abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 november 2008 @ 16:55:40 #1
218653 honne
lufs Geejeetjuhhhhhhhhhh :-)
pi_63378445
De vriendin van mijn neef is ongeveer 33 weken zwanger en vroeg mij of ik binnenkort wat leuke foto's van haar wilde schieten .
De bedoeling is dat er mooie zwart/wit tussen zitten om een canvas afdruk van te laten maken.
Ik heb alleen totaal geen ervaring met dit soort shoots, maar het lijkt me super om te doen en dus helemaal mooi als ze ook nog eens heel erg mooi worden.

Ik heb niet veel fotospullen, dus moet het vooral van de wat zelf inelkaar te fabriceren valt doen.
(Heb een Nikon D40)
Alle tips en ideetjes zijn dus welkom, en vooral hoe en wat kwa belichting als je geen extra flitsers of fotolampen hebt.
Gelukkige mensen hebben niet het beste van het beste
Zij maken het beste van wat ze hebben
  vrijdag 21 november 2008 @ 16:20:06 #2
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_63408041
Jammer dat je nog geen reacties hebt gekregen. Dan zal ik met mijn weinige ervaring op dit speciale gebied toch maar wat zeggen.

Ik heb eens een zwangere buik shoot gedaan zonder dat ik een externe flitser oid had. Als je toch om gaat zetten in zwartwit maakt de kleur van het licht niet uit, dus kun je kunstlicht goed gebruiken. Zelf heb ik met behulp van 1 enkel spotje de mooiste resultaten gekregen. (ik had wel iemand die dat voor me vasthield en richtte)

Je kunt ook een bouwlamp gebruiken, of zo'n looplamp, die geven veel licht. Als je die bijvoorbeeld schuin links van het model zet als "hoofdlicht" dan kun je een groot stuk wit karton of piepschuim (goedkoop bij de bouwmarkt) schuin rechts zetten om de donkerste schaduwen wat lichter te krijgen.

Nadeel van een bouwlamp is dat ie erg heet wordt, dus het is wel oppassen, niets te dichtbij hangen, leggen enzo.

Deze is met 1 spotje dus

De achtergrond is zo mooi donker, gewoon omdat daar geen licht opviel, geen achtergronddoek of iets gebruikt.

Ik hoop voor je dat er meer mensen reageren, want het is natuurlijk wel een prachtig moment om vast te leggen.
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  vrijdag 21 november 2008 @ 23:47:50 #3
218653 honne
pi_63419975
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 16:20 schreef pea4fun het volgende:
Jammer dat je nog geen reacties hebt gekregen. Dan zal ik met mijn weinige ervaring op dit speciale gebied toch maar wat zeggen.

Ik heb eens een zwangere buik shoot gedaan zonder dat ik een externe flitser oid had. Als je toch om gaat zetten in zwartwit maakt de kleur van het licht niet uit, dus kun je kunstlicht goed gebruiken. Zelf heb ik met behulp van 1 enkel spotje de mooiste resultaten gekregen. (ik had wel iemand die dat voor me vasthield en richtte)

Je kunt ook een bouwlamp gebruiken, of zo'n looplamp, die geven veel licht. Als je die bijvoorbeeld schuin links van het model zet als "hoofdlicht" dan kun je een groot stuk wit karton of piepschuim (goedkoop bij de bouwmarkt) schuin rechts zetten om de donkerste schaduwen wat lichter te krijgen.

Nadeel van een bouwlamp is dat ie erg heet wordt, dus het is wel oppassen, niets te dichtbij hangen, leggen enzo.

Deze is met 1 spotje dus
[ afbeelding ]
De achtergrond is zo mooi donker, gewoon omdat daar geen licht opviel, geen achtergronddoek of iets gebruikt.

Ik hoop voor je dat er meer mensen reageren, want het is natuurlijk wel een prachtig moment om vast te leggen.
Fijn dat er in iedergeval iemand reageerd!!!
Dat geeft mij toch een beetje hoop, want ik vind die foto zeer goed gelukt en dat zonder speciale dingen .
Ik had gehoopt dat er meer mensen hier wat werk konden laten zien op dit gebied, ik wil leren!!!!

