Het geen waar je even geen rekening mee houdt is dat we over het algemeen ouder worden. Het is zo dat de grootste babyboomers verdwenen zijn als wij de pensioenleeftijd opzoeken..quote:Op zondag 16 november 2008 11:52 schreef Innisdemon het volgende:
Poekieman, ik weet niet hoe oud jij bent, maar die vergrijzing waar jij het over hebt, is al lang en breed voorbij als het merendeel van de FOkforum users met pensioen gat.
Daarnaast: Economie werkt alleen op basis van vertrouwen. Hoe vaker en meer kranten gaan janken over consumentenvertrouwen en recessie, hoe sneller het gebeurt. Self-fullfilling prophecy dus.
Al ga ik er wel van uit dat ik langer moet werken dan de pensioengerechtigde nuquote:Op zondag 16 november 2008 11:58 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het geen waar je even geen rekening mee houdt is dat we over het algemeen ouder worden. Het is zo dat de grootste babyboomers verdwenen zijn als wij de pensioenleeftijd opzoeken..
Ik ben dan ook niet echt bang voor mn pensioen
Hoeveel heb jij dan elke maand apart gezet voor je pensioen? Waarschijnlijk kan niet iedereen zich dat permitteren helaas.quote:Op zondag 16 november 2008 12:09 schreef SeLang het volgende:
Ik heb zelf jaren geleden m'n hele pensioen al afgeschreven. Als ik er ooit nog een paar centen van ga zien dan is dat meegenomen, maar ik reken er niet op dat ik iets krijg.
Je kunt het beste zelf een potje opbouwen dat je in eigen beheer hebt en niet hoeft te delen met babyboomers. Natuurlijk kan de overheid allerlei wetten veranderen, maar jij hebt dan zelf de mogelijkheid om evt te emigreren en je potje mee te nemen. Dat kun je helaas niet met je 'echte' pensioen omdat je dat niet zelf in beheer hebt. Je bent daarmee aan de overheid overgeleverd.
De meeste Fok!ers zijn nog behoorlijk jong en hebben dus nog tijd genoeg om hun lot in eigen hand te nemen. Ik zou iedereen aanraden om dat dan ook te doen. Btw: de huidige deflatoire depressie werkt enorm in je voordeel, want door straks tegen afbraakprijzen aandelen te kopen pwn je babyboomers die gedwongen worden om hun veel te duur gekochte aandelen te cashen.
Even een heel eenvoudig voorbeeldje:quote:Op zondag 16 november 2008 12:15 schreef kut_klo0n het volgende:
[..]
Hoeveel heb jij dan elke maand apart gezet voor je pensioen? Waarschijnlijk kan niet iedereen zich dat permitteren helaas.
Een goed verhaal en hierin heb je groot gelijk.quote:Op zondag 16 november 2008 12:09 schreef SeLang het volgende:
Ik heb zelf jaren geleden m'n hele pensioen al afgeschreven. Als ik er ooit nog een paar centen van ga zien dan is dat meegenomen, maar ik reken er niet op dat ik iets krijg.
Je kunt het beste zelf een potje opbouwen dat je in eigen beheer hebt en niet hoeft te delen met babyboomers. Natuurlijk kan de overheid allerlei wetten veranderen, maar jij hebt dan zelf de mogelijkheid om evt te emigreren en je potje mee te nemen. Dat kun je helaas niet met je 'echte' pensioen omdat je dat niet zelf in beheer hebt. Je bent daarmee aan de overheid overgeleverd.
De meeste Fok!ers zijn nog behoorlijk jong en hebben dus nog tijd genoeg om hun lot in eigen hand te nemen. Ik zou iedereen aanraden om dat dan ook te doen. Btw: de huidige deflatoire depressie werkt enorm in je voordeel, want door straks tegen afbraakprijzen aandelen te kopen pwn je babyboomers die gedwongen worden om hun veel te duur gekochte aandelen te cashen.
Ik ben van na de babyboom. De piek van de vergrijzing zit rond de 2035 en zal dan - zeker financieel - ondragelijk zijn. En de de vergrijzing is na die piek niet meteen voorbij. Die neemt daarna heel geleidelijk weer af. Zolang het geboortecijfer zo laag blijft als nu blijven 'we' vergrijsd.quote:Op zondag 16 november 2008 11:52 schreef Innisdemon het volgende:
Poekieman, ik weet niet hoe oud jij bent, maar die vergrijzing waar jij het over hebt, is al lang en breed voorbij als het merendeel van de FOkforum users met pensioen gat.
Daarnaast: Economie werkt alleen op basis van vertrouwen. Hoe vaker en meer kranten gaan janken over consumentenvertrouwen en recessie, hoe sneller het gebeurt. Self-fullfilling prophecy dus.
Alles goed en aardig, maar er zitten denk ik wat meer haken en ogen aan.....quote:Op zondag 16 november 2008 12:42 schreef SeLang het volgende:
[..]
Even een heel eenvoudig voorbeeldje:
Stel, je salaris stijgt niet in reeele termen (alleen met de inflatie mee)
Stel, je kunt gemiddeld op lange termijn jaarlijks 5% rendement maken boven het inflatieniveau...
(gemiddelde van de aandelenmarkt is 7% over de afgelopen eeuw. Haal daar nog even vermogensbelasting en dividendbelasting vanaf, dan is 5% is een aardige schatting).
Stel, je haalt in de toekomst ook 5% reeel rendement op deze spaarpot als je met pensioen bent en hiervan ga je leven, zonder de pot zelf op te maken...
Je moet dan de komende 40 jaar ongeveer 16% van je salaris apart zetten om het zelfde inkomen te houden (reken maar na)
Als je geen 5% maar 6% kunt halen dan is het 10% van je salaris
Als je maar 4% kunt halen dan is het 25% van je salaris.
En dan ga ik er dus vanuit dat je je spaarpot zelf niet leegeet he. Aangezien je toch niet ouder gaat worden dan 120jr kun je die spaarpot zelf ook nog langzaam leegeten. Dan hoef je nog minder te sparen (of je kunt na je pensioen ruimer leven).
Je kunt natuurlijk ook (veel) meer apart zetten en dan (veel) vroeger stoppen met werken. Of een lager inkomen accepteren als je met pensioen bent. Het beste kun je zelf even gaan spelen met excel om een gevoel ervoor te krijgen.
Je moet als pensioenfonds een reddingsplan maken wat goedkeuring nodig heeft van DNB. Dit betekent een pakket maatregelen waarbij op termijn de dekkingsgraad weer naar een aanvaardbaar niveau wordt gebracht.quote:Op zondag 16 november 2008 15:34 schreef Poekieman het volgende:
DNB grijpt in als de dekkingsgraad onder de 105% komt, maar wat betekent dat in de praktijk? Dat de pensioenfondsen hun aandelen verkopen moeten en staatsobligaties moeten kopen?
Hoe groot acht jij de kans dat binnen 5 jaar, de beurs weer op het niveau van zeg maar afgelopen december staat?quote:Op zondag 16 november 2008 15:34 schreef Poekieman het volgende:
DNB grijpt in als de dekkingsgraad onder de 105% komt, maar wat betekent dat in de praktijk? Dat de pensioenfondsen hun aandelen verkopen moeten en staatsobligaties moeten kopen?
Pensioenfondsen gaan uit van een rendement op aandelen van 7% ? M.a.w. als ze i.p.v. aandelen staatsoblis hebben moet de premie fors omhoog...
Ik las laatst een bericht dat DNB de pensioenfondsen wat meer tijd geeft om de dekkingsgraad weer op order te krijgen. Tsja, als de beurs blijft dalen is langere tijd alleen maar riskanter... Aan de andere kant daalt de beurs extra als pensioenfondsen grootschalig verkopen. Catch-22.
