abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 november 2008 @ 18:26:29 #1
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_63197261
Vorige week donderdag heb ik een epileptische aanval gehad en ben daarbij flink hard op de grond gevallen, gevolg: een schedelbasisfractuur en een scheur in m'n trommelvlies.
Heb ook t/m. maandag in het ziekenhuis gelegen hiervoor.

Opzich gaat het inmiddels wel weer goed met me maar ik vroeg me toch nog wa dingetjes af, zijn er hier ook mensen met ervaring met een schedelbasisfractuur?
Ik ruik dingen namelijk nu anders, eten smaakt anders en gezichten zien er naar mijn idee anders uit..
Ik vraag me vooral af of m'n oude geur- en smaaksensatie nog terug gaat komen of niet.
pi_63197295
Je hebt perosmie, doordat je nervus olfactorius is aangetast.
Ja, die met de ballen in de bek.
  donderdag 13 november 2008 @ 18:34:30 #3
45 SiGNe
pi_63197419
Zo te lezen kan dat wel kloppen ja.. hoop wel dat 't allemaal weer goed komt want sommige dingen die ik eerst lekker vond smaken me ook niet meer zo goed, rum-cola bijvoorbeeld..

Had gister ook al een pan met vlees laten aanbranden, kwam ik ook pas achter toen het brandalarm afging
pi_63197437
Zo, dat moet een angstige ervaring zijn geweest. Gelukkig geen ervaring mee. Ik zou deze dingen wel even noemen bij je neuroloog.

Bij een schedelbasisfractuur kan de n. olfactorius (reukzenuw) beschadigd raken omdat de fila olfactoria door de voorste schedelbasis loopt. Volgens mijn leerboek Neurologie (Hijdra A, Koudstaal PJ, Roos RAC. Neurologie. 3 ed. Maarsen: Elsevier Gezondheidszorg; 2003.) herstelt de reuk zich over het algemeen niet, maar of veranderingen in reuk herstellen, kan ik zo snel niet vinden.

Cognitieve stoornissen, zoals die gezichtsherkenning, kunnen enkele weken tot maanden blijven bestaan, lees ik.

Nogmaals, neem contact op met je neuroloog.

[ Bericht 4% gewijzigd door dotKoen op 13-11-2008 19:26:58 ]
  donderdag 13 november 2008 @ 18:39:45 #5
45 SiGNe
pi_63197523
Over 2 weken heb ik weer een afspraak met de neuroloog, krijg dan ook meteen een MRI scan en een E.E.G.
pi_63197996
quote:
Op donderdag 13 november 2008 18:34 schreef SiGNe het volgende:
Zo te lezen kan dat wel kloppen ja.. hoop wel dat 't allemaal weer goed komt want sommige dingen die ik eerst lekker vond smaken me ook niet meer zo goed, rum-cola bijvoorbeeld..
Altijd goed om met hersenschudding gelijk te beginnen met een katertje (y) respect

OT: veel beterschap iig
I'm not the man you think I am!
pi_63198365
Is dat dan een basisfractuur in je schedel, of een fractuur in je schedelbasis?
pi_63198450
quote:
Op donderdag 13 november 2008 19:12 schreef mcDavid het volgende:
Is dat dan een basisfractuur in je schedel, of een fractuur in je schedelbasis?
Het laatste, anders was het een 'schedel basisfractuur' geweest.
  donderdag 13 november 2008 @ 21:34:28 #9
195113 Pyjama
Gestreept, niet gestipt
pi_63202742
Zelf geen ervaring met schedelbasisfractuur, gelukkig. Wel met epilepsie (ook pas op latere leeftijd). Was een grote schok zeker, om opeens epilepsie te hebben?
Toeval is toeval
pi_63202830
quote:
Op donderdag 13 november 2008 21:34 schreef Pyjama het volgende:
Zelf geen ervaring met schedelbasisfractuur, gelukkig. Wel met epilepsie (ook pas op latere leeftijd). Was een grote schok zeker, om opeens epilepsie te hebben?
Okay, ik hou niet van leedvermaak, maar als je zelf al begint met dat het vast een grote schok was dat hij epilepsie heeft, dan ligt het er erg bovenop
  donderdag 13 november 2008 @ 21:51:15 #11
45 SiGNe
pi_63203538
quote:
Op donderdag 13 november 2008 21:34 schreef Pyjama het volgende:
Ik had er nog nooit eerder last van gehad en eerlijk gezegd kan ik me er ook helemaal niets meer van herinneren, alleen dat er opeens 3 ambulancebroeders om me heen stonden, dat was 20 minuten later,
  donderdag 13 november 2008 @ 22:05:28 #12
195113 Pyjama
Gestreept, niet gestipt
pi_63204219
quote:
Op donderdag 13 november 2008 21:36 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Okay, ik hou niet van leedvermaak, maar als je zelf al begint met dat het vast een grote schok was dat hij epilepsie heeft, dan ligt het er erg bovenop
Ik had ook een schokkende gebeurtenis of een enorme klap kunnen zeggen, das al even dubbelzinnig.

Maar over het algemeen is het ook gewoon nogal een ingrijpende gebeurtenis. Het kan zijn dat je heel je leven om moet gooien, je mag niet meer autorijden, hobby's als zwemmen/klimmen/parachutespringen (oke die laatste is wat zeldzamer ) zitten er vaak niet meer in. En wat dacht je van werk? Als bouwvakker kun je niet meer aan de slag, chirurg is ook not done, net als glazenwasser of bijvoorbeeld een beroep waarbij je met gevaarlijke stoffen moet werken.
Als je veel aanvallen hebt mag je niet eens meer fietsen. Zelfs het oversteken van een weg kan gevaarlijk zijn, net als alleen in bad gaan of zelfs maar een trap oplopen.
En dat terwijl je het grootste deel van de tijd gewoon in orde bent.

Maarja, dat is hoe ik het ervaar, en hoe ik het ook meegekregen heb van mijn arts (net als TS ongetwijfeld).
Toeval is toeval
  donderdag 13 november 2008 @ 22:23:09 #13
11102 knep
Mountainfreak
pi_63204987
Herkenbaar dit, ik heb, bij een ongelukkige val achterover begin oktober, ook een schedelbasisfractuur opgelopen inclusief een bloeding in de hersenen. Dit vereiste een spoedoperatie en ben daarna 2 weken kunstmatig in coma gehouden vanwege een te grote hersendruk.

Inmiddels gaat het weer door mijn goede conditie voorafgaand aan het ongeluk.
Alleen spierkracht en conditie zijn geminimaliseerd, maar dat komt wel weer goed.

Blijvend lijkt echter wel het totale gebrek aan reukvermogen te zijn, de kans is groot dat de zenuw afgescheurd is dan wel beschadigd is. Op 1 december heb ik een afspraak met een neuroloog voor o.a. een CT controle scan, misschien is het aardig als ik de dan verkregen, relevante informatie, hier post.
pi_63205711
quote:
Op donderdag 13 november 2008 18:35 schreef dotKoen het volgende:
Zo, dat moet een angstige ervaring zijn geweest. Gelukkig geen ervaring mee.
Neuh, als je valt en daardoor een schedelbasisfractuur krijgt dan ga ik uit van een "grand mal". De patient is dan compleet van de wereld voordat'ie valt. Niet echt een angstige ervaring.
pi_63206418
quote:
Op donderdag 13 november 2008 22:38 schreef Light het volgende:

[..]

Neuh, als je valt en daardoor een schedelbasisfractuur krijgt dan ga ik uit van een "grand mal". De patient is dan compleet van de wereld voordat'ie valt. Niet echt een angstige ervaring.
Geloof me, ik weet hoe een epileptische aanval werkt .

Het feit dat je met een schedelbasisfractuur in een ziekenhuis ligt en merkt dat je gezichten anders ervaart lijkt me wel angstig .
pi_63207135
Heb wel eens iemand aangetroffen die op de racefiets een epeleptische aanval kreeg en tot stilstand kwam en omkiepte. Ook een schedelbasis fracuur.

De fractuur zal wel helen. Ik zou meer oppassen voor je epeleptie en neurologische problemen.

Sterkte!
pi_63207431
quote:
Op donderdag 13 november 2008 22:55 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Geloof me, ik weet hoe een epileptische aanval werkt .
Ik ook.
quote:
Het feit dat je met een schedelbasisfractuur in een ziekenhuis ligt en merkt dat je gezichten anders ervaart lijkt me wel angstig .
Dat lijkt me ook
  vrijdag 14 november 2008 @ 01:16:53 #18
45 SiGNe
pi_63210225
Viel eigenlijkwel mee, van de epileptische aanval heb ik zelf helemaal niets meegekregen, reageerde misschien zelfs iets te lakoniek in het ziekenhuis, vond het allemaal vrij veel ophef.
Ik werd de eerste dag bijvoorbeeld elk uur wakker gemaakt en moest dan een paar testjes doen (oa. in een lampje kijken en zeggen welke dag het was en vertellen waar ik was), ik vond dat allemaal veel gedoe..zoveel was er in mijn opzicht tenslotte niet gebeurd.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zondag 16 november 2008 @ 12:14:47 #19
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_63258727
Van een epileptische aanval herinner je je niets nee. (heb het zelf ook)
Was je zeker wel misselijk daarna? Of dat niet?
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
  zondag 16 november 2008 @ 13:58:58 #20
45 SiGNe
pi_63261353
Nee, ook niet misselijk..of tenminste.. niet dat ik weet.
Maar opzich ben ik dat ook wel gewend, ik heb ook de ziekte van crohn (chronische darmontsteking) dus kotsen kost me geen moeite meer en krijg ik ook geen misselijk gevoel meer door.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')