abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 oktober 2008 @ 00:40:22 #51
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62800400
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 00:32 schreef ssebass het volgende:
Toch logisch dat ze een standaard model voor plagiaat controle hebben. Mijn stukken gooien ze er ook altijd doorheen, totaal geen problemen mee. Ik pleeg toch geen plagiaat. Het argument auteursrechten vind ik overigens ook overtrokken, want het wordt nergens gepubliceerd of op wat voor wijze geld aan verdiend. Het voorkomt juist dat andere jouw werk gaan misbruiken.
Ephorus verdient er geld aan, want die bieden dit aan aan universiteiten. Elke keer als ze denken dat iemand jouw stuk heeft gebruikt maken ze er weer een kopie van. En je document wordt niet louter geïndexeerd, in die zin is het wat meer dan een electronische kaartenbak, alle ‘originelen’ zitten er ook in.

Overigens wordt plagiaat dus alleen voorkomen bij instellingen die ook bij Ephorus zijn aangemeld, en zoals volgens mij langzamerhand in deze topic is duidelijk gemaakt zijn de middelen om het systeem te foppen ruim aanwezig; het zal misschien in het begin de naïevelingen nog in de val lokken, maar er zullen al snel manieren worden gevonden om het systeem in de war te schoppen. Ik vermoed dat er in Word ook het één en ander kan worden gedaan met opmaakcodes die de flow van de tekst onderbreken, of anders het gebruik van Unicode-tekens die niet zichtbaar zijn voor mensen maar wel in de tekst als bytes gecodeerd zijn (ZERO WIDTH NON-JOINER); verder vraag ik me af of tekst in een canonieke vorm gebracht wordt, et cetera.

Automatische indexatie werkt prima, mits iemand wil dat het geïndexeerd wordt, als mensen niet willen dat het lijkt op iets bestaands zijn er tal van manieren te bedenken om dit voor elkaar te krijgen, al was het maar synoniemen en herschrijven toepassen, wat waarschijnlijk in lichte mate al voldoende is.

Het systeem is zo een schijnoplossing dat alleen maar kan werken door grootschalige inbreuk op auteursrechten.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_62800425
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 00:32 schreef ssebass het volgende:
Toch logisch dat ze een standaard model voor plagiaat controle hebben. Mijn stukken gooien ze er ook altijd doorheen, totaal geen problemen mee. Ik pleeg toch geen plagiaat. Het argument auteursrechten vind ik overigens ook overtrokken, want het wordt nergens gepubliceerd of op wat voor wijze geld aan verdiend. Het voorkomt juist dat andere jouw werk gaan misbruiken.
Een nobel streven op zichzelf.

Maar mijn tegen argumenten zijn:

- Ephorus is een commercieel bedrijf. Er is geen enkele vorm van controle op uit te oefenen wat er met mijn data gaat gebeuren in de toekomst.

- Sommige opdrachten / verslagen moet je maken voor opdrachtgevers / commercieele bedrijven waarmee je expliciet afspreekt dat de data niet in handen van derden komt. Dus als Ephorus door een domme fout de boel verneukt en alles op straat ligt ben ik de sjaak omdat ik mijn overeenkomst met een derde heb verbroken.

- Ik zit er niet op te wachten dat mijn gegevens in een database komen.

- Nooit en te nimmer is mijn toestemming gevraagd door mijn opleidings instituut.

- Ik geloof nooit dat het principe werkt, naar mate de database groeit in omvang zullen de toevallige overeenkomsten groeien en dus ook de effectiviteit ervan. Ik zie liever dat mijn school zijn geld in andere dingen investeert.

- Het is prive, ik geef slechts en alleen mijn docent toestemming / inzage in mijn werk en dat wil ik gewoon zo houden punt.

- Ik ben niet voor gesloten organisaties, ik ben groot voorstander van vrije toegang, transparantie en open source.

En zo kan ik nog wel tig anderen argumenten aanhalen.
Profiel opgeheven.
pi_62801038
tvp
pi_62803381
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 00:42 schreef Bierie het volgende:

[..]

- Ephorus is een commercieel bedrijf. Er is geen enkele vorm van controle op uit te oefenen wat er met mijn data gaat gebeuren in de toekomst.

- Sommige opdrachten / verslagen moet je maken voor opdrachtgevers / commercieele bedrijven waarmee je expliciet afspreekt dat de data niet in handen van derden komt. Dus als Ephorus door een domme fout de boel verneukt en alles op straat ligt ben ik de sjaak omdat ik mijn overeenkomst met een derde heb verbroken.

- Nooit en te nimmer is mijn toestemming gevraagd door mijn opleidings instituut.

- Ik geloof nooit dat het principe werkt, naar mate de database groeit in omvang zullen de toevallige overeenkomsten groeien en dus ook de effectiviteit ervan. Ik zie liever dat mijn school zijn geld in andere dingen investeert.

- Het is prive, ik geef slechts en alleen mijn docent toestemming / inzage in mijn werk en dat wil ik gewoon zo houden punt.

- Ik ben niet voor gesloten organisaties, ik ben groot voorstander van vrije toegang, transparantie en open source.

Vooral die toestemming vindt ik een pijnpuntje. Ik heb het laatst ook eens aan een docent gevraagd, zo van ´eigenlijk gooien jullie alles van ons zomaar door die plagiaatscan he...´ en hij was volgens mij best wel een beetje gegeneerd dat ze dat inderdaad zonder dat studenten het weten doen. Ik snap ook niet zo goed waarom dat niet gewoon openbaar kan zijn.
Ik weet het ook niet
  donderdag 30 oktober 2008 @ 09:32:16 #55
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62803461
Misschien wordt het ook expres wel niet gezegd omdat men vreest dat studenten er dan omheen gaan werken; zolang een systeem een document niet op dezelfde manier bekijkt als een mens zal het altijd (en waarschijnlijk vrij triviaal) mogelijk zijn om de boel te neppen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 09:49:02 #56
184337 PartyAmber
versluys in your face
pi_62803811
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 00:42 schreef Bierie het volgende:

[..]

Jawel hoor, dat is door de wet geregeld
quote:
Nee, dat valt niet onder billijkheid.
quote:
Sorry maar wat een onzinargument. Welke gegevens over jou komen er in hun database die niet minstens op 30 andere plaatsen in een database staan ?
quote:
Er wordt voor zoveel dingen geen toestemming gevraagd, die horen impliciet bij het volgen van je opleiding.
quote:
En ik wil de loterij winnen, en ik wil dat mijn school een ander koffieapparaat koopt, en ik wil....
Dit is geen argument.
quote:
DAT is een argument, en DAT moet je dan met ze uitvechten.
quote:
Waar jij wel of geen voorstander van bent is compleet irrelevant.
quote:
Ik heb pas 1 argument gelezen
O ja, niet dan toch zeker
  donderdag 30 oktober 2008 @ 09:56:40 #57
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_62803986
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 09:49 schreef PartyAmber het volgende:

[..]

Hoe?
quote:
Er wordt voor zoveel dingen geen toestemming gevraagd, die horen impliciet bij het volgen van je opleiding.
Dat mag geen reden zijn om het in dit geval ook maar toe te staan. Bovendien vraag ik me af welke dingen jij bedoelt, ik ben nog nooit iets tegen gekomen. Maar dat kan mijn naive isntelling ook wel zijn..

[/quote]
  donderdag 30 oktober 2008 @ 10:04:58 #58
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_62804159
tvp
pi_62804571
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 09:49 schreef PartyAmber het volgende:

[..]

[..]

Dat durf ik te betwisten. En bovendien is hier geen inzage in juist omdat het een commercieel bedrijf is.
Bovendien weet ik niet wat er in de algemene voorwaarden staan die een school afsluit met Ephorus.
Misschien staat er wel in de kleine lettertjes dat Ephorus het recht heeft om van alles met die data te doen. (het lijkt onwaarschijnlijk, maar zolang je het niet weet kan je ook niet het tegendeel bewijzen).

quote:
Nee, dat valt niet onder billijkheid.
[..]
Wellicht. Neemt niet weg dat het voor derden bijzonder vervelend kan zijn en men in de toekomst hierdoor terughoudend zal zijn met het verstrekken van opdrachten aan studenten.

quote:
Sorry maar wat een onzinargument. Welke gegevens over jou komen er in hun database die niet minstens op 30 andere plaatsen in een database staan ?
[..]
Naam, adres gegevens, mijn onderzoeksdata. Vooral dat laatste is iets wat normaliter niet in een database terechtkomt zonder mijn inspraak. Bovendien heb ik over het algemeen zelf inspraak over wat wel of niet verdwijnt in een database of op google terechtkomt. Natuurlijk komt er wel meer in databases te staan dan dat. Maar dat vind ik eveneens niet zo prettig.

quote:
[..]
Dat vind ik wel een heel zwak argument En ik vind het dan ook wel heel laf om te zeggen. "ja dat hoort bij het volgen van een opleiding" Dus dan mag ik al mijn rechten maar opgeven? Wat een kolder zeg!

quote:
En ik wil de loterij winnen, en ik wil dat mijn school een ander koffieapparaat koopt, en ik wil....
Dit is geen argument.
[..]
Natuurlijk is dat wel een argument. Ik betaal collegeld + belasting. Dan vind ik dat ik wel degelijk inspraak heb in de besteding van publieke gelden. Zullen we anders de Opleidings Commissies en Medezeggenschapsraad voor studenten dan ook maar afschaffen?

quote:
DAT is een argument, en DAT moet je dan met ze uitvechten.
[..]
Een van vele ja.

quote:
Waar jij wel of geen voorstander van bent is compleet irrelevant.
[..]
Zullen we dan maar jouw stemrecht afnemen? Waar jij voor of tegen bent is immers irrelevant..

quote:
Ik heb pas 1 argument gelezen
Misschien eens wat beter lezen
Profiel opgeheven.
pi_62804824
* tvp.

Vooral dat encryptiegedeelte is interessant, aangezien ik over een paar maanden ook een bachelorscriptie moet inleveren via Ephorus. Eens even kijken of ik de faculteit op de achterste poten kan krijgen .
Nadeeltje is wel dat ik weinig risico mag lopen ivm stagetoegang .
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_62805034
Zit trouwens serieus te overwegen om kamerleden aan te schrijven om een agenda punt hiervan te maken.

Nogmaals, ik ben zwaar tegen het plegen van plagiaat. Maar deze manier van ongevraagd scannen en repressie vind ik helemaal niks. Verbaas mij er nog het meest erover dat juist die instellingen die studenten iets moeten meegeven over moraal zo makkelijk en massaal aan dit soort praktijken meedoen. En dan ook nog eens op een geniepige wijze (studenten veelal niet inlichten over de consequenties). Bah.
Profiel opgeheven.
pi_62805796
Misschien is het een idee om eens een hoogleraar auteursrecht (of iets wat in die richting komt) van een van onze universiteiten aan te schrijven en het aan hem voor te leggen. Ik ben wel benieuwd of het wettelijk überhaupt mag...
  donderdag 30 oktober 2008 @ 11:15:49 #63
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_62805872
Denk dat je ook bij onderwijsrecht moet kijken.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_62806439
Ik heb even een post geplaatst op het rechtenforum. Ben erg benieuwd wat die erover kunnen zeggen.
Zie:

http://www.rechtenforum.nl/forum/thread/p/135690/#135690

Een post die ik eerder op hetzelfde forum had geplaatst:
http://www.rechtenforum.nl/forum/thread/t/12459/highlight//
Totaal andere context maar heeft wel raakvlakken met dit onderwerp.

[ Bericht 36% gewijzigd door Bierie op 30-10-2008 11:41:18 (toevoeging) ]
Profiel opgeheven.
pi_62809368
ik heb het hele topic nog niet zo gevolgd moet ik zeggen, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het geen probleem zou vinden.

(Af) studeren doe je nu eenmaal zélf, en als je plagiaat pleegt, heb je dus niet zélf bewezen te beheersen wat je moet beheersen om een bepaalde titel of graad te krijgen.

Mijn stukken mogen ze dan ook rustig door de plagiaatdetector halen

maar ben ook wel benieuwd wat het rechten-forum van bovenstaande zegt
Ja doei.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 13:31:02 #66
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_62809528
quote:
[b]Op donderdag 30 oktober 2008 13:25 schreef motorbloempje het volgende:[/b

(Af) studeren doe je nu eenmaal zélf, en als je plagiaat pleegt, heb je dus niet zélf bewezen te beheersen wat je moet beheersen om een bepaalde titel of graad te krijgen.
Dat staat ook zeker niet ter discussie.
pi_62809619
dat mag ik ook hopen van niet nee

maar ik vind dan ook, als men blijkbaar niet meer op de betrouwbaarheid van de mens (waar is je eigenwaarde gebleven als je plagiaat pleegt??) kan bouwen, dat zoiets onvermijdelijk is
Ja doei.
pi_62810061
Heeft men ooit op de betrouwbaarheid van de mens kunnen bouwen?
pi_62810160
niet (meer) had het dan ook moeten zijn denk ik

máár, ik heb het idee dat plagiaat plegen met hedendaagse zoekmethoden en (al dan niet goede) bronnen wel makkelijker en dus aantrekkelijker is geworden. Met daarom misschien een groter risico dat een (afstudeer)scriptie niet helemáál van de schrijver zelf is
Ja doei.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 13:54:21 #70
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_62810207
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 13:34 schreef motorbloempje het volgende:
dat mag ik ook hopen van niet nee

maar ik vind dan ook, als men blijkbaar niet meer op de betrouwbaarheid van de mens (waar is je eigenwaarde gebleven als je plagiaat pleegt??) kan bouwen, dat zoiets onvermijdelijk is
Als er bij afstuderen plagiaat gepleegd wordt is er wel meer aan de hand. Dan moet ook verder gekeken worden dan een plagiaatcheck: hoe heeft een student het überhaupt tot het afstuderen kunnen schoppen? Is er niet wat gigantisch mis met de begeleiding?

Ik zou me zwaar gekwetst voelen als mijn scriptie door een plagiaatcheck moest.
pi_62810345
als het een standaardprocedure wordt, hoeft niemand zich gekwetst te voelen, maar is 't standaard.

Als het sporadisch gebeurt zou je kunnen zeggen dat het een steekproef is.

Echter, als jij een van de weinigen bent waarbij het gebeurt, dan moet je je gekwetst voelen ja, iig als je weet dat je eerlijk bent geweest.
Ja doei.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 14:18:04 #72
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_62810919
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 13:58 schreef motorbloempje het volgende:
als het een standaardprocedure wordt, hoeft niemand zich gekwetst te voelen, maar is 't standaard.

Als het sporadisch gebeurt zou je kunnen zeggen dat het een steekproef is.

Echter, als jij een van de weinigen bent waarbij het gebeurt, dan moet je je gekwetst voelen ja, iig als je weet dat je eerlijk bent geweest.
Ik bedoel het wel in het algemeen. Dus ook als het een standaardprocedure is. Wat ik al zei, als er bij het afstuderen geplagieerd wordt is er iets goed ziek aan de Uni/faculteit/vakgroep. Men zou dan niet een standaardprocedure als een Ephorus-check moeten invoeren, maar zichzelf een spiegel voor moeten houden.
pi_62811047
Het is m.i. niet direct een faculteit te vewijten dat een student plagiaat pleegt
Ja doei.
pi_62811100
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:22 schreef motorbloempje het volgende:
Het is m.i. niet direct een faculteit te vewijten dat een student plagiaat pleegt
Als iemand in het (minstens) 4e jaar van zijn universitaire studie plagieert is er toch wel iets mis begrijp je? Niet alleen met de student maar ook met de begeleiders etc. die blijkbaar 4 jaar lang niet hebben geconstateerd dat de student de boel loopt te flessen / het niveau niet aan kan / whatever.
pi_62811136
ik denk niet dat een plagiaatpleger per definitie 4 jaar onder de maat presteert en dit dus 4 jaar weet te verhullen?
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')