abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63170135
ik zit met het volgende, zeer aparte, probleem:

de netwerkopstelling is als volgt:
modem (eurodocsis, zwarte) voor casema midi -> sitecom DC-202v5 (firmware: R1.97e4) -> pc's/switches

er hangen totaal ~10 pc's achter

deze setup heeft ruim 2 jaar goed gedraaid.. echter kon er vrijdag spontaan geen mail meer verzonden worden..
ik kan geen telnet sessie opstarten (poort 25) naar smtp.casema.nl

als ik echter de router (sitecom) er tussen uithaal en een laptop direct op de modem hang kan ik dit WEL doen en kan ik dus ook verzenden..

ik heb het volgende geprobeerd:
alleen de laptop op de router -> geen smtp server
laptop direct achter modem (zonder router) -> wel smtp server
laptop achter de router (die een hard reset heeft gehad) -> geen smtp server
router firmware geupgrade (van R1.97.a11 naar bovenstaande versie)

ik heb ook mijn eigen smtp server geprobeerd en die kan ik achter de router ook niet benaderen
casema zegt dat er niks aan de hand is van hun kant en ze weten dat we router gebruiken en zeggen dat het gewoon moet werken.

dus om de een of andere reden blokkeert de router nu bijna een week uitgaand email verkeer
echter wordt het niet opgelost door een hard reset..
de standaard MTU waarde heb ik naar beneden bijgesteld (volgens mij naar de 1400, kan ook 1500 zijn)

iemand een idee?
  woensdag 12 november 2008 @ 21:19:29 #2
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_63171876
poortinstellingen bij ISP al opgevraagd? Mogelijk zijn die veranderd. Daarnaast is het natuurlijk Ziggo geworden, maar dat zou verder niet al te veel uit hoeven te maken (najah, @home had ook een minimale aanpassing aangekondigd en doorgevoerd)
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_63172313
quote:
Op woensdag 12 november 2008 21:19 schreef Skull-splitter het volgende:
poortinstellingen bij ISP al opgevraagd? Mogelijk zijn die veranderd. Daarnaast is het natuurlijk Ziggo geworden, maar dat zou verder niet al te veel uit hoeven te maken (najah, @home had ook een minimale aanpassing aangekondigd en doorgevoerd)
nope, maar casema zegt dat gewoon het invoeren van smtp.casema.nl in outlook zou moeten werken... (wat ook zo is als ik de pc maar aansluit op de modem en niet de router er tussen hang)
want alles werkt als de router er maar tussen uit is...
pi_63177435
quote:
Op woensdag 12 november 2008 21:19 schreef Skull-splitter het volgende:
poortinstellingen bij ISP al opgevraagd? Mogelijk zijn die veranderd.
Mogelijk ja, maar niet waarschijnlijk. Voor het verzenden van mail wordt poort 25 gebruikt. En daarbij neem ik even aan dat TS de instellingen voor z'n mail niet aanpast als'ie de laptop direct op het modem aansluit.
pi_63178704
quote:
Op woensdag 12 november 2008 23:23 schreef Light het volgende:

[..]

Mogelijk ja, maar niet waarschijnlijk. Voor het verzenden van mail wordt poort 25 gebruikt. En daarbij neem ik even aan dat TS de instellingen voor z'n mail niet aanpast als'ie de laptop direct op het modem aansluit.
correct
pi_63178971
Krijg je nog een RST terug oid, of verdwijnen je SYNs in een diep gapend zwart gat? Indien eerste, dan heb je wat meer info om de schuldige te vinden misschien ...
pi_63179093
quote:
Op donderdag 13 november 2008 00:21 schreef Gospodin het volgende:
Krijg je nog een RST terug oid, of verdwijnen je SYNs in een diep gapend zwart gat? Indien eerste, dan heb je wat meer info om de schuldige te vinden misschien ...
hoe zou ik dat kunnen zien?
ik heb wel wireshark gedraaid om te kijken of er uberhaupt -iets- van een reactie terug kwam en dit leek niet het geval te zijn
pi_63179457
Met wireshark inderdaad. Als je dan niks ziet gebeuren lijkt het idd op een zwart gat. Wat je ook nog kan doen is wireshark aan de andere kant runnen, om te zien of de SYN daar wel aankomt. Komt ie daar wel aan wordt de reply geblokkeerd. Komt ie daar niet aan dan wordt de SYN zelf geblokkeerd. De vraag is dan waar, mij lijkt de enige logische plek in de router.
pi_63180164
Swets komt nog wel vertellen hoe 't zit in dit topic met zo'n sitecom router.
***** Kraak.....
pi_63181283
quote:
Op donderdag 13 november 2008 02:07 schreef kraaksandaal het volgende:
Swets komt nog wel vertellen hoe 't zit in dit topic met zo'n sitecom router.
dat denk ik ook wel, alleen verwacht ik dat hij ook niet veel verder zal komen
maar das afwachten tot hij reageert
pi_63331035
om even een kick te geven..

donderdag 13 november heb ik een linksys routertje gekocht en die geconfigureerd
dat werkte
echter maandag kon er ALWEER geen mail worden verzonden. dus ik bellen naar casema zo van: he?????
en hun reactie was: "ow u heeft een router, dan kan ik u niet verder helpen" geen enkele poging de klant ook maar een beetje te helpen of in de richting te sturen.. ze weigeren te geloven dat het mogelijk aan hun modem ligt (wat 3 man aan onze kant nu denken)
vervolgens heb ik de oude sitecom (die dus bij topic start rot was) aangesloten.. en verrek: die deed het weer...

het gaat er nu dus op lijken dat we elke 3/4 dagen een router moeten gaan wisselen om email te kunnen blijven verzenden...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')