Gewoon tekenen. Je bent al begonnen met een punt met graad 5, dat is zoiets:quote:Op donderdag 20 november 2008 17:48 schreef Borizzz het volgende:
[ afbeelding ]
Maar idd er zit een cykel in. Niet bij stilgestaan.
Maar op welke systematische manier krijg ik dan alle typen van K6 wel bij elkaar?
1 2 3 4 5 | \ / d /|\ a b c |
1 2 3 4 5 | \ / d / \ a c |
1 2 3 4 5 6 7 | | b-c-d | e | f |
1 2 3 4 5 6 7 | | e | f | a |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | | a | c-d | e | f |
1 2 3 4 5 6 7 | | b-c-d | e | f |
Als het middelste punt gekozen is zijn er nog 5 te vergeven ja. Maar als je de labels voor de eerste 3 kiest, liggen die voor de andere 2 vast. Voor de eerste heb je (5 boven 3) = 5!/(2!3!) mogelijkheden. Dit is 'kiezen zonder herhaling, volgorde niet van belang'. Dus dat is inderdaad wat jij zegt.quote:Op donderdag 20 november 2008 18:54 schreef Borizzz het volgende:
Met 5 boven 3 bedoel je toch 5! / ( 3! * 2! ).
Ik heb die definitie van x boven y niet gehad vroeger, maar juist faculteiten.
maar als het middelste punt gekozen is, dan zijn er nog 5 plekken te vergeven. 3 zijn er equivalent en 2 niet. Geef volgens mij dus 5! /( 3! * 2! ) mogelijkheden?. Hier komt 10 uit. Dus ik zou zeggen in totaal 6 * 10 = 60 mogelijkheden.....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
Probeer eerst eens vast te stellen wat de vorm van de boom is met maar één spaak erin. (Of vormen)quote:Op donderdag 20 november 2008 23:13 schreef Borizzz het volgende:
Dat had ik idd al bedacht. Het gaat om gelabelde bomen.
Dus als er 1 spaak is:
-A in het centrum, B verbonden met A (dat is dus de spaak) en D, E en C zijn equivalent.
Aantal opspannende bomen 5 * (4 boven 3) ??
Ik kies eerst een centrum, 5 mogelijkheden daarvoor. Dan heb ik er nog 4 over, waarbij 3 equivalent en 1 niet.
En een boom heeft geen cykels…quote:Maar nog de wielgraaf W4, en het aantal opspannende bomen daarvan.
Een pad kan. Je telt wel weer dubbel. Want deze is niet anders dan de labelling met E in het centrum en B C D E op de hoeken. Maar er kan nog meer dan een pad. We zitten hier niet met een maximale graad, dus als je spaak A B pakt kun je beide buren van B opnemen in je boom.quote:Op donderdag 20 november 2008 23:23 schreef Borizzz het volgende:
nou dan zou ik er dit van kunnen maken?
Uitgaande van een W4 met A als centrum en vier spaken naar B,C, D en E
A-B-C-D-E
Een pad dus. En die heeft 5! nogelijkheden.
We hebben een graaf als deze dus:quote:Op donderdag 20 november 2008 23:30 schreef Borizzz het volgende:
Hmm.. ik zie niet in waar ik dubbel tel.
Bij vier spaken (hierboven) moeten B en E aan de A vastzitten. Maar dat komt niet goed in mijn post terecht...
1 2 3 4 5 | |\ /| | o | |/ \| o---o |
Nee, ook niet 5… we hebben de berekening voor het aantal labellings van een pad van 5 toch al eens gedaan?quote:Op donderdag 20 november 2008 23:39 schreef Borizzz het volgende:
Ok, dus maar 5 mogelijkheden als we naar 1 spaak kijken.
1 2 3 | | o-o-o-o |
Ja. En dan die ster nog, en we zijn er.quote:Op donderdag 20 november 2008 23:57 schreef Borizzz het volgende:
Maar dan is het met 1 spaak mogelijk:
- pad (60 mogelijkheden)
- reeks van 4 met en 1 punt met graad 2. Dit heeft dan 60 mogelijkheden?
Nee, je komt gewoon op 125 uit. 60 + 60 + 5. Je hebt voor k = 1 al gevonden dat de opspannende boom een padgraaf kan zijn, die padgrafen van k = 2 maken dan niets meer uit, die moet je niet nog een keer meetellen. Een padgraaf blijft een padgraaf…quote:Op vrijdag 21 november 2008 00:10 schreef Borizzz het volgende:
Dus mijn afsluitende verhaal klopt wel?
Ik merk dat ik echt nog wat goed te maken heb met mogelijkheden uittellen. Wat telproblematiek dus.
Weet jij daar een cursus oid voor? T zit me namelijk niet zo lekker dat ik dat moeilijk blijf vinden.
Is het niet de bedoeling dat je dit zonder hulp van anderen doet?quote:Op vrijdag 21 november 2008 10:34 schreef Rainb0ws het volgende:
Heey, ik heb nu mijn Wiskunde A-lympiade 21 nov. 2008 Voorronde opdracht voor me. Het heet Evacuatie. Meer mensen die er nu mee bezig zijn? Want ik snap opdracht 4 niet en de opdracht is te lang om het hier te typen... Mensen die me hierbij kunnen helpen?
Hij doet de ParA-lympiade voor mensen met een wiskundige handicap.quote:Op vrijdag 21 november 2008 10:38 schreef Iblis het volgende:
[..]
Is het niet de bedoeling dat je dit zonder hulp van anderen doet?
Ik denk dat de mensen die je kunnen antwoorden voorlopig nog bezig zijn met de voorronde van de Wiskunde A-lympiade. Als je toch anderen kunt vragen, is het dan niet het handigst om je docent te vragen?quote:Op vrijdag 21 november 2008 10:46 schreef Rainb0ws het volgende:
Ja precies... nog sociale(re) mensen die kunnen helpen? het gaat me hier echt om mijn P.O. cijfer en niet om zown wedstrijd waar ik toch niet aan mee wil doen. [ben nooit goed geweest in Wiskunde]
Ikl vraag hier niet om de antwoorden maar om uitleg!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |