Leer graag dingen bij, verklaar u naderquote:
Zwaai maar naar mij, ik val in voor Jamesquote:
Ik heb zijn gitaar nooit in die staat gezien of het viel niet op.quote:Op maandag 27 oktober 2008 21:47 schreef matjuhhh007 het volgende:
Ik ben geen grote Malmsteen fan maar van deze gitaar wordt je haast geil
http://www.fender.com/yngwie/english/guitar.php
Ik heb een Epiphone Valve Junior head en daar heb ik een 16 ohm speaker op aangesloten, uiteraard op de 16 ohm uitgang. Ik ga binnenkort een nieuwe cab bouwen met een 8 ohm Celestion Seventy 80 en ik vroeg me af of ik deze uiteindelijk samen zou kunnen aansluiten, maar dat ga ik dus maar niet doen naar aanleiding van jouw verhaal.quote:Op maandag 27 oktober 2008 19:34 schreef The_Dean het volgende:
[..]
Het grootste gevaar voor zowel amp als cab is 'ohmsrating'. Ohmsrating is het op elkaar afstellen van de uitgaande ohms van de versterker en die ohms die het cabinet/speaker nodig heeft.
Laat ik meteen een ding duidelijk melden:
Ohms altijd matchen!
Wat er ook gebeurd, zorg asjeblieft altijd dat je ohms van de versterker en je speaker gelijk zijn.
4 ohms speaker sluit je niet op een 8 of 16 ohm aan. 8 ohms speaker sluit je niet op een 4 of 16 ohm aan. 16 ohms speaker niet op een 4 of 8 ohm.
Als je je versterker op 4 ohm zet, rekent hij er namelijk op dat hij 4 ohm aan moet sturen. Als je er dan 8 of 16 ohm achterhangt moet hij respectievelijk 2 of 4 keer zo hard werken om zijn vermogen kwijt te kunnen, wat kan resulteren in oververhitting en opfikken van je versterker.
Andersom net zo, als je je versterker op 16 ohm zet, gaat hij er vanuit dat hij 16 ohm aan moet sturen. Hang je er dan een 4 of 8 ohm speaker aan, dan krijgt die repsectievelijk 4 of 2 keer zoveel vermogen te verwerken waardoor hij warmer word dan hij hoort en daardoor opfikt.
Ik kan niet duidelijk genoeg melden dat je er voor moet zorgen dat je ohms op elkaar af stemd. 4 op 4, 8 op 8 en 16 op 16. Je versterker heeft niet voor niets zo’n keuzemogelijkheid, gebruik hem dan ook waar hij voor bedoeld is.
Dat parrallel aansluiten raad ik je ook van harte af. Je creeërd nu een waarde die tussen de normale werkbare waardes van je versterker én je speakers in ligt. Je versterker moet nu of te hard werken, of je speakers krijgen onderling te veel vermogen voor hun kiezen. Let er op dat je de waardes van je speakers aantast. Je veranderd de waardes onderling omdat ze elk een andere waarde hebben. Gewoon niet doen.
Van bijvoorbeeld twee 16's 8 maken of van twee 8'en 4 maken dat is prima, word immers vaak gedaan.
Zou een beetje loos zijn om eerst te vragen hoe het zit en dat dan vervolgens te negeren en m'n gear te slopen.quote:Je kan denken: “Die Dean lult maar mooi, ik sluit het gewoon aan en dan zie ik wel, komt vast goed…”. Ja, het werkt ook, op korte termijn zal het ‘prima’ werken, maar kom na verloop van tijd niet huilen dat je het een of het ander kapot hebt. Ik heb je gewaarschuwd, en een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Waar ik hier in Eindhoven zit is het volledig zonnig, de hele morgen al trouwensquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:20 schreef Witchfynder het volgende:
Wat een kutweer... Wilde ik net gaan winkelen met mijn vriendin..
Verkapte "Ik heb een vriendin"-post.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:20 schreef Witchfynder het volgende:
Wat een kutweer... Wilde ik net gaan winkelen met mijn vriendin..
Nee, dat is een andere user hier.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:42 schreef guitarist.nl het volgende:
[..]
Verkapte "Ik heb een vriendin"-post.
en KOUD!quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:41 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Waar ik hier in Eindhoven zit is het volledig zonnig, de hele morgen al trouwens
Doe jij daar niet meer aan?quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:42 schreef guitarist.nl het volgende:
[..]
Verkapte "Ik heb een vriendin"-post.
Verkapte "ik heb een warm huis"-postquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:43 schreef Aresdreams het volgende:
[..]
en KOUD!
vanmorgen zelfs moeten krabben...
gelukkig dat me gitaren of goed opgeborgen zijn of lekker warm staan
Verkapte "ik heb een vriendin met vlooien"-postquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:43 schreef Aresdreams het volgende:
[..]
en KOUD!
vanmorgen zelfs moeten krabben...
gelukkig dat me gitaren of goed opgeborgen zijn of lekker warm staan
Verkapte "ik doe boos tegen mensen die wel een vriendin hebben"-post.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 11:14 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Verkapte "ik heb een vriendin met vlooien"-post
Verkapte "het doet me nog steeds pijn dat Dribbel me heeft afgewezen dus ik ga maar sletten met m'n rebound chick"-postquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 11:17 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Verkapte "ik doe boos tegen mensen die wel een vriendin hebben"-post..
.
Verkapte "ik kan niets beters verzinnen dus ik begin hier maar weer over"-post.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 11:18 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Verkapte "het doet me nog steeds pijn dat Dribbel me heeft afgewezen dus ik ga maar sletten met m'n rebound chick"-post![]()
Verkapte "ik moest gister zuigen vóór dat m'n vriendin langskwam"-postquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 11:21 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Verkapte "ik kan niets beters verzinnen dus ik begin hier maar weer over"-post..
.
je zou maar zonder warm huis zitten!quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:52 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Verkapte "ik heb een warm huis"-post.
.
Nee. Ik moest nog stoeien met hoe een bed op te maken van 180x220. Is echt groot.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 11:22 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Verkapte "ik moest gister zuigen vóór dat m'n vriendin langskwam"-post
Wel gelukt nog ?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |