abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63185993
Even een vraag aan de handige klussers: wij willen deze spoelbak (IKEA):

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S69847478

Het materiaal is keramiek. De vraag is: zou het mogelijk zijn om hier een gat in te (laten) boren van 32mm doorsnee voor een extra kraan (Quooker)? En zo ja, waar kan ik dat laten doen/welk materiaal heb ik daarvoor nodig?
pi_63186363
Als je daar geen ervaring mee hebt dan zeker niet zelf doen...het kan wel met speciaal gereedschap maar alleen al voor de aanschaf ben je meer kwijt dan dat je het laat doen. Was het een gaatje van een paar mm geweest dan kan het nog wel maar 32 mm is veel te veel.

Ja kan het vragen bij een glas of tegelzetter of als het in de buurt is een bedrijf dat natuursteen kan bewerken.
The best way to tune up a VW Golf is 9,8 m/s^2
pi_63186572
Ja kan wel
  donderdag 13 november 2008 @ 12:32:47 #4
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_63187308
ik denk ook dat je dat het beste kunt laten doen
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_63187558
quote:
Op donderdag 13 november 2008 11:53 schreef Rokossovski het volgende:

Ja kan het vragen bij een glas of tegelzetter of als het in de buurt is een bedrijf dat natuursteen kan bewerken.
Dat dus.

Die hebben vaak zo'n gatenboor met diamanttanden en andere speciale tools. Zelf doen is niet aan te raden.
Op maandag 14 september 2009 10:46 schreef Buschetta het volgende:
Oplosing is simpel.
Koop een paar kuikentjes. Als je er meer als 3 kapot kan stampen voor een groepje kleuters dan ben je een bikkel.
pi_63187741
Nee, ik wou me er ook eigenlijk niet zelf aan wagen.

Maar dus informeren bij een glas/tegel/natuursteenboer... Ga ik dat eens doen.

Verder iemand nog tips? Of weet iemand mss een bedrijf in omgeving Eindhoven die dit wel zouden kunnen?

[ Bericht 28% gewijzigd door PiperMaru op 13-11-2008 12:56:18 ]
pi_63189088
kijk even in de catalogus bij de gamma of praxis , ze kunnen zo spoelbakken bestellen met 2 gaten
pi_63190061
quote:
Op donderdag 13 november 2008 13:40 schreef morpheus_at_work het volgende:
kijk even in de catalogus bij de gamma of praxis , ze kunnen zo spoelbakken bestellen met 2 gaten
Ik denk niet dat die compatibel zijn met een IKEA-keuken... deze sluit precies aan op de kastjes en de (afwijkende) diepte van het werkblad. Vandaar.

Edit: ik heb iemand gevonden die het zelf heeft gedaan.*klik*

Het kan dus sowieso Nu nog iemand vinden die het netjes kan.

[ Bericht 24% gewijzigd door PiperMaru op 13-11-2008 14:32:48 ]
pi_63190741
Je kunt idd zelf een gat krijgen in je wasbak, alleen niet door te boren, maar door het zagen van een rond gat.
Door middel van een ronde diamantzaag die gekoeld / gespoeld wordt met water zaag je langzaam een gat uit je keramiek / natuursteen / graniet

Kleine gaatjes (tot ca 12 mm) kun je zelf boren met een normale boormachine (niet de klopstand gebruiken) en zoiets:
http://www.gerritse.nl/To(...)tboor_met_reservoir/

Grotere gaten kun je alleen maar boren met professionele diamantgatzagen en bijhorende machines.
  donderdag 13 november 2008 @ 15:19:09 #10
67385 ROG
Go on, say it.
pi_63192066
Diamantboorsetje van InterDynamics aanschaffen, circa 70,- bij bijv. Tegelsnijders.nl

Met het grootste 12mm boortje 3 á 4 gaten naast elkaar boren (uit de vrije hand en een 2e persoon met een waterstraal sproeien/koelen want die zuignap is waardeloos op tegels is mijn ervaring) en daarna mooi rondmaken met een tegelvijl (bouwmarkt)?
Eventueel een los 32mm diamantboortje bestellen en zelf met de tuinslang koelen buiten, zou ook moeten werken.

Lijkt mij iig mooier worden dan het eruit tikken?
pi_63193071
quote:
Op donderdag 13 november 2008 15:19 schreef ROG het volgende:
Diamantboorsetje van InterDynamics aanschaffen, circa 70,- bij bijv. Tegelsnijders.nl

[ afbeelding ]

Met het grootste 12mm boortje 3 á 4 gaten naast elkaar boren (uit de vrije hand en een 2e persoon met een waterstraal sproeien/koelen want die zuignap is waardeloos op tegels is mijn ervaring) en daarna mooi rondmaken met een tegelvijl (bouwmarkt)?
Eventueel een los 32mm diamantboortje bestellen en zelf met de tuinslang koelen buiten, zou ook moeten werken.

Lijkt mij iig mooier worden dan het eruit tikken?
Goede tip van dat zelf uitvijlen
Ik betwijfel alleen of het kopen van een 32 mm diamantboor goedkoper is als het laten boren van één gat bij een professionele diamantboorbedrijf en/of een natuursteenboer
  donderdag 13 november 2008 @ 16:09:27 #12
149959 SQ
snelle trees
pi_63193750
waarom heeft iedereen het hier over professionele en hele dure apparaten?
Ik heb nog nooit in een wasbak gezaagd, maar we hebben de gaten in de muren voor de electra gewoon met een grote gatenboor aangepakt en dat ging prima.
Misschien is het bij een wasbak anders en heb je daar wel dure pro apparatuur voor nodig, dat weet ik niet. Kan iemand me daar over ophelderen?

-edit- gewoon zoiets dus:

http://www.toolsxl.nl/gat(...)cPath=1000_1025_1018
disclaimer
pi_63196075
Ze hebben bij de bouwmarkt ook goedkopere grote gatenboren voor in tegels.
Daar zou je het mee kunnen proberen. En als die te groot zijn. Gewoon met een tegelboortje een gat boren en deze groter maken met een tegelfiguurzaag en tegelvijl.
  donderdag 13 november 2008 @ 18:05:40 #14
67385 ROG
Go on, say it.
pi_63196837
quote:
Op donderdag 13 november 2008 16:09 schreef Stormqueen het volgende:
Ik heb nog nooit in een wasbak gezaagd, maar we hebben de gaten in de muren voor de electra gewoon met een grote gatenboor aangepakt en dat ging prima.
Misschien is het bij een wasbak anders en heb je daar wel dure pro apparatuur voor nodig, dat weet ik niet. Kan iemand me daar over ophelderen?

Keramiek en tegels zijn wat meer gevoellig voor breuk/barsten.
pi_63209677
En een klein gat boren en dan met een Dremel uitfrezen? Dremel heeft speciale freesjes voor tegels enzulks...
Bram! Boterham!
pi_63215518
quote:
Op donderdag 13 november 2008 16:09 schreef Stormqueen het volgende:

Het nadeel van keramiek is dat het enorm snel spintert. Zoals je bij jouw voorgestelde boor ziet, heeft deze hapjes in de boorkop (zogenaamd een gesegmenteerde kop) Zo'n kop is uitermate geschikt voor beton, baksteen en kalkzandsteen (het stof kan door de openingen makkelijk worden afgevoerd)
Als je deze boorkop op een tegel of ander keramiek zet, springen de splinters ervanaf, want iedere keer happen die boortandjes in je glazuur.

Daarom heb je ook verschillende slijpschijven voor betontegels en badkamertegels
  vrijdag 14 november 2008 @ 11:15:17 #17
149959 SQ
snelle trees
pi_63215650
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 11:11 schreef Gurb het volgende:

[..]

Het nadeel van keramiek is dat het enorm snel spintert. Zoals je bij jouw voorgestelde boor ziet, heeft deze hapjes in de boorkop (zogenaamd een gesegmenteerde kop) Zo'n kop is uitermate geschikt voor beton, baksteen en kalkzandsteen (het stof kan door de openingen makkelijk worden afgevoerd)
Als je deze boorkop op een tegel of ander keramiek zet, springen de splinters ervanaf, want iedere keer happen die boortandjes in je glazuur.

Daarom heb je ook verschillende slijpschijven voor betontegels en badkamertegels
Deze zou speciaal voor keramiek en tegels moeten zijn
disclaimer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')