abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65561499
Als je alleen witte toetsen op een piano gebruikt zit je in C. Zit er een Bes (1 mol) ipv een B in dan zit je in F. Zit er ook een Es ipv een E (2 mollen) in dan zit je in Bes. Met nog een As erbij ipv een A zit je in Es. Elke mol erbij betekent voor de toonsoort een kwint omlaag. Oftewel: Friese Boeren Eten Alle Dagen Gort.
Andersom, met kruizen: Zit er een Fis ipv een F in dan zit je in G. Met een Cis erbij zit je in D. Elk kruis erbij betekent een kwint omhoog. Oftewel: Geef Die Aap Een Banaan, Frits!
  vrijdag 30 januari 2009 @ 11:59:46 #277
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_65561716
Tja, wat ik mer is dat ik de theorie al ken, maar de woorden gewoon niet. Ben nu gewoon weer even vanaf het begin aan het lezen. Maar ik kon in principe al gewoon m'n eigen akkoorden maken etc. Gaat alleen nog niet volgens intuitie, ik moet alles opschrijven vanuit de major scale.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_65567752
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 00:08 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Gewoon pentatonisch in Eb en F die m7 kan je in principe wegdenken, je kan ivm m7 wel arpeggios gebruiken als je daar al wat van snapt
Nee snap niet echt wat je met appergios bedoelt, gewone snaren aanslaan onder de akkoorden en vingerzetting soms een beetje veranderd bijv. D-Dsus2-Dsus4 dat soort shit?
pi_65567819
I feel kinda Locrian today
pi_65567917
OK, ik weet zelf eigenlijk niet of ik het kan waar je het precies allemaal gebruikt en hoe .
Is dat nou gewoon een paar noten aanslaan van een akkoord?
pi_65567982
Zoals het er staat: afzonderlijke noten spelen van een akkoord ipv de noten tegelijk spelen
pi_65568320
Oh zo, nog niet geprobeerd, ik zal zo even kijken, of klinkt het makkelijker dan dat het is?
pi_65568574
En dus ook niet gewoon een akkoord-greep pakken en dan langzaam strummen, maar echt voor iedere noot van het akkoord apart je vinger neerzetten en de snaar aanslaan.

Maar kijk gewoon even op youtube voor een paar arpeggio-lesjes.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_65568644
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 15:09 schreef Gitaarmat het volgende:
Oh zo, nog niet geprobeerd, ik zal zo even kijken, of klinkt het makkelijker dan dat het is?
Ja, er gaat ontiegelijk veel werk inzitten om het snel en nauwkeurig te spelen:

vrijdag 30 januari 2009 @ 15:25:50 #285
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_65568972
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 15:15 schreef Jordy-B het volgende:
En dus ook niet gewoon een akkoord-greep pakken en dan langzaam strummen, maar echt voor iedere noot van het akkoord apart je vinger neerzetten en de snaar aanslaan.

Maar kijk gewoon even op youtube voor een paar arpeggio-lesjes.
Waarom zou je dat doen Ik bedoel dan het apart je vinger neerzetten, ik speel ze zelf - of probeer dat - bijvoorbeeld vaak op de up-strums te spelen. Daar zijn ze toch ook voor bedoeld?
pi_65569021
Ohkee nu weet ik iig wat arpeggio is, maar dat word niet veel gebruikt in de blues volgens mij?
pi_65569359
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 15:25 schreef kingmob het volgende:

[..]

Waarom zou je dat doen Ik bedoel dan het apart je vinger neerzetten, ik speel ze zelf - of probeer dat - bijvoorbeeld vaak op de up-strums te spelen. Daar zijn ze toch ook voor bedoeld?
omdat anders de snaren doorklinken en je een akkoord krijgt.

Het idee van een arpeggio is juist dat je een gebroken akkoord hebt. Dus losse noten ipv een akkoord.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 15:41:14 #288
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_65569484
hebben jullie ook wel ns dat jullie vingers af en toe te traag reageren?
Dasvidanja
pi_65569619
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 15:41 schreef Verluste het volgende:
Teveel drank op?
pi_65569657
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 15:27 schreef Gitaarmat het volgende:
Ohkee nu weet ik iig wat arpeggio is, maar dat word niet veel gebruikt in de blues volgens mij?
Je komt het inderdaad niet veel tegen in de wat meer traditionele blues, maar dat weerhoudt je natuurlijk niet om het toe te passen in blues. Arpeggio's passen prima in bluesmuziek.
pi_65569679
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 15:41 schreef Verluste het volgende:
Als ik koude poten heb ja.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 15:48:36 #292
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_65569757
Toch maar weer die vent van die Justin >_>
Moet je maar even lezen.

http://justinguitar.com/en/AR-001-Major7arp.php
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_65570560
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 15:27 schreef Gitaarmat het volgende:
Tuurlijk wel.
Het is niet iets stijlafhankelijks ofzo. Een arpeggio is gewoon een moeilijk woord voor iets heel basics. Pak een willekeurig akkoord, sla daar 1 willekeurige snaar van aan, sla daarna nog een snaar aan, evt nog een, en voila, een arpeggio. Vooral niet te moeilijk denken want dat is het niet.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 17:10:02 #294
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_65572658
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 15:37 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

omdat anders de snaren doorklinken en je een akkoord krijgt.

Het idee van een arpeggio is juist dat je een gebroken akkoord hebt. Dus losse noten ipv een akkoord.
Bij mij klinken de snaren niet door als ik het akkoord pak hoor? Ja behalve als ik eerst strum en dan een paar accenten erin stop, maar dan is dat juist de bedoeling. En als je het dan wilt breken kan je altijd nog palm-muting gebruiken, lijkt me veel makkelijker?
pi_65572984
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 17:10 schreef kingmob het volgende:

[..]

Bij mij klinken de snaren niet door als ik het akkoord pak hoor?
Hmmm, of je hebt dan hele oude snaren, of je slaat ze niet goed aan
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 17:10 schreef kingmob het volgende:
En als je het dan wilt breken kan je altijd nog palm-muting gebruiken, lijkt me veel makkelijker?
Lijkt mij juist veel moeilijker, vooral als je de arp's iets sneller wilt gaan spelen, moet je tussen 2 opeenvolgende noten steeds snel met je palm de snaren muten. Dan is het toch veel handiger om gewoon je vingers op te tillen?
  vrijdag 30 januari 2009 @ 17:26:25 #296
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_65573145
Volgens mij snap ik er niks van
Ik heb het voor de duidelijkheid dus niet over 1 of andere toonladder die je speelt ofzo, maar gewoon ipv je Am oid strummen, alle of enkele snaren spelen. Dan ga je toch niet iedere snaar afzonderlijk pakken, maar zet je je hand meteen goed?
pi_65573337
Ja ok, maar arpeggio's worden meestal niet zo gespeeld, omdat je het op die manier niet snel kunt spelen. Dan klinkt het op een gegeven moment als een rommel. Figuren als hieronder kun je razendsnel spelen + dat je meer noten aanslaat. Maar daarvoor moet je je verdiepen in de techniek zoals het 'rollen' met je fretting hand.

1
2
3
4
5
6
7
Am Arpeggio:
E:--------------5-8-5--------------|
B:------------5-------5------------|
G:----------5-----------5----------|
D:--------7---------------7--------|
A:------7-------------------7------|
E:--5-8-----------------------8-5--|
  vrijdag 30 januari 2009 @ 17:35:24 #298
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_65573381
Ja, maar die kan je niet eens als akkoord pakken
pi_65573469
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 17:35 schreef kingmob het volgende:
Ja, maar die kan je niet eens als akkoord pakken
Het is gewoon een barré Am, met een paar extra noten.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 17:40:58 #300
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_65573533
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 17:38 schreef starla het volgende:

[..]

Het is gewoon een barré Am, met een paar extra noten.
Ja, maar zonder die extra noten vervalt de reden om hem vinger voor vinger te doen.
Zoals ik al zei, ik wil je best geloven, maar ik zie d elogica echt niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')