abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62669043
Hallo,

Vorig jaar juli heb ik twee goudvissen gekocht. 1 daarvan was voor meer dan de helft wit, de andere alleen aan zijn vinnen en staart. In de loop van de tijd zijn ze echter helemaal oranje geworden behalve stukjes van de staart. Ze staan gewoon binnen op kamertemperatuur.

Waar kan dit aan liggen? Ik heb wel vaker meegemaakt dat een vis van de een op de andere dag helemaal wit geworden was, maar andersom nog nooit en ik kan er ook weinig over vinden. Ze ogen niet ziek, en buiten de laatste paar dagen aten ze ook gewoon goed.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 17:06:08 #2
214279 Kali-Mist1
Bromvlieg bemiddelaar.
pi_62669163
heb ik ook gehad hoor, heb mijn vissen nu ruim 2 jaar en eentje was een beetje goudkleurig maar heeft nu een soort transparante kleur, je ziet bijna het roze van z'n ingewanden door z'n huid heen, maar nog altijd heer en meester in de bak hoor, hij eet als eerste en dan pas de rest!!!!
No, you're not wrong Walter, you're just an asshole.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 17:08:57 #3
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_62669230
Ik denk dat je al sowieso van geluk mag spreken... dat die vissen het zolang doen bij jouw??
Hier halen ze meestal tussen de 4-8 maanden.

Maar kan koop ik ze ook oranje en blijven ze ook redelijk oranje

Verder is er toch speciaal voer voor die 2-tone vissen?
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_62669300
-haha-

[ Bericht 100% gewijzigd door Litso op 25-10-2008 21:10:36 ]
pi_62669404
Ik heb ook goudvissen gehad, waarvan een aantal spontaan ineens verkleurden.
Ik heb begrepen dat het te maken had met de leeftijd van de vis.

Ah, ik heb heb iets gevonden:
http://www.dierennieuws.nl/vrg/dd/12/dav1259.htm
"
Ik heb al ongeveer vijf jaar twee oranje goudvissen. Nu is er één vis in ongeveer 1 jaar helemaal wit geworden. Hoe kan dat?? Heeft het te maken met het water? Of heeft hij misschien wel een ziekte?

Antwoord:

Bij de goudvis (Carassius auratus) komen veel kleurvarianten en rassen voor, met name in/uit China en Japan. Veel daarvan zijn licht van kleur. Mogelijk heeft u een exemplaar dat genetische aanleg heeft voor een lichte kleur (hybride).

Ook is het mogelijk dat door de leeftijd de pigmentcellen minder goed gaan werken, waardoor de kleur verdwijnt. Vergelijk het maar met grijs worden van de haren van oudere mensen. Sommige hebben er op jonge leeftijd al ¨last¨ van (zoals ondergetekende). Een goudvis wordt als regel 8-14 jaar oud, dus die van u is met vijf jaar ¨middelbaar¨.

Naar mijn idee is er dus geen sprake van een ziekte of verkeerde waterkwaliteit, maar op afstand is dit met zekerheid meoilijk te zeggen.

Succes ermee.

Peter Klaver, dierenarts voor vissen, exoten en wildlife "
Zeg nooit: "Dat doe ik FF!"
pi_62669937
Maar deze hebben juist kleur gekregen Ze zijn van wit naar oranje gegaan.

@Roodwitblauw; m'n eerste goudvissen gingen zo'n 5 jaar mee, 1 daarvan was dus degene die wit geworden was en die heeft toen nog jaren doorgeleefd
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 19:27:29 #7
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_62672262
heeft ie te lang in de zon gestaan?
je oogst wat je zaait
pi_62685852
Hij staat wel voor het raam ja, maar eigenlijk alleen ochtendzon
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 01:58:47 #9
214279 Kali-Mist1
Bromvlieg bemiddelaar.
pi_62739786
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 19:27 schreef Amokzaaier het volgende:
heeft ie te lang in de zon gestaan?

kan dat serieus invloed hebben op de kleur??
pi_62739809
Wij hebben goudvissen in de vijver.... zit aardig wat eigen kweek bij, grappig om te zien hoe ze van zwart naar oranje kleuren en dan na een aantal maanden naar rose/wit veranderen.

Andersom, dus van wit naar oranje ken ik niet.
Don't walk in front of me, I may not follow... Don't walk behind me, I may not lead...
Just walk beside me and be my friend.
Games
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 02:03:39 #11
214279 Kali-Mist1
Bromvlieg bemiddelaar.
pi_62739813
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 02:02 schreef PrintScreen het volgende:
Wij hebben goudvissen in de vijver.... zit aardig wat eigen kweek bij, grappig om te zien hoe ze van zwart naar oranje kleuren en dan na een aantal maanden naar rose/wit veranderen.

die zijn dan ook heel speciall!
pi_62739822
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 02:03 schreef Kali-Mist1 het volgende:

[..]

die zijn dan ook heel speciall!
Ik zou ze dan toch witvis noemen.
Don't walk in front of me, I may not follow... Don't walk behind me, I may not lead...
Just walk beside me and be my friend.
Games
pi_62745528
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 02:02 schreef PrintScreen het volgende:

Zien wij in de vijver indd ook regelmatig.. Al gaan ze meestal alleen van zwart naar oranje met enkele lichtere vlekken/vinnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')