Iblis | maandag 17 november 2008 @ 23:20 |
Er wordt graag met de term ‘Joods-Christelijke’ traditie gegooid. Om af te zetten tegen de Islam, en voor waarden en normen te profileren. Doch, nadere beschouwing leert ons dat alhoewel het Christendom en het Jodendom een deel van hun heilige geschriften delen, dat het Christendom zich heel erg anders heeft ontwikkeld en zich gedurende lange tijd heel erg heeft afgezet tegen Joden. Mijn vraag is: Wat is de historische legitimiteit van die term? Wanneer is hij voor het eerst geïntroduceerd (ik gok op 20e eeuw); en hoeveel Joden herkennen zich hierin? | |
Iblis | maandag 17 november 2008 @ 23:40 |
Ik heb het WNT erop nageslagen, eerst bij Joods-Christelijk:quote:En Joden-Christen is: quote:Beide artikelen zijn in 1914 geschreven. Nog geen spoor van Joods-Christelijk in de betekenis van ‘door Christendom en Jodendom gedeelte traditie’. Wel bevat het artikel Jood nog enkele ongunstige ingangen als: quote:Wat niet een omschrijving is waarmee je graag een traditie deelt (denk ik). | |
OldJeller | maandag 17 november 2008 @ 23:47 |
quote:Dat is inderdaad een term die vnl. de laatste jaren graag door politici wordt gebruikt. Als we het écht over tradities gaan hebben, kunnen we het beter van de humanistische traditie spreken. ![]() | |
Iblis | maandag 17 november 2008 @ 23:52 |
quote:Ja, ik vraag me af hoe men voor de oorlog had gereageerd op een Joods-Christelijke traditie. | |
wijsneus | maandag 17 november 2008 @ 23:54 |
Het is een doorzichtige poging om mensen wederom te splijten langs religieuze lijnen. | |
#ANONIEM | dinsdag 18 november 2008 @ 00:00 |
Volgens theoloog en godsdienstenkenner Reza Aslan verwijst men eigenlijk bij het gebruiken van de Judea-Christelijke traditie naar protestantisme, makes sense? [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2008 00:01:18 ] | |
Scaurus | dinsdag 18 november 2008 @ 00:00 |
Je begrijpt het verkeerd. Met de joods-christelijke traditie wordt een traditie aangeduid die sterk verschilt van die van de Griekse en Romeinse paganisten. In de joods-christelijke traditie staat een almachtige en alwetende God centraal. Hij is Schepper van hemel en aarde: het stoffelijke is niet bezield. De mens kan in contact treden met God. Waar het paganisme veel meer om de vorm gaat (het in sociaal verband uitvoeren van rituelen), gaat het in de J-C traditie om de directe band tussen God en mens. In de moraal verschilt de J-C traditie enorm: zij legt nadruk op onderdanigheid, medelijden, vrede. Etcetera. Ik denk dat je het vooral tegen de achtergrond van de klassieke oudheid moet zien. | |
Iblis | dinsdag 18 november 2008 @ 00:05 |
Maar, Scaurus, ik snap dat men dat er thans onder verstaat, of wil verstaan, met (volgens mij) een lichte voorkeur in behoudende hoek, met name in de VS, voor deze term. Doch ik vraag me af sinds wanneer deze term (in Nederland) opgeld doet. En of het in de prakijk niet met name gebruikt wordt om het verschil met de Islam te benadrukken; en hoeveel historische waarde het heeft. Zou een middeleeuws Paus ooit over de Joods-Christelijke traditie hebben gesproken? Of zou hij het over een Christelijke traditie hebben gehad? In de 19e eeuw in de Syllabus Errorum wordt het Protestantisme nog hard aan de kant gezet. Ik kan me niet voorstellen dat die Paus met Christelijke traditie iets anders dan Katholieke traditie had bedoeld. Dus, hoe oud is de traditie van de Joods-Christelijke traditie eigenlijk? | |
#ANONIEM | dinsdag 18 november 2008 @ 00:08 |
Maar mocht China ooit een dreiging vormen voor west Europa en de moslims als eeuwen succesvol geintegreerd zijn in het westerse bestaan, volgens mij zou dan men ook weer spreken van een Judea-Christelijk -Islamitische traditie vs de blablabla chinese cultuur? | |
Iblis | dinsdag 18 november 2008 @ 00:09 |
quote:Ik zie het zo gebeuren. | |
Scaurus | dinsdag 18 november 2008 @ 00:18 |
quote:Het zou van na de Franse Revolutie kunnen dateren. De anti-revolutionairen en conservatieven begonnen toen de (joods-)christelijke traditie te onderscheiden van de nieuwe revolutionaire wind die door Europa woei. In recentere tijd heeft men het gelijk eender gebruikt om de traditionele ethos en moraal te scheiden van die van de '68'ers'. quote:Identiteiten komen vaak tot stand door vijandschap. In het ontstaan van het nationalisme zie je sterk dat nationale identiteiten vorm krijgen in vijandschap op andere naties en volkeren. Het onderscheiden van traditie is echter ook een stuk bewustwording. In het west-Europa van de 15de eeuw was traditie alom aanwezig: men onderscheidde haar dan ook niet van het 'nieuwe'. Nieuwe dingen werden met argwaan bekeken, moesten eerst door de jaren gelouterd zijn konden ze goedkeuring wegdragen. Met de Franse Revolutie werd men zich sterk bewust van het feit dat er een overgeleverd lichaam aan gebruiken, rituelen en ideeën is. Dat bewustzijn wordt voor het eerst gearticuleerd in de counter-Enlightment, maar ook in de politieke filosofie van Edmund Burke. | |
Scaurus | dinsdag 18 november 2008 @ 00:21 |
quote:Het zal niet gebeuren. De christelijk-Europese en Islamitische beschaving zijn los van elkaar tot bloei gekomen, hebben los van elkaar vorm gekregen. Ze zullen daarom niet makkelijk mengen: het zijn geen twee jonge planten die met elkaar verstrengeld kunnen raken. Verder heeft de Westerse beschaving kenmerken die de Islamitische beschaving niet heeft. Een sterk individualisme bijvoorbeeld, of een organisch ontstane democratie. | |
Iblis | dinsdag 18 november 2008 @ 00:39 |
Het Jodendom en Christendom hebben natuurlijk in vroege tijd geïnteracteerd. Er was zelfs een Joods-Christelijke gemeente die vast hield aan Joodse gebruiken zoals besnijdenis en de spijswetten, maar ook het Christendom heeft zich heel erg los van het Jodendom ontwikkeld gedurende de middeleeuwen. Natuurlijk woonden er wel Joden in Europa; die werden soms verjaagd en opgejaagd, maar er was niet veel uitwisseling tussen beide groepen. Wat de Islamitische beschaving betreft: De mohammedanen hebben we natuurlijk lang als heidenen beschouwd, maar Triggershot sprak over een verre toekomst. Het lijkt mij niet ondenkbaar dat vanwege de influx in Nederland en andere Europese landen allicht een ‘Westerse Islam’ ontstaat die zich op den duur ook richt op de gedeelde aspecten van het Christendom en Islam; de gedeelde normen en waarden, et cetera. |