abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62638691
quote:
Een carry trade is de investeringsconstructie in de valutamarkt.

Bij een carry trade leent men in een valuta waar de rente laag is, om het geld uit te lenen in een valuta waar de rente hoger is. Zo ontvangt de investeerder de 'spread' (verspreiding) tussen de beide rentepercentages. Het bekendste voorbeeld van een carry trade is om geld te lenen in Japan waar de rente laag is (bijvoorbeeld 0,25%). Deze Japanse Yen wisselt men om in bijvoorbeeld Nieuw-Zeelandse dollars om het aldaar uit te lenen tegen 7,25 %. Als de wisselkoers tussen de Yen en de Nieuw-Zeelandse "kiwi dollar" gelijk blijft verdiend de belegger 7 procent over het vermogen.

Het belangrijkste risico is de verandering van de wisselkoers tussen de beide valuta. Een kleine verandering van de wisselkoers kan grote gevolgen hebben voor het resultaat van de carry trades. Indien de handelaren hun carry trades willen terugdraaien ontstaat er een koopdruk op de geleende valuta en verkoopdruk op de valuta waarin ze het geld uitgeleend hebben. Dit zorgt voor extra problemen.
quote:
According to Gary Dorsch of Global Money Trends, the yen carry is a "weapon of mass destruction" of $5.9 trillion, with yen loans another 1.2 trillion dollars on top of it, making Arabian oil wealth or Chinese reserves look small at $1.5 trillion and $1.9 trillion respectively.

Live: http://www.fxstreet.com/rates-charts/forex-rates/

[ Bericht 0% gewijzigd door ItaloDancer op 24-10-2008 16:42:22 ]
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 12:38:53 #2
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_62638802
Hoezo klapt het dan? Ik kan niet echt wijs uit je grafiekjes. Waar kijk ik naar?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_62638879
Carry traders wisselen de valuta waarmee geïnvesteerd is (de euro, de Nieuw-Zeelandse / Australische dollar, pond, ...) terug om voor de valuta waarin geleend is (de Japanse Yen).
pi_62638929
Tijdens de avond van het grote geld had men ook een ijslander aan het woord die zijn hypotheek in japan had lopen maar door het inzakken van de wisselkoers nu een heel groot probleem had. Of heeft hij dat probleem, of dadelijk de bank omdat de rechtspersoon toch falliet wordt verklaard.

Ik vind het nogal vreemd dat banken met zulke risicovolle producten een consumenten markt betreden. Ja dan kunnen we wel gaan zeggen zolang het goed gaat kan dit. Maar als het fout gaat gaat het ook echt goed fout. Dat zien we nu met veel risicovolle producten gebeuren. Financiele producten waarvan financiele instellingen niet eens het risico van kunnen inschatten maar het toch op de markt zetten.
pi_62638992
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 12:42 schreef ItaloDancer het volgende:
Carry traders wisselen de valuta waarmee geïnvesteerd is (de euro, de Nieuw-Zeelandse / Australische dollar, pond, ...) terug om voor de valuta waarin geleend is (de Japanse Yen).
En zoals we kunnen zien is de koers van de yen flink omhoog aan het gaan en dan hebben de traders een vet probleem.
pi_62639006
Dit is nou zo'n typisch financieel product waar niemand precies kan inschatten wat de risico's zijn, maar 't toch redelijk veilig lijkt .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 12:46:44 #7
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_62639007
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 12:42 schreef ItaloDancer het volgende:
Ja, okay, dat snap ik, maar er storten nu wisselkoersen in? Wat voor effecten heeft dit, komen er bedrijven door op omvallen te staan?
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 12:48:00 #8
146230 Liewec
70's movies rule
pi_62639052
Ik ben inderdaad weer redelijk verbaasd dat een dergelijk constructie bestaat en legaal is. Dit is toch gewoon een truuk, een maas in de netten van de wet?
People come up to me and say, "What's wrong?" "Nothing." "Well, it takes more energy to frown than it does to smile." "Yeah, you know it takes more energy to point that out than it does to leave me alone?"
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 12:57:42 #9
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_62639339
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 12:48 schreef Liewec het volgende:
Ik ben inderdaad weer redelijk verbaasd dat een dergelijk constructie bestaat en legaal is. Dit is toch gewoon een truuk, een maas in de netten van de wet?
Het lijkt me vrij lastig dit tegen te gaan. Zo waren er zelfs japanse huisvrouwen die de carry trade speelden door met eigen geld als onderpand extra Yen te lenen, ze vervolgens te verkopen tegen Austr$ of NZ$.
Probleem is gewoon sterk verschillende rentetarieven tussen verschillende landen. Men gebruikt compatitive devaluation om de munt te devalueren en zo de eigen economie te stimulereren door de rente te verlagen. Maar ja, lager dan 0 kan je niet gaan. Gevolg is wel dat oceanen van goedkoop geld rendabele investeringen zoeken. Dat is eigenlijk de bron van de hele crisis. Als oplossing creeeren overheden wereldwijdt nog meer goedkoop geld door de rente nog verder te verlagen. Deze overdosis aan heroine zal de patient doen overlijden imo
Na ja, terug bij af, edelmetalen zullen weer het echte geld worden zoals het als 6000 jaar was
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:02:10 #10
146230 Liewec
70's movies rule
pi_62639478
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 12:57 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Het lijkt me vrij lastig dit tegen te gaan. Zo waren er zelfs japanse huisvrouwen die de carry trade speelden door met eigen geld als onderpand extra Yen te lenen, ze vervolgens verkopen tegen Austr$ of NZ$.
Probleem is gewoon sterk verschillende rentetarieven tussen verschillende landen. Men gebruikt compatitive devaluation om de munt te devalueren door de rente te verlagen. Maar ja, lager dan 0 kan je niet gaan. Gevolg is wel dat oceanen van goedkoop geld rendabele investeringen zoeken. Dat is eigenlijk de bron van de hele crisis. Als oplossing creeeren overheden wereldwijdt nog meer goedkoop geld door de rente nog verder te verlagen. Deze overdodis aan heroine zal de patient doen overlijden imo
Na ja, terug bij af, edelmetalen zullen weer het echte geld worden zoals het als 6000 jaar was
Nee maar dat is natuurlijk wel de kern van het probleem. Het feit dat wij Polen naar Nederland halen om zo goedkoop mogelijk planten te kweken, en dat IKEA in Azië de huisvrouwtjes (en erger) voor een paar cent per dag meubels in elkaar laat draaien, dat is op zich niet illegaal, maar het kan natuurlijk nooit lange termijn goed gaan. Op een gegeven moment zijn de Polen (en Bulgaren etc.) op en moet de prijs gewoon omhoog. En de prijs moet dus gewoon omhoog. Als IKEA NL al haar meubelen in NL zou laten maken, dan zouden de prijzen er compleet anders uitzien, en dat zegt een en ander.

En eigenlijk zouden regeringen WEL moeten ingrijpen, nog even afgezien van de uitbuiterij-discussie van 2e en 3e wereld landen. Lange termijn gedacht is het gewoon niet vol te houden. Het is allemaal veel te opportunistisch en naief.
People come up to me and say, "What's wrong?" "Nothing." "Well, it takes more energy to frown than it does to smile." "Yeah, you know it takes more energy to point that out than it does to leave me alone?"
pi_62639639
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 12:46 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ja, okay, dat snap ik, maar er storten nu wisselkoersen in? Wat voor effecten heeft dit, komen er bedrijven door op omvallen te staan?
Bedrijven? Nou ja, voor de Japanse export is het niet prettig...
Maar het zorgt er in ieder geval voor dat er meer hedge funds hun posities moeten sluiten (dus een zichzelf versterkende verkoopdruk).
pi_62639819
Dit is al tijden aan de gang, vorig jaar waren er ook een paar aardige volatile dagen.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:13:29 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_62639844
Okay, duidelijk, hedge funds moeten tegen onverwachte prijzen werken
pi_62639917
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 13:12 schreef geenID het volgende:
Dit is al tijden aan de gang, vorig jaar waren er ook een paar aardige volatile dagen.
Yep, maar nog niet zo extreem als vandaag.
pi_62639973
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 13:15 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Klopt, maar nog niet zo extreem als vandaag. (heb ik nog nooit gezien iig)
Ook versus de USD verliest de EUR heel veel vandaag, maar tegen de yen is het wel extreem idd. Van bijna 170 begin augustus tot 114 nu.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 16:34:07 #16
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_62646109
Woei!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_62646350
De verkeerde link gedumpt in de OP

Deze bedoel ik dus (live): http://www.fxstreet.com/rates-charts/forex-rates/
pi_62710443
quote:
G-7 Fails to Halt Yen's Gain After Saying Its Moves `Excessive'

Oct. 27 (Bloomberg) -- The Group of Seven industrialized nations failed to halt the yen's advance to near a 13-year high against the dollar after expressing concern about the currency's ``excessive volatility.''

The G-7 made an unscheduled statement after a request from Japan, Finance Minister Shoichi Nakagawa said in Tokyo today, adding that his government was ready to act if needed. The G-7 fell short of pledging concerted action to halt the yen's gain.

``Issuing such a statement is a sign of failure to intervene,'' said Eisuke Sakakibara, a professor at Tokyo's Waseda University who was the Finance Ministry's top currency official from 1997 to 1999. ``The Japanese government may have consulted with their counterparts in the EU and the U.S. and they couldn't persuade them to intervene.''

Japan's Nikkei 225 Stock Average slid 6.4 percent today to a 26-year low as the soaring yen erodes earnings of exporters such as Canon Inc. The currency has gained as the risk of a global recession and a slump in global stock markets prompted investors to sell assets bought by borrowing in Japan, where interest rates are the lowest among industrial nations.

``We reaffirm our shared interest in a strong and stable international financial system,'' the G-7 statement said. ``We are concerned about the recent excessive volatility in the exchange rate of the yen and its possible adverse implications for economic and financial stability. We continue to monitor markets closely, and cooperate as appropriate.''

The yen rose to 93.54 per dollar as of 2:52 p.m. in Tokyo from 94.32 late Oct. 24. Japan's currency has climbed 14 percent against the dollar this month and 28 percent versus the euro.

Canon's Profit

Canon, Japan's largest office-equipment maker, reported third-quarter profit fell 21 percent as the surging yen undermined overseas revenue.

``The Japanese authorities must have thought it was important to address this as a shared G-7 concern,'' said Tomoko Fujii, head of economics and strategy at Bank of America Corp. in Tokyo. ``Otherwise the markets would think this is a Japan- specific problem that would make any unilateral'' selling of the yen by Japan less effective.

A study published this month by Marcel Fratzscher, an economist at the European Central Bank, of reaction to the group's statements since 1975 found that it is most successful when viewed as credible by investors and its message is supported by every official and repeated in the weeks after the meeting.

The statements also wield power if the governments and central banks back up their words with intervention in the markets, the study said.

Aso's Plan

Separately Japan's Prime Minister Taro Aso said he'd draft measures to help counter the financial crisis.

The proposals Japan's government is considering include a resumption of state purchases of shares owned by Japan's banks, said Hakuo Yanagisawa, a ruling Liberal Democratic Party lawmaker charged with dealing with the financial crisis. The decline in the stock market has eroded the value of shares banks hold as part of their capital.

Japanese banks tumbled on the Tokyo Stock Exchange today after media reports said they may seek to raise extra capital to offset unrealized losses on shareholdings. Mitsubishi UFJ Financial Group Inc. and Sumitomo Mitsui Financial Group Inc. sank more than 10 percent.

Japan hasn't sold its currency since March 2004 when the yen was trading at 103.42 against the dollar. The Bank of Japan, acting on behalf of the Ministry of Finance, sold 14.8 trillion yen ($157 billion) in the first three months of 2004, after record sales of 20.4 trillion yen in 2003.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')