quote:
Op woensdag 5 november 2008 09:18 schreef Viking84 het volgende:Dikke onzin trouwens dat thaduck echt gezond en gevarieerd kan eten met zijn budget. Volgens mij haalt 'ie allemaal blikjes en pakjesmeuk. Fruit, groente en vlees is al enorm duur. Ik ben ook niet zelden 10 euro per dag kwijt aan eten en ik eet ook niet idioot veel:
's morgens yoghurt met banaan of brinta, 's middags brood met beleg (vaak tomaten, ei of kipfilet oid), tussendoor fruit of Vitalinea, 's avonds vaak pasta of aardappelen met groenten (ik eet bijna nooit vlees). Verder drink ik thee en cola light van Euroshopper en 's avonds vaak een glaasje wijn.
Ik haal zoveel mogelijk vers, tot en met basilicum aan toe; als je eenmaal verse basilicum hebt gehad, wil je nooit meer gedroogde. Totaal niet vergelijkbaar. Ik maak ook zelf tomatensaus. Ook veel lekkerder en gezonder dan die pakjesmeuk.
Mee eens, hier ongeveer zelfde uitgaven patroon, voor een 2p huishouden is 30 euro echt te weinig, dan koop je of geen A-merken, of alles diepvries/potjes/afgeprijsd of het is echt 1 pot koken van goeiekope troep en daar 3 avonden van eten.
Het kan best van 30 euro 7 dagen eten, maar echt niet met iedere dag lekker stuk vlees of vis, en iedere dag gevarieerd en niet altijd gekookte aardappels en pasta e.d. Zeker niet als dan ook nog eens alle snacks, fris, e.d. huismerken zijn. Een 4-pack cola drink je wel op als je samen fris drinkt, dat gaat al naar de 4,50 euro, is wel mooi bijna 15% al van je budget voor de week.
Zoals vele hier al aankaarten, het is gewoon écht onmogelijk om 7 dagen vlees te eten en dan ook normale porties (100 - 150 gram p.p) en dan minder dan 15 euro daar aan kwijt te zijn, en nu niet komen met 7 dagen schouderkarbonade van de aanbieding van 1,99 want er word hier geroepen dat het gevarieerd is. Denk dat gemiddeld de prijs van het vlees zo rond de 5/6 euro per kilo ligt, kip wat duurder, gehakt wat goedkoper. Dan rekenen we er ff niet op dat er veel biefstuk e.d. gegeten word, gewoon de goedkopere stukken vlees. 300 gram per dag (2x 150gr p.p.), dat 7 dagen lang is al snel ruim 2 kilo, en dus al rond de 12 á 13 euro. Dit samen met de cola gaat al over de helft van het budget heen, en dan moet er nog gevarieerd worden met aardappels/rijst/pasta en iedere dag een andere groente (die toch ook al snel 1 á 2 euro per dagelijkse portie gaat kosten). Dan hebben we het nog niet eens over iets als sla of een sausje/dressing erbij, of een keertje iets marineren ofzo.
Diegene die 30 euro per week aan boodschappen op maakt mag echt een weekmenu'tje voor volgende week samen stellen en de bonnetjes scannen als hij/zij alle boodschappen heeft gehaald. Die uitdaging durf ik wel aan, en ben ook niet bang mn verlies toe te geven mocht het wel kunnen.
Wel uiteraard onder voorwaarde: nooit een soort groente meer dan 2x, nooit een soort vlees meer dan 3x, nooit meer dan 3x rijst/aardappels/pasta. Ook de kosten van fris, snacks, alcohol erbij graag.