abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 oktober 2008 @ 16:47:45 #1
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62815434
Ik wil in mijn huis een brandblusser plaatsen. Heb er een mooi plekje voor gevonden. Boven aan de trap in de draai waar je toch je voeten niet neerzet .

Alleen... ik wil geen roodmonster hebben maar een mooie klassiek uitvoering. Op MP zijn ze er genoeg, die oude koperen dingen waar opa nog mee aan de slag ging. Punt is alleen dat de techniek modern moet zijn maar de uitvoering klassiek.

Iemand een idee waar ik zoiets kan vinden ? ik namelijk niet.... Welke ik trouwens zou moeten hebben weet ik niet, poeder of schuim dus advie sin die richting is ook welkom.

Oh ja, waarom op de trap ?

omdat iedereen die het huis inkomt daar langs moet en dan iig gezien heeft dat er een blusser is. Je weet maar nooit
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_62815483
Geef eens een MP link?
pi_62815530
Ik zou sproeischuim nemen, dat is ook prima te gebruiken bij elektrische apparaten.
Het poeder uit poederblussers verspreidt zich bij gebruik door het hele huis en tast metaal aan.

Geen idee of er nieuwe blussers in retrolook zijn trouwens, maar die dingen zijn natuurlijk niet voor niks felrood gemaakt.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 16:55:14 #4
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62815611
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 16:51 schreef ruud.nl het volgende:
Ik zou sproeischuim nemen, dat is ook prima te gebruiken bij elektrische apparaten.
Het poeder uit poederblussers verspreidt zich bij gebruik door het hele huis en tast metaal aan.

Geen idee of er nieuwe blussers in retrolook zijn trouwens, maar die dingen zijn natuurlijk niet voor niks felrood gemaakt.
ik plak dan wel een felrood stickertje aan de onderkant
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  donderdag 30 oktober 2008 @ 16:58:10 #5
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62815678
  donderdag 30 oktober 2008 @ 17:30:53 #6
21865 WaVe
WaVe detected
pi_62816374
Als het kan, vermijd poeder!

Poeder is een geweldige chemische rotzooi en als je er ooit een klein brandje mee blust, dan kun vervolgens alles wat poeder in aanraking is gekomen vervangen.

Het beste is een CO2 blusser, deze richt zelf geen schade aan. Schuim is ook wel een OK oplossing, pas hierbij alleen op met elektrische apparatuur (iets met water & elektra & schokken krijgen)
pi_62818394
Kun je niet een moderne brandblusser kopen en daarom heen een omhulsel van een oud model maken, als een soort hoes dus.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_62821179
Zo'n 'oud' model als wat jij aangeeft ga je niet vinden met moderne techniek. Die dingen waren niet meer dan een waterbus met een pompje.

Volgens mij moet een goedgekeurde brandblusser sowieso felrood zijn. En er moeten stickers op met de keuringsdata enzo.
pi_62821364
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 20:40 schreef mcDavid het volgende:
Zo'n 'oud' model als wat jij aangeeft ga je niet vinden met moderne techniek. Die dingen waren niet meer dan een waterbus met een pompje.

Volgens mij moet een goedgekeurde brandblusser sowieso felrood zijn. En er moeten stickers op met de keuringsdata enzo.
Maar ze mogen wel ergens in staan (een kast bijvoorbeeld), als er maar bij staat waar hij staat (al vraag ik me af of dat ook moet als hij in een privehuis staat). Dan zou je dus een oud omhulsel neer kunnen zetten waar je de nieuwe blusser (zoals ik in mijn vorige post schreef) uit kunt tillen. Het voordeel van het er uit tillen tov de hoes is dat je dan ook weer de instructies op de blusser kunt lezen.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  donderdag 30 oktober 2008 @ 20:56:02 #10
63722 z80
I fink you freaky
pi_62821626
voor en nadelen verschillende blus middelen
CO2
verstikt de brandhaard en laat geen rotzooi achter, en kan gebruikt worden voor de meeste branden.
nadeel zodra je stopt met blussen en het vuur is niet totaal uit, of ontsteekt weer door de nog aanwezige hitte.
SCHUIM
verstikt de brandhaard en laat een sop achtige laag achter welke met water en zeep te verwijderen is.
kan gebruikt worden voor de meeste branden (let op bij electra branden staat op de blusser aangegeven tot welke spanning deze gebruikt mag worden).
het grootste voordeel is dat er een zuurstof isolerende laag achter blijft waardoor vuur dat uit is ook uit blijft.
nadelen weet ik zo niet.
POEDER
is een katalysator en start een chemische proces om het vuur te doven.
laat veel troep achter, en alles dat met het poeder in aanraking is geweest kun je weg gooien.
en in mijn ogen alleen geschikt om een vluchtweg brandvrij te krijgen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_62822363
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 @ 20:46 schreef maok het volgende:

[..]

Maar ze mogen wel ergens in staan (een kast bijvoorbeeld), als er maar bij staat waar hij staat (al vraag ik me af of dat ook moet als hij in een privehuis staat). Dan zou je dus een oud omhulsel neer kunnen zetten waar je de nieuwe blusser (zoals ik in mijn vorige post schreef) uit kunt tillen. Het voordeel van het er uit tillen tov de hoes is dat je dan ook weer de instructies op de blusser kunt lezen.
Sja je bent sowieso niet verplicht een brandblusser in huis te hebben dus in principe boeit het geen reet. Maar je wilt iig wel een goedgekeurde blusser, een 'afgekeurde' kan gevaarlijk zijn (het zijn net duikflessen).
Bovendien heb je misschien kans dat je verzekering korting geeft als je deugdelijke blusmiddelen in huis hebt...
pi_62822441
Mijn advies:
- CO2 alleen in ruimtes met zéér veel electronica (serverruimtes, transformatorstations bijv)
- Poeder alleen in garages/werkplaatsen, of op plaatsen waar de compactheid een grote rol speelt (caravan, boot, auto)

- alle andere omgevingen: schuim.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 21:33:38 #13
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_62822571
Een brandblusser zoals die oude ga je in ieder geval niet vinden. Ze moeten gekeurd zijn etc. dus dat staat er zowiezo op. Mocht je via via aan een schuimblusser (AFFF) kunnen komen moet je dat doen. Zit water en CF-concentraat in ofzo. Mijn vader is brandweerman en we hebben deze via hem gehad. Is de beste die er is, alleen tegenwoordig mag die niet meer gebruikt worden ivm de ozonlaag
To infinity…and beyond!
  donderdag 30 oktober 2008 @ 22:09:14 #14
63722 z80
I fink you freaky
pi_62823505
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 21:33 schreef ivetje het volgende:
Een brandblusser zoals die oude ga je in ieder geval niet vinden. Ze moeten gekeurd zijn etc. dus dat staat er zowiezo op. Mocht je via via aan een schuimblusser (AFFF) kunnen komen moet je dat doen. Zit water en CF-concentraat in ofzo. Mijn vader is brandweerman en we hebben deze via hem gehad. Is de beste die er is, alleen tegenwoordig mag die niet meer gebruikt worden ivm de ozonlaag
schuim mag wel.
halon mag niet meer, dit tast de ozon laag aan.
maar blust perfect.
halon blijft namelijk als een deken liggen op de plek weer je dit neer spuit en sluit zo de zuurstof af.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 22:14:34 #15
3185 Adelante
To let it go now
pi_62823649
Die dingen moeten toch ook jaarlijks gecontroleerd worden, dure aangelegenheid voor een particulier dan
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  donderdag 30 oktober 2008 @ 22:37:18 #16
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62824273
Ik ben idd niet verplicht om zo'n ding in huis te hebben. Wat ik me wel realiseer is dat als een klein brandje om welke reden dan ook ontstaat je gewoon de sjaak bent. Dat gaat zo waaaaanzinnig snel.....

De trap lijkt me een goed plekje, daar staat/hangt die niet in de weg.

Het zal wel een schuimblusser worden en dat dat ding geld kost maakt me niet zo heel veel uit. Een huis kost ook geld en als het in die paar tientjes per jaar moet zitten dan heb je een veel groter probleem lijkt me.

Die AFFF blusser, daar heb ik vaker ove rgehoord. Die wil ik dolgraag voor in de auto hebben... Zo;n compacte poederblusser is wel leuk dan maar heeft geen zin. Dan blus je de brand en is je auto nog steeds total omdat alle electronica aan gort is...

Tsja en dan wil het oog ook iets.. en dus... heb ik een alternatief gevonden...

koper modern is er dus niet... rood vind ik geen pan... dus...

http://www.fireprotection(...)hrome-extinguishers/

modern... betaalbaar... best stijlvol en springt niet overbodig in het oog.
pi_62826024
Tegen de tijd dat je in de auto een brandblusser nodig hebt, is er sowieso weinig meer te redden.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 09:58:49 #18
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62830900
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 23:44 schreef mcDavid het volgende:
Tegen de tijd dat je in de auto een brandblusser nodig hebt, is er sowieso weinig meer te redden.
van mijn klassieker zou ik heel graag het interieur redden in geval van...
pi_62831485
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 09:58 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

van mijn klassieker zou ik heel graag het interieur redden in geval van...
Lees je wel even héél goed de gebruiksaanwijzing en bedenk je goed dat zo'n ding slechts ongeveer een halve minuut bruikbaar is en daarna simpelweg leeg is. Dit betekent dat je er een beginnend brandje prima mee kunt blussen, maar zodra die omgevallen kaars zowel je bank als de gordijnen (dus: de oorspronkelijke brandhaard + nog iets anders) in de fik heeft gezet: wegwezen en 112 bellen.

Daarnaast staan er 2 pictogrammen op: A en B.

A: vaste stoffen (hout, papier, kunststoffen, etc.)
B: vloeistoffen (olie, benzine, alcohol, etc. Géén vetten!))

Succes ermee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')