Uiteraard is alleen "ik heb (iets of iemand) nodig" goed. "Ik ben nodig" kan alleen in de betekenis "men heeft me nodig", "ik ben (iets of iemand) nodig" is in geen geval goed.quote:Op donderdag 13 november 2008 23:41 schreef Palomar het volgende:
Ik weet niet zeker of dit topic hier goed staat, maar het leek me de beste plek (taal). In een zin twijfel ik wat het juiste taalgebruik is. Is het: "Ik ben nodig" of "Ik heb nodig"? Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik twijfel. Kan hier met Google ook geen sluitend antwoord op vinden.
Weet iemand dit? Graag met bron
Nu ik het zo lees klinkt jouw uitleg idd heel aannemelijkquote:Op donderdag 13 november 2008 23:53 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Uiteraard is alleen "ik heb (iets of iemand) nodig" goed. "Ik ben nodig" kan alleen in de betekenis "men heeft me nodig", "ik ben (iets of iemand) nodig" is in geen geval goed.
Met bron? Voor zoiets elementairs ga ik toch zeker geen bron zoeken?
Ach...als maar genoeg mensen het gebruiken, wordt het vanzelf correct taalgebruik.quote:
quote:Op vrijdag 14 november 2008 09:19 schreef Copycat het volgende:
Ik ben nodig toe aan een nieuwe winterjas.
Oh My Freakin' God. En daarvoor kick je dit topic? Die enkele keer dat je iets post op het forum?quote:Op dinsdag 7 april 2009 05:38 schreef DeLauwe het volgende:
ben nodig toe aan verwijst naar toe wezen/toe zijn aan...dus heeft met dit hele gebeuren iig nix te maken........dus blyft de discussie ......
Iets met 'lieve heer' en 'kostgangers'.quote:Op dinsdag 7 april 2009 09:26 schreef Copycat het volgende:
[..]
Oh My Freakin' God. En daarvoor kick je dit topic? Die enkele keer dat je iets post op het forum?Je registreert je er zelfs voor
.
wat maakt het uit? ik denk dat de dame achter de kassa in de supermarkt je heus wel begrijpt en bij god, al zeg je het verkeerd, kan jou het schelen! morgen is iedereen je al vergeten.quote:ik ben/heb nodig een euthansasiepil
Gelukkig is niet iedereen zo onverschillig.quote:Op maandag 13 april 2009 03:10 schreef herzberg het volgende:
wat maakt het uit? ik denk dat de dame achter de kassa in de supermarkt je heus wel begrijpt en bij god, al zeg je het verkeerd, kan jou het schelen! morgen is iedereen je al vergeten.
Teneinde een eenzaam heengaan nog enige glans te verschaffen.quote:Op maandag 13 april 2009 19:26 schreef Leviwosc het volgende:
[..]
Gelukkig is niet iedereen zo onverschillig.
Trachten correct te spreken of te schrijven is een vorm van respect naar respectievelijk de luisteraar of de lezer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |