abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63376663
Ik ga de badkamer aanpakken in ons nieuwe huis.

Het betreft een eengezinswoning uit de eerste helft van de jaren tachtig.
Wat met is opgevallen is dat de badkamervloer een behoorlijk stuk hoger ligt dan de overige vloeren op de 1e etage. We hebben het huis nog niet, dus ik kan het niet exact meten, maar ik gok dat het om ongeveer 7 cm gaat. Best veel dus.

Ik heb niet het idee dat hier vloerverwarming in ligt en ik kan met herinneren dat de makelaar tijdens de bezichtiging aangaf dat dit gebruikelijk is voor huizen van die tijd.

Wie is er bekend met dit fenomeen?
Wat is de reden dat deze voeren verhoogd zijn?
Kan ik in deze vloer gaan frezen om de leidingen van water en cv te gaan verleggen?
pi_63377180
Leidingen en afvoeren die moesten worden aangelegd en waarbij ze geen zin hadden om het in de vloer te frezen?
pi_63377685
Enige verhoging is normaal omdat afvoerbuizen wel 6 cm dik zijn. Daarbij moeten die ook nog schuin aflopen om doorstroming te garanderen.
Ook wil je ze niet strak onde tegels hebben liggen.

Dus 7 cm is veel, maar wel verklaarbaar. Bij mij is het 5 cm, ook in een jaren 80-huis.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
  donderdag 20 november 2008 @ 16:37:20 #4
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_63377908
Bij mij is de badkamer vloer ook verhoogd
Denk ook iets van 7 of 8 cm minimaal.. Waarom weet ik niet maar bovenstaande verklaring van afvoerleidingen klinkt opzich vrij logisch
pi_63378220
Misschien zijn er nieuwe tegels over de oude tegelvloer gelegd? Das dan wel geen 7cm, maar wellicht verklaart het een gedeelte.
pi_63378221
Was bij mij ook zo. (+/- 5cm)
Het was zelfs zo dat ze eerst het bad, douchebak hadden geplaatst en de wanden hadden getegeld voor dat ze die 5cm beton er in hadden gestort.

Wat me wel opviel was dat die 5 cm er bij mij redelijk makkelijk uit te halen was.
Met een haakse slijper en een hamer en beitel. Dat was nodig omdat de douche op een andere plaats kwam en ik deze niet te hoog wilde laten komen. (ook het gat voor het bad heb ik wat groter gemaakt).
pi_63380955
quote:
Op donderdag 20 november 2008 16:47 schreef HarryP het volgende:

Wat me wel opviel was dat die 5 cm er bij mij redelijk makkelijk uit te halen was.
Met een haakse slijper en een hamer en beitel. Dat was nodig omdat de douche op een andere plaats kwam en ik deze niet te hoog wilde laten komen. (ook het gat voor het bad heb ik wat groter gemaakt).
Lag die verhoogde vloer dan niet helemaal vol met leidingen en afvoeren? Jij hebt naderhand toch de vloer weer vol gestort?
pi_63382021
Mijn ouders hadden ook een verhoogte vloer in de badkamer. (Ook een huis uit de jaren '80.) Bij de verbouwing was het de bedoeling om alleen wat leidingen te verleggen maar dat ging niet helemaal goed omdat mijn vader iets te hardhandig met een waterleiding om ging waardoor deze kapot ging. Hij heeft toen een heel stuk van de vloer moeten weg bikken om het weer te repareren. Zorg dus voor je gaat frezen dat je weet waar de hoofdkraan zit en hou rekening met dit soort onvoorziene ongelukjes.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_63400440
Houten vloeren toevallig? Bij mij hebben ze middels zwaluwstaartprofieltjes beton gestort op een houten ondervloer, dat wordt vanzelfsprekend hoger dan de rest. Misschien is dat bij jouw ook wel zo.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 21 november 2008 @ 12:08:50 #10
14938 Tito
speelt spelletjes.
pi_63400738
Is een opstortvloer en was in de jaren 80 en 90 gebruikelijk.
Liggen alle leidingen in en een stalen net tbv aarde.
Ik heb er zelf nog wat leidingen in gefreesd.

Dat hij wat zwakker is klopt, want het is een zand cement vloer.
Ligt gewoon op de betonplaten.

Bij mij in me jaren 80 woning ligt een opstort vloer van cm of 10 /12 ofzo.
Aangezien ik 1,95 ben liep ik steeds met me kop tegen het bovenligt aan.
Heb de deur dus 10cm omhoog gebracht, raampje verwijderd. Zit nu al een jaar een stuk karton..
pi_63405118
quote:
Op donderdag 20 november 2008 18:49 schreef youreckon het volgende:

[..]

Lag die verhoogde vloer dan niet helemaal vol met leidingen en afvoeren? Jij hebt naderhand toch de vloer weer vol gestort?
De waterleidingen zaten bij mij voornamelijk in de muur. En de afwatering zat zelfs nog onder die laag extra beton. Maar beton kleeft niet zo goed op leidingen en afvoeren dus dat ging ook prima.

Daarna heb ik de gaten weer dicht gegooit met beton. (Lichtgewicht beton omdat dat makkelijker te mengen is met een mengijzer).

Maar die vraag is al gesteld maar nog een keer.
Wat voor vloeren heb je? hout of beton?
  FOK!fotograaf vrijdag 21 november 2008 @ 17:02:08 #12
17893 Forno
pi_63409212
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 14:43 schreef HarryP het volgende:

[..]

De waterleidingen zaten bij mij voornamelijk in de muur. En de afwatering zat zelfs nog onder die laag extra beton. Maar beton kleeft niet zo goed op leidingen en afvoeren dus dat ging ook prima.

Daarna heb ik de gaten weer dicht gegooit met beton. (Lichtgewicht beton omdat dat makkelijker te mengen is met een mengijzer).

Woningen uit de jaren tachtig hebben meestal een in het werk gestorte betonvloer. De kanaalplaat bestond nog niet en hout was (en is) toen al uit de mode. Ik gok beton dus.
  vrijdag 21 november 2008 @ 17:21:08 #13
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_63409676
Volgens mij ook vaak prefab beton, met van die lelijke naden in de plafonds. Maar hout vind ik ook zeer onwaarschijnlijk voor een jaren 80 woning
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_63412345
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 11:59 schreef Metro2005 het volgende:
Houten vloeren toevallig? Bij mij hebben ze middels zwaluwstaartprofieltjes beton gestort op een houten ondervloer, dat wordt vanzelfsprekend hoger dan de rest. Misschien is dat bij jouw ook wel zo.
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 14:43 schreef HarryP het volgende:

quote:
Op vrijdag 21 november 2008 17:02 schreef Forno het volgende:Woningen uit de jaren tachtig hebben meestal een in het werk gestorte betonvloer. De kanaalplaat bestond nog niet en hout was (en is) toen al uit de mode. Ik gok beton dus.
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 17:21 schreef maok het volgende:
Volgens mij ook vaak prefab beton, met van die lelijke naden in de plafonds. Maar hout vind ik ook zeer onwaarschijnlijk voor een jaren 80 woning
Bijna allemaal goed. Het is een betonnen vloer, prefab bouw.

Ik begrijp dat het gestorte beton zachter is dan het prefab beton van enkele wanden. Lijkt me gemakkelijker om water- en verwarming leidingen in de vloer te leggen?!
pi_64628899
Heb inmiddels de vloer grotendeels verwijderd. Het laatste deel van de verhoogde vloer (ongeveer 2 cm) was van een ander soort beton en veel harder. Hierin zaten inderdaad de afvoerbuizen verwerkt. Omdat de afoer punten op de juiste plek zaten heb ik ze laten zitten. Zoals HarryP al aangaf hecht het beton niet op de afvoerbuizen en heb ik dat er met veel geduld en fluwelen handjes zo ver mogelijk af weten de bikken.
Ik heb in de laatse harde laag ook sleuven gefreesd, zodat ik de waterleidingen er in kan leggen (zie zaten op de wand).

Ik ga straks de vloer opvullen met Rhinodeck. Laaglikte tot 5 cm en heeft een egaliserende werking (2 vliegen, 1 klap). Ik verwacht maximaal 3 cm nodig te hebben. Als alles klaar is is de vloer ongeveer 8 cm naar beneden gekomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')