De majeur en normale (natuurlijke) mineurquote:Op woensdag 28 januari 2009 16:18 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
Nee..? Weet niet eens wat dat is/betekent.
Probeer erop te letten dat je je linkerduim in het midden tegen de achterkant van de hals houdt, je neemt dan vanzelf al een wat natuurlijkere houding aan. Niet te hard knijpen, de kracht komt het meest doordat je met de puntjes van je vingers duwt.quote:Op woensdag 28 januari 2009 23:15 schreef dill het volgende:
Nou, ik ben inmiddels begonnen met de akkoorden.
Ik heb alleen echt pijn in mn vingers zegKrijg de goede tonen er echt nog niet uit... dan raakt mn ene vinger weer een andere snaar enzo. Pfff, en dan mag je handpalm ook nog niet de hals raken. Ik krijg t niet voor elkaar.
Maar het is dus de bedoeling dat als je met je vingers kracht op de snaren zet je met je elleboog tegengewicht geeft neem ik aan? Als je begrijpt wat ik bedoel.
En bij akkoord A krijg ik echt heel lastig mijn 3 vingers op die tweede fred, dan raak ik elke keer een andere snaar.
Soleren over akkoord wisselingen. + Arpeggio's.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:12 schreef Gitaarmat het volgende:
Ik ben op dit moment nog steeds bezig met majeur/mineur pentatonisch maar wil wel graag verder nu. Aangezien ik een poosje geen les heb, weet iemand iets? een nieuwe toonladder ofzow?
Ik zal het eens gaan proberen.quote:Op donderdag 29 januari 2009 00:05 schreef M4a1 het volgende:
[..]
Probeer erop te letten dat je je linkerduim in het midden tegen de achterkant van de hals houdt, je neemt dan vanzelf al een wat natuurlijkere houding aan. Niet te hard knijpen, de kracht komt het meest doordat je met de puntjes van je vingers duwt.
bij het A akkoord kan je als je vingers niet onder elkaar passen, ze een beetje over elkaar heen leggen, bijvoorbeeld zodat je wijsvinger bijna de eerste fret raakt, je middelvinger in het midden zit, en je ringvinger bijna tegen de derde fret aan. Je hand/pols wat schuiner of rechter draaien ten opzichte van de hals kan hier ook bij helpen; de palm van je hand hoeft niet per sé steeds parallel te lopen aan de hals! Probeer een beetje te friemelen en draaien tot het een beetje gemakkelijk ligt, en laat de grip dan los en pak hem nog eens zo vast. Paar keer oefenen, en pappa's got a brand new chord
Dat heeft iedereen in het begin, mijn vingers lagen helemaal open na de eerste week niet opgeven komt goed. Succesquote:Op donderdag 29 januari 2009 11:00 schreef dill het volgende:
[..]
Ik zal het eens gaan proberen.
Maar dat wordt echt heel veel oefenen, dat heb ik wel gemerkt. Die hand van mij weet echt nog niet hoe hij zich moet houden/bewegen en dergelijke.
En het kan niet zo zijn dat de snaren te strak gesapnnen zijn toch? Ik moet ze voor mijn gevoel namelijk echt heel hard indrukken wil ik een mooie klank eruit krijgen. Maar goed, de snaren zijn wel goed gestemd dus dan kan ik ze niet losser doen natuurlijk. Oefenen, oefenen, oefenen
Ja precies, zeker bij die A is dat echt niet te doen. Ik ben al blij als ik uberhaupt mijn 3 vingers binnen die 2e fret krijgquote:Op donderdag 29 januari 2009 11:04 schreef Jordy-B het volgende:
Het is belangrijk dat je de snaar zo dicht mogelijk achter de fret aandrukt. Hoe dichter je achter de fret zit (niet op de fret, maar er nog wel achter blijven), des te beter de klank zal zijn. Je hoeft dan ook minder druk te zetten. Probleem is dat dit niet altijd mogelijk is om al je vingers vlak achter de fret te plaatsen, zoals dus bij een A-akkoord.
Bedoel je gewoon meegaan in de toonsoort, dus als er A gespeeld wordt iets in A en als het akkoord D gepakt wordt iets in D?quote:Op donderdag 29 januari 2009 00:12 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Soleren over akkoord wisselingen. + Arpeggio's.
Er gaat wel wat oefening inzitten voordat je genoeg bereik hebt op de hals... Ik zal je wel een beetje moeten teleurstellen door te zeggen dat een stap van 7e naar 10e fret niet zo groot is. Voor veel toonladders zal je nog een fret verder moeten en dat op het begin van de nek (dus aan de kant van de kop). Dus bijvoorbeeld van 1e naar 5e fret.quote:Op donderdag 29 januari 2009 11:26 schreef dill het volgende:
[..]
Ja precies, zeker bij die A is dat echt niet te doen. Ik ben al blij als ik uberhaupt mijn 3 vingers binnen die 2e fret krijg
En wat ik ook heel lastig vind is dat ik mijn wijsvinger en pink niet zo heel ver uit elkaar krijg. Bij Seven nation army is het bijvoorbeeld makkelijk om die 7 - 7 - 10 - 7 te kunnen doen zonder je wijsvinger te verplaatsen maar ik haal die 10 niet met mn pink als ik mn wijsvinger bij de 7 hou helaas.
Ja, als je een blues nummertje in Amineur hebt, kun je bijvoorbeeld pentatonische mineur of blues erover spelen.quote:Op donderdag 29 januari 2009 13:54 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
Bedoel je gewoon meegaan in de toonsoort, dus als er A gespeeld wordt iets in A en als het akkoord D gepakt wordt iets in D?
Nee ik bedoel, net zoals je in Jazz doet, over de akkoorden heen spelen.quote:Op donderdag 29 januari 2009 16:10 schreef starla het volgende:
[..]
Ja, als je een blues nummertje in Amineur hebt, kun je bijvoorbeeld pentatonische mineur of blues erover spelen.
Dat lijkt me toch niet iets wat je iemand wilt adviseren die net de pentatonische laddertjes heeft geleerdquote:Op donderdag 29 januari 2009 17:12 schreef GoodGawd het volgende:
Nee ik bedoel, net zoals je in Jazz doet, over de akkoorden heen spelen.
Ouch.quote:Op donderdag 29 januari 2009 17:46 schreef starla het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch niet iets wat je iemand wilt adviseren die net de pentatonische laddertjes heeft geleerd![]()
Die kan het beste beginnen met die laddertjes ook toe te passen, het beste in bluesvorm waarbij je dus niet elk akkoord of elke maat hoeft te wisselen van toonladder. Daarbij zei hij dat hij niet eens wist wat ionisch en aeolisch betekende. Eerst dus de modi leren, incluis alternatieven zoals bebop + jazzprogressions, alvorens je te wagen aan jazz. Of niet soms?
Ik ben ongeveer zover: Robben Ford Bluesje .quote:Op donderdag 29 januari 2009 17:46 schreef starla het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch niet iets wat je iemand wilt adviseren die net de pentatonische laddertjes heeft geleerd![]()
Die kan het beste beginnen met die laddertjes ook toe te passen, het beste in bluesvorm waarbij je dus niet elk akkoord of elke maat hoeft te wisselen van toonladder. Daarbij zei hij dat hij niet eens wist wat ionisch en aeolisch betekende. Eerst dus de modi leren, incluis alternatieven zoals bebop + jazzprogressions, alvorens je te wagen aan jazz. Of niet soms?
Klinkt lekker!quote:Op donderdag 29 januari 2009 18:03 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
Ik ben ongeveer zover: Robben Ford Bluesje .
Daarom zou ik me daar ook nog niet mee bezighouden.quote:Op donderdag 29 januari 2009 18:03 schreef Gitaarmat het volgende:
Om je even een indruk te geven, dat soleren in Ebm7 en Fm7 waar GoodGawd het over heeft begrijp ik nog niet echt
Haha, bekende backing track, daar heb ik ook vaak overheen gejamd!quote:Op donderdag 29 januari 2009 18:03 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
Om je even een indruk te geven, dat soleren in Ebm7 en Fm7 waar GoodGawd het over heeft begrijp ik nog niet echt
Net de pentatonische ladder kan? Hij weet toch alle posities voor elke toonsoor. Het enige wat hij bij die jazz dingen moet doen is die pentatonisch ladder ook spelen maar dan gewoon even veranderen van toon waarin je die ladder speelt, als ie een beetje muzikaal is of de akkoorden lijn weet van het nummer dan komt ie er zo uit.quote:Op donderdag 29 januari 2009 17:46 schreef starla het volgende:
[..]
Gewoon pentatonisch in Eb en F die m7 kan je in principe wegdenken, je kan ivm m7 wel arpeggios gebruiken als je daar al wat van snaptquote:Op donderdag 29 januari 2009 18:03 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt, maar zo werkt jazz niet. Je kunt niet zomaar pentatonische laddertje spelen over een akkoord ook al zit je in dezelfde toonsoort. Daarbij komen toch echt de modi om de hoek kijken. Jij vindt ze misschien niet interessant, maar belangrijk zijn ze wel. Voorbeeldje: standaard ii V I progressie in C, je hebt dan Cmaj7, G7 en Dm7. Over Cmaj7 kun je bijvoorbeeld lydisch spelen maar ook gewoon ionisch, een pentatonische blues gaat superlelijk klinken omdat je met een A# zit ipv een B. Het volgende akkoord is een G7, standaard is myxolydisch. je kunt vanwege de A# en mede vanwege de C# moeilijk weer een pentatonische blues spelen. Een Dm7 is wel suitable voor pentatonische blues. Met andere woorden, je moet switchen van toonladders (modi) of op jouw manier; de helft van een toonladder spelen, omdat het anders lelijk klinkt? Maar dat is mijn mening maarquote:Op vrijdag 30 januari 2009 00:06 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Net de pentatonische ladder kan? Hij weet toch alle posities voor elke toonsoor. Het enige wat hij bij die jazz dingen moet doen is die pentatonisch ladder ook spelen maar dan gewoon even veranderen van toon waarin je die ladder speelt, als ie een beetje muzikaal is of de akkoorden lijn weet van het nummer dan komt ie er zo uit.
Ik vind die modes niet eens zo heel interessant. Als je die pentatonische ladder op een gegeven moment heel goed blindelings kan toepassen, dan kom je er vanzelf achter welke tonen ook wel vet kunnen klinken als je die eraan toevoegd.
Maar dat is slechts mijn humble opinion.
Wat is je exacte vraag dan?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 07:16 schreef kingmob het volgende:
Kan bijvoorbeeld nooit een goeie uitleg over de 'key of'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |