abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63124255
Ik ben een echte noob op dit gebied dus vergeef me als ik mezelf onsterfelijk belachelijk maak met deze vraag.

Wij hebben een houten vloer in ons huis. Grenen planken met lekker veel knoesten, erg mooi.
De vorige bewoners hadden deze teakkleurig gelakt (of gebeitst?) en wij willen 'm donkerder.
Dat wordt dus een weekendje een schuurmachine huren bij Boels, maar dan?

Wat is nou precies het verschil tussen lak en beits? Geeft beits de kleur en lak de beschermlaag? Of hoef je na het beitsen niet meer te lakken omdat de beits zelf al afdoende bescherming geeft?

Ergo: Moet ik na het beitsen (op kleur brengen van de vloer) ook nog lakken? Of bestaan er gekleurde lakken zodat ik niet eerst hoef te beitsen?

Kortom: ik snap er geen hout van.
pi_63124428
Beits kan je in alle kleuren krijgen, zelfs donkere kleuren...
En lak kan je ook in alle kleuren krijgen..

Grenen planken hoor je origineel te houden, door ze gewoonweg te beitsen.
Je hebt ook beitsen die een afdekkend waxlaagje hebben, zodat er alsnog een beschermlaagje op de houtenvloer komt te liggen..

Als je de houten grenen vloer gaat lakken, kan het hout maar ook het lak gaan verkleuren, door zonverlichting.
Maar dat niet alleen je krijgt er ook veel eerder diepere krassen in de vloer....

Uit ervaring weet ik dat je het beste voor een grenen houten vloer een beits moet/kan gebruiken..

Duzz eerst ff de vloer opschuren, zodat je de originele grenen houtkleur ziet, dit ff ontvetten/schoonmaken met eventueel schoonmaakazijn en dan de gewenste beits erover heen beitsen...

Succes!!
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 11:05 schreef Gwywen het volgende:
Ik ben een echte noob op dit gebied dus vergeef me als ik mezelf onsterfelijk belachelijk maak met deze vraag.

Wij hebben een houten vloer in ons huis. Grenen planken met lekker veel knoesten, erg mooi.
De vorige bewoners hadden deze teakkleurig gelakt (of gebeitst?) en wij willen 'm donkerder.
Dat wordt dus een weekendje een schuurmachine huren bij Boels, maar dan?

Wat is nou precies het verschil tussen lak en beits? Geeft beits de kleur en lak de beschermlaag? Of hoef je na het beitsen niet meer te lakken omdat de beits zelf al afdoende bescherming geeft?

Ergo: Moet ik na het beitsen (op kleur brengen van de vloer) ook nog lakken? Of bestaan er gekleurde lakken zodat ik niet eerst hoef te beitsen?

Kortom: ik snap er geen hout van.
pi_63124440
Lak en beits zijn hetzelfde. Beits is vaak een transparante lak, maar er wordt ook dekkende 'beits' verkocht, en dan is het verschil helemaal 0. De naam 'beits' is ooit uit de meubelbranche komen overwaaien, maar slaat nergens op.

Bij vloeren heb je meestal: of je vloer is gelakt, of gewaxt, of geolied.
pi_63124775
Tegenwoordig zijn de verschillen tussen lak en beits steeds kleiner. Je hebt tegenwoordig vloerlakken, maar ook vloerbeitsen. De beits is dan versterkt met PU (polyurethaan) en daardoor net zo krasvast als een lak. Een beits kan over een lak heen, maar ook andersom. Je hebt zowel gekleurde transparante lak, als beits, maar ook dekkende lakken en beitsen. Om een lang verhaal kort te maken: Eigenlijk maakt het niet veel uit waarvoor je kiest. Zoek een kleur uit en neem de bijbehorende (vloer)lak of (vloer)beits.
  dinsdag 11 november 2008 @ 11:28:27 #5
167022 RSie
Nomen Nescio
pi_63124806
Onze houten vloer wordt alleen regelmatig in de olie gezet om hem mooi van kleur te houden.

komt niks geen lak of beits aan te pas!!
  dinsdag 11 november 2008 @ 11:45:29 #6
149959 SQ
snelle trees
pi_63125175
Ik heb ze gelakt. En niks schuurmachine van de Boels, gewoon 2 weken lang bouwstof door je huis lopen en het oppervlak is prima gematteerd
(als je je vloer alleen donkerder wil, niet kaalschuren! Opschuren is goed genoeg)
Anyway, wat voor mij de doorslag gaf voor lak:
- sneller gedekt
- sneller gedroogd (kon er na 2 uur al weer overheen banjeren)
- 1 product.
Alleen beitsen kun je beter niet doen, je moet er toch nog een beschermlaag overheen jetsen. Dus beitsen moet altijd in combinatie met een lak.
Ik heb zelf gekleurde lak van Rambo genomen, er zit in de woonkamer maar 1 laag op en de krasvastheid is echt super. Op een kaalgeschuurde vloer heb je toch zeker 3 lagen lak nodig voor een mooi resultaat.

Woonkamer: 1 laag lak op lak

Slaapkamer: 4 lagen lak op kaalgeschuurd grenen:

[ Bericht 13% gewijzigd door SQ op 11-11-2008 11:51:15 ]
disclaimer
pi_63125641
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 11:12 schreef josvr het volgende:
Lak en beits zijn hetzelfde. Beits is vaak een transparante lak, maar er wordt ook dekkende 'beits' verkocht, en dan is het verschil helemaal 0. De naam 'beits' is ooit uit de meubelbranche komen overwaaien, maar slaat nergens op.

Bij vloeren heb je meestal: of je vloer is gelakt, of gewaxt, of geolied.
Om het als hetzelfde te gaan vergelijken is wel erg kort door de bocht.

Lak is bijvoorbeeld sterker dan beits en heeft een lagere slijtage factor.

Een dekkende beits kan niet zondermeer over een transparante beitslaag.

Wil je een oppervlakte welke voorzien is van een transparante beitslaag voorzien van een dekkende beits of een laklaag, dan moet je de transparantelaklaag goed schuren, zodat deze niet meer glimt maar overal dof is, helemaal afschuren is niet nodig.
Vervolgens doe je er eerst een grondlaag op, vervolgens glad schuren en hierna kun je er een dekkende beitslaag of laklaag op zetten.

Bij onbehandeld hout behoeft je geen grondlaag te gebruiken als je hierop een dekkende beits aanbreng,omdat beits grondverf en aflak in 1 systeem is.

De enige uitzondering hierop is dus de overgang van een transparante laag naar een dekkende laag.

Overige verschillen tussen dekkende beits en verf zijn, de glanslaag van verf is feller dan die van dekkende beits, zeg maar dat dekkende beits ongeveer halfglans is en lak hoogglans, en natuurlijk heb je ook zijdeglans.

Beits is vochtregulerend en lak niet.

Voor meer informatie of vragen kun je natuurlijk ook altijd bellen met de klantenservice van de diverse fabrikanten.

Kijk uit met vragen bij bouwmarkten, daar krijg je vaak heel verschillend advies van totaal niet mogelijk behalve als je de oude laag geheel verwijderd tot neehoor dit is geen enkel probleem kan er zo overheen.
pi_63129810
In dit draadje staat voor ongeveer 50% goede tips en 50% pure onzin....
(en nee, ik voel me niet geroepen om te vertellen wat wat is)
  dinsdag 11 november 2008 @ 15:04:06 #9
149959 SQ
snelle trees
pi_63129978
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 14:57 schreef bbtb77 het volgende:
In dit draadje staat voor ongeveer 50% goede tips en 50% pure onzin....
(en nee, ik voel me niet geroepen om te vertellen wat wat is)
Hou dan gewoon je mond ofzo
disclaimer
pi_63130023
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 15:04 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Hou dan gewoon je mond ofzo
Dat had jij beter kunnen doen met je goed bedoelde advies...
  dinsdag 11 november 2008 @ 15:10:56 #11
149959 SQ
snelle trees
pi_63130155
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 15:05 schreef bbtb77 het volgende:

[..]

Dat had jij beter kunnen doen met je goed bedoelde advies...

Ik geef geen advies, ik deel m'n ervaring enkel, wijsneusje
disclaimer
pi_63130494
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 11:45 schreef Stormqueen het volgende:
- sneller gedekt
- sneller gedroogd (kon er na 2 uur al weer overheen banjeren)
- 1 product.
Alleen beitsen kun je beter niet doen, je moet er toch nog een beschermlaag overheen jetsen. Dus beitsen moet altijd in combinatie met een lak.
Blablabla, onzin en trouwens: De 'lak' van Rambo heette twee jaar geleden nog gewoon beits...
  dinsdag 11 november 2008 @ 15:23:55 #13
149959 SQ
snelle trees
pi_63130537
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 15:22 schreef bbtb77 het volgende:

[..]

Blablabla, onzin en trouwens: De 'lak' van Rambo heette twee jaar geleden nog gewoon beits...
Nou fijn jongen, als je het zo goed weet geef je toch beter advies?
Wat hierboven staat zijn dus gewoon mijn ervaringen. En mijn ervaring is dat beits iets heel anders is dan lak
disclaimer
pi_63130708
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 15:23 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Nou fijn jongen, als je het zo goed weet geef je toch beter advies?
Wat hierboven staat zijn dus gewoon mijn ervaringen. En mijn ervaring is dat beits iets heel anders is dan lak
Goed hoor meisje, je hebt je vloer met een beits geschilderd, en mijn advies staat er btw al lang...
pi_63167014
probeer gewoon je vloer goed kaal te maken zodat je niet hetzelfde resultaat krijgt als stormqueen..
ook heeft dit als voordeel dat je alle krassen en oputten weer uit je vloer krijgt
leg al 14 jaar vloeren maar kan niet zeggen dat ik onder de indrukben van het eind resultaat
begin met een blanke vloer dan weet je zeker dat alle volgende behandelingen om te kleuren het resultaat krijgt waar je op hoopt.
op een oude vloer weet je niet welke behandeling er op zit en op basis van welke (oplos)middelen.
vaak krijg je problemen met de hechting als je over oude lagen heen gaat.
groeten peter
pi_63170873
ik ga binnenkort ook de parketvloeren van mijn nieuwe huis onder handen nemen dus tvp.
pi_63171177
Poe hee, wat een verschillende adviezen allemaal!

Ik denk inderdaad dat 't beter is om hem eerst helemaal kaal te maken, precies om wat jij zegt Peter, de krassen en butsen. Vooral het deel naar de tuindeur ziet er vreselijk uit, omdat je daar ondanks de mat kennelijk veel zand naar binnen loopt. Zou mooi zijn als al die miniatuurputjes kunnen verdwijnen.
Er is zelfs een plek waar we nu al naar het kale hout zitten te kijken, dus enkel grof schuren wat SQ voorstelt is in ons geval niet zo'n best idee vrees ik.

@Klipper, hoe moet ik dat zien, beits vochtregulerend? Is dat in ons geval beter, de planken werken nogal naarmate het zomer of winter is.

Want qua slijtvastheid, wat ik zo lees, kan ik volgens mij dan weer beter lak gebruiken.
Ik ben er niet zo eentje die z'n schoenen uitdoet in huis en op sokken of toffels rondloopt, dus de vloer wordt redelijk belast.
pi_63184329
vooral bij grenen vloeren en andere zachte houtsoorten is het erg moeilijk om een strak geheel te krijgen met bv beits olie of was.
door de verschillende structuren in zachte houtsoorten zullen de planken niet overal even veel beits,olie of was opnemen waardoor je een vlekkerig geheel krijgt.
om een mooie strakke vloer te krijgen zou ik zelf een kleur lak gebruiken en die laten aanbrengen door iemand die ervaring heeft met lakken van vloeren.
dit om overal een gelijke dikte te krijgen van de laklaag.

groeten peter
pi_63189571
Ik zou persoonlijk altijd aanraden om te beitsen en vervolgens te lakken. Zeker als er veel kans is op slijtage door inderdaad gebrek aan zachte pantoffels Na beitsen en lakken (mits goed uitgevoerd) kan je vloer er weer een poos tegenaan.

*edit: ik had nog niet alles gelezen blijkbaar.
mijn advies: luister naar Klipper, de man heeft er verstand van

[ Bericht 54% gewijzigd door Staafy op 13-11-2008 14:05:05 ]
pi_63369162
Ik geloof dat ik er intussen een beetje uit ben wat ik ga doen, jullie adviezen natuurlijk meegenomen in de overweging.
Ik ga eerst (dan zal ik wel tot 't voorjaar moeten wachten, want de meubelen moeten dan de tuin in) de vloer kaalschuren, alle lak eraf.
Dus toch Boels.
De planken, Frans grenen overigens, met lekker veel knoesten, zijn nu in teakkleur gelakt/gebeitst en dat wil ik er helemaal af proberen te krijgen, zodat het blanke hout weer te voorschijn komt.
Dan beitsen in de kleur noten, en daar overheen lakken met Hermadix.
(Ik neem aan dat die allebei op dezelfde basis, bijv. acryl moeten zijn?)
Ik ga ervan uit dat ik met een roller moet beitsen en niet met een kwast voor een zo egaal mogelijk resultaat.

Als er iets niet klopt aan mijn plan, hoor ik het graag!
pi_63372935
beste Gwynen,

om te beginnen met een minder leuk bericht:
De gelakte grenen vloer bij ons heb ik volgens mij giga kaalgeschuurd .
Volgens de profi schilder zou het niet lukken, want de lak was diep int kale hout getrokken en niet kaal te krijgen.
Eigenwijs ben ik aan de gang gegaan met pakken 40-80-120-180 - 240 korrel en een handschuurding.
STOF ! overal. Dat is het minste. Plus verpeste handen en armen vanwege de trillingen.

En weer (3 x) in de blanke lak gezet. En potdorie de man had gelijk: het werden lichte withouten plekken en warmgele plekken. Dus toch !
Ik ben er nu wel aan gewend.
In welk topic het staat weet ik niet meer.

Omdat de planken schotelen - hol/bol staan - konden we geen Boels machine gebruiken, want dan zou het risiko bestaan dat er teveel werd afgeschuurd en dat de messinggroeven te "dun" werden.

Maw. áls de grenen planken zeker weten vlak liggen, dan kan er volgens mij een zware schuurmachine overheen om het werkelijk kaal te krijgen en niet een vloer te krijgen met giraffevlekken.
Mogelijk dat je met de notenkleur wél een goed dekkend resultaat hebt.
Daarvan heb ik bij Duderinnetje et al. goede resultaten gezien.

In ieder geval succes int voorjaar en ik zie graag het resultaat.
Ms. flauw om het te posten en toch wil ik dit laten weten.
pi_63396751
Nee, vind ik helemaal niet flauw, want van enkel jubelverhalen leer ik ook niks.
pi_63425838
als je een planken vloer hebt met v groeven heb je idd kans dat op sommige plekken de v groef kleiner wordt als je gaat schuren.
dit is op te lossen door na het schuren met een frees er weer groeven in te frezen.
om een planken vloer te schuren zou je eerst 2 keer diagonaal moeten schuren om hem vlak te krijgen en daarna nog 2/3 schuurbeurten om alles netjes te krijgen.
als je de vloer helemaal vlak hebt kan je alle lak er af krijgen.
zelf de beste parketteur krijgt een geschotelde vloer niet schoon zonder eerst goed diagonaal te schuren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')