abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 november 2008 @ 22:34:55 #76
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_63175137
quote:
Op zondag 9 november 2008 02:17 schreef mazaru het volgende:
Ik denk dat je je eigen hel kunt creëren.
Iemand die bv. geniet van martelen en verdriet, zal zich niet thuis voelen op een plek waar alles pais en vree is.
Dan zou de 'hemel' een 'hel' zijn voor diegene.
Zo iemand komt terecht op een plek die voor de meeste van ons een hel zou lijken. Maar voor diegene is het gewoon de plek waar hij of zij thuis hoort.
Hemel en hel zijn de stoffelijke manifestaties van aangename en onaangename gedachten
Dasvidanja
pi_63176326
ik geloof wel dat je ziel ergens heengaat na de dood, maar niet naar zo een vreselijke plek waar je voor eeuwig pijn lijd dat verdiend niemand toch
pi_63185759
Ik denk wel dat er iets is na de dood. Het is ook zo'n raar idee dat je voor eeuwig dood bent. Misschien dat je na 10000000 jaar weer een andere vorm van bewustzijn krijgt who the fok knows.
In hemel en hel geloof ik niet. Dat is een beetje te simpel gedacht imo.
pi_63185802
Ga maar naar ONZ, perfect voor je.

[ Bericht 84% gewijzigd door Bastard op 13-11-2008 12:06:26 ]
pi_63186216
quote:
Op donderdag 13 november 2008 11:34 schreef Tvrb0Jugend het volgende:
ONZ reactie verwijderd
Jij bent echt een fijne aanvulling op fok hè?

[ Bericht 15% gewijzigd door Bastard op 13-11-2008 12:06:57 ]
There is no love sincerer than the love of food.
pi_63234986
Ik denk dat de boeddhistische visie het proces het gedetailleerdst beschrijft.

In de Bijbel en dus ook in het Nieuwe Testament wordt niet gesproken over reïncarnatie maar het wordt ook niet ontkend.
Het zou kunnen dat het min of meer irrelevant werd gevonden omdat het er juist om gaat los te komen van de gebondenheid aan de wielwenteling van leven en dood, zoals die in het boeddhisme beschreven wordt.
Ook de boeddhisten hebben dat doel voor ogen, het doel is niet primair een zo goed mogelijk volgend leven te verzekeren maar in te gaan in het Nirwana, en zo voorgoed los te komen van de aardse gebondenheid, evenals van de ijlere sferen hiervan, zoals de ethersfeer en de astrale sfeer.

In het Nieuwe Testament wordt niet gesproken over Nirwana maar wel over het Koninkrijk der hemelen.
Wellicht dat deze min of meer vergelijkbaar zijn.
Dat er in het Nieuwe Testament niet gesproken wordt over reïncarnatie kan als reden hebben dat aan de kennis hiervan gevaren zijn verbonden: het kan o.a. leiden tot een mentaliteit van “als het in dit leven niet lukt dan misschien in het volgende, dus waarom zou ik me haasten”, en van uitstel komt.....
In het Nieuwe Testament wordt er juist de nadruk op gelegd dat dit ene leven beslissend is voor ons toekomstige lot, maar zoals reeds gezegd hoeft dat niet in strijd te zijn met reïncarnatie maar de christelijke visie stimuleert tot meer activiteit.

Het zal wel algemeen bekend zijn dat reïncarnatie nauw verbonden is met karma, wat zoveel wil zeggen als “wat je zaait zul je oogsten” of “waar je in het vorige leven bent opgehouden ga je in het volgende verder”.
Die reïncarnatie vindt alleen niet onmiddellijk na de dood plaats maar er gaat nog een reis door de ijlere aardse sferen aan vooraf.
In de esoterische visie heeft de mens n.l. behalve een stoflichaam ook nog een etherlichaam en een astraal lichaam.
Na de dood van het stoflichaam is de mens niet verdwenen maar heeft hij zijn etherlichaam en astrale lichaam nog over.
Ook dat etherlichaam vervluchtigt na verloop van tijd en dan leeft de mens in het astrale lichaam, in de astrale sfeer van de aarde. Ook dat astrale lichaam vervluchtigt weer en dan wordt de mens rijp voor reïncarnatie (gedwongen!).
Het leven in de astrale sfeer kan wel enige honderden jaren duren.

In de astrale sfeer moet men zich de hemelse gebieden voorstellen (niet te verwarren met het Koninkrijk der hemelen of het Nirwana!) en in de lagere regionen hiervan de helse gebieden. Deze zijn dus niet eeuwig durend.

De reden voor de hemelse en helse gebieden schijnt de volgende te zijn:
Het is de bedoeling dat de mens iets leert van zijn fouten.
Stel dat iemand heel weinig invoelingsvermogen heeft, gepaard met een grote mate van egoïsme. Het interesseert hem dan ook helemaal niet of hij zijn medemensen pijn doet of leed berokkent.
Zo iemand is dus de oorzaak van veel leed tijdens zijn leven.
Na zijn dood schijnt het nu zo te zijn (zoals waargenomen door geoefende helderzienden) dat de mens opnieuw zijn leven beleeft maar nu alles zelf ondergaat wat hij anderen heeft aangedaan, zowel in positieve als in negatieve zin.
Eerst ervaart hij al het negatieve, en als dat verwerkt is al het positieve.
In de eerst fase ervaart hij dus zelf alle smart en pijn die hij anderen heeft aangedaan, dat is de “helse” fase. Op deze manier leert hij de gevolgen van zijn daden kennen waardoor hij een bewuster mens wordt en waarschijnlijk niet meer zo snel in dezelfde fouten zal vervallen.
In de tweede fase ervaart hij al het goeds wat hij anderen heeft bezorgd, dat is de “hemelse” fase.

Zeer in het kort is dit een weergave van de esoterische visie, voor zover ik deze goed begrijp.
Uit het voorgaande wordt dus duidelijk dat er feitelijk 2 totaal verschillende hemelen bestaan, een tijdelijke hemel, zoals beschreven in het voorgaande, en een eeuwige hemel: het Koninkrijk der hemelen of het Nirwana, die het werkelijke doel is van het christendom en het boeddhisme.
Ook de hel is dus tijdelijk, maar soms wordt de hele gebondenheid aan aards bestaan wel als hels aangeduid en in dat geval kan het dus wel een bijzonder langdurige periode betreffen.

Dit is ongeveer mijn visie op het onderwerp maar ik maak er geen aanspraak op volledig te zijn of de waarheid in pacht te hebben.
  zaterdag 15 november 2008 @ 00:28:04 #82
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_63236216
Hell No!!!!!!!

Ik heb wel een keertje een film gezien waarin een gezin met een kind de hoofdrol speelde.
De man ging eerst dood door een auto- ongeluk. Hij is tijdens zijn leven schilder, als hij doodgaat
komt hij in één van zijn schilderijen terecht. Wat ze opzicht wel mooi hebben gemaakt..........
Omdat hun enige dochter ook overleden is of overlijdt, pleegt de vrouw zelfmoord......... zij komt in de hel terecht.
Dan gaat de man de vrouw proberen te redden uit de hel.
Mooie film met Robin Williams, 'What dreams may come'.

Maar zelf geloof ik er niet in nee.................
Wel een leuk topic trouwens
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_63243517
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 16:13 schreef Re het volgende:
aangezien het uiteen sprookjesboek komt...
Ah, weer een bijzonder fijnzinnige opmerking van een geletterde user die de bijbel nog niet zo goed kent

Misschien is het een openbaring voor je, maar het begrip "hel" zoals het Christendom nog wel es wil propageren komt niet eens zozeer uit de bijbel. Het is gebaseerd op kerkelijke interpretaties. Het Jodendom kent ook niet echt een hel.

Lees dat sprookjesboek maar es
  zaterdag 15 november 2008 @ 14:46:53 #84
262 Re
Kiss & Swallow
pi_63244135
revelations 20:10 toch ofzo...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_63244380
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 14:46 schreef Re het volgende:
Daar is het alleen een lekker warm plekje voor het beest, de duivel en de valse profeet. Niet voor de normale burger.
There is no love sincerer than the love of food.
  zaterdag 15 november 2008 @ 15:09:16 #86
262 Re
Kiss & Swallow
pi_63244514
lekker laten zitten zou ik zeggen...het blijft een verzinsel om het theologische leven te kunnen rechtvaardigen...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_63245058
quote:
Je zou ook kunnen proberen dergelijke teksten in hun context te lezen ( het boek heet in het Nederlands trouwens "Openbaringen" ) in plaats van willekeurig met teksten te gooien

Ik kan ook wel een rits teksten uit de 4 evangelieën hier neerplempen waarin Jezus spreekt over "waar het tandengeknars is" en over het Gehenna of Sheol, maar dat is verder vrij zinloos zonder een fatsoenlijke tekstuitleg.
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 15:09 schreef Re het volgende:
lekker laten zitten zou ik zeggen...het blijft een verzinsel om het theologische leven te kunnen rechtvaardigen...
Een "theologisch leven rechtvaardigen"? Ik denk niet dat de gemiddelde Christen dit soort ideeën gebruikt om zijn/haar idee van religie te kunnen rechtbreien. Het is in mijn ogen vooral een scheve interpretatie van de kerk geweest om haar leden in het gareel te kunnen houden.

Als je kijkt naar het oude testament dan kom je ook bar weinig ideeën over een hel tegen; het idee is niet bepaald Joods. Stormseeker heeft hierover es een erg informatief topic over geopend in WFL:

] Leert de bijbel ons het idee van een hel?

Vanuit het oogpunt van een Jehova's getuige geschreven
  zaterdag 15 november 2008 @ 15:48:37 #88
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_63245183
quote:
En nu in het Nederlands? Vieze Engelse taal.
Dasvidanja
  zaterdag 15 november 2008 @ 17:33:39 #89
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_63247060
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 15:48 schreef Verluste het volgende:

[..]

En nu in het Nederlands? Vieze Engelse taal.
Openbaring 20.10

"En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel van vuur en sulfer, alwaar het beest en de valsche profeet is; en zijn zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid. "
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')