Geen idee. Normaal zou ik geneigd zijn te zeggen: vrij groot, maar de crises waar we nu inzitten, d.w.z. het (eindelijk) klappen v/d schulden bubble, is ook best groot. Er zijn in het verleden lange perioden geweest dat de beurs per saldo niets deed en je beter in staatsobligaties kon zitten. K/W verhoudingen lijken (leken voor de financials) laag, maar in een depressie gaan de winsten uiteraard ook dik omlaag - en de K/W verhoudingen doorgaans nog meer.quote:Op zondag 16 november 2008 15:48 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hoe groot acht jij de kans dat binnen 5 jaar, de beurs weer op het niveau van zeg maar afgelopen december staat?
Same .. na m'n studie zo spoedig mogelijk kunnen rentenieren ipv slaaf zijn van de maatschappij.quote:Op zondag 16 november 2008 23:50 schreef merry77 het volgende:
ik doe wel mee aan collectief pensioen maar heb een lijfrente polis sinds 2001 waar ik ieder jaar de gestorte premiekosten van de belasting aftrek (want ik kan aantonen dat ik een pensioengat heb). Ik verwacht dat inderdaad het pensioen wat je collectief niet zo veel zal zijn. Als ik het gestorte geld eruit terug krijg met licht rendement dan is dat mooi (uitgestelde belasting).
Maar wil je een beetje normaal blijven leven zal je zoals al genoemd moeten opbouwen:
- spaargeld
- waarde van eigen woning is een optie
- aanvullend pensioen (niet collectief)
en dat doe ik dus. Want ik zie mijn leven als volgt:
25 jaar leren, 25 jaar werken, 25 jaar genieten en dan dood.
Ik ken al een behoorlijk aantal gevallen van kennissen, familie e.d. die niet ouder dan 65 geworden zijn. En ik wil niet sparen om straks te kunnen leven. Ik wil genoeg sparen om straks te kunnen leven tot 100 jaar, maar als ik dat niet haal toch geleefd kunnen hebben.
Tja en daardoor klopt het systeem niet, 25 jaar leren en je kost dan dus geld, 25 draag je wat bij en daarna 25 weer geld kosten...quote:Op zondag 16 november 2008 23:50 schreef merry77 het volgende:
ik doe wel mee aan collectief pensioen maar heb een lijfrente polis sinds 2001 waar ik ieder jaar de gestorte premiekosten van de belasting aftrek (want ik kan aantonen dat ik een pensioengat heb). Ik verwacht dat inderdaad het pensioen wat je collectief niet zo veel zal zijn. Als ik het gestorte geld eruit terug krijg met licht rendement dan is dat mooi (uitgestelde belasting).
Maar wil je een beetje normaal blijven leven zal je zoals al genoemd moeten opbouwen:
- spaargeld
- waarde van eigen woning is een optie
- aanvullend pensioen (niet collectief)
en dat doe ik dus. Want ik zie mijn leven als volgt:
25 jaar leren, 25 jaar werken, 25 jaar genieten en dan dood.
Ik ken al een behoorlijk aantal gevallen van kennissen, familie e.d. die niet ouder dan 65 geworden zijn. En ik wil niet sparen om straks te kunnen leven. Ik wil genoeg sparen om straks te kunnen leven tot 100 jaar, maar als ik dat niet haal toch geleefd kunnen hebben.
Ik ben voorstander van tot 40 jaar werken.quote:Op maandag 17 november 2008 10:50 schreef Sjabba het volgende:
Ik ben voorstander van 40 jaar werken
quote:Op maandag 17 november 2008 10:50 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Tja en daardoor klopt het systeem niet, 25 jaar leren en je kost dan dus geld, 25 draag je wat bij en daarna 25 weer geld kosten...
Ik ben voorstander van 40 jaar werken en daarna pensioen ongeacht de leeftijd, maak je die 40 jaar niet vol dan geen pensioen. (bv een dure jongen die tot zijn 30ste naar school gaat verdient daarna genoeg om zelf voor zijn oude dag te zorgen). Alleen op die manier kan je iets maken dat geen piramide is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |