dennisdotcom | zondag 24 maart 2002 @ 14:44 |
Hoi, Ik ben net al een paar uur bezig geweest om alle interrailtopics en bijbehorende links te lezen voor meer info, en heb aardig wat gevonden. Ik hoop dus eigenlijk in de zomervakantie een maandje te kunnen gaan interrailen. Ik denk dat ik een 3 zones kaart neem, zodat ik door Groot-Brittannie, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland kan reizen. Hoe ik slaapplaatsen kan vinden is denk ik niet zo'n punt, in Groot-Brittannie is het heel makkelijk om bed & breakfast te vinden, omdat er gewoon heel veel mensen zijn die daar aan doen. In Frankrijk kan ik op campings slapen, omdat die daar veel zijn (zeker in de zomer). Zit ik dus alleen nog met de overgebleven drie landen. Hoe kun je in die landen makkelijk aan slaapplaatsen komen ? En wat ik me ook afvraag is hoe je gemakkelijk bij een slaapplaats kom. Stel dat ik midden in Frankrijk in de provence zit, mag ik toch aannemen dat er niet een camping op het station is. Ook wil ik wel weten hoe je het doet met grote afstanden. Ik wil eigenlijk zoveel mogelijk verschillende gebieden bezoeken. En nou was ik ook niet van plan om alleen maar grote steden te bezoeken, maar ook wat kleinere landelijke gebieden. Voor Duitsland zie ik dit niet echt als een probleem, het heeft namelijk een enorm openbaar vervoer netwerk zoals hier in Nederland, maar hoe dat in Frankrijk precies zit weet ik niet, ik weet alleen wel dat op sommige lokale spoorlijnen in Frankrijk maar 3 treinen per dag komen. Voor de mensen die dit eerder hebben gedaan: weten jullie hoeveel het extra kost als je bijvoorbeeld een stuk met een Intercity wil reizen (toeslag) en of je dan in sommige landen daarvoor moet reserveren? En hoe heb je het gedaan met tijden? Gewoon op het station gekeken waar je die dag heen gaat en hoe laat of plan je het vantevoren een beetje in via internet ? Nouja, genoeg vragen lijkt me zo | |
Oscar. | zondag 24 maart 2002 @ 14:45 |
hoeveel kost zo'n kaart eigelijk?? | |
dennisdotcom | zondag 24 maart 2002 @ 14:46 |
quote:¤ 309,- maar | |
Oscar. | zondag 24 maart 2002 @ 14:47 |
quote:tanx ![]() | |
Rood_schaap | zondag 24 maart 2002 @ 14:48 |
Waar kan ik wat meer info hier over krijgen?... Zat er ook al aan te denken om dat te gaan doen | |
dennisdotcom | zondag 24 maart 2002 @ 14:50 |
quote:http://www.ns.nl/internationaal/internationaal.cgi?Internationaal/Tickets/Rondreistickets/Interrail www.interrailer.com (Duits) | |
XL | zondag 24 maart 2002 @ 15:01 |
Ik heb vorige zomer door heel Frankrijk ge-interrailed, over het algemeen heb ik me aan campings gehouden die rechtstreeks uit de lonely planet kwamen. Daar staat perfect in uitgelegd hoe je met ander openbaar vervoer dan de trein de camping kunt bereiken. Daarnaast kun je tot 5 a 10 km wel naar een camping wandelen. (10 is ver met zware tas en grote hitte). Maar vaak zijn er campings te vinden vlakbij het station. Tips in frankrijk: Auxerre is wel het schoolvoorbeeld van weinig treinen. Als je vanaf Auxerre naar het noorden gaat is het trouwens veel beter te doen. Als ik me niet vergis was het bij mij zo dat ik om 7:11 wegkon in de gewenste richting, de volgende was om 16:11... Tja, dat heb je wel eens Toeslag op de TGV is bijzonder weinig... De koers FF naar Euro weet ik niet edit: link www.jongoranje.nl/interindex.html | |
Hik | zondag 24 maart 2002 @ 15:22 |
*Ervaringsdeskundige meldt* ![]() Ik heb in het verleden drie interrails gedaan, dus wellicht kan ik je wat verder helpen. In de eerste plaats zou ik eens goed nagaan waarvoor de interrailkaart precies geldig is in de landen van jou keuze. Toen ik destijds ging (maar dat is al wel lang geleden hoor!) had Zwitserland bijvoorbeeld een heel stel privélijnen waarvoor de kaart niet gold. Bovendien kon je er ook niet het kanaal mee over (daar kreeg je alleen korting voor). Op zich hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn, maar het kan wel tijdens je vakantie voor een hoop extra kosten zorgen. De beste manier om hier achter te komen is te informeren zij de NS, maar het volgende boekje was toen voor mij heel nuttig (en het wordt ieder jaar ge-update, dus dat zal het nu ook nog wel zijn): Interrail reisgids / deel 2001, Wanninger / € 12,50, Paperback | Uitgeverij Mingus | 2001 Hoe gaat het gewoonlijk in z'n werk? Je komt aan op een willekeurig station en gaat met je rugzakje op je nek naar de Touristinformation, die op vrijwel alle (grotere) stations te vinden is. Zij helpen je dan meestal verder aan een geschikte slaapplek, een manier om daar te komen (een uitleg waar de bussen gaan meestal) en een gratis kaart van de stad. Heel handig! Ga je echt kleinere plaatsen bezoeken dan is een goede reisgids an te raden. In jouw geval is de Lonely Planet Western Europe misschien wat. Hierin vind je heel veel slaap- en eetadressen, met aanbevelingen, prijzen en telefoonnummers. Tenslotte is het nog zo dat je in sommige landen al bij de trein wordt opgewacht door "Trouts" (met name in Zuid-Europa), dit zijn mensen die door campings of hotels worden betaald om mensen naar hun lokatie te lokken, of door mensen die je een kamer in hun huis willen aanbieden (vaak in Oost-Europa). Laat je niet gekmaken, hoor gewoon rustig aan wat ze te bieden hebben en ren niet met de eerste de beste mee! Overigens zal dat laatste in de landen die jij wilt bezoeken wel meevallen hoor! Nog een laatste opmerking: Reken erop dat de landen die je hebt uitgezocht niet bepaald de goedkoopste zijn in levensonderhoud en additionele reiskosten (zoals dus bijvoorbeeld de beschreven bussen enzo)...Zuid-en Oost-Europa zijn wat dat betreft aanzienlijk goedkoper! That said, Interrail is een geweldige manier om te beginnen met reizen, vel nieuwe mensen te leren kennen en veel te zien! Héél erg veel plezier, als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel! | |
MrMoose | zondag 24 maart 2002 @ 15:28 |
http://www.hostels.com zal je wel verder helpen aan slaapplaatsen ![]() | |
dennisdotcom | zondag 24 maart 2002 @ 22:14 |
XL en Hik heel erg bedankt voor alle informatie tot nu toe! In Groot-Brittannie ken ik gelukkig een aantal mensen (stuk of 4, verdeeld over het land) waar ik dus waarschijnlijk wel kan slapen, van daaruit kan ik dan een paar keer dagtripjes maken Frankrijk denk ik dat het minst een probleem is, omdat zoals al is gezegd daar makkelijk campings zijn te vinden, daar maak ik me ook niet zoveel zorgen over. Er zijn in Frankrijk zoveel campings, das niet normaal XL kun jij mij misschien vertellen waar Auxerre ligt? Want ik heb er nog nooit van gehoord Mooi dat die intercity's / hogesnelheidstreinen niet zoveel kosten, soms zul je toch wat grotere afstanden af willen leggen zonder er lang over te hoeven doen, zeker in landen als Frankrijk is dat wel noodzakelijk. Ik heb vanmiddag gekeken op diverse sites van nationale spoorwegen en zag dat in Engeland een nette dienstregeling is vanuit het noorden (Glasgow -- waar ik ook wel heen wil) richting London. Geloof dat er zeker 1 trein per uur gaat ofzo. Van Frankrijk heb ik inmiddels een mooie kaart gevonden met daarop alle regionale spoorlijnen, van Groot-Brittannie heb ik deze nog niet kunnen vinden. Voor Duitsland heb ik een recent intercity-net kaartje, en ik heb nog een oud "kürsbüch" van 1993 ofzo, daarin staan ALLE spoorlijnen in heel Duitsland. Ik denk dat ik daar wel redelijk veel informatie in kan opzoeken, en ik weet uit ervaring dat op de Duitse stations enorm veel informatie gratis te verkrijgen is over regionaal vervoer. Maar ik had al gezegd dat het in Duitsland goed geregeld is Hik, weet jij of Zwitserland momenteel beter is geregeld qua spoorwegnet? Want ik weet wel dat er een groot aantal privé lijnen zijn, en ik wil ook zeker wel een paar keer een bergtreintje nemen, al is het voor het mooie uitzicht. Ik heb trouwens wel door dat het handig is als je op 1 of andere manier kunt internetten, namelijk omdat je op vrijwel alle internetsites van spoorwegmaatschappijen de dienstregeling kunt raadplegen Ok, nog ff een kleine motivatie van mij Heb sinds kort een digitale camera, en ik wil dus ook zeker enorm veel foto's gaan maken in de periode dat ik met de trein ga. Is daarom ook wel belangrijk dat ik vaak mn accu's op kan laden. Hoe ik eigenlijk wil gaan reizen is per boot naar York (vanuit IJmuiden), dan richting Schotland (Glasgow), terug via het midden van Engeland (Liverpool->Street) richting Bristol, van daaruit kan ik het westen van Engeland verkennen, dan kan ik nog overnachten in Reading en vervolgens per Eurostar naar Parijs, stad die ik ook nog een keer wil zien. Vanuit Parijs zuidwest Frankrijk, dan via Toulouse richting Marseille en Forcalquier (daar zijn mn ouders op een camping). Via het wintersportgebied bij Chambery wil dan door de bergen naar Zürich, als ik mazzel heb kan ik daar ook nog bij bekenden overnachten. In Zwitserland wil ik wel een paar dagen blijven om alle kleine skiritjes te kijken, dan naar Oostenrijk al weet ik niet echt wat ik daar moet, maar goed, daarna terug via Duitsland (die ik ook nog kriskras door wil) naar Nederland. Als je hier nog commentaar op hebt hoor ik het graag, of aanbevelingen | |
Hik | zondag 24 maart 2002 @ 22:38 |
Destijds kreeg je bij een interrailkaart een spoormap van Europa. Hierop stond ook aangegeven welke lijnen onder de Interrailkaart vielen en welke privé waren. Vaak kreeg je op die privélijnen ook nog wel een deel korting. Het ziet er naaruit dat je leuke plannen hebt. Eén tipje: Bouw genoeg tijd in in jeugdhotels en op campings (dus niet alleen bij bekenden). Eén van de meest leuke dingen van interrailen zijn nou juist de andere reizigers die je leert kennen! | |
Golfen | zondag 24 maart 2002 @ 22:51 |
Kan je ook makkelijk in je eentje interrailen, of is het leuker om dat met zn 2'en te doen. Het klinkt hartstikke leuk zo die verhalen. En kan je ook bijv in een week door Frankrijk interrailen, of is dat echt te kort?? En blijf je gemiddeld genomen maar 1 dag op 1 plaats? | |
Hik | zondag 24 maart 2002 @ 23:01 |
quote:Interrailen in je eentje is heel goed te doen. Ik ben altijd met meer geweest, maar het is nu eenmaal zo dat met hoe meer mensen je bent, hoe meer compromissen je moet doen. En onderweg kom je genoeg leuke mensen tegen waarbij je je kunt aansluiten...je bent dus nooit écht alleen. Laatste keer dat ik het deed waren de meeste interrailkaarten een maand geldig, hiervoor krijg je verschillende zones waarbinnen je kunt reizen. Nederland, België, Frankrijk &Luxemburg vormen er bijvoorbeeld één. En Italië, Griekenland en Turkije. Neem je dus twee zones, dan kun je een behoorlijk eind komen in een maand! Iedere dag een andere plaats? Alsjebliet niet! | |
Golfen | zondag 24 maart 2002 @ 23:07 |
Hmmm, 2 weken Frankrijk Interrailen lijkt me toch wel heel erg leuk. Ik zal het is aankaarten bij een vriend van me. Ik kan zowiezo niet langer dan 2 weken weg, omdat de rest van de zomer al volgepland zit. Maar natuurlijk ook hartstikke leuk om juist in Oost europa te gaan Interailen. Maargoed, voorlopig ken ik nog maar heel weinig van de Franse Westkust en het Midden van het land, dus daar kan ik mooi beginnen. Ben alleen zo bang dat ik aan de cote d'azur eindig, aangezien ik daar verslaafd aan ben. | |
TARAraboemdijee | zondag 24 maart 2002 @ 23:13 |
Ik ga vanaf overmorgen interrailen in Frankrijk heerlijk goedkope manier om WT te volgen op tour, voor alles bij elkaar (toeslag TGV, Thalys, reserveringen, interrail) was ik nog geen 200 euro kwijt | |
Golfen | zondag 24 maart 2002 @ 23:15 |
quote:Moet je me heel ff helpen met WT, het is al laat op de avond. | |
dennisdotcom | maandag 25 maart 2002 @ 07:10 |
Kan iemand me ook vertellen met hoeveel geld per dag je ongeveer rekening moet houden? En dan ook het verschil tussen jeugdherberg en camping ![]() Heb ondertussen trouwens mooie kaart van Groot-Brittannie gevonden | |
TARAraboemdijee | maandag 25 maart 2002 @ 07:13 |
quote:Within Temptation | |
XL | maandag 25 maart 2002 @ 11:05 |
Auxerre is een provinciestadje in de bourgogne ongeveer 60.000 inwoners maar als je er loopt lijkt het piepklein, vooral het centrum. Het station is echt een station wat duidelijk niet op de Grande lines ligt. Ik moest echt een LEGO denken... het treintje er naar toe is echt een treintje dat niet op de Grande lines rijdt... Als je door het park naar de camping loopt zie je Frankrijk zoals het hoort op de plaatjes... allemaal oude mannetjes die Jeu Des Boules spelen... er wandelen hele oude opaatjes met heel veel stokbrood... De lokale kanoschool heeft kanoles op de Saone... Iedereen gaat naar de training van de voetbalploeg kijken (tegenover de camping) Kortom Frankrijk zoals je het wilt zien... Aan de andere kant, het ligt aan de Route du Sud... heel mensen zetten hun caravan op de camping municipal, die is goedkoop, goed en voor de rest helemaal niks... En die mensen zullen het een ramp vinden daar... Maar ja die overnachten er alleen... en dat zijn touristen, jij voelt jezelf natuurlijk reiziger (ik ook...). Dan is het briljant | |
Hik | maandag 25 maart 2002 @ 11:28 |
quote:Dat is heel erg moeilijk te zeggen. Hangt van een aantal dingen af: 1. Het eerste jaar dat ik ging woonde ik nog bij m'n ouders. Ik vond al die uitgaven aan eten enzo heel wat en deed dus erg zuinig. Het laatste jaar dat ik ging was ik al een stuk makkelijker geworden... Ik heb in mijn eerste jaar 40 gulden per dag uitgegeven, maar dat is 10 jaar terug (ieks... | |
dennisdotcom | dinsdag 26 maart 2002 @ 08:49 |
Ik twijfel momenteel heel erg of het financieel gaat lukken, denk dan uiteindelijk toch dat het feest niet doorgaat. Denk dat je dan beter kan wachten totdat het wel gewoon ruim financieel haalbaar is, dan kan je lekker doen wat je wilt. | |
Red-Alligator | dinsdag 26 maart 2002 @ 11:35 |
Het is echt heel afhankelijk natuurlijk van wat je zoal doet hoe duurt het is. Heb afgelopen jaar 2 weken door Ierland en Scotland geinterraild, was in totaal 2100 piek kwijt. Hierbij heb ik alle kosten mee gerekend. | |
XL | dinsdag 26 maart 2002 @ 11:39 |
Ik lees nu trouwens pas accu's opladen... Franse treinen hebben vaak stopcontacten...
Kortom, spotgoedkoop let op guldensprijzen! euro is te nieuw voor mij? [Dit bericht is gewijzigd door XL op 26-03-2002 11:45] | |
x-margriet-x | dinsdag 6 mei 2003 @ 13:21 |
quote:Bedoel je deze Lonely planet? ![]() En weet iemand nog andere campinggidsen waarin staat hoe je met het openbaar vervoer een camping kunt bereiken? *x-margriet-x gaat nl. ook interrailen als 't mag | |
XL | dinsdag 6 mei 2003 @ 16:55 |
quote:Ongeveer die.... volgens mij is die van mij nieuwer of ouder.... Want mijn kaft is anders... Er zijn speciale reisgidsen voor interrailen. Ik ben een interrailer tegengekomen die dat hele boek van internet had gedownload en geprint.... maar die kwam veel op dezelfde campings terecht. De naam Rough Guide zegt mij wel iets, maar die heb ik nog nooit gebruikt of ingezien. |