Aluminium smelten is inderdaad niet zo moeilijk. Ik heb dat zelfs in een hout gestookte open oven gedaan.
Kijk eens op
Mijn webpagina en klik door op Home Forging
Het grootste nadeel aan smelten in een houtoven is de grote hoeveelheid as die op je alu komt te drijven. Maar dat kan je er gemakkelijk afschrapen voor het gieten
Als smeltkroes gebruikte ik een oude gietijzeren pan.
Het gieten is andere koek... Eerst en vooral moet je heel goed opletten voor rondspattend gesmolten metaal tijdens het gieten zelf. Ik heb zo ooit een paar spatten op mijn schoeisel gekregen en dat zat er onmiddelijk door! Mijn rechterenkel herinnert me daar nog dagelijks aan... Maar het was mijn eigen fout

, omdat ik vroeger het zand voor mijn vorm met een beetje water mengde om het bijeen te houden. Daarna ben ik professioneel gietzand beginnen gebruiken.
Opletten dus! De gietvorm moet droog zijn (geen water!) en zorg vooral dat je voorzichtig giet: zo snel stolt het alu nu ook weer niet.
Het gieten van alu voor kleinere vormen heeft bij mij wel nogal wat problemen opgeleverd. De luchtkanalen moeten inderdaad groot genoeg zijn (liefst even groot of groter als je heel kleine vormen giet). Ikzelf heb meestal stukken gegoten in zand. Eerst gewoon voor de fun, daarna ben ik ze machinaal gaan bewerken (draaibank) om tot de gewenste onderdelen te komen. Dat is bij jouw beeldjes niet direct een optie denk ik.
Mijn website is helaas niet echt up-to-date. Heb nu een huis gekocht en ben bezig met verbouwen, dus geen tijd voor websites en smelten
Een website waar je heel veel uit kan leren is de volgende:
http://www.backyardmetalcasting.com/Daar wordt onder andere uitgelegd hoe je een (gas)oven kan bouwen en hoe je je mallen maakt. Er zijn zelfs plannen beschikbaar. Ook staat (stond?) er een uitleg van iemand die zijn eigen draaibank heeft gemaakt door de onderdelen zelf te gieten.
Hope this helps...
Gert