Dank je Pea
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 22 november 2008 @ 11:24:52 #4
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_63425075
zoek van te voren verschillende posities uit die je wilt fotograferen.
je zou eventueel met een scherm (hout vierkant, rijstpapier ervoor) gebruik kunnen maken voor het diffussen (hoe heet dat in t nl ) van het licht als je gebruik maakt van een harde lichtbron
laat de zwangere haar huid van te voren insmeren met bodylotion (wel even laten intrekken)
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  zaterdag 22 november 2008 @ 14:41:57 #5
218653 honne
pi_63428857
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 11:24 schreef Ynske het volgende:
zoek van te voren verschillende posities uit die je wilt fotograferen.
je zou eventueel met een scherm (hout vierkant, rijstpapier ervoor) gebruik kunnen maken voor het diffussen (hoe heet dat in t nl ) van het licht als je gebruik maakt van een harde lichtbron
laat de zwangere haar huid van te voren insmeren met bodylotion (wel even laten intrekken)
Uhmm doe je daar een lamp achter dan of wat bedoel je met difussen?
Ik ben al wel op zoek gegaan naar plaatjes op internet, en ze zijn er genoeg maar het probleem is meer hoe krijg je dat zelf mooi voor elkaar .
Neem bijv deze site : http://www.linnealenkus.com/pregnancy1.html leuke ideetjes genoeg!
  zaterdag 22 november 2008 @ 14:44:04 #6
218653 honne
pi_63428900
Och ja Pea, je had het over 1 spotje....dus verder geen flitser gebruikt???
En op hoeveel iso zou ik de camera dan het beste kunnen zetten?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 22 november 2008 @ 14:51:47 #7
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_63429024
wat wij deden was zegmaar bouwlamp, meter verder zo'n frame met rijstpapier, meter verder het model zegmaar om te visualiseren.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  zaterdag 22 november 2008 @ 14:58:40 #8
218653 honne
pi_63429123
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 14:51 schreef Ynske het volgende:
wat wij deden was zegmaar bouwlamp, meter verder zo'n frame met rijstpapier, meter verder het model zegmaar om te visualiseren.
Waar is dat rijste papier te koop en is het duur? Of is er evt iets anders te gebruiken?
  zaterdag 22 november 2008 @ 15:24:50 #9
52657 pea4fun
pi_63429584
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 14:44 schreef honne het volgende:
Och ja Pea, je had het over 1 spotje....dus verder geen flitser gebruikt???
En op hoeveel iso zou ik de camera dan het beste kunnen zetten?
Bij deze foto had ik de iso gewoon op 200, maar de lichtopbrengst is behoorlijk beperkt, dus het gezicht zou dan al (te) donker zijn.
Het voordeel van digitaal is dat je kunt experimenteren, gewoon steeds een beetje bijstellen

Diffuus licht is zacht licht. Een rechtstreekse lichtbron zoals een flits op je camera of bouwlamp geeft hard licht, dus harde schaduwen. Diffuus licht is zacht/verstrooid licht, en geeft minder harde schaduwen.

Je kan het vergelijken met de zon in de zomer = hard licht
De zon achter de wolken= verstrooid dus zacht licht.
  zaterdag 22 november 2008 @ 15:40:36 #10
218653 honne
pi_63429895
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 15:24 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Bij deze foto had ik de iso gewoon op 200, maar de lichtopbrengst is behoorlijk beperkt, dus het gezicht zou dan al (te) donker zijn.
Het voordeel van digitaal is dat je kunt experimenteren, gewoon steeds een beetje bijstellen

Diffuus licht is zacht licht. Een rechtstreekse lichtbron zoals een flits op je camera of bouwlamp geeft hard licht, dus harde schaduwen. Diffuus licht is zacht/verstrooid licht, en geeft minder harde schaduwen.

Je kan het vergelijken met de zon in de zomer = hard licht
De zon achter de wolken= verstrooid dus zacht licht.
aha weer wat geleerd , maarreuh had je de flitser nou uit staan dan?
  zaterdag 22 november 2008 @ 16:02:25 #11
52657 pea4fun
pi_63430366
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 15:40 schreef honne het volgende:

[..]

aha weer wat geleerd , maarreuh had je de flitser nou uit staan dan?
yep van de flits kreeg ik echt lelijke foto's, maar inmiddels weet ik dat je die ook diffuus kan maken door er bijvoorbeeld een vloeitje of een pringlesdopje voor te zetten.
  zaterdag 22 november 2008 @ 16:31:22 #12
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_63430917
Ik vind dit soort fotos leuk om te maken, al moet je wel je best doen. Je hebt immers niet veel tijd om het nog eens over te schieten als het niet helemaal gaat zoals gepland. Ik heb deze een paar jaar geleden gemaakt van Kleintje:

Gemaakt met alleen het beschikbare licht (bewolkt) uit een raam op het zuiden.

Gemaakt met een klein bouwspotje.

De truc is: hou het simpel. Het gaat om de a.s. moeder (en misschien de vader of eventuele eerdere kinderen), dus beperk je ook tot haar, en toon geen afleidende zaken om haar heen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zaterdag 22 november 2008 @ 22:07:38 #13
218653 honne
pi_63438578
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 16:31 schreef RonaldV het volgende:
Ik vind dit soort fotos leuk om te maken, al moet je wel je best doen. Je hebt immers niet veel tijd om het nog eens over te schieten als het niet helemaal gaat zoals gepland. Ik heb deze een paar jaar geleden gemaakt van Kleintje:
[ afbeelding ]
Gemaakt met alleen het beschikbare licht (bewolkt) uit een raam op het zuiden.

[ afbeelding ]
Gemaakt met een klein bouwspotje.

De truc is: hou het simpel. Het gaat om de a.s. moeder (en misschien de vader of eventuele eerdere kinderen), dus beperk je ook tot haar, en toon geen afleidende zaken om haar heen.
Geweldig , mooie pics en goede tips .
Ik krijg al wat meer zelfvertrouwen dat het zekers moet gaan lukken, en als de a.s moeder toestemming geeft dan zal ik ze zekers laten zien hier .
Het gaat er uiteindelijk ook om dat de a.s ouders er tevreden mee zijn en die zien natuurlijk niet als ik wat voor profs er hier rondlopen en vinden mij vast wel goed genoeg .
pi_63492946
Niet helemaal 100% gericht op je vraag maar mogelijk helpt het je ook een beetje.

Toen we (ik en mijn vrouw) trouwden was ze zwanger van onze eerste, de trouwfoto's hebben we toen laten maken door een echte fotograaf (gelukkig),
Hij heeft toen onder andere een hele mooie foto gemaakt waarbij ze in een trouwjurk voor het gordijn staat, het gordijn was dicht op het stukje na wat opengehouden werd. De stof was wit-creme, de zon scheen er zelf heel mooi door op wat voor een deel van het mooie licht zorgde.
De rest van het licht regelde de fotograaf met zo'n opvouwbaar reflectiescherm. Wat vooral opvalt bij die foto is de zwangere buik, en als je het stellen wilt, de blik naar buiten cq de toekomst.

Ik denk als je zelf zo'n situatie kunt maken creeer je mooi zacht licht met een licht gouden randje. Door het reflectiescherm te gebruiken belicht je het geheel zowel van opzij als van voren, Met een zo laag mogelijk diafragmagetal zorg je er meteen voor dat de achtergrond wazig/onscherp wordt, je kunt dus gerust wat afstand nemen. Misschien niet meteen zo geschikt voor een blote buik, maar met mooie kleren kan zo'n bolle buik ook heel mooi overkomen vind ik.
  dinsdag 25 november 2008 @ 13:06:19 #15
218653 honne
pi_63504352
Ik heb er al helemaal zin in , ook de a.s mama !
Morgen komt ze even bij mij thuis, en laat ik haar dit forum ook even lezen en urls en ideetjes die ik gezien heb .
Ik denk dat het een uitgebreide shoot wordt waarin we vanalles gaan proberen wat mogelijk is en ga er van uit dat er altijd wel iets tussen zal zitten wat gelukt is en naar wens zal zijn.

Blijf vooral hier ideetjes en tips inzenden, de shoot is denk ik over een weekje of 2/3 pas.

Daarna ga ik mij meer richten op het onderwerp babyfoto shoot die niet zo heel lang geleden op dit forum gepasseert is .
Kan ik in het nieuwe jaar wanneer de kleine geboren is daar hopelijk weer een mooie shoot van maken .
pi_63518353
Ik heb een tijd geleden een aantal mooie foto's gezien en daar moest ik meteen aan denken bij dit topic. Ik kon het alleen niet meer zo snel terugvinden:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=19651

Vooral de bovenste foto vind ik geweldig...
When he shall die, take him and cut him out in little stars and he will make the face of heaven so fine that all the world will be in love with night and pay no worship to the garish sun.
Woeiii - Blog
PdeHoog says: je bent tof O+
pi_63518715
tvp, ik mag binnenkort ook een zwangerebuik op de foto zetten, dus volg het hier even
Goedemorgen :W
  woensdag 26 november 2008 @ 18:09:19 #18
218653 honne
pi_63542059
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 20:44 schreef -Marjo- het volgende:
Ik heb een tijd geleden een aantal mooie foto's gezien en daar moest ik meteen aan denken bij dit topic. Ik kon het alleen niet meer zo snel terugvinden:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=19651

Vooral de bovenste foto vind ik geweldig...
Inderdaad hele mooie foto's!
Ik kon het niet laten en heb daarna haar website bekeken en daar staan ook leuke zwangerschapsshoots op maar ook baby, kinderen en familiefoto's!
http://www.sterstijl.nl/index.php?p=1

ze is trouwens niet duur met haar 15 euro per fotoshoot en dan 3 euro per foto enz
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')