abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 januari 2009 @ 23:07:21 #101
111260 Charmian
a little joy
pi_64972221
quote:
Op maandag 12 januari 2009 21:24 schreef CartWOman het volgende:
Charmian, als er een tussenwervelschijf is verwijderd lijkt me de klassieke methode de enige manier, dat gaat echt niet lukken met een buisje.
Maar hebben ze geen discusprothese geplaatst? Je kan niet zomaar een schijf weghalen toch?
Nee, geen prothese. Ik dacht eerlijk gezegd dat toen ik na de operatie voor de eerste keer moest gaan staan ik door midden zou breken of pijn zou hebben omdat ze die schijf hadden weggehaald, maar niets van dat al.

Ben ff gaan zoeken, volgens mij lijkt onderstaande het meeste op wat ze bij mij hebben gedaan.
quote:
Relatief
Wanneer pijn bestaat waar de patiënt zo veel last van heeft dat hij met deze pijn niet goed kan functioneren. Het subjectieve klachtenpatroon speelt hier dus een doorslaggevende rol, zodat de patiënt eigenlijk zelf moet beslissen of een operatie al dan niet moet doorgaan, mits hiervoor natuurlijk een indicatie bestaat. De operatie wordt uitgevoerd in volledige narcose, waarbij de patiënt in knie-elleboog houding of op de buik ligt. Boven het niveau waar het om gaat wordt een huidsnee van 8 tot 12 centimeter gemaakt, waarna de lange rugspieren naar weerszijden van de wervelbogen worden afgeschoven. Dan wordt het band of ligament dat zich tussen de wervelbogen bevindt ingesneden en gedeeltelijk verwijderd. Zo komen de zenuwwortels vrij te liggen die links en rechts iets onder het niveau van de tussenwervelschijf afgaan. Onder de zenuw is dan meestal al de uitstulping van de tussenwervelschijf te herkennen, soms ligt er ook een brok vrij in het wervelkanaal. Deze wordt verwijderd, waarna de volledige tussenwervelruimte wordt uitgeruimd. Wanneer dit niet zou gebeuren kan het in de toekomst makkelijker tot een nieuwe hernia komen (recidief). Na de operatie ontstaat tussen de beide wervels een litteken, het is dus niet zo dat de wervels op elkaar komen te zitten
Dat laatste is ook tegen mij gezegd. Er vormt zich een laagje zodat de wervels niet over elkaar heen schuiven.
Oh ja, die prut die tegen je zenuwen aandrukt en de hernia veroorzaakt schijnt op crabmeat te lijken tis maar dat je het weet
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_64972470
Yep. de wervels maken littekenweefsel, zodat ze niet aan elkaar groeien
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_64973171
Charmian, dat 'uitgeruimd' hebben ze bij mij ook gedaan, zoveel mogelijk weggehaald. Hardlopen mag ik ook niet meer (alsof ik dat ooit deed ) omdat er niet voldoende demping meer is.
Maar mijn litteken is maar een cm of 5 met een 'deuk' er omheen.
Nou ja whatever, ik ben van díe pijn af en de rest zal ook wel goedkomen. Succes met je verdere herstel!
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
pi_64973746
Ik heb het kunnen redden zonder operatie.
ik heb volgens mij nog een beetje demping.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 12 januari 2009 @ 23:52:24 #105
111260 Charmian
a little joy
pi_64974483
quote:
Op maandag 12 januari 2009 23:25 schreef CartWOman het volgende:
Charmian, dat 'uitgeruimd' hebben ze bij mij ook gedaan, zoveel mogelijk weggehaald. Hardlopen mag ik ook niet meer (alsof ik dat ooit deed ) omdat er niet voldoende demping meer is.
Maar mijn litteken is maar een cm of 5 met een 'deuk' er omheen.
Nou ja whatever, ik ben van díe pijn af en de rest zal ook wel goedkomen. Succes met je verdere herstel!
Ik heb een lijntje van een cm of 12 maar geen deuk maar wat was ik blij toen die klotepijn weg was.
Ik vond (vóór de hernia) steppen heel leuk om te doen, dat mocht ik na de operatie wel weer doen maar op een lage step, kon ik niet meer meekomen met het klasje en kreeg door de dreun eigenlijk ook wel een beetje last van mijn rug dus ben daar mee gestopt. Van mijn hernia ben ik helemaal hersteld is ook al weer wat jaren geleden, ben wel nog steeds een beetje bang om te vallen (komt door dat 'er zit geen tussenwervel meer'-verhaal), krijg ik na al die jaren maar niet uit mijn kop . Zit nu jammer genoeg met die bekkengewrichten bij tijd en wijle te stoeien, dat kan net zo pijnlijk als een hernia zijn inclusief de uitstraling naar benen, maar ja er valt redelijk mee te leven, kan alleen niet meer zo ver lopen.
pi_64990362
@ Charmain: Ik begrijp het geloof ik niet helemaal goed..
Is de tussenwervel verwijderd omdat ie versleten was? Want bij een hernia
wordt normaal geen tussenwervel weggehaald, maar alleen de uitstulping,.
Had je een tussenwervel schijf die versleten was met een hernia en daarom weggehaald?
Vandaar ook die snee van 12 cm natuurlijk..
Ben je ook kleiner geworden dan? Dat vraag ik me dan weer af:P
  dinsdag 13 januari 2009 @ 15:48:35 #107
111260 Charmian
a little joy
pi_64992906
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 14:46 schreef Clocks het volgende:
@ Charmain: Ik begrijp het geloof ik niet helemaal goed..
Is de tussenwervel verwijderd omdat ie versleten was? Want bij een hernia
wordt normaal geen tussenwervel weggehaald, maar alleen de uitstulping,.
Had je een tussenwervel schijf die versleten was met een hernia en daarom weggehaald?
Vandaar ook die snee van 12 cm natuurlijk..
Ben je ook kleiner geworden dan? Dat vraag ik me dan weer af:P
Haha nee hoor ik ben niet kleiner geworden, misschien als ze er een wervel eruit hadden gehaald, maar dan krijg je volgens mij een prothese. Ik weet ook niet precies hoe het allemaal werkt, maar in de tussenwervel zit een zachte kern, omdat door slijtage die tussenwervel zwak is geworden komt die kern eruit en dat drukt tegen de zenuw. Om te voorkomen dat de hernia terugkomt, de tussenwervel blijft tenslotte zwak, wordt die hele wervel eruit gehaald. Zo heb ik het begrepen. Als je ook naar mijn rontgen en mri-foto's keek zag je duidelijk dat de tussenwervel er nog maar voor de helft was vergeleken met de gezonde zeg maar. Ik weet verder niet op welk moment ze besluiten om alleen die kernprut weg te halen. Nou ja, ieder geval is anders denk ik maar en er zal in de tussentijd ook best wel veel veranderd zijn qua techniek en zo.
pi_64995992
Ooow aha, dan snap ik het!
pi_65040238
Even een nieuwe vraag: Hoeveel tijd hadden jullie nodig om te revalideren?
-Hoelang hebben jullie thuis gezeten?
-Wat moet je thuis aan oefeningen doen?
- Hoelang lopen/liepen jullie bij de fysio?
- Wat moesten jullie bij de fysio doen?
- Is er nog iemand die massage kreeg bij de fysio om littekenweefsel te voorkomen? (zoals bij Charmain)
Daar was ik namelijk wel benieuwd naar!
- Wanneer mochten jullie weer aan het werk/stage/school (opbouw uren per dag?)
- Zijn de klachten na de hernia-operatie verdwenen? Hebben jullie nog bepaalde klachten/zwakke punten?

Heel veel vragen, maar vind het erg interessant!
Zo blijft deze topic ook een beetje recent!
Zal de vragen van mijzelf ook nog even beantwoorden!
Ga nu eerste even een half uurtje wandelen, haha..
pi_65070375
Je hebt een heleboel vragen! Ik heb zelf het cauda syndroom sinds juli 2006. Had uitvalsverschijnselen: kon niet meer plassen en niet meer lopen. 2 weken ziekenhuis, 7 weken revalidatiecentrum, omdat ik weer trap moest kunnen lopen. Flat 4 hoog geen lift. In het revalidatiecentrum heb ik veel oefeningen gedaan om weer kracht in mijn benen te krijgen. Dit was interen. Daarna nog 6 weken medische fitness in het revalidatiecentrum. Daarna nog medische fitness gedurende 1 jaar bij het de fysiotherapeut. Deden we ook wel eens wat oefeningen. Heb dus niet echt fysiotherapie gehad. Van littekenweefsel heb ik geen last. (afkloppen!) Ik mocht na de poliklinische fase in het revalidatiecentrum mijn werk weer hervatten. Ik heb geen pijn meer aan mijn rug. Nog wel een beetje dove voet, krachtsverlies in mijn been en soms wat zenuwpijn. Maar na ruim 2 jaar maak ik weer lange wandelingen! Welliswaar niet meer als voor de operatie....
juli 2006 met spoed geopereerd aan cauda syndroom. Op dit moment: fietsen, lopen en trap lopen gaat goed. Lichte restverschijnselen: hele lichte klapvoet en nog beetje dove voet.
pi_65251379
Nog meer ervaringen?
pi_65253634
Ik lees even mee. Mijn vriend heeft waarschijnlijk zijn derde flinke hernia te pakken.
De eerste is weggespoten ( ) op zijn 17e. Dat was toen nog een vrij nieuwe operatie. Maar er is toen iets mis gegaan waardoor hij daarvan eigenlijk nooit helemaal hersteld is. Hij mocht blijkbaar eerst een tijdje absoluut niet staan maar op de afdeling hadden ze dat niet begrepen en hebben ze hem direct uit bed gehaald en laten lopen.
Bij de volgende had hij meerdere kleine en twee grote hernia's maar durfden ze hem niet meer te opereren. En nu dus weer. Binnenkort maar eens zien wat de neuroloog er nu over te zeggen heeft.

[ Bericht 5% gewijzigd door MinderMutsig op 20-01-2009 18:43:45 ]
There is no love sincerer than the love of food.
pi_65308888
Oeh, dat is minder...
Hoe oud is hij nu?
Hopelijk kan er nog iets aan gedaan worden!
pi_65311522
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 10:13 schreef Clocks het volgende:
Oeh, dat is minder...
Hoe oud is hij nu?
Hopelijk kan er nog iets aan gedaan worden!
Hij is nu 32. Ik vermoed dat ze niet gaan opereren maar we zullen het zien.
pi_65340250
tvp
ik zit dicht tegen een hernia aan, maar net nioet
er zitten 2 of 3 tussenwervelschijven bekneld, die dan weer tegen zenuwen drukken, dus wel zelfde verschijnselen

die pijn...
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 23 januari 2009 @ 15:23:01 #116
111260 Charmian
a little joy
pi_65346736
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 12:13 schreef Mirjam het volgende:
tvp
er zitten 2 of 3 tussenwervelschijven bekneld, die dan weer tegen zenuwen drukken, dus wel zelfde verschijnselen

die pijn...
Er is inderdaad niets ergers dan deze pijn (vind ik dan). Gewoon 24 uur per dag die godsgruwelijke zenuwpijn voelen. Krijg je iets van fysiotherapie of zo? In ieder geval sterkte!
pi_65346816
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 15:23 schreef Charmian het volgende:

[..]

Er is inderdaad niets ergers dan deze pijn (vind ik dan). Gewoon 24 uur per dag die godsgruwelijke zenuwpijn voelen. Krijg je iets van fysiotherapie of zo? In ieder geval sterkte!
ja, twee maal per week fysio. Verder lig ik veel op bed met kersenpittenzakken op mn rug, en loop kleine stukjes ..
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 23 januari 2009 @ 15:26:20 #118
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_65346836
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 12:13 schreef Mirjam het volgende:
tvp

die pijn...
Chiropractor?

Ik heb zelf een paar keer een wervel verschoven tijdens 't trainen en kan meepraten over die enorme pijn. Echt niets kunnen doen en pijnstillers wegtikken alsof het smarties zijn.

De chiropractor heeft mij iig altijd zeer goed kunnen helpen.
Godfather Bodybuilding topic reeks
pi_65368688
de pijn lijkt bij mn man minder te worden. Zou fijn zijn dat dat zo door gaat. Een half jaar niks doen is ook niet leuk. Even lekker winkelen of een wandeling door t bos hebben we al zo lang niet meer kunnen doen
pi_65370764
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 21:46 schreef muisje-eliza het volgende:
de pijn lijkt bij mn man minder te worden. Zou fijn zijn dat dat zo door gaat. Een half jaar niks doen is ook niet leuk. Even lekker winkelen of een wandeling door t bos hebben we al zo lang niet meer kunnen doen
Wat fijn!
Hebben jullie een idee hoe dat komt?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_65370897
Mooi muisje-eliza! Hopelijk zet het door.
pi_65370932
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 22:39 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Wat fijn!
geen idee, veel pijnstiller en mn man merkte dat als hij in kleermakerszit zat, dat het lekkerste zat
pi_65371032
Je man moet dan ook wel genoeg bewegen. Een maat van me kreeg trombose omdat hij te vaak te lang in kleermakerszit zat.
Als je op een eetkamerstoel zit met een kussen moet het ook uit te houden zijn.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_65371315
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 22:39 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Wat fijn!
Spontaan herstel.
I feel kinda Locrian today
pi_65371353
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 22:57 schreef starla het volgende:

[..]

Spontaan herstel.
IMHO is er iets meer nodig, namelijk bewegen.
Mijn moeder heeft vroeger ooit 7 weken platgelegen, en dat hielp niets.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')