abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 november 2008 @ 21:53:54 #26
545 dop
:copyright: dop
pi_63203658
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 16:41 schreef Buschetta het volgende:
Ja erg gevaarlijk. NIET DOEN.

Zou niet de eerste zijn met een weggebrand lichaamsdeel door alluminium. Meeste homemade bommen worden met alluminum gemaakt (poeder)
lol vloeibaar aluminium mag dan warm zijn maar het brand niet zomaar lichaams delen weg
het geeft alleen wat lelijke brandwonden.
kokend water geeft overigens vaak ergere brandwonden als vloeibaar alu, en dat gebruikt iedereen dagelijks in huis
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 13 november 2008 @ 22:00:48 #27
545 dop
pi_63204000
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 16:30 schreef Sparqq het volgende:
Het is me onduidelijk waar je het voor gebruiken wilt. Voor sier objecten is tin denk ik prima geschikt, maakt dan niet uit dat het minder sterk is.

Omdat alu veel hoger smelt punt heeft zal je ook over de het mal materiaal moeten nadenken. Je kan net als bij ijzer gieten denken aan zand.
omdat alu heel snel zijn warmte afstaat zou een mal van ijzer volstaan, gietzand is ook een prima optie
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
  donderdag 13 november 2008 @ 22:03:52 #28
545 dop
pi_63204136
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 17:18 schreef Sparqq het volgende:
Onthoud dat je 10% groter moet ontwerpen dan datje uiteindelijk als resultaat wilt, na het gieten krimpt je materiaal. Ik zou zelf denk bij tin blijven.

via Google een forum voor je gevonden http://www.metalcastingzo(...)rum/aluminum-casting
de krimp is geen 10% bij alu vermoedelijk zul je ergens tussen de 2 tot 5% uitkomen
  donderdag 13 november 2008 @ 22:09:44 #29
545 dop
pi_63204398
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 17:21 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Daar zit geen vermogen in. Ik zou een brander nemen op acetyleen en zuurstof, om de brander soort van oven bouwen van vuurvast bakstenen en daarboven gaan smelten.
gewoon aardgas aanjagen met lucht (geen zuurstof),
vervolgens zorgen dat je brander een werveling maakt zodat de gassen een rond gaande beweging maken in of om je smeltkroes.

maar in dit geval, de keramiek oven van de TS is ruim voldoende.

als je het op jou manier gaat doen dan stook je de vuurvaste stenen naar zijn grootje of je brander kop

[ Bericht 8% gewijzigd door dop op 13-11-2008 22:30:56 ]
  donderdag 13 november 2008 @ 22:14:36 #30
545 dop
pi_63204606
quote:
Op woensdag 12 november 2008 16:34 schreef Repeat het volgende:
Maar hoe maak je dan van dat zand een mal? Dat stort toch zo in elkaar?
vormzand is niet alleen zand maar een mengsel van zand en olie

wel eens een zandkasteel gebouwd?
pi_63253096
Heel erg bedankt dop. Ik was van plan een smeltkroes van grafiet te gebruiken of er 1 te gebruiken van porcelein. Grafiet smelt pas bij 1600 graden en porcelijn schijnt zich ook goed te houden op temperaturen boven de 660 Celcius.
  zondag 16 november 2008 @ 14:30:49 #32
545 dop
pi_63262549
beide zijn ok ik heb de meeste en beste ervaring met grafiet maar er zullen prima kroezen van porcelein zijn.
pi_63266184
Het beste is om de aluminium bij je buurman thuis te smelten.
pi_63499941
Aluminium smelten is inderdaad niet zo moeilijk. Ik heb dat zelfs in een hout gestookte open oven gedaan.
Kijk eens op Mijn webpagina en klik door op Home Forging
Het grootste nadeel aan smelten in een houtoven is de grote hoeveelheid as die op je alu komt te drijven. Maar dat kan je er gemakkelijk afschrapen voor het gieten
Als smeltkroes gebruikte ik een oude gietijzeren pan.

Het gieten is andere koek... Eerst en vooral moet je heel goed opletten voor rondspattend gesmolten metaal tijdens het gieten zelf. Ik heb zo ooit een paar spatten op mijn schoeisel gekregen en dat zat er onmiddelijk door! Mijn rechterenkel herinnert me daar nog dagelijks aan... Maar het was mijn eigen fout , omdat ik vroeger het zand voor mijn vorm met een beetje water mengde om het bijeen te houden. Daarna ben ik professioneel gietzand beginnen gebruiken.
Opletten dus! De gietvorm moet droog zijn (geen water!) en zorg vooral dat je voorzichtig giet: zo snel stolt het alu nu ook weer niet.

Het gieten van alu voor kleinere vormen heeft bij mij wel nogal wat problemen opgeleverd. De luchtkanalen moeten inderdaad groot genoeg zijn (liefst even groot of groter als je heel kleine vormen giet). Ikzelf heb meestal stukken gegoten in zand. Eerst gewoon voor de fun, daarna ben ik ze machinaal gaan bewerken (draaibank) om tot de gewenste onderdelen te komen. Dat is bij jouw beeldjes niet direct een optie denk ik.

Mijn website is helaas niet echt up-to-date. Heb nu een huis gekocht en ben bezig met verbouwen, dus geen tijd voor websites en smelten

Een website waar je heel veel uit kan leren is de volgende: http://www.backyardmetalcasting.com/
Daar wordt onder andere uitgelegd hoe je een (gas)oven kan bouwen en hoe je je mallen maakt. Er zijn zelfs plannen beschikbaar. Ook staat (stond?) er een uitleg van iemand die zijn eigen draaibank heeft gemaakt door de onderdelen zelf te gieten.

Hope this helps...

Gert
Ervaring is iets dat je pas krijgt als het te laat is...
pi_63649763
Even een mental note plaatsen bij dit topic
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')