abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63132052
quote:
AMSTERDAM - Zou de aankomend president van Amerika eerst nog Ierse roots hebben, een andere zoektocht naar de stamboom van Barack Obama leidt naar... Nederland.

Een verhaal dat de ronde doet over de roots van Obama voert ons terug naar Friesland en wel naar het geslacht Obbema, een bekende sportersfamilie. Dat ontdekte stamboomonderzoeker Koen Verhoeven.

Obama zou een achterneef zijn van de elfstedentochtrijder Liewe Obbema en de kaatser Siebe Obbema. De oudoom van Liewe was Jelle Obbema. Deze vertrok rond 1870 naar Kenia om te handelen in pepermuntolie. Hij zou één van de grondleggers worden van de King pepermuntfabriek. Dat meldt de website Historien.nl.

Gek op zwarte vrouwen

Oudoom Jelle was niet alleen verzot op pepermuntolie, hij was ook gek op vrouwen: zwarte vrouwen. Naast zijn werk als handelaar had hij talloze affaires.De kinderen die de rokkenjager verwekte droegen zijn naam. En Obbema werd op zijn Keniaans al snel uitgesproken als Oobema en in Amerika is dat, inderdaad, Obama.

‘Ja wy kinne’

Een zoon van de vrouwenversierder heette Sjoerd-Bark. Een Friese dubbelnaam, maar de gelijkenis met Barack is duidelijk. Op het familiewapen van de Obbema’s prijken twee leliebladen en een kaatsbal tegen een gouden achtergrond.

En, dit is misschien wel de opmerkelijkste vondst, onder het wapen prijkt de Friese leus ‘Ja wy kinne’. De link met Obama's campagneleus ‘Yes we can’ is snel gelegd.

Meer 'Nederlandse' wereldleiders

In de lange rij presidenten van de VS zitten nog meer ‘Nederlanders’ verstopt. De zesde president, John Adams (president van 1825-1829) had een Leidse vader.

De achtste, Martin van Buren (termijn van 1837-1841) sprak zelfs Nederlands.

Tenslotte hadden de 26e en 32e presidenten, Theodore Roosevelt (ambtstermijn van 1901-1909) en F.D. Roosevelt (geen familie, hij was van 1933-1945 president) ook Nederlandse voorouders.

Hoax

Te vroeg juichen moeten de Friezen niet. Het verhaal van de Nederlandse roots van Obama zou begonnen zijn bij de Volkskrant en is volgens deskundigen een hoax...
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  dinsdag 11 november 2008 @ 16:16:29 #2
234261 SophieScholl
Ich habe es nicht gewusst
pi_63132090

Straks is tie nog een chinees
Hate. War. Destruction
pi_63132139
Goaf! Obama is tof!
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_63132171
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 16:16 schreef SophieScholl het volgende:

Straks is tie nog een chinees
Of een iranier

volgens mij is het nergens van afgeleid, hooguit van het feit dat ie vroeger zijn eten nooit op at en voortdurend ruzie met zijn moeder had "Oh Bah Ma!, niet weer spruitjes"
pi_63132190
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 16:19 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Of een iranier

volgens mij is het nergens van afgeleid, hooguit van het feit dat ie vroeger zijn eten nooit op at en voortdurend ruzie met zijn moeder had "Oh Bah Ma!, niet weer spruitjes"
  dinsdag 11 november 2008 @ 16:23:34 #6
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_63132302
quote:
Tenslotte hadden de 26e en 32e presidenten, Theodore Roosevelt (ambtstermijn van 1901-1909) en F.D. Roosevelt (geen familie, hij was van 1933-1945 president) ook Nederlandse voorouders.
Eleanor Roosevelt, de vrouw van de latere Amerikaanse president Franklin D. Roosevelt, was een nicht van Theodore Roosevelt. FDR zelf was ook een verre neef van hem.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_63132355
Die Friezen toch... niet alleen waren de Griekse goden eigenlijk Friezen, nu ook de Messias nog.
  dinsdag 11 november 2008 @ 16:28:15 #8
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_63132413
quote:
De zesde president, John Adams (president van 1825-1829) had een Leidse vader.
Fout. De zesde president heette John Quincy Adams. John Adams was zijn vader, die was de tweede president en kwam gewoon uit Massachusetts.
Wel heeft John Q. in Leiden gestudeerd.
  dinsdag 11 november 2008 @ 16:34:26 #9
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_63132580
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 16:25 schreef Monidique het volgende:
Die Friezen toch... niet alleen waren de Griekse goden eigenlijk Friezen, nu ook de Messias nog.
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  dinsdag 11 november 2008 @ 16:37:20 #10
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_63132663
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 16:19 schreef Frutsel het volgende:
Of een iranier
Welnee! Zijn echte roots liggen natuurlijk in Marokko. En Meki is zijn achter-acher-achter-neefje.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 11 november 2008 @ 16:43:34 #11
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_63132825
Zijn roots liggen in Amsterdam. Hij si de onechte zoon van Oboema.

Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_63133097
Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,Ik zal leren lezen,

[ Bericht 61% gewijzigd door Reintji op 11-11-2008 17:04:13 ]
  dinsdag 11 november 2008 @ 16:55:41 #13
104871 remlof
Europees federalist
pi_63133176
Whehe grappig. Nu ben ik toch wel benieuwd naar dat familiewapen van de Obbema's, met "Ja wy kinne" er op.
Kan het met Google niet vinden.
pi_63133181
Geweldig verhaal. Volgens bepaalde deskundigen zou het een hoax zijn (of laten we zeggen: onwaar, want hoax klinkt zo als misleiding). Maar ik zie nergens een toelichting op dat standpunt.

Het zou erg grappig zijn als het bleek te kloppen....
Ik las trouwens ook iets dat Hillary Clinton-Rodham ook verre Nederlandse voorouders heeft.
  dinsdag 11 november 2008 @ 16:58:48 #15
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_63133256
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 16:52 schreef Reintji het volgende:

Tenzij een foute oud friesche slavendrijver 250 jaar geleden her en der wat friesche nazaten in afrika heeft gebakken natuurlijk
Ehm ja, dat is dus wat er in de OP staat.
pi_63135739
mooi geschreven meki
pi_63135867
quote:
Ja wy kinne.
Je gaat opeens anders naar z'n speeches luisteren
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_63136257
De friezen gaan de wereld veroveren
pi_63136387
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 16:55 schreef remlof het volgende:
Whehe grappig. Nu ben ik toch wel benieuwd naar dat familiewapen van de Obbema's, met "Ja wy kinne" er op.
Kan het met Google niet vinden.
Toen vond ik het juist ongeloofwaardig worden.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_63137406
Zo gauw Obama druk het op IOC gaat uitoefenen om van fierljeppen een Olympische sport te maken, weten we het pas echt zeker...
pi_63139741
ik vond hem ook altijd al zo onverstoorbaar. maar dat is dus die friese nuchterheid.
"I can accept failure. I can not accept not trying."
pi_63146015
Jaaa, ja. Als de Amerikaanse president er vandaan blijkt te komen twijfelt opeens niemand er meer aan dat Friesland een volwaardig deel van Nederland is.
pi_63146101
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 23:43 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Jaaa, ja. Als de Amerikaanse president er vandaan blijkt te komen twijfelt opeens niemand er meer aan dat Friesland een volwaardig deel van Nederland is.
Wie twijfelde daaraan dan?
pi_63146139
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 23:46 schreef Koewam het volgende:

[..]

Wie twijfelde daaraan dan?
99% van de Fok!users. Welkom, hoe was het onder die steen?
  dinsdag 11 november 2008 @ 23:47:44 #25
202014 JJH
Knetter. O+
pi_63146140
Haha gaaf, als het waar is.

De VS is sowieso van Nederland geweest, voordat we het voor suriname ruilden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')