FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Hoe rij je een auto in?
ToxicTwoensdag 29 oktober 2008 @ 10:42
Is daar nog steeds sprake van of zijn de motoren van tegenwoordig zo gebouwd dat het niet meer hoeft?
Is er verschil tussen het inrijden van een benzine of een diesel?
Wat komt er allemaal bij kijken etc?

Kan iemand hier meer over vertellen?

Oh ja....ik weet niet of het belangrijk is, maar ik wil dat de auto "snel" wordt.
Dus niet zo'n oud omaatjes auto.
Dennis101woensdag 29 oktober 2008 @ 10:45
Dat die 'snel' wordt word vooral bepaald door je rijstijl. Als jij altijd rijd als een oud omatje, dus nooit boven de 3000 toeren komen bijvoorbeeld en in lage versnellingen inhalen.'

Ik dacht dat het bij nieuwe auto's niet meer nodig was om in te rijden, desalniettemin zou ik de eerste paar duizend kilometer toch een beetje zuinig met de motor omgaan. Dus niet in de toeren doorjagen met een koude motor (moet je eigenlijk sowieso niet doen) en sowieso niet al te vaak teveel toeren maken.
DutchErroristwoensdag 29 oktober 2008 @ 10:46
Een auto inrijden? Vol gas tegen de zijkant van een anderen auto rijden. Succes gegarandeerd
ToxicTwoensdag 29 oktober 2008 @ 10:47
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 10:45 schreef Dennis101 het volgende:
Dat die 'snel' wordt word vooral bepaald door je rijstijl. Als jij altijd rijd als een oud omatje, dus nooit boven de 3000 toeren komen bijvoorbeeld en in lage versnellingen inhalen.'

Ik dacht dat het bij nieuwe auto's niet meer nodig was om in te rijden, desalniettemin zou ik de eerste paar duizend kilometer toch een beetje zuinig met de motor omgaan. Dus niet in de toeren doorjagen met een koude motor (moet je eigenlijk sowieso niet doen) en sowieso niet al te vaak teveel toeren maken.
Da's een leuke....die i-VTEC motoren van Honda....dat zijn voor zover ik weet JUIST toeren motoren.
HzHertzwoensdag 29 oktober 2008 @ 10:48
Bij brommertjes etc. met nieuwe cilinder is dit wel zeker nodig. Bij auto niet zo erg. zoals hiervoor al word gezegd is het nooit slim om een koude motor de hoge toeren in te knalle, gewoon zuinig rijden in het begin en na een tijdje kan je m wel doortrappen
Dennis101woensdag 29 oktober 2008 @ 10:50
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 10:47 schreef ToxicT het volgende:

[..]

Da's een leuke....die i-VTEC motoren van Honda....dat zijn voor zover ik weet JUIST toeren motoren.
Je meent het, met zo'n motor kan je dus wel wat verder gaan. Het was dan vroeger ook altijd de uitleg van de dealers (ik verzin het niet zelf ofzo) en ik zei al dat het tegenwoordig niet meer zo van belang is.
HzHertzwoensdag 29 oktober 2008 @ 10:50
Als jij je aan de snelheid regels houd gaat het goed
B4llisticwoensdag 29 oktober 2008 @ 10:53
De ene heeft er weer andere ideen over als de ander maar het is echter bij sommige typen motoren zeker wel nodig. Bij autos minder.

Mijn theorie, en veel die er het zelfde over denken;

1: Sowieso goed warm rijden
2: De eerste 1000KM niet te lang de zelfde toeren rijden
3: Trappen zo hard als je kunt

Als de eerste weet ik hoeveel honderd/duizend kilometer laag in toeren blijft dan gaat je motor hier naar "passen" Als je dan na die honderd/duizend kilometer wil trappen en veel toeren gaat maken dan moet je motor zichzelf weer aanpassen, dat breng slijtage met zich mee en dat wil je dus niet ivm verlies van vermogen en levensduur.

Long story short.. Warm rijden en eerste 1000km niet te lang zelfde toerental, maar lekker variabel rijden
ElectricEyewoensdag 29 oktober 2008 @ 10:56
quote:
Oh ja....ik weet niet of het belangrijk is, maar ik wil dat de auto "snel" wordt.
Dus niet zo'n oud omaatjes auto.
Weet dan dat-ie meer verbruikt en dus meer vervuild, maar ook meer onderhoud nodig heeft en sneller 'op' is.

En inrijden is niet meer nodig. Veel toeren, zeker als de motor koud is, moet je gewoon nooit doen. Nergens voor nodig.
Je auto wordt trouwens echt niet slomer als je het 'nieuwe rijden' toepast. Mechanica en elektronica blijft mechanica en elektronica. Er zich geen positronisch brein in je auto die zich aanpast aan jouw wensen voor een snellere auto.
Dennis101woensdag 29 oktober 2008 @ 11:07
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 10:56 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

Weet dan dat-ie meer verbruikt en dus meer vervuild, maar ook meer onderhoud nodig heeft en sneller 'op' is.

En inrijden is niet meer nodig. Veel toeren, zeker als de motor koud is, moet je gewoon nooit doen. Nergens voor nodig.
Je auto wordt trouwens echt niet slomer als je het 'nieuwe rijden' toepast. Mechanica en elektronica blijft mechanica en elektronica. Er zich geen positronisch brein in je auto die zich aanpast aan jouw wensen voor een snellere auto.
Volgens mij spreek je jezelf hier tegen. Als je zegt dat het niet uitmaakt hoe je rijdt want je auto is altijd even snel, dan gaat die auto ook niet automatisch meer verbruiken of raakt die sneller 'op' als hij zijn auto snel wil hebben. Er is immers volgens jou geen verschil tussen 'snel' of 'traag'. Of je bedoeld wat anders?
Youpwoensdag 29 oktober 2008 @ 11:08
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Zoiets.... Warmrijden en vervolgens goed trappen, niet te veel constante toerentallen. Al is het op een moderne automotor niet allemaal meer zo van toepassing....
rivalwoensdag 29 oktober 2008 @ 11:10
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 10:42 schreef ToxicT het volgende:
Is daar nog steeds sprake van of zijn de motoren van tegenwoordig zo gebouwd dat het niet meer hoeft?
Is er verschil tussen het inrijden van een benzine of een diesel?
Wat komt er allemaal bij kijken etc?

Kan iemand hier meer over vertellen?

Oh ja....ik weet niet of het belangrijk is, maar ik wil dat de auto "snel" wordt.
Dus niet zo'n oud omaatjes auto.
in het boekje van je auto staat precies wat de fabrikant verstaat onder inrijden.
meestal verwachten ze van je dat je bij de eerste zoveel kilometers niet boven een bepaald toerental komt.
verder, tegenwoordig hoef je niet meer zo moeilijk te doen. in principe zijn de motoren van zulke kwaliteit dat het eigenlijk niet nodig is.
RemcoDelftwoensdag 29 oktober 2008 @ 11:12
Mensen die denken dat een auto sneller wordt door het inrijden

Inrijden is bedoeld om de zuigers etc. iets in te laten slijten, zodat alles soepel loopt. Niet te hoge toerentallen draaien dus.
ToxicTwoensdag 29 oktober 2008 @ 11:20
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 11:08 schreef Youp het volgende:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Zoiets.... Warmrijden en vervolgens goed trappen, niet te veel constante toerentallen. Al is het op een moderne automotor niet allemaal meer zo van toepassing....
Deze link gaat over het inrijden van motoren (2 wielers).
Ik vraag me af in hoeverre dit te vergelijken is met het inrijden van een auto.
Dennis101woensdag 29 oktober 2008 @ 11:22
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 11:20 schreef ToxicT het volgende:

[..]

Deze link gaat over het inrijden van motoren (2 wielers).
Ik vraag me af in hoeverre dit te vergelijken is met het inrijden van een auto.
Ik geloof dat iedereen het er wel over eens is dat het voor nieuwe auto's niet echt meer van toepassing is mocht je ons niet geloven kan je altijd nog bij de dealer waar je je auto koopt eens vragen hoe het nou zit.
ToxicTwoensdag 29 oktober 2008 @ 11:24
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 11:22 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ik geloof dat iedereen het er wel over eens is dat het voor nieuwe auto's niet echt meer van toepassing is mocht je ons niet geloven kan je altijd nog bij de dealer waar je je auto koopt eens vragen hoe het nou zit.
Ik wil jullie best geloven, dat is het probleem niet.
Ik stel deze vraag ook, omdat ik graag meningen van anderen hoor en daarmee dus ook verschillende inzichten.
mvdejongwoensdag 29 oktober 2008 @ 11:25
Ondanks dat gezegd wordt dat het niet echt meer hoeft tegenwoordig, doe ik het bij elke nieuwe lease-back weer. De eerste 1000-1500 km probeer ik tussen 2000 en 4000 toeren te blijven (te laag is ook nog niet echt goed voor de motor), daarna ga ik elke 500 km zo'n 500 toeren meer draaien, en ga ik ook lagere toeren rijden (50 km in 5e versnelling).
Dennis101woensdag 29 oktober 2008 @ 11:26
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 11:24 schreef ToxicT het volgende:

[..]

Ik wil jullie best geloven, dat is het probleem niet.
Ik stel deze vraag ook, omdat ik graag meningen van anderen hoor en daarmee dus ook verschillende inzichten.
Ik neem aan dat je dan bij een dealer bent geweest? Wat hebben die gezegd?
rivalwoensdag 29 oktober 2008 @ 11:26
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 11:24 schreef ToxicT het volgende:

[..]

Ik wil jullie best geloven, dat is het probleem niet.
Ik stel deze vraag ook, omdat ik graag meningen van anderen hoor en daarmee dus ook verschillende inzichten.
ik heb het je net verteld.
in het boekje van je auto staat precies wat ze bedoelen met het inrijden. (elke fabrikant anders)
toerentallen, kilometers, versnellingen....

maar in principe hoeft et niet meer met de huidige kwaliteit.
Youpwoensdag 29 oktober 2008 @ 11:58
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 11:20 schreef ToxicT het volgende:

[..]

Deze link gaat over het inrijden van motoren (2 wielers).
Ik vraag me af in hoeverre dit te vergelijken is met het inrijden van een auto.
Het zijn eveneens 4takt motoren, over het algemeen 4cilinders. Het gaat dan wel over prestatie motoren, maar dat zijn tegelijk ook de enige automotoren die nog enigszins gevoellig zijn voor inrijden. (denk aan BMW M motoren, Ferrari motoren en dat soort spul.)

De gemiddelde jan-met-de-pet auto is er niet echt gevoellig meer voor nee. De toleranties zijn zo nauwkeurig dat inrijden praktisch niet meer nodig is. En als je geluk hebt is je motor steekproefsgewijs op de testbank geweest in de fabriek en hebben ze hem al flink op zijn zak gegeven.
Turquaz52woensdag 29 oktober 2008 @ 21:09
Een Nissan bijvoorbeeld (zover ik weet ook een heleboel andere merken?) past zich aan, aan je rijstel

Als jij altijd als een opa rijd, dan zorgt ie voor dat ie dan ook zo de verbruik aanpast en het een en ander..
Als je altijd op hoge toeren rijd, dan zorgt ie er weer voor dat ie dan de verbruik en vermogen daar op aanpast

http://www.hondatech.com.au/forum/showthread.php?t=8
FB14donderdag 30 oktober 2008 @ 04:23
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 10:53 schreef B4llistic het volgende:
De ene heeft er weer andere ideen over als de ander maar het is echter bij sommige typen motoren zeker wel nodig. Bij autos minder.

Mijn theorie, en veel die er het zelfde over denken;

1: Sowieso goed warm rijden
2: De eerste 1000KM niet te lang de zelfde toeren rijden
3: Trappen zo hard als je kunt

Als de eerste weet ik hoeveel honderd/duizend kilometer laag in toeren blijft dan gaat je motor hier naar "passen" Als je dan na die honderd/duizend kilometer wil trappen en veel toeren gaat maken dan moet je motor zichzelf weer aanpassen, dat breng slijtage met zich mee en dat wil je dus niet ivm verlies van vermogen en levensduur.

Long story short.. Warm rijden en eerste 1000km niet te lang zelfde toerental, maar lekker variabel rijden
Er is een verschil tussen de motor inrijden en de ECU instellen. De motor inrijden is mechanisch. De eerste 1000km niet boven de +/- 3500 toeren uitkomen (bij benzine). Hierna is de motor ingereden, zijn alle sapjes goed verdeeld en is het metaal uitgewerkt.
De ECU rij je in om een slome of snelle auto te hebben. Bij veel auto's kun je die eenvoudig resetten door even de min van de accu af te halen (45 min) en dan de auto te rijden zoals je normaal rijdt.
B4llisticdonderdag 30 oktober 2008 @ 11:55
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 04:23 schreef FB14 het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen de motor inrijden en de ECU instellen. De motor inrijden is mechanisch. De eerste 1000km niet boven de +/- 3500 toeren uitkomen (bij benzine). Hierna is de motor ingereden, zijn alle sapjes goed verdeeld en is het metaal uitgewerkt.
De ECU rij je in om een slome of snelle auto te hebben. Bij veel auto's kun je die eenvoudig resetten door even de min van de accu af te halen (45 min) en dan de auto te rijden zoals je normaal rijdt.
Wie heeft het hier ingodsnaam over de ECU?
Youpdonderdag 30 oktober 2008 @ 12:00
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:55 schreef B4llistic het volgende:

[..]

Wie heeft het hier ingodsnaam over de ECU?
Turquaz
Turquaz52donderdag 30 oktober 2008 @ 12:32
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:00 schreef Youp het volgende:

[..]

Turquaz
Ik reageerde op een ander
johnwoodonderdag 30 oktober 2008 @ 13:43
Volgens het boekje

Grappig om te zien dat sommige mensen de uitlatingen van een motorfietsblokbouwer (scrabble) die zelfs in z'n eigen (race)wereldje door de meesten nog met een korrel zout worden genomen, eerder geloven dan de fabrikant van het blok in de auto in kwestie. Die miljoenen aan research voor een nieuwe motor en de tientallen ingenieurs van verschillende bedrijven die eraan meewerken hoef je verder niet serieus te nemen
(niet gericht aan mensen in deze thread overigens, maar in het algemeen)

Verder klopt het wel dat de metallurgie niet heeft stilgestaan en de blokken af-fabriek veel kleinere toleranties hebben, dus inderdaad zal je minder strikte regeltjes zien omtrent inrijden. Maar daar wordt uiteraard rekening mee gehouden bij het maken van de handleiding voor je auto In ieder geval loop je zeker nog wel risico dat je blok het begaait als je het in de toeren zet of (erger) zwaar belast voordat het goed is ingereden.

Wat betreft performance auto's als Porsches; die motoren worden al "ingereden" op een motorbank voordat ze in de auto gemonteerd worden. Dat scheelt dan uiteraard weer in de inrij-periode voor de klant.