abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63100105
De meteropnemer was bij me aan de deur. Ik heb zo'n dubbele meter, met dag en nachtstroom, maar maar één tarief. De meteropnemer was verbaasd toen ze de standen opschreef: de onderste meter had in een heel jaar maar 20 gelopen. De bovenste wel 6000! Dat is erg veel, zei ze. Ze ging even bellen met kantoor. Die zeiden dat ik altijd zo'n hoog verbruik heb dus dat er niks geks aan de hand was. Voor zover, okay.

Na het bezoekje van de meteropnemer was ik toch benieuwd hoe dat nou zat met die 20 en dus belde ik naar de neterkafdeling van het stroombedrijf. Zij zeiden dat waarschijnlijk de meter stuk is, de onderste meter moet óf wel óf helemaal niet draaien. Ze adviseerden me de meter te laten eiken. Is het ding inderdaad stuk dan krijg ik maximaal 5 jaar gecorrigeerd (dat wil zeggen dat ik waarschijnlijk een berg geld terug krijg). Maar ik moet wel tevoren honderdnegentig euro betaloen. Dat krijg ik terug als de meter inderdaad stuk is.

Ik vind het zoveel geld! Iemand ervaring met stukke meters, iemand inzicht in hoe ik kan zien of hij stuk is, iemand tips? Bedankt alvast!
  maandag 10 november 2008 @ 13:24:57 #2
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_63100358
En als de meter toch blijkt te kloppen, ben je dan die ¤190 kwijt?

Ik zou het gewoon betalen, het hangt er wel vanaf hoe snel je het weer terug hebt
pi_63100470
ik zou er eens op letten of de meters beide stil staan op het moment dat het nachttarief ingaat.

Als dat namelijk zo is, dan heb je snachts gratis stroom. Op het moment dat ze dat verhelpen zal je dus een hoop bij moeten betalen.

mocht de onderste meter inderdaad niet lopen, dan moet je de meter zo snel mogelijk laten vervangen.
So we just called him Fred too
  maandag 10 november 2008 @ 13:40:23 #4
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_63100713
Stond er vorig jaar geen 20 kWh verbruik op het laagtarief?

Ik zou overigens aan je energieleverancier vragen om dubbeltarief.

Ijken is overigens onzin. Bij ijken kijken ze alleen of de teller goed telt niet of de dag en nacht tarief het wel of niet doet. Je moet heel goed in de gaten houden dat het in 90% van de gevallen zo is dat het energiebedrijf gelijk heeft.

Als er een dubbeltarief storing is dan dient het netwerkbedrijf gewoon te zorgen dat de meter goed werkt en dat moet kostenloos. De meter is van het netwerkbedrijf je betaald er vastrecht voor om het ding te gebruiken het netwerkbedrijf moet zorgen voor goede werking.

[ Bericht 1% gewijzigd door marky op 10-11-2008 13:47:13 ]
pi_63100731
20 kWh per jaar? Dat is iets van 2,3 Watt per uur. Kan dat niet komen door lekstroom o.i.d.?
Lijkt me dat het dus gewoon stilstaat.

Lijkt me niet dat je bergen geld terug gaat krijgen, die bovenste meter meet nu toch al je verbruik?.
Heel misschien die 20 kWh (maal 5). maar dat zijn 2 tientjes..
pi_63102992
mijn nacht meter tikt gelukkig harder dan mn dagmeter
pi_63104342
Bij mij lopen allebei de telwerken op, heb ook een dubbeltariefmeter en betaal enkeltarief.

Het zou kunnen dat de TF-ontvanger (apparaat wat je meter laat schakelen tussen dag & nachttarief) stuk is.
Dat zou betekenen dat alles op één telwerk wordt geteld.

Dus kijk even of je meter 's middags 15.00 loopt, en ook op 0.00 loopt.
Mocht ie op een tijdstip niet lopen dan heb je een stukje gratis energie.

Loopt het ene telwerk met stand 6000 altijd maakt voor je portemonnee niets uit, lekker laten hangen. (Ijken kost een boel geld)
  maandag 10 november 2008 @ 16:07:17 #8
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_63104812
6000kw per jaar is toch wel heel erg veel lijkt mij.... of ben ik nu de enige die dat vind ?
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_63110728
Dat is ook belachelijk veel Foobje, waarschijnlijk is die hele meter niet in orde. Dus ik ga m toch maar laten nakijken, en dan hopelijk wordt dat ding vervangen. Dan worden de eerste maanden de standen bijgehouden en op basis daarvan wordt mijn verbruik van de afgelopen jaren gecorrigeerd. En aangezien ik sinds kort geen waterbed meer heb, geen vriezer en geen vriendje die zijn pc de hele dag heeft aanstaan scheelt het allicht. Maar sowieso heb ik nu een verbruik dat anderhalf tot twee keer zo hoog is als van een gemiddeld huishouden; ik heb zelfs meer dan mijn ouders, die vloerverwarming (op stroom) hebben, een sauna en een kleioven... dus ik vermoed wel dat ik terug krijg.
pi_63113167
quote:
Op maandag 10 november 2008 13:14 schreef Esse_est het volgende:
De meteropnemer was bij me aan de deur. Ik heb zo'n dubbele meter, met dag en nachtstroom, maar maar één tarief. De meteropnemer was verbaasd toen ze de standen opschreef: de onderste meter had in een heel jaar maar 20 gelopen. De bovenste wel 6000! Dat is erg veel, zei ze. Ze ging even bellen met kantoor. Die zeiden dat ik altijd zo'n hoog verbruik heb dus dat er niks geks aan de hand was. Voor zover, okay.

Je meter behoeft niet stuk te zijn, dus laten ijken kan geld weggooien blijken te zijn.
Maar je kan natuurlijk gewoon je oude jaaropgaven nakijken.

Ik kom tot dit antwoord door het volgende:

1) Je verbruik wijkt niet af van wat je normaal gebruikt.
2) je hebt weliswaar een dubbeltariefmeter, maar zoals jezelf al aangaf, heb je maar 1 tarief.
waarom zou de meter dan om moeten schakelen, dit gebeurt alleen als je daluren en piekuren tarief hebt.

Echter bij dit hoge verbruik is het echter wel raadzaam om dubbeltarief te nemen.
pi_63120368
quote:
Op maandag 10 november 2008 21:08 schreef klipper het volgende:

[..]

Echter bij dit hoge verbruik is het echter wel raadzaam om dubbeltarief te nemen.
Dubbele meter is tegenwoordig voor bijna niemand daadwerkelijk interessant. Ja, als je dubbel tarief hebt betaal je inderdaad wat minder voor de nachtstroom. Maar wat de meeste mensen niet weten, is dat de dagstroom bij dubbele meter juist duurder is dan enkeltarief. Je kunt weliswaar de wasmachine en droger 's nachts gebruiken, maar dan nog gebruikt een gemiddeld huishouden nog steeds meer dagstroom dan nachtstroom en betaalt per saldo dus meer.

Schat je eigen verbruik in, zet de prijzen van je leverancier in een spreadsheet en verbaas je hoe niet jij maar de electriciteitsleverancier beter wordt van dubbeltarief.
pi_63121868
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 01:44 schreef Zoomdetector het volgende:

[..]

Dubbele meter is tegenwoordig voor bijna niemand daadwerkelijk interessant. Ja, als je dubbel tarief hebt betaal je inderdaad wat minder voor de nachtstroom. Maar wat de meeste mensen niet weten, is dat de dagstroom bij dubbele meter juist duurder is dan enkeltarief. Je kunt weliswaar de wasmachine en droger 's nachts gebruiken, maar dan nog gebruikt een gemiddeld huishouden nog steeds meer dagstroom dan nachtstroom en betaalt per saldo dus meer.

Schat je eigen verbruik in, zet de prijzen van je leverancier in een spreadsheet en verbaas je hoe niet jij maar de electriciteitsleverancier beter wordt van dubbeltarief.
Op jaarbasis lijkt het inderdaad niet erg veel te schelen, maar iedere euro die je minder betaalt is er 1.
Wel zal de meest gemaakte fout zijn dat niet alle kosten meeberekend worden.
Ik heb er weinig aan dat een kW maar 10 cent kost, maar ik het dan nog niet in huis hebt, je moet dus niet alleen de energiekosten, maar ook de transportkosten ervan meeberekenen.
vastrecht en systeemdiensten en de korting opde energiebelasting kun je buiten bescouwing laten, omdat deze voor beide groepen gelijk zijn en dus tegenover elkaar weggestreept kunnen worden.

Kijken we bijvoorbeeld naar de eneco tarieven, dan zien we het volgende:
Vastrecht
Per maand ¤ 1,40 (¤ 1,67 incl BTW)

Enkeltariefmeter
Leveringstarief -------------- Energiebelasting 1) ------ BTW --------- Totaal
Per kWh ¤ 0,07681 -------------- ¤ 0,0752 ---------- ¤ 0,02888 ----- ¤ 0,1809

Dubbeltariefmeter (daluren 23:00 - 07:00) 2)
Leveringstarief --------------------------- Energiebelasting 1) ------- BTW -------- Totaal
Normaaltarief per kWh ¤ 0,09252 ---------- ¤ 0,0752 ------------ ¤ 0,03187 ----- ¤ 0,1996
Laagtarief per kWh ¤ 0,05328 -------------- ¤ 0,0752 ------------ ¤ 0,02441 ----- ¤ 0,1529

Het vastrecht laten we even buiten beschouwing, evenals de korting op de energiebelasting, omdat deze voor beide groepen gelijk zijn.

Stel dat het verbruik voor beide groepen gelijk zijn, dus 3000kW laag en 3000 kW normaal.
Dan zien we dat bij enkeltarief de kosten voor 6000 kW ¤ 1085,40 op jaarbasis is, dit is dus exclusief het vastrecht en de korting op de energiebelasting.

Voor dubeltarief is het als volg opgebouwd: laag kost dan ¤ 458,70 en normaal kost dan ¤ 598,80 , samen is dit dan ¤ 1057,50 , ook dit is exclusief het vastrecht en de korting op de energiebelasting.

Dit geeft dan een besparing van ¤ 27,90, nou niet bepaald een bedrag waar je wakker van moet liggen.
Maar hier zit gelijk het addertje onder het gras, voordat jij je kW`tjes binnen krijgt, moet je natuurlijk ook transportkosten betalen, en laat hierin nou een behoorlijk verschil zitten met transport overdag of tijdens daluren.
Dus moeten we de transportkosten meenemen in de totale berekening.

Transportkosten:
Transport categorie: t/m 3 * 25 A
ENKEL TARIEF --- DUBBEL TARIEF NORMAAL 3 --- DUBBEL TARIEF LAAG 4 --- SYSTEEMDIENSTEN
-----0,0484 ------------------- 0,0482 ---------------------------------- 0,0262 -------------------- 0,001392

Ook hierbij laten we het transportonafhankelijk tarief buiten beschouwing, omdat deze wederom voor beide groepen gelijk zijn en dus tegenover elkaar weggestreept kunnen worden.

De transportkosten voor wederom 6000 kW of 2 x 3000 kW zijn dan als volgt:
6000 kW = ¤ 290,40

3000 kW normaal = ¤ 144,60
3000 kW laag = ¤ 78,60
dubbeltarieftotaal = ¤ 223,20

De kosten voor systeemdiensten laten we even buiten beschouwing, omdat deze kosten voor beide groepen gelijk zijn.
De korting bedraagt dan voor transport ¤ 67,20

Tellen we hierbij de korting van de eerder berekening erbij op, dan komen we op ¤27,90 + ¤67,20 een totale korting van ¤ 95,10.
Ofwel deze beparing kost je slechts 1 telefoontje.
pi_63150512
Dank voor de gedetailleerde uitwerking, we worden er dus in ieder geval niet rijk van

Ik had het een tijd geleden eens voor mijzelf op een rijtje gezet met mijn daadwerkelijke verbruik en kwam tot de verrassende ontdekking dat enkeltarief op dat moment voordeliger was. Als ik er weer tijd voor heb, zal ik nog eens naar het huidige verbruik kijken en mijn berekening opnieuw doen.
  woensdag 12 november 2008 @ 10:10:22 #14
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_63151680
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 01:44 schreef Zoomdetector het volgende:

[..]

Je vergeet dat het hele weekend en bij sommige leverancier ook feestdagen (kerst pasen) ook op dalstroom staat.
  woensdag 12 november 2008 @ 11:12:02 #15
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_63153374
ff voor de beeldvorming... de omschakeling van enkel naar dubbeltarief kost je eenmalig ergens tussen de 90-100 euro...... Kortom, na het 2e jaar scheelt het dus pas.

Voor een gezien maakt het niet zoveel uit denk ik. Die wassen welliswaar meer maar verbruiken overdag ook een hoop.

De vrijgezel, die wat later op de dag thuiskomt en dus wat meer op de latere uren leeft, die zal een groter voordeel hebben.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_63164731
quote:
Op woensdag 12 november 2008 11:12 schreef klusfoobje het volgende:
ff voor de beeldvorming... de omschakeling van enkel naar dubbeltarief kost je eenmalig ergens tussen de 90-100 euro...... Kortom, na het 2e jaar scheelt het dus pas.

Voor een gezien maakt het niet zoveel uit denk ik. Die wassen welliswaar meer maar verbruiken overdag ook een hoop.

De vrijgezel, die wat later op de dag thuiskomt en dus wat meer op de latere uren leeft, die zal een groter voordeel hebben.
Ik heb zelf een gezin, en mijn verbruik in de daluren is ongeveer 1,5 keer hoger dan het verbruik in de piekuren.

Het meeste voordeel wordt tenslotte behaald met de grotere verbruikers te gebruiken tijdens de daluren, ofwel vaatwasser, droger, wasmachine en in het weekend de oven.
pi_63235262
wij verbrassen thuis dus 2x zo veel nachtstroom als dagstroom..

wel schakelt die volgens mij al om 9u over :d
  Moderator vrijdag 14 november 2008 @ 23:47:44 #18
45833 crew  Fogel
pi_63235555
quote:
Op maandag 10 november 2008 16:07 schreef klusfoobje het volgende:
6000kw per jaar is toch wel heel erg veel lijkt mij.... of ben ik nu de enige die dat vind ?
Ik vind het weinig. Zit nu op ongeveer 12000 voor anderhalf jaar.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_63235597
IJken, niet eiken.

Ik zou het maar ff laten checken.
pi_63236226
Ik heb hier een dubbele meter maar een tarief.
De ene metere telt alle kw-tjes die ik verbruik maar die andere staat ieder jaar op dezelfde stand. Als dit niet zo is , is er iets mis met de meter. Bij 1 tarief hoort namelijk maar 1 teller te tellen, 1 meter te draaien
Tenzij je geen dubbel tarief meer hebt net nadat de meteropnemer vorig jaar de standen heeft opgenomen.
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
pi_63239368
6000kWh???

woon je in een kerk met elektrische kachels??
pi_63240871
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 09:14 schreef TheOneAndOnly het volgende:
6000kWh???

woon je in een kerk met elektrische kachels??
Lijkt me sterk, want dan zou het verbruik juist extreem laag zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')