Fijn dat er in iedergeval iemand reageerd!!!quote:Op vrijdag 21 november 2008 16:20 schreef pea4fun het volgende:
Jammer dat je nog geen reacties hebt gekregen. Dan zal ik met mijn weinige ervaring op dit speciale gebied toch maar wat zeggen.
Ik heb eens een zwangere buik shoot gedaan zonder dat ik een externe flitser oid had. Als je toch om gaat zetten in zwartwit maakt de kleur van het licht niet uit, dus kun je kunstlicht goed gebruiken. Zelf heb ik met behulp van 1 enkel spotje de mooiste resultaten gekregen. (ik had wel iemand die dat voor me vasthield en richtte)
Je kunt ook een bouwlamp gebruiken, of zo'n looplamp, die geven veel licht. Als je die bijvoorbeeld schuin links van het model zet als "hoofdlicht" dan kun je een groot stuk wit karton of piepschuim (goedkoop bij de bouwmarkt) schuin rechts zetten om de donkerste schaduwen wat lichter te krijgen.
Nadeel van een bouwlamp is dat ie erg heet wordt, dus het is wel oppassen, niets te dichtbij hangen, leggen enzo.
Deze is met 1 spotje dus
[ afbeelding ]
De achtergrond is zo mooi donker, gewoon omdat daar geen licht opviel, geen achtergronddoek of iets gebruikt.
Ik hoop voor je dat er meer mensen reageren, want het is natuurlijk wel een prachtig moment om vast te leggen.
Uhmm doe je daar een lamp achter dan of wat bedoel je met difussen?quote:Op zaterdag 22 november 2008 11:24 schreef Ynske het volgende:
zoek van te voren verschillende posities uit die je wilt fotograferen.
je zou eventueel met een scherm (hout vierkant, rijstpapier ervoor) gebruik kunnen maken voor het diffussen (hoe heet dat in t nl) van het licht als je gebruik maakt van een harde lichtbron
laat de zwangere haar huid van te voren insmeren met bodylotion (wel even laten intrekken)
Waar is dat rijste papier te koop en is het duur? Of is er evt iets anders te gebruiken?quote:Op zaterdag 22 november 2008 14:51 schreef Ynske het volgende:
wat wij deden was zegmaar bouwlamp, meter verder zo'n frame met rijstpapier, meter verder het model zegmaar om te visualiseren.
Bij deze foto had ik de iso gewoon op 200, maar de lichtopbrengst is behoorlijk beperkt, dus het gezicht zou dan al (te) donker zijn.quote:Op zaterdag 22 november 2008 14:44 schreef honne het volgende:
Och ja Pea, je had het over 1 spotje....dus verder geen flitser gebruikt???
En op hoeveel iso zou ik de camera dan het beste kunnen zetten?
aha weer wat geleerdquote:Op zaterdag 22 november 2008 15:24 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Bij deze foto had ik de iso gewoon op 200, maar de lichtopbrengst is behoorlijk beperkt, dus het gezicht zou dan al (te) donker zijn.
Het voordeel van digitaal is dat je kunt experimenteren, gewoon steeds een beetje bijstellen
Diffuus licht is zacht licht. Een rechtstreekse lichtbron zoals een flits op je camera of bouwlamp geeft hard licht, dus harde schaduwen. Diffuus licht is zacht/verstrooid licht, en geeft minder harde schaduwen.
Je kan het vergelijken met de zon in de zomer = hard licht
De zon achter de wolken= verstrooid dus zacht licht.
yepquote:Op zaterdag 22 november 2008 15:40 schreef honne het volgende:
[..]
aha weer wat geleerd, maarreuh had je de flitser nou uit staan dan?
Geweldigquote:Op zaterdag 22 november 2008 16:31 schreef RonaldV het volgende:
Ik vind dit soort fotos leuk om te maken, al moet je wel je best doen. Je hebt immers niet veel tijd om het nog eens over te schieten als het niet helemaal gaat zoals gepland. Ik heb deze een paar jaar geleden gemaakt van Kleintje:
[ afbeelding ]
Gemaakt met alleen het beschikbare licht (bewolkt) uit een raam op het zuiden.
[ afbeelding ]
Gemaakt met een klein bouwspotje.
De truc is: hou het simpel. Het gaat om de a.s. moeder (en misschien de vader of eventuele eerdere kinderen), dus beperk je ook tot haar, en toon geen afleidende zaken om haar heen.
Inderdaad hele mooie foto's!quote:Op dinsdag 25 november 2008 20:44 schreef -Marjo- het volgende:
Ik heb een tijd geleden een aantal mooie foto's gezien en daar moest ik meteen aan denken bij dit topic. Ik kon het alleen niet meer zo snel terugvinden:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=19651
Vooral de bovenste foto vind ik geweldig...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |