abonnement Unibet Coolblue
  maandag 17 november 2008 @ 21:10:19 #101
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_63299833
Ah, het was iemand van het CDA die het over het wetsvoorstel had dat ingediend gaat worden, samen met de SP. Ik ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien.

De reactie van Mojo, van de site van Radar:
quote:
Concertkaartjes (Radar, 17-11-2008): reactie Mojo

Servicekosten

In de service/transactiekosten zitten alle kosten die rechtstreeks te maken hebben met het ticket dus de software, apparatuur, scanapparatuur, de helpdesk, backoffice, datacommunicatie, toegangscontrole, personeel die de voorstellingen in het ticketingsysteem invoeren.

De kosten van alle grote aanbieders in de ticketing markt zijn min of meer gelijk. Er zijn nu ook goedkopere kleinere aanbieders maar die kunnen niet leveren wat ons bedrijf nodig heeft. Dat heeft ondermeer te maken met de grote hoeveelheden tickets die er binnen een zeer korte tijd verkocht moeten worden, denk bv aan 50.000 kaarten in 20 minuten, ook moet er met tientallen verschillende zaalplannen gewerkt worden, op verschillende locaties, met zitplaatsen op nummer en ieder concert heeft een eigen zaalplan. Daarnaast is Mojo Concerts onderdeel van Live Nation en worden er door Live Nation wereldwijd concertkaarten verkocht.

Het heeft grote voordelen om hiervoor met een wereldwijde partner te werken ook omdat internationale artiesten vaak speciale wensen hebben. Het is beter om de software van één wereldwijde ticketingpartner daarop te laten aanpassen, dan dat je per land met een ander bedrijf te maken hebt. Bij wereldwijde tournees is het ook zeer gewenst om met één rapportage te komen die er in alle landen hetzelfde uitziet. Ook werken wij sinds een aantal jaren met een scansyteem bij de ingang. Alle concertkaarten moeten gescand worden waardoor er scanapparatuur bij de ingang van iedere willekeurige zaal of buitenlocatie moet zijn en personeel aanwezig die het scannen kan uitvoeren. De servicekosten in de ons omringende landen zijn niet lager dan die in Nederland.

Waarom CTS Eventim

Onze moederorganisatie Live Nation heeft een wereldwijde raamovereenkomst getekend met CTS Eventim wat inhoudt dat ook Mojo Concerts per 1 januari a.s. kaarten via Eventim gaat verkopen. Er is gekozen voor één partij omdat dat voor iedereen het beste werkt. De bezoekers weten bij wie ze de concertkaarten kunnen kopen, er hoeft niet met meerdere systemen gewerkt te worden waardoor fouten voorkomen worden en ook voorkomt het dat een concert bv in het ene systeem uitverkocht is maar in het andere niet. zie verder ook bovenstaand.

Kickback fee

Wij zijn bekend met deze term uit de media. Wij doen geen uitlatingen over de de inhoud van onze contracten met derde partijen.

Metallica en AC/DC

Vanuit beide bands kwam het uitdrukkelijke verzoek om maar 2 kaarten per persoon te verkopen om doorverkoop door handelaren te minimaliseren. De enige manier waarop Mojo Concerts die garantie kon geven, was door de kaarten online te verkopen. Ook Mojo is niet geheel tevreden over hoe de verkoop van de tickets online is verlopen. Van tevoren was duidelijk dat de belangstelling voor de concerten minimaal tien keer hoger was dan het aantal kaarten dat beschikbaar was. Daarvan is Ticket Service op de hoogte gesteld en zij hebben maatregelen genomen om de verkoop goed te laten verlopen.

Uiteindelijk zijn er veel bezoekers teleurgesteld geraakt. Dat ptimal niet anders; ptima 10.000 kaartjes beschikbaar zijn en er in de eerste seconde al 60.000 verzoeken binnenkomen, leidt dat in alle gevallen tot teleurgestelde fans. Wij verwachten geen problemen bij online verkoop van het merendeel van onze concerten maar zullen wel bij een volgend concert, waarbij een veel grotere vraag dan aanbod wordt verwacht, bekijken hoe ptima ptimal mogelijk kan worden gedaan. Zo wordt er bijvoorbeeld afgestapt van het maximum van 2 kaarten per persoon, tenzij de artiest ons dit toch oplegt zoals bij AC/DC het geval was.

Online

Steeds meer concertbezoekers hebben de afgelopen jaren voor online bestelling gekozen. Momenteel worden al meer dan 60% van de kaarten online verkocht. Het blijkt dat veel bezoekers kiezen voor het gemak om thuis zelf concertkaarten uit te kunnen printen. Daarnaast wordt het hierdoor voor Mojo Concerts mogelijk om rechtstreeks met haar bezoekers te communiceren wat bijvoorbeeld veel voordelen geeft in het geval van een afgelast concert. Ook is het een volgende stap in de strijd tegen de zwarthandel. De zwarthandel koopt de concertkaarten namelijk bij de voorverkoopadressen.

Via online en telefonische aankoop is het beter mogelijk deze opkooppraktijken te signaleren en daar wat tegen te doen. Overigens is Mojo Concerts niet de enige partij die alleen online en telefonisch kaarten aanbiedt, kijk naar het merendeel van de musicals maar ook theatervoorstellingen en dancefestivals.

In de rij staan voor een voorverkoopadres biedt geen garantie op kaarten ook al wordt dat nu zo gesteld. Als er 300 voorverkoopadressen worden gebruikt in combinatie met online en telefonisch verkoop en er zijn maar een paar duizend tickets, dan kan niet iedereen in de rij aan bod komen. Het is ook meerdere keren voorgekomen dat zelfs de eerste klanten bij de voorverkoopadressen geen kaarten meer hadden. Terwijl iemand daar toch uren in de rij had gewacht.

Ontwikkeling secondary ticketing

Er is al jaren sprake van secondary ticketing en dat is met de komst van internet alleen maar een grotere markt geworden. Daarin is Nederland niet uniek, alle landen hebben daar last van. Wat het schadelijke is dat deze handelaren zelf schaarste creëren door concertkaarten op te kopen en daar vervolgens van profiteren, daarnaast stromen deze inkomsten niet terug naar de optredende artiest maar naar een tussenhandelaar. Er wordt overigens binnenkort een wetsvoorstel behandeld dat secondairy ticketing aan banden zou moeten leggen.

Ticket Trade, onze samenwerking met Viagogo, is niet bedoeld voor handelaren maar alleen voor consumenten. Het is opgezet om bezoekers die niet meer naar een concert kunnen gaan de mogelijkheid te bieden om het concertkaartje te verkopen. Mojo zorgt ervoor dat het kaartje alleen verkocht kan worden als het écht is. Nog steeds staan er namelijk mensen met valse of geannuleerde tickets bij de ingang die dus niet binnenkomen. Deze garantie krijg je niet als je op marktplaats of ebay je kaartje koopt. Dus het grote verschil tussen de handelsites en Ticket Trade is 1) geen professionele handelaren, 2) gegarandeerde toegang.

http://www.mojo.nl/disclaimer
Beetje laf wel dat zowel Ticketservice als Mojo niet in de uitzending wilde reageren.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')