op aansluit.

Heb jij ook al zo'n modem, of wil je zo'n modem?

Als je al zo'n modem hebt, en draadloos wilt gaan, heb je twee mogelijkheden:
1) Bij je ADSL aanbieder vragen of jouw modem direct draadloos kan of kan worden vervangen door een draadloos exemplaar. Dan krijg je dus een modem waar ADSL in gaat, en internet, draadloos én telefoon uit komen.
2) Achter je bestaande modem sluit je een draadloze router aan. Dan heb je dus een router achter je modem. Je PC gaat weer op die router.
pi_63399845
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 09:33 schreef goldhorn het volgende:
Ik snap niet helemaal wat iedereen moeilijk doet over wireless netwerk. Ik heb thuis ook alles draadloos en het werkt perfect. Het is gewoon bijna continue 54Mb/s en aangezien mijn internet lijn veel lager is, is de marge zo groot dat dat geen issue gaat worden.
Je pc zal inderdaad in 99 van de 100 gevallen aangeven dat er een verbinding is van 54Mbps, maar dat wil nog niet zeggen dat je daadwerkelijk met die snelheid kan internetten of data verplaatsen binnen je netwerk. Dit is onder meer afhankelijk van het aantal devices dat draadloos verbonden is. Hoe meer apparaten actief zijn, hoe trager de verbinding zal uitvallen. Bovendien moet je hierbij niet alleen kijken naar wat je zelf in huis hebt, maar ook wat je buren allemaal gebruiken.
quote:
Veiligheid is wel iets om rekening mee te houden. Maar daar kun je eventueel in de winkel uitleg over vragen, als het een goeie (pc-) winkel is kunnen ze je daar zeker bij helpen.
Das wel de laatste plaats waar je het moet gaan vragen. Heb zelf jarenlang in zo'n winkel gewerkt en standaard adviseerde we WEP-beveiliging, dat is het makkelijkste in te stellen en onder het mom van "laat uw telefoonnummer nu toevallig ook 10 cijfers hebben" kan je wel raden wat die mensen als WEP-key gingen instellen.
voor de veiligheid niet echt aan te raden dus.

Wireless is leuk om met je laptop te kunnen internetten, maar serieus downloaden zou ik toch gewoon met een draadje doen.
So we just called him Fred too
  vrijdag 21 november 2008 @ 11:48:14 #11
106054 goldhorn
Too much, yet too Little
pi_63400050
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 11:41 schreef Cothen het volgende:

[..]

Je pc zal inderdaad in 99 van de 100 gevallen aangeven dat er een verbinding is van 54Mbps, maar dat wil nog niet zeggen dat je daadwerkelijk met die snelheid kan internetten of data verplaatsen binnen je netwerk. Dit is onder meer afhankelijk van het aantal devices dat draadloos verbonden is. Hoe meer apparaten actief zijn, hoe trager de verbinding zal uitvallen. Bovendien moet je hierbij niet alleen kijken naar wat je zelf in huis hebt, maar ook wat je buren allemaal gebruiken.

[..]
Ik snap ook wel dat 54Mb/s theoretisch is en dat je in de praktijk lager zult halen. Maar dat geldt ook voor je internet verbinding. Ik heb een 20Mb/s abbo en dat zal ik nooit optimaal gebruiken. Mijn internetsnelheid is dus ruim de helft van de wireless snelheid en zal dus (bijna) nooit een probleem opleveren.

Tevens geeft TS aan dat ze 1 pc hebben en dat dat ws niet snel zal veranderen. Dus wireless is hier een hele goeie oplossing. (mits je natuurlijk wel een beetje fatsoenlijke hardware gebruikt).
  vrijdag 21 november 2008 @ 14:49:03 #12
152411 EvertonPride
we are the peoples club
pi_63405276
Bedankt voor de reacties allemaal.. midden in een verbouwing hier dus ff snel doorheen gelezen
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 09:21 schreef Cothen het volgende:
ik zou je modem laten staan en een wireless router kopen
Iemand vertelde mij dat hij dit ook heeft en dat ik dit kon doen. Krijg je hierdoor niet de risico's dat het minder beveiligd is of dat de snelheid minder wordt? Anders laat ik maar inderdaad de ethernetkabel netjes langs de plinten plaatsen.

Groet en bedankt.
pi_63405344
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 14:49 schreef EvertonPride het volgende:
Bedankt voor de reacties allemaal.. midden in een verbouwing hier dus ff snel doorheen gelezen
[..]

Iemand vertelde mij dat hij dit ook heeft en dat ik dit kon doen. Krijg je hierdoor niet de risico's dat het minder beveiligd is of dat de snelheid minder wordt? Anders laat ik maar inderdaad de ethernetkabel netjes langs de plinten plaatsen.

Groet en bedankt.
Of je nou een draadloze router hebt of dat je modem (wat dan ook meteen een router is eigenlijk) draadloos is, dat maakt voor de beveiliging geen hoer uit natuurlijk . En je internetsnelheid zul je weinig van merken, die ligt ws. ruim onder je draadloze netwerksnelheid.

Tip: Google en wikipedia .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')