Duidelijk wordt wel dat iedereen, ook degene die bezwaar maakt/dit niet wil, zo'n EPD krijgt, terwijl voorheen wellicht deze gegevens alleen bij je huisarts bekend waren.quote:Bezwaar
Het is mogelijk dat u niet wilt dat zorgverleners die u behandelen uw medische gegevens inzien. Daarom kunt u bezwaar maken tegen de uitwisseling van uw medische gegevens via het landelijk EPD. Uw huisarts of apotheker kan u vertellen wat de mogelijke gevolgen voor u zijn als u bezwaar maakt.
U kunt op twee manieren bezwaar maken.
Gegevens afschermen bij een (bepaalde) zorgverlener
Als u gegevens in uw dossier bij een bepaalde zorgverlener wilt afschermen, kunt u deze zorgverlener hierom vragen. Hij is verplicht om hieraan mee te werken. De afgeschermde gegevens in uw dossier kunnen dan niet door andere zorgverleners ingezien of opgevraagd worden via het landelijk EPD.
Al uw medische gegevens afschermen
U kunt er ook voor kiezen al uw medische gegevens af te schermen voor alle zorgverleners. Zorgverleners kunnen dan uw medische gegevens niet kunnen inzien en betrekken bij uw behandeling.
Voor zover ik het begrepen heb kun je altijd inzage krijgen in je EPD gegevens als je daar om vraagt. Vernietigen of verwijderen lijkt me lastig, aangezien artsen e.d binnenkort verplicht zijn mee te werken. Ze moeten je gegevens toch ergens bewaren? Ze kunnen het alleen afschermen zodat niet iedereen erbij kan.quote:Op maandag 3 november 2008 21:08 schreef OldJeller het volgende:
- Er bestaat toch een wet dat een instantie inzage moet geven in de gegevens die zij over jou als persoon heeft? En dat zij deze moeten verwijderen/vernietigen indien jij hierom vraag?
Aanvragen kan altijd, de kans op succes is klein, vanwege wat ik al eerder zei. Een arts en/of bv een apotheek moet kunnen zien wat jou medische geschieden is, wat voor medicijnen je gebruikt etc. Een dergelijk verzoek zal dus volgens mij niet ingewilligd worden.quote:- Is het mogelijk, al dan niet op grond van het bovenstaande, om een verzoek in te dienen om jouw EPD te laten vernietigen/verwijderen? En wordt een dergelijk verzoek dan ook ingewilligd; zijn zij hiertoe verplicht?
Een apotheek kan volgens mij niet in jouw medische gegevens kijken. Je krijgt toch een verwijsbriefje van je huisarts en op basis daarvan krijg je je medicatie? Anders had je geen verwijsbriefje nodig en konden ze gewoon in de computer kijken en laat jij evtueel een identiteitsbewijs zien.quote:Op maandag 3 november 2008 21:34 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Voor zover ik het begrepen heb kun je altijd inzage krijgen in je EPD gegevens als je daar om vraagt. Vernietigen of verwijderen lijkt me lastig, aangezien artsen e.d binnenkort verplicht zijn mee te werken. Ze moeten je gegevens toch ergens bewaren? Ze kunnen het alleen afschermen zodat niet iedereen erbij kan.
[..]
Aanvragen kan altijd, de kans op succes is klein, vanwege wat ik al eerder zei. Een arts en/of bv een apotheek moet kunnen zien wat jou medische geschieden is, wat voor medicijnen je gebruikt etc. Een dergelijk verzoek zal dus volgens mij niet ingewilligd worden.
Zorgverleners kunnen inderdaad niet onderling in elkaars gegevens kijken tenzij jij daar toestemming voor geeft. Verder zijn alle zorgverleners binnenkort verplicht om mee te werken, dus het is geen kwestie van kiezen.quote:Op maandag 3 november 2008 22:11 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Een apotheek kan volgens mij niet in jouw medische gegevens kijken. Je krijgt toch een verwijsbriefje van je huisarts en op basis daarvan krijg je je medicatie? Anders had je geen verwijsbriefje nodig en konden ze gewoon in de computer kijken en laat jij evtueel een identiteitsbewijs zien.
Stel je dat enkel bij één huisarts bent geweest en verder bij geen enkele zorgverlener. Hij heeft inderdaad een dossier over jou waarin staat waarvoor je naar hem bent gekomen de keren dat je op het spreekuur langskwam. Deze informatie staat waarschijnlijk op papier ergens in z'n praktijk en in z'n computer die in zijn spreekkamer staat.
Het lijkt me niet dat die computer op een landelijk netwerk staat aangesloten waarbij andere zorgverleners patiëntendossiers vanaf kunnen halen? Waar ze het precies wel vandaan halen weet ik niet, maar ziekenhuizen zullen vast centrale servers o.i.d. hebben waarop de informatie staat.
Dus als je aangeeft dat je niet wil dat jouw gegevens in zo'n EPD komen, dan blijven die gegevens nog steeds gewoon in papieren versie bij je huisarts en in z'n computertje, maar kan hij alsnog z'n werk doen, doordat hij jouw medische geschiedenis kan bekijken.
Daarnaast kan het ziekenhuis in b.v. Zaandam niet zien wat voor behandelingen jij hebt gehad in b.v. Rotterdam? Of weet het ziekenhuis in Rotterdam niet wat voor medische geschiedenis jij hebt bij je huisarts, tenzij je huisarts deze informatie heeft doorgestuurd naar 't ziekenhuis in Rotterdam. En dit wordt pas gedaan als jij wordt doorgestuurd, want je huisarts is altijd je eerste contactpersoon zo'n beetje.
Klopt, en dat begrijp ik.quote:Op maandag 3 november 2008 23:03 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Zorgverleners kunnen inderdaad niet onderling in elkaars gegevens kijken tenzij jij daar toestemming voor geeft. Verder zijn alle zorgverleners binnenkort verplicht om mee te werken, dus het is geen kwestie van kiezen.
Kortom, niemand krijgt inzage zonder jou toestemming.
Wet bescherming persoonsgegevens. Verwijderen kan hier niet omdat het veelal om feitelijk juiste informatie gaat die relevant is om bij te houden en niet in strijd met een wettelijk voorschrift worden verwerkt.quote:Op maandag 3 november 2008 21:08 schreef OldJeller het volgende:
- Er bestaat toch een wet dat een instantie inzage moet geven in de gegevens die zij over jou als persoon heeft? En dat zij deze moeten verwijderen/vernietigen indien jij hierom vraag?
quote:Degene aan wie overeenkomstig artikel 35 kennis is gegeven van hem betreffende persoonsgegevens, kan de verantwoordelijke verzoeken deze te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen, of af te schermen indien deze feitelijk onjuist zijn, voor het doel of de doeleinden van de verwerking onvolledig of niet ter zake dienend zijn dan wel anderszins in strijd met een wettelijk voorschrift worden verwerkt. Het verzoek bevat de aan te brengen wijzigingen.
Dat dossier wordt dus doorgestuurd naar een centraal systeem, tenzij je daarbij bij je huisarts bezwaar tegen maakt (dat kan momenteel met een vinkje uitgezet worden). Nog lang niet alle huisartsen kunnen nu al gegevens doorsturen, maar dat zal binnenkort wel veranderen.quote:Stel je dat enkel bij één huisarts bent geweest en verder bij geen enkele zorgverlener. Hij heeft inderdaad een dossier over jou waarin staat waarvoor je naar hem bent gekomen de keren dat je op het spreekuur langskwam. Deze informatie staat waarschijnlijk op papier ergens in z'n praktijk en in z'n computer die in zijn spreekkamer staat.
Het lijkt me niet dat die computer op een landelijk netwerk staat aangesloten waarbij andere zorgverleners patiëntendossiers vanaf kunnen halen?
In de Wbp is anders geen uitzondering gemaakt, dus die is ook van toepassing.quote:Op dinsdag 4 november 2008 19:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Medische dossiers vallen onder eigen wetgeving.
Relevant voor b.v. je huisarts, maar irrelevant voor anderen.quote:Op dinsdag 4 november 2008 19:32 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Wet bescherming persoonsgegevens. Verwijderen kan hier niet omdat het veelal om feitelijk juiste informatie gaat die relevant is om bij te houden en niet in strijd met een wettelijk voorschrift worden verwerkt.
Alle dossiers blijven op de computers van de desbetreffende zorgverleners. Er komt een soort van schakelprogramma/computer die al die systemen aan elkaar koppelt. Vervolgens typt een arts een naam in en krijgt dan alle medische gegevens van de verschillende zorgverleners waar deze patiënt bekend bij is, maar deze gegevens haalt hij wel van hun computer.quote:Dat dossier wordt dus doorgestuurd naar een centraal systeem, tenzij je daarbij bij je huisarts bezwaar tegen maakt (dat kan momenteel met een vinkje uitgezet worden). Nog lang niet alle huisartsen kunnen nu al gegevens doorsturen, maar dat zal binnenkort wel veranderen.
Het voordeel van wetgeving omtrent behandelingsovereenkomsten is weer dat een verzoek om gegevens te vernietigen ook ingediend kan worden wanneer ze wél feitelijk juist zijn. Hier bestaan dan weliswaar ook uitzonderingen op (o.m. wanneer de gegevens voor anderen van belang kunnen zijn of wanneer er sprake is van een behandeling in opdracht van justitie), maar gaat toch al een stuk verder dan de Wpb.quote:Op dinsdag 4 november 2008 19:38 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
In de Wbp is anders geen uitzondering gemaakt, dus die is ook van toepassing.
Doel van het EPD is dat een andere hulpverlener jouw gegevens in kan zien. Voor dat doel is permanent opslaan van de gegevens relevant.quote:Op dinsdag 4 november 2008 19:43 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Relevant voor b.v. je huisarts, maar irrelevant voor anderen.
Ik ken de technische details helaas niet, maar de trend is wel dat huisartsen werken met een 'programma' dat als website op een server draait. Die server staat in een datacenter, is in beheer van de maker van de software, en daar werken meerdere huisartsen op (meer info voor zo'n specifiek programma). Dan draait de server al continu, en is synchronisatie niet zo lastig.quote:Alle dossiers blijven op de computers van de desbetreffende zorgverleners. Er komt een soort van schakelprogramma/computer die al die systemen aan elkaar koppelt. Vervolgens typt een arts een naam in en krijgt dan alle medische gegevens van de verschillende zorgverleners waar deze patiënt bekend bij is, maar deze gegevens haalt hij wel van hun computer.
Ik vraag mij dus af of dat echt dat computertje is dat bij de huisarts op z'n kamer staat, of dat hij daar een andere voor moet aanschaffen. Dat lijkt me namelijk realistischer.
Voor huisartsen momenteel wel (informatie van huisarts). Eerdergenoemd programma is het enige dat momenteel met EPD kan werken, dus ook de enige met die optie. Het zou in dit screenshot het omcirkelde deel kunnen zijn, maar dat weet ik niet zeker.quote:Is het echt zo dat het middels vinkje aan/uit gaat?
Dat het enige verschil is dat de dossiers kunnen worden uitgewisseld met andere zorgverleners?
Heb je linkjes/bronnen?
Dit zou mij toch wel verbazen. Als hulpverlener zou je alle aanvragen die bij jou binnenkomen kunnen opslaan, om zo te zien hoevaak en op welke tijdstippen iemand bij een zorgverlener komt (ik neem aan dat het niet te zien is welke zorgverlener dat is). Is dat een paar keer midden in de nacht? Dan zal diegene wel een slechte gezondheid hebben en kun je diegene beter niet hebben als verzekeraar.quote:Op dinsdag 4 november 2008 19:43 schreef OldJeller het volgende:
Vervolgens typt een arts een naam in en krijgt dan alle medische gegevens van de verschillende zorgverleners waar deze patiënt bekend bij is, maar deze gegevens haalt hij wel van hun computer.
Wetgeving die je als patiënt meer rechten geeft had ik niet aan gedacht. Het blijkt inderdaad te bestaan, hier (IE only) staat een kleine opsomming met verwijzingen naar wetten/KB's.quote:Op dinsdag 4 november 2008 19:47 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het voordeel van wetgeving omtrent behandelingsovereenkomsten is weer dat een verzoek om gegevens te vernietigen ook ingediend kan worden wanneer ze wél feitelijk juist zijn. Hier bestaan dan weliswaar ook uitzonderingen op (o.m. wanneer de gegevens voor anderen van belang kunnen zijn of wanneer er sprake is van een behandeling in opdracht van justitie), maar gaat toch al een stuk verder dan de Wpb.
Bronquote:Het landelijk EPD (elektronisch patiëntendossier) is geen dossier waarin alle medische patiëntgegevens zijn verzameld, maar wordt gebaseerd op een index die verwijst naar patiëntgegevens die lokaal zijn opgeslagen bij zorgverleners. Albert Vlug van Nictiz licht de keuze voor die architectuur toe.
Lijkt me ook een veel handigere manier van werken. Als je alles centraal op zou slaan, zou je alles dubbel op slaan, moet het weer gesynchroniseerd worden etc.quote:Op dinsdag 4 november 2008 23:49 schreef Icefire het volgende:
Ik dacht ooit te horen dat het EPD niet je gegevens opslaat maar meer als index werkt.
De gegevens staan dus niet op een centraal systeem, maar het systeem verwijst naar een andere locatie waar jou gegevens staan.
Mocht dit waar zijn, dan is er geen sprake van wet van privacy. De gegevens staan namelijk niet centraal opgeslagen.
Edit:
Gevonden![]()
[..]
Bron
En wat is dat dan precies? Ik gebruik geen medicijnen en heb nog nooit een allergische reactie gehad op medicamenten en vraag me af voor wie het relevant is dat ik bv 15 jaar geleden kinkhoest heb gehad en dat ik 20 jaar geleden mn blindedarm heb moeten laten verwijderen.quote:Uw huisarts of apotheker kan u vertellen wat de mogelijke gevolgen voor u zijn als u bezwaar maakt.
Ik denk dat ze bedoelen dat je in een heel ander deel van het land iets kunt krijgen en bv niet meer kunt praten, dat ze dan toch al je gegevens bij de hand hebben.quote:Op woensdag 5 november 2008 13:12 schreef NED het volgende:
[..]
En wat is dat dan precies? Ik gebruik geen medicijnen en heb nog nooit een allergische reactie gehad op medicamenten en vraag me af voor wie het relevant is dat ik bv 15 jaar geleden kinkhoest heb gehad en dat ik 20 jaar geleden mn blindedarm heb moeten laten verwijderen.
Schiet mij maar lek, maar ik zie niet in wat voor nadelen er voor mij aan zouden kunnen kleven.
Van mij staat daar niets relevants in dus of ze die gegevens nou wel of niet hebbebn maakt vrij weinig uit dunkt me.quote:dat ze dan toch al je gegevens bij de hand hebben.
Voor jou is het misschien niet relevant, voor een ander wel. En dat verzekeringsverhaal is natuurlijk gewoon pure paranoia.quote:Op woensdag 5 november 2008 13:31 schreef NED het volgende:
[..]
Van mij staat daar niets relevants in dus of ze die gegevens nou wel of niet hebbebn maakt vrij weinig uit dunkt me.
Ik zie dit meer iets waar dalijk de zorgverzekeraars mee gaan lopen klooien.
Ja we zien dat je oma en je vader allebei suiker hebben dus de kans dat jij dat ook krijgt is groot dus we berekenen dat nu alvast voor je door in de premie
En heb je daar een concreet voorbeeld van?quote:Voor jou is het misschien niet relevant, voor een ander wel.
Ja, verhuis naar het buitenland, en dan wel een land waar ze niet aan EPD doenquote:Op woensdag 5 november 2008 14:31 schreef Steeven het volgende:
Ik wil niks met dit EPD te maken hebben, kan dat?
My thoughts exactly.quote:Op woensdag 5 november 2008 13:31 schreef NED het volgende:
[..]
Van mij staat daar niets relevants in dus of ze die gegevens nou wel of niet hebbebn maakt vrij weinig uit dunkt me.
Ik zie dit meer iets waar dalijk de zorgverzekeraars mee gaan lopen klooien.
Ja we zien dat je oma en je vader allebei suiker hebben dus de kans dat jij dat ook krijgt is groot dus we berekenen dat nu alvast voor je door in de premie
Ja mezelf bijvoorbeeld. Ik ben namelijk allergisch voor een bepaald medicijn dat vrijwel standaard gebruikt wordt bij bv ongelukken e.d. om je te kalmeren. Lijkt me toch handig dat ze dat weten voor ze me volspuiten met zooi waar ik allergisch voor ben.quote:Op woensdag 5 november 2008 14:21 schreef NED het volgende:
[..]
En heb je daar een concreet voorbeeld van?
Je gegevens worden even goed op geslagen, het word namelijk een wettelijke verplichting voor alle artsen, apothekers etc. Je kunt alleen aangeven dat je het afgeschermd wilt hebben zodat niet elke hulpverlener er standaard in kan.quote:Op woensdag 5 november 2008 14:31 schreef Steeven het volgende:
Ik wil niks met dit EPD te maken hebben, kan dat? Of worden er even goed wel gegevens van mij opgeslagen? Dat niemand het kan inzien zonder mijn toestemming heb ik echt 0% vertrouwen in. Ik voorspel dat medische dossiers van mensen binnen no-time op straat liggen in de toekomst.
Ja hoor, je kunt emigreren, voor de rest valt er weinig tegen te doen.quote:Op woensdag 5 november 2008 16:12 schreef agter het volgende:
Ik wil ook niets met het EPD te maken hebben.
Het idee dat mijn huisarts en het ziekenhuis en de apotheek al zelf een eigen decentraal patienten-informatie-sytseem hebben, daar kan ik mee leven. Maar ik wil niet dat mijn gegevens gekoppeld worden.
Kan ik dat op een of andere manier voorkomen?
Kijk en dát is dus erg dubieus.quote:Op woensdag 5 november 2008 16:42 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Je gegevens worden even goed op geslagen, het word namelijk een wettelijke verplichting voor alle artsen, apothekers etc. Je kunt alleen aangeven dat je het afgeschermd wilt hebben zodat niet elke hulpverlener er standaard in kan.
Dus gaat het om een systeem anders dan 't computertje van de huisarts in z'n spreekkamer?quote:Op dinsdag 4 november 2008 20:00 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Doel van het EPD is dat een andere hulpverlener jouw gegevens in kan zien. Voor dat doel is permanent opslaan van de gegevens relevant.
[..]
Ik ken de technische details helaas niet, maar de trend is wel dat huisartsen werken met een 'programma' dat als website op een server draait. Die server staat in een datacenter, is in beheer van de maker van de software, en daar werken meerdere huisartsen op (meer info voor zo'n specifiek programma). Dan draait de server al continu, en is synchronisatie niet zo lastig.
Welke aanvragen?quote:Op dinsdag 4 november 2008 20:09 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dit zou mij toch wel verbazen. Als hulpverlener zou je alle aanvragen die bij jou binnenkomen kunnen opslaan, om zo te zien hoevaak en op welke tijdstippen iemand bij een zorgverlener komt (ik neem aan dat het niet te zien is welke zorgverlener dat is). Is dat een paar keer midden in de nacht? Dan zal diegene wel een slechte gezondheid hebben en kun je diegene beter niet hebben als verzekeraar.
Handig ja, maar ik heb dat dus niet.quote:Op woensdag 5 november 2008 16:40 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ja mezelf bijvoorbeeld. Ik ben namelijk allergisch voor een bepaald medicijn dat vrijwel standaard gebruikt wordt bij bv ongelukken e.d. om je te kalmeren. Lijkt me toch handig dat ze dat weten voor ze me volspuiten met zooi waar ik allergisch voor ben.
Een sos-medaillon omhangen? Hebben de ambulancebroeders en een MMT ter plaatse er ook iets aan.quote:Op woensdag 5 november 2008 16:40 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ja mezelf bijvoorbeeld. Ik ben namelijk allergisch voor een bepaald medicijn dat vrijwel standaard gebruikt wordt bij bv ongelukken e.d. om je te kalmeren. Lijkt me toch handig dat ze dat weten voor ze me volspuiten met zooi waar ik allergisch voor ben.
Daar lijkt het wel op.quote:Op woensdag 5 november 2008 16:42 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ja hoor, je kunt emigreren, voor de rest valt er weinig tegen te doen.
Artsen zijn ook verplicht om een kopie (tegen een redelijke vergoeding) te verstrekken. Ze zijn er inderdaad niet happig op, is ook mijn ervaring.quote:Op woensdag 5 november 2008 16:37 schreef verita het volgende:
[..]
My thoughts exactly.
Wat heeft het EPD voor nut? Kan iemand me dat vertellen?
Heeft iemand wel eens geprobeerd om zijn eigen medische gegevens in te zien? Ik wel. Ik bel dus de mevrouw die er over gaat. Nee mevrouw, dat moet u schriftelijk aanvragen en daarbij moet een afspraak gemaakt worden (kan over een maandje ofzo wel) én moet er iemand bijzitten. U mag geen kopieën maken, wel overschrijven met de hand. U heeft aan een paar minuten toch wel genoeg?
En dus kan het lekken op een of andere manier.quote:Op woensdag 5 november 2008 16:51 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Kijk en dát is dus erg dubieus.
Je kiest ervoor dat niemand je gegevens kan zien, maar tóch wordt het allemaal opgeslagen.
Die heb ik al, maar het is handiger om de gegevens ook bij de hand te hebben als ik het ding een keer niet om hebquote:Op woensdag 5 november 2008 17:47 schreef petre86 het volgende:
[..]
Een sos-medaillon omhangen? Hebben de ambulancebroeders en een MMT ter plaatse er ook iets aan.
Je EPD heb je niet bij de hand. En ik vraag me af of ambulancepersoneel eerst daarin gaat kijken.quote:Op woensdag 5 november 2008 20:00 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Die heb ik al, maar het is handiger om de gegevens ook bij de hand te hebben als ik het ding een keer niet om heb
Als het goed is wel ja. Die mogelijkheid krijgen ze in ieder geval wel in de toekomst.quote:Op woensdag 5 november 2008 20:02 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Je EPD heb je niet bij de hand. En ik vraag me af of ambulancepersoneel eerst daarin gaat kijken.
Als er eerste hulp wordt verleend, dan weten ze vaak niet eens hoe een persoon heet, laat staan dat ze de medische gegevens van die persoon door laten faxen/mailen. Ze kijken hooguit of iemand iets bij zich draagt (info over diabetes e.d.), en straks zullen ze daar ook op moeten rekenen, met of zonder EPD.quote:Op woensdag 5 november 2008 20:15 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Als het goed is wel ja. Die mogelijkheid krijgen ze in ieder geval wel in de toekomst.
Binnenkort iedere Nederlanden verplicht een tattoo of een chip met zijn BSN-nummer...quote:Op woensdag 5 november 2008 20:28 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Als er eerste hulp wordt verleend, dan weten ze vaak niet eens hoe een persoon heet, laat staan dat ze de medische gegevens van die persoon door laten faxen/mailen. Ze kijken hooguit of iemand iets bij zich draagt (info over diabetes e.d.), en straks zullen ze daar ook op moeten rekenen, met of zonder EPD.
Daarom hebben we in dit land zoiets als de legitimatieplicht, dan weten we altijd hoe iedereen heetquote:Op woensdag 5 november 2008 20:28 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Als er eerste hulp wordt verleend, dan weten ze vaak niet eens hoe een persoon heet, laat staan dat ze de medische gegevens van die persoon door laten faxen/mailen. Ze kijken hooguit of iemand iets bij zich draagt (info over diabetes e.d.), en straks zullen ze daar ook op moeten rekenen, met of zonder EPD.
Dan nog. Er wordt niks opgevraagd en dat zal niet gebeuren als eerste hulp wordt verleend.quote:Op woensdag 5 november 2008 20:50 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Daarom hebben we in dit land zoiets als de legitimatieplicht, dan weten we altijd hoe iedereen heet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |