abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62864518
Dit jaar rond ik mijn Bachelor-2 Economie af. In het 3e jaar hebben studeren meer vrije tijd en vrije keuze en daarom wil ik graag de mogelijkheden verkennen om enkele maanden in de Verenigde Staten te gaan studeren.

De opties voor mij zijn:
  • Tijdens mijn bachelor-opleiding 3 of 4 maanden studeren in de Verenigde Staten.
  • Mijn hele master-opleiding in de Verenigde Staten afronden. Dan heb ik alleen (helaas?) een PhD in plaats van een MsC titel.

Er zijn alleen veel tegenstrijdige berichten over het kostenplaatje. Sommige mensen zeggen dat je meer dan $ 10.000 of zelfs veel meer kwijt gaat zijn aan de opleiding. Andere berichten zijn dat je gewoon via je eigen universiteit (Erasmus Universiteit Rotterdam) gratis in het buitenland en ook buiten Europa kunt studeren.

De Verenigde Staten bij mij alleen ver op nummer 1 met als tweede eventueel Turkije. Echter landen als Engeland, Duitsland en Frankrijk zou ik veel minder als een avontuur zien.

Mijn vragen zijn dus vooral:
  • Waarom zijn er zoveel beursen die je kunt krijgen? Moet je dan kiezen? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
  • Hoe komt het dat sommige mensen opscheppen over een beurs van $2000 per maand vrij te besteden? Dit heb ik al meerdere keren gelezen. Ik zag pas een topic over Noorwegen en een partnership beurs van $4000 per maand als Noren in de VS gaan studeren.
  • Zijn er nog dingen waar ik rekening moet gaan houden in de VS als student?
  • Hebben jullie nog overige adviezen en zijn er nog belangrijke vragen die ik mezelf moet stellen?

De websites wilweg.nl, nuffic, eur.nl en studyusa heb ik al doorgenomen. Ik ben alleen nog op zoek naar praktisch advies van mensen die hier meer vanaf weten, zelf gestudeerd in de VS hebben, zelf gewoond in de VS hebben, mensen kennen die deze ervaring hebben of ook interesse hebben in reizen en het buitenland.
  • pi_62867607
    quote:
    Op zaterdag 1 november 2008 17:26 schreef dennis00 het volgende:
  • Mijn hele master-opleiding in de Verenigde Staten afronden. Dan heb ik alleen (helaas?) een PhD in plaats van een MsC titel.
  • Een master-opleiding volgen en dan een PhD ipv MSc titel halen? Lukt me vreemd. PhD haal je pas na vier jaar noeste wetenschappelijke arbeid als graduate student. Anyway, ik heb eens gehoord dat men in de VS slechts bij uitzondering een master doet en dat deze peperduur (dus meestal gefinancieerd door werkgever) is.
    Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
    Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
      zaterdag 1 november 2008 @ 19:50:10 #3
    180385 Horloge
    Zoals het klokje thuis tikt.
    pi_62867627
    Het lijkt me niet dat je een PhD titel krijgt als je een Master in de US doet.

edit: spuit11.
      Moderator zaterdag 1 november 2008 @ 20:59:45 #4
    45833 crew  Fogel
    pi_62869261
    quote:
    Op zaterdag 1 november 2008 17:26 schreef dennis00 het volgende:

Mijn vragen zijn dus vooral:
  • Waarom zijn er zoveel beursen die je kunt krijgen? Moet je dan kiezen? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
  • Hoe komt het dat sommige mensen opscheppen over een beurs van $2000 per maand vrij te besteden? Dit heb ik al meerdere keren gelezen. Ik zag pas een topic over Noorwegen en een partnership beurs van $4000 per maand als Noren in de VS gaan studeren.
  • Zijn er nog dingen waar ik rekening moet gaan houden in de VS als student?
  • Hebben jullie nog overige adviezen en zijn er nog belangrijke vragen die ik mezelf moet stellen?
  • Je hebt het waarschijnlijk over "The Leiv Eiriksson mobility programme" of de "Fulbright Grant" (alleen moet je een Noors staatsburgerschap hebben om in aanmerking te komen voor de laatste).
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_62872772
    Ik studeer op dit moment economics in londen, zit in mn 1e jaar. En wil mijn 2e jaar in Amerika gaan doen, (NYU)/(UM)/(UNLV)/(UC), weet nog niet welke van de 4, voorkeur gaat uit naar de NYU. Ik probeer alles gewoon via mijn universiteit in londen te regelen.

En desnoods mijn 3e jaar ook, of weer in londen, of ergens anders in europa. En daarna gaan voor een PhD op de LSE in Londen.
    People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
    Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
    pi_62902672
    In 3 jaar Bachelor en Master reken ik dan en dan direct door 4 jaar PhD.

Het gaat mij niet per sé om een PhD te halen, ik wil ook helemaal geen toezegging doen om 4 jaar niet in Nederland te wonen. Mijn huidige record staat op 3 weken. Een studiejaar of trimester/semester is lang genoeg.

Het ziet er inderdaad naar uit dat de Erasmus Universiteit Rotterdam veel partnerships binnen de EU heeft, maar dat studeren buiten de EU al heel wat moeilijker is.

Hoe wil jij de financiering plannen van een studie in de Verenigde Staten? Ik vind $10.000 wel een maximaal bedrag eigenlijk, anders wordt het echt te duur.
    pi_62907624
    quote:
    Op maandag 3 november 2008 10:58 schreef dennis00 het volgende:
    In 3 jaar Bachelor en Master reken ik dan en dan direct door 4 jaar PhD.

Het gaat mij niet per sé om een PhD te halen, ik wil ook helemaal geen toezegging doen om 4 jaar niet in Nederland te wonen. Mijn huidige record staat op 3 weken. Een studiejaar of trimester/semester is lang genoeg.

Het ziet er inderdaad naar uit dat de Erasmus Universiteit Rotterdam veel partnerships binnen de EU heeft, maar dat studeren buiten de EU al heel wat moeilijker is.

Hoe wil jij de financiering plannen van een studie in de Verenigde Staten? Ik vind $10.000 wel een maximaal bedrag eigenlijk, anders wordt het echt te duur.
    Ik ga het doen via mijn universiteit. Dus ik betaal collegeld aan mijn universiteit, zon 4000 euro in engeland.
    Mijn universiteit heeft partnerships met 8 universiteiten in Amerika, 1tje in Japan. En 1 in Jamaica/Trinidad/Barbados
    People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
    pi_62908617
    Zonder partnership van een Nederlandse of andere universiteit wordt het sowieso een dure grap. De betere Amerikaanse universiteiten kosten wel iets meer dan $10,000 per jaar en (Amerikaanse) financial aid is best moeilijk om te krijgen.
    Cool story, Hansel.
    pi_62909719
    quote:
    Op maandag 3 november 2008 15:05 schreef wikwakka2 het volgende:
    Zonder partnership van een Nederlandse of andere universiteit wordt het sowieso een dure grap. De betere Amerikaanse universiteiten kosten wel iets meer dan $10,000 per jaar en (Amerikaanse) financial aid is best moeilijk om te krijgen.
    Klopt, ook al in ging met de intentie om 3 jaar in Londen te gaan studeren, ik ben nu wel heel erg blij dat ze zoveel partners hebben over de wereld want heb het hier na een half jaar ook al wel weer bekeken.
    pi_62909875
    quote:
    Op maandag 3 november 2008 15:44 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Klopt, ook al in ging met de intentie om 3 jaar in Londen te gaan studeren, ik ben nu wel heel erg blij dat ze zoveel partners hebben over de wereld want heb het hier na een half jaar ook al wel weer bekeken.
    Ik heb vrienden wiens universiteit $40,000 per jaar kost Dat is mij toch echt te gek (alhoewel het met de lage dollar natuurlijk minder erg is ).
    Cool story, Hansel.
    pi_62913999
    quote:
    Op maandag 3 november 2008 15:51 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Ik heb vrienden wiens universiteit $40,000 per jaar kost Dat is mij toch echt te gek (alhoewel het met de lage dollar natuurlijk minder erg is ).
    Wat is eigenlijk de meerwaarde van studeren in het buitenland? Het lijkt me dat het onderwijs in Nederland ook van een behoorlijk niveau is.
    Ain't nothing to it but to do it.
    Greece
      Moderator maandag 3 november 2008 @ 18:39:32 #12
    45833 crew  Fogel
    pi_62914404
    quote:
    Op maandag 3 november 2008 18:22 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Wat is eigenlijk de meerwaarde van studeren in het buitenland? Het lijkt me dat het onderwijs in Nederland ook van een behoorlijk niveau is.
    Buitenlandervaring telt voor veel werkgevers erg positief. Of het nu een studie, stage of werkvakantie was, het geeft je ervaringen (bijvoorbeeld zelfstandig dingen oplossen in een andere cultuur en/of taal) die in het bedrijfsleven erg nuttig kunnen zijn.
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_62917583
    Of je gaat naar Harvard MS: 4 weken studie ofzo: $2.950,-

Ik keek laatst voor klinische stages in the USA, bij Upstate university NY zou ik dan $100 inschrijfgeld moeten betalen plus nog een klein beetje voor begeleiding en huisvesting etc. voor 4 weken .
    En bij Harvard Medical School zou ik dan $2950 moeten betalen voor 4 weken en alleen voor de paar lessen die je misschien krijgt en begeleiding.

Maar ja sommigen zijn denk ik wel bereid om dat soort bedragen neer te leggen om hun CV te pimpen.
      maandag 3 november 2008 @ 21:32:41 #14
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_62918961
    Geld is bij Harvard geen garantie. Ze laten je niet zo maar binnen. Naar verluid heeft Harvard een toelatingspercentage van zo'n 7%.
    pi_62921999
    quote:
    Op maandag 3 november 2008 21:32 schreef Scaurus het volgende:
    Geld is bij Harvard geen garantie. Ze laten je niet zo maar binnen. Naar verluid heeft Harvard een toelatingspercentage van zo'n 7%.
    Dat is laag.
    pi_62925025
    quote:
    Mwa, als je met een half miljoen voor de deur staat laten ze je ook wel binnen hoor
    Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
    pi_62925101
    quote:
    Het is algemeen bekend dat als je geld hebt (of je ouders) dat het niveau van intelligentie die nodig is voor toelating 'n stuk lager gaat zitten speciaal voor jou, bij Ivy League universiteiten.
      dinsdag 4 november 2008 @ 01:26:59 #18
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_62925120
    Ach ja, dat is nog altijd beter dan domme mensen die geen geld binnenbrengen, zoals in Nederland het geval is.
    pi_62925261
    quote:
    Op dinsdag 4 november 2008 01:26 schreef Scaurus het volgende:
    Ach ja, dat is nog altijd beter dan domme mensen die geen geld binnenbrengen, zoals in Nederland het geval is.
    Ik vind een systeem die voor een groot deel berust op miljoenen donaties van multi-miljonairs geen stabiel en eerlijk systeem, en daarom vind ik het systeem van openbaren Universiteiten, zoals je ziet in Europa, veel eerlijker en beter voor de samenleving.

Natuurlijk zijn er ook openbare Universiteiten in the USA zoals State Universities en community colleges... maar ik had pas gehoord dat het niveau van een Nederlandse Universiteit stukken hoger ligt dan een openbare instelling in de VS...maar hier heb ik zelf geen betrouwbare bron van... iemand?
      dinsdag 4 november 2008 @ 01:41:10 #20
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_62925337
    quote:
    Op dinsdag 4 november 2008 01:35 schreef Koskesh het volgende:
    Ik vind een systeem die voor een groot deel berust op miljoenen donaties van multi-miljonairs geen stabiel en eerlijk systeem, en daarom vind ik het systeem van openbaren Universiteiten, zoals je ziet in Europa, veel eerlijker en beter voor de samenleving.
    Wel, het Amerikaanse systeem heeft zich vrij stabiel getoond. En waarom is het Europese systeem beter en eerlijker? M.i. is het beter als rijke particulieren vrijwillig geld geven dan dat de belastingbetaler (dus ook de bouwvakker) verplicht moet meebetalen aan universiteiten.
    quote:
    Natuurlijk zijn er ook openbare Universiteiten in the USA zoals State Universities en community colleges... maar ik had pas gehoord dat het niveau van een Nederlandse Universiteit stukken hoger ligt dan een openbare instelling in de VS...maar hier heb ik zelf geen betrouwbare bron van... iemand?
    Qua kwaliteit zitten Nederlandse universiteiten dicht bij elkaar. In de VS is er een wereld van verschil tussen Harvard University en een of ander kleine college met een budget van een paar miljoen.
      dinsdag 4 november 2008 @ 01:59:24 #21
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_62925573
    quote:
    Op dinsdag 4 november 2008 01:20 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Mwa, als je met een half miljoen voor de deur staat laten ze je ook wel binnen hoor
    Een half miljoen is zakgeld voor een universiteit met een vermogen van meer dan 35 miljard dollar. Pas bij ongeveer honderd miljoen of meer valt er te praten. Als je een plaats probeert te kopen met een half miljoen dollar wordt je uitgelachen.
    pi_62925577
    quote:
    Op dinsdag 4 november 2008 01:41 schreef Scaurus het volgende:
    M.i. is het beter als rijke particulieren vrijwillig geld geven dan dat de belastingbetaler (dus ook de bouwvakker) verplicht moet meebetalen aan universiteiten.
    Dat zou echter betekenen dat de zoon van de bouwvakker nooit de kans zal hebben om op een universiteit terecht te komen.
      dinsdag 4 november 2008 @ 02:11:52 #23
    89728 Plastic_Power
    Vegetable rights & peace
    pi_62925686
    quote:
    Op dinsdag 4 november 2008 01:35 schreef Koskesh het volgende:

[..]

Dat hangt er helemaal vanaf. Er zijn genoeg uitstekende publieke universiteiten in de VS. Ook is het afhankelijk van welke vakken je neemt. Je kunt makkelijk een B.A. halen met voornamelijk hoorcolleges en zonder een scriptie, maar je kunt ook honors courses nemen en een honors thesis schrijven.
    Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
      dinsdag 4 november 2008 @ 02:29:21 #24
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_62925804
    quote:
    Op dinsdag 4 november 2008 01:59 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Dat zou echter betekenen dat de zoon van de bouwvakker nooit de kans zal hebben om op een universiteit terecht te komen.
    Bullshit, de zoon van de bouwvakker kan door hard werken toegelaten worden op een goede universiteit en een scholarship krijgen. Misschien moet ie er wat meer moeite voor doen, maar het kan wel.
    pi_62925876
    quote:
    Op dinsdag 4 november 2008 02:29 schreef nickybol het volgende:

[..]

Bullshit, de zoon van de bouwvakker kan door hard werken toegelaten worden op een goede universiteit en een scholarship krijgen. Misschien moet ie er wat meer moeite voor doen, maar het kan wel.
    Tuurlijk kán dat, maar realistisch is het zeker niet. De zoon van een bouwvakker zou dus alleen als deze een exceptionele student is op een universiteit terecht kunnen komen als dat door jullie opgehemelde stelsel overal zou zijn.
      dinsdag 4 november 2008 @ 03:01:30 #26
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_62925998
    Ik wil het stelsel hier niet ophemelen, het Nederlandse stelsel is een goed stelsel.

Maarja, misschien kan die zoon van een bouwvakker misschien niet zoveel drinken als in Nederland en misschien moet hij wat harder werken en wat meer nadenken. Wie zegt dat alles maar aangereikt moet worden?
    pi_62928249
    quote:
    Op maandag 3 november 2008 18:22 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Ik wil later werken in het financiële hart van Londen. En zoals gezegd mijn collegezaal staat midden in het hart, das wel tof Voor de rest is het makkelijker een baan te krijgen in Londen als je er ook daadwerkelijk studeert, al wil ik mn 2e jaar dus in Amerika gaan studeren.

Universiteit vinden ze hier overigens niet heel belangrijk, meer waar je je master doet.
      Moderator dinsdag 4 november 2008 @ 10:39:25 #28
    45833 crew  Fogel
    pi_62929521
    quote:
    Op dinsdag 4 november 2008 01:59 schreef nickybol het volgende:

[..]

Een half miljoen is zakgeld voor een universiteit met een vermogen van meer dan 35 miljard dollar. Pas bij ongeveer honderd miljoen of meer valt er te praten. Als je een plaats probeert te kopen met een half miljoen dollar wordt je uitgelachen.
    Hoeveel moest jij/je vader betalen?
    pi_62934586
    quote:
    Op dinsdag 4 november 2008 01:59 schreef nickybol het volgende:

[..]

Honderd miljoen

Jared Kushner kwam er in nadat z'n pa $2,5 miljoen betaalde.
      dinsdag 4 november 2008 @ 15:43:31 #30
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_62937310
    quote:
    Op dinsdag 4 november 2008 10:39 schreef Fogel het volgende:

[..]

Hoeveel moest jij/je vader betalen?
    Ik ben op de normale manier toegelaten en heb geen enkele donatie gedaan.
    pi_62937357
    quote:
    Op dinsdag 4 november 2008 15:43 schreef nickybol het volgende:

[..]

Ik ben op de normale manier toegelaten en heb geen enkele donatie gedaan.
    Maar ben je dan een enorme studiebol die geen bier drinkt en niet uitgaat enzo??
    pi_62945911
    quote:
    Op dinsdag 4 november 2008 15:45 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Maar ben je dan een enorme studiebol die geen bier drinkt en niet uitgaat enzo??
    Je hoeft niet een ontzettende studiebol te zijn wil je toegelaten worden op Harvard. Er zijn genoeg studie-bolletjes die de havo nog niet eens halen.

Overigens qua voordelen van studeren in het buitenland vind ik toch wel de connecties die je opdoet.
    Ik studeer in de economische richting, en daar geven ze meer om connecties en referenties dan cijfers ( zo hoort het mijn inziens ook ). Ben van plan om volgend jaar 0.5 jaar Amerika / 0.5 jaar azie te doen om mijn laatste jaar weer af te sluiten in Londen